2016-11-06, 16:00
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om vi nu skulle fokusera lite på GM Martin.
Hur kan ha ha så kort stubin att han kan filmas lugn i en taxi och 13 min senare ha slagit ihjäl någon?
Hur kan han slå om så fort?

Många hetsas ju upp, muckar gräl, blir alltmer förbannade och börjar slåss - han slår reptilsnabbt. Från 0 till 100. Och sedan plötsligt tillbaka till 0 igen när han ringer 112.

Någonting i hjärnans frontallob som har en "dämpande" funktion har fallerat. Är det som händer av anabola? Han var ju bevisligen inte narkotikapåverkad.

Har sett det hos personer med frontallobsskador/demens som plötsligt börjar svära runt, skrika könsord o slåss, men dessa har ett konstigt beteende hela tiden - de kan inte slå om så här blixtsnabbt.

Undrar om Lotta sett detta reptilsnabba vansinne hos Martin tidigare?

Han bedömdes ju så psykiskt friski lagens mening att fängelseförbud inte råder. Men är han verkligen psyk frisk??

Och det är skönt att tråden nu åter kan fokusera på brottet.
Skulle tro att hormonerna till del ligger bakom de drastiska humörväxlingarna, även poliserna som hanterade honom strax efteråt beskriver honom som väldigt labil. Lugn ena sekunden, uppretad nästa....

Det i sig gör inte att han bedöms ha allvarlig psykisk störning i bemärkelsen att han inte kan hållas ansvarig för sina handlingar.
Man kan vara väldigt psykiskt sjuk och ändå förstå skillnaden mellan rätt/fel, något GM i det här fallet faktiskt också visar sig förstå direkt efter dådet.

Hade det ansetts att han var psykotisk vid tillfället samt uppvisat psykotiska symptom direkt efter hade det varit en annan sak, en psykotisk person har inte förmågan att skilja på verklighet och de psykotiska fantasierna.

Däremot, jag tycker att det verkar som att GM försöker ge omvärlden en bild av att vara psykotisk, dvs att han medvetet försöker få det att se ut som att han inte kan hållas ansvarig för sina handlingar - det var inte hans fel eftersom han var psykotisk pga sömnlöshet/droganvändande/anabolanvändande osv.
Citera
2016-11-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Hur i fridens namn kan man få detta (fetade) till att man vill ha sex? Lever ni på stenåldern eller? Jag tror inte att de ens hann till det stadiet så att hon hann säga nej till en sådan eventuell invit, att hon hade mens är helt irrelevant för det som hände sedan, jag är nästan helt övertygad om att Martin inte kom inrusande med kuken i näven och skrek att han ville knulla. Jag tror att han bara anklagade henne för att ha varit otrogen, hon nekade, la sig ner i sängen och ville sova och han helt enkelt slet upp henne igen och pucklade på henne....

Språkförbristning kanske? Ville ligga med henne <> ville lägga sig med henne?

Sen det här med kvinnor, mens och samlag är ungefär på samma nivå som Lejonhufvuds tes att endast män kan lösa detta.

Lotta hade på kvällen den 3.6. SMS:at Martin att HON ville hålla om Martin. Inget under då om Martin efter en blöt kväll på krogen kom på tanken att även han ville hålla om Lotta.

Hela deras relation innehöll dock ständiga tvära kast hit och dit. Kärleksförklaringar direkt följda av otrohetsanklagelser – från båda håll.

Även Lottas tidigare relation med Magnus präglades av samma sorts spel. Det framgår från FUP:en.

Lotta och Martin var som två små lättkränkta barn. Varje ord skulle vägas på guldvåg. Och då menar jag åt bägge håll. Många gånger undrar Martin I SMS-konversationen vad han har sagt eller gjort för att Lotta återigen suras. Ibland svarar Lotta “inget, blev bara less”.

Martin var svartsjuk för att så många gjorde samma sak som han själv hade gjort. Skickat en vänförfrågan och blivit accepterade av Lotta. Det var mycket av detta som det bråkades om med jämna mellanrum. Mot slutet försäkrade Lotta att det hade VARIT så, men var inte så länge. Men Martin hade svårt att lita på det.

Och Martins misstänksamhet förutom hans karaktär, förflutna och drogerna baserade sig åtminstone delvis på hans egna erfarenheter. Om HAN kunde göra så mot Lotta (och samtidigt försäkra henne om att hon var den ende), varför skulle Lotta inte ha kunnat göra samma sak tillbaka?
Senast redigerad av sno 2016-11-06 kl. 16:40.
Citera
2016-11-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elektra-01
Tyvärr kommer Martin förmodligen vara ute om drygt 20 år, då är han strax över 50 år och kommer att fortsätta i sin bana. Under tiden kommer han att ha X antal permissioner.

Ex. mördaren som satt på livstid men som mördade igen - han knivmördade då sin flickvän - under en utav sina 200 permissioner på 13 år i fängelse. http://www.svd.se/mordmisstankt-hade-permission

"Justitieminister Beatrice Ask betonar att hot och riskbedömningar är svåra att göra.

– Därför är det inte heller tal om att det med automatik ska vara så att en livstidsdömd ska få sitt straff tidsbestämt, säger hon till TT."

Därutöver får man väl hoppas att Martin vid det läget inte har någon flickvän att åka till. Och att tjejerna på krogen/facebook/you name it har vid det läget blivit lite mer fördomsfulla när de väljer sin partner.
Citera
2016-11-06, 18:28
Medlem
Kollade igen på sms från den 3 juni
Mellan GM och BO
Först verkar det som om GM ska hemåt vid 20.00 tiden,
Någon som vet vart han har sitt hem??
Har han någonstans att sova denna natt?
Samtidigt har det framkommit att han varit ute på stan, pub anchor
Är det någon som vet tiderna när han är där? Varför säger han inte att han ska ut, till BO eller har jag missuppfattat något här?
I sms framkommer det också att han pratar med sin bror, stämmer detta?
I det läget verkar BO inte tro på det GM säger.
Varpå BO inte svarar mer under kvällen.
Kan det vara så att GM bestämmer sig senare för att gå ut, eftersom GM blir arg/besviken på BO som inte tror på honom ?
I förhör minns inte vilket, träffar GM en tjej på puben, som inte verkar
vilja lämna GM ifred, vilka tider umgås de?
Ska vi försöka ge oss på att skapa en tidsaxel på GM under kvällen den 3/6
Och kolla mot GM mobil och förhör?
Citera
2016-11-06, 19:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elektra-01
Tyvärr kommer Martin förmodligen vara ute om drygt 20 år, då är han strax över 50 år och kommer att fortsätta i sin bana. Under tiden kommer han att ha X antal permissioner.

Ex. mördaren som satt på livstid men som mördade igen - han knivmördade då sin flickvän - under en utav sina 200 permissioner på 13 år i fängelse. http://www.svd.se/mordmisstankt-hade-permission

Håller med, han kommer ut igen även med livstidsdom. Vi har hitintills bara en enda livstidsdömd som verkligen fick sitta livet ut.
Bombmannen Lars Gewe Tingström dog i fängelset 1993 efter 7 avslagna benådningsansökningar från anhöriga - ingen från honom själv.
(Det låter helt sanslöst men jag kände faktiskt honom&#128559
Så ja Martin kommer nog ut - utan att någon säker riskbedömning kan förhindra det. Annat hade gällt om han varit dömd till psykvård - då hade man kunnat hindra det länge.
Citera
2016-11-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Justitieminister Beatrice Ask betonar att hot och riskbedömningar är svåra att göra.

– Därför är det inte heller tal om att det med automatik ska vara så att en livstidsdömd ska få sitt straff tidsbestämt, säger hon till TT."

Därutöver får man väl hoppas att Martin vid det läget inte har någon flickvän att åka till. Och att tjejerna på krogen/facebook/you name it har vid det läget blivit lite mer fördomsfulla när de väljer sin partner.

Det är flera än Lotta som råkat ut för hans framfart, bl.a. spärrvakten och killen i Fagersta. Oskyldiga människor. Martin är dubbelmördare och även hans bror är psyksjuk mördare, och han är väl ute bland oss andra nu?
Citera
2016-11-06, 19:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Kollade igen på sms från den 3 juni
Mellan GM och BO
Först verkar det som om GM ska hemåt vid 20.00 tiden,
Någon som vet vart han har sitt hem??
Har han någonstans att sova denna natt?
Samtidigt har det framkommit att han varit ute på stan, pub anchor
Är det någon som vet tiderna när han är där? Varför säger han inte att han ska ut, till BO eller har jag missuppfattat något här?
I sms framkommer det också att han pratar med sin bror, stämmer detta?
I det läget verkar BO inte tro på det GM säger.
Varpå BO inte svarar mer under kvällen.
Kan det vara så att GM bestämmer sig senare för att gå ut, eftersom GM blir arg/besviken på BO som inte tror på honom ?
I förhör minns inte vilket, träffar GM en tjej på puben, som inte verkar
vilja lämna GM ifred, vilka tider umgås de?
Ska vi försöka ge oss på att skapa en tidsaxel på GM under kvällen den 3/6
Och kolla mot GM mobil och förhör?

Intressant idee.
Kan bidra med sammanställning av Lottas sista sms till Martin. I nästa inlägg - har svårt att länka just nu.
Citera
2016-11-06, 20:05
Medlem
Solglittrets avatar
Detta är en del av sms till Martin från Lotta. Man kan ju som du säger gå in i FUPens sms trafik o jämföra med förhören.

Citat:
[i]

Under denna period 25/5 - 3/6 skickade Lotta totalt 189 sms till Martin. Martin skickade 232 sms till henne.
Lotta skrev bl a:

"Du finns kvar i mitt hjärta". 29/5
"Du finns jämt i mina tankar". 31/5
"Så glad att du fått hjälp. Det behövs för att vi ska få en framtid tillsammans med allt vad det innebär barn, resa, trygghet, skratt etc". 1/6

"Du har funnits i mitt ❤️ hela tiden. Saknar din famn" 1/6 kl 21.37
"Trevligt att få umgås med dig idag". 2/6 kl
21.21
"Vill gärna ses och få hålla om dig" 3/6 kl
17.57
"Jag gillar dig och vill ha dig i min närvaro hela tiden" 3/6 kl 18.12
"Ska vi träna imorgon.. Funkar kl 12? Skulle kunna tänka mig att sola också". 3/6 kl 19.02
"Skulle inte du ringa ikväll?" 3/6 kl 19.03

"Gör vad du vill..Fokusera på ditt nu. . Har inte sagt att du inte får. Men så fort vi pratar måste du jämt avbryta för att det ringer. Du säger att du snart ska ringa tillbaka men du gör aldrig det" 3/6 kl 20.58 Detta är Lottas allra sista sms till Martin.

Tror man måste läsa och begrunda detta. Det är nog sannolikt att hon ville träffa honom på natten 3-4/6 när han knackade på rutan.
Citera
2016-11-06, 21:38
Medlem
Citat:
Detta är en del av sms till Martin från Lotta. Man kan ju som du säger gå in i FUPens sms trafik o jämföra med förhören.

ett försök till en början av olika tidshändelser ang Lotta och Martin och ställa denna info i relation till varandra.
Vad får vi då?

Datum 3/6

17.57 Lotta sms Martin, "vill gärna ses och få hålla om dig"

18.12 Lotta sms Martin "jag gillar dig och vill ha dig i min närhet hela tiden"

18-19 tiden Lotta ringer väninnan Anette och ber Anette blockera Martin på Facebook. (Förhör med Anette)

19.02 Lotta sms Martin "Ska vi träna imorgon.. Funkar kl 12? Skulle kunna tänka mig att sola också"

19.03 Lotta sms Martin "Skulle inte du ringa ikväll?"

19.14 Lotta ringer C (förhör med C ägaren till lägenheten som Lotta hyr)

19.30 Lotta är framme hos C (förhör med C)

20.20 Lotta lämnar C (förhör med C)

20.50 Lotta sms Martin, "Gör vad du vill..Fokusera på ditt nu. . Har inte sagt att du inte får. Men så fort vi pratar måste du jämt avbryta för att det ringer. Du säger att du snart ska ringa tillbaka men du gör aldrig det"

En början av en sammanställning med stöd av solglittrets info ang sms från Lotta till Martin
Ska vi fortsätta?
Jag hittar inte förhören med tjejen från puben... Någon som vet vart de finns?
Vi har också Martins svar
Mastuppkopplingar
Efterfesten
Taxiresan med tider
Senast redigerad av Ka7700 2016-11-06 kl. 21:40.
Citera
2016-11-06, 21:55
Medlem
När man läser I Lottas dagbok/almanacka så står det:

10.5. “Fika med Angelika”. (Någon annan Angelika?)
13.5. Avsluta Martin
14.5. Avsluta Martin
16.5. Present Martin, ring Brottsofferjouren
17.5. Martin fyller oss
18.5. Prata med Per ang.oss. Avsluta Martin.
22.5. Per ang.lån, Ecco. Ej ses mer
25.5. Prata med Per ang. oss.
29.5. Prata m Per. Blir ej vi!
1.6. Prata med Per ang. oss, blir ej vi!.
Citera
2016-11-06, 22:35
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
När man läser I Lottas dagbok/almanacka så står det:

10.5. “Fika med Angelika”. (Någon annan Angelika?)
13.5. Avsluta Martin
14.5. Avsluta Martin
16.5. Present Martin, ring Brottsofferjouren
17.5. Martin fyller oss
18.5. Prata med Per ang.oss. Avsluta Martin.
22.5. Per ang.lån, Ecco. Ej ses mer
25.5. Prata med Per ang. oss.
29.5. Prata m Per. Blir ej vi!
1.6. Prata med Per ang. oss, blir ej vi!.

Se där. Klarnar det för dig nu? Offret vill göra slut med alla männen och börja om sitt liv, verkar det som. Tyvärr tyckte inte en av de försmådda männen att hon skulle få välja själv. Hon hade troligen mycket svag ekonomi, det ser man 22 maj. Något lån som gäller hunden...
Citera
2016-11-07, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Se där. Klarnar det för dig nu? Offret vill göra slut med alla männen och börja om sitt liv, verkar det som. Tyvärr tyckte inte en av de försmådda männen att hon skulle få välja själv. Hon hade troligen mycket svag ekonomi, det ser man 22 maj. Något lån som gäller hunden...

Lotta hade lånat 15.000kr till Martin på ett bräde. Det gör man väl inte om man har en “mycket svag ekonomi”? Hon kanske hade lånat pengar även till Per?

Jag måste säga att när jag läser om Lottas trassliga liv då är det inget under om hon mådde dåligt. Hon behövde inte Martin för att må dåligt. Alla dessa lögner hit och dit skulle ha fått vem som helst att må dåligt.

Den 14.5. skickade Per ett SMS till Lotta: "Varför har du lurat mig i så många år?" Det är en berättigad fråga. Väldigt svårt att hitta ett tillfredsställande svar dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in