2016-11-08, 17:40
Medlem
GlasKupas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Frugan fick ett par Loake, jodhpur-varianten av Chatterley. Tyckte de var skit. Klumpig form, tunga, läckte in vatten över sulkanten (det var väl mitt fel dock som inte smörjt in dem ordentligt just där). Provade Barker också, tyckte inte de var något höjdare heller, har bara sett minimal användning.

Tyvärr så görs ju ofta dammodellerna i sämre kvalité än herrmodellerna. Antar att tjejer ofta inte har lika höga krav på kvalité.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja precis, modifierade mäns till en viss grad av "klassisk skolfröken"/tantiga.

så är fallet här också, då jag har sagt åt henne att lägga en slant på en bra sko som håller.

nu har jag dock fått lite mer grepp om vad hon är ute efter, en brouge-känga med 9-10 hålssnörning, likt C&C islay, det visar sig vara ganska svårt då nästan alla kängor är av lite lägre modell.

Vad tror du om dessa då? http://www.crockettandjones.com/product/grace-tan-grain
Citera
2016-11-08, 18:20
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlasKupa
Tyvärr så görs ju ofta dammodellerna i sämre kvalité än herrmodellerna. Antar att tjejer ofta inte har lika höga krav på kvalité.

Vad tror du om dessa då? http://www.crockettandjones.com/product/grace-tan-grain
ett alternativ helt klart, fast jag tror det kommer gnällas om att de inte är höga nog...

nej, kvinnor har inte direkta kvalitetskrav på skor då de helst vill byta från säsong till säsong.
högklackade skor t.ex. ska väl gärna så sönder så man måste köpa nya.
Citera
2016-11-08, 18:34
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Haha I Sverige har väl tanter Ecco eller sneakers på sig? Utbudet hos tillverkarna av kvalitetsskor speglar vad folk har på sig i andra länder än Sverige. Skomodet här är extremt casual.

Fast jag förstår inte hur säg en chealseaboot typ Cresham är "tantig". Var och varannan vuxen kvinna har ju liknande på sig så här års.
Jag förmodar att du tycker att C&J:s herrkollektion är gubbig?

Gresham är väl framför väldigt slätstruken. Ser ut som vilken brun chelsea som helst, och som du säger dräller det fullständigt av sådana. Då finns det värre syndabockar, RM Williams varianter ser ju ut som något man är på väg att utfodra grisarna iförd.

I år har jag försökt fresta frugan med ett par Grenson Emma. Men vi är båda tveksamma till hur den där vita platåsulan ser ut efter ett tids användning. Någon kanske har erfarenhet?

(Och ja, det finns gubbiga modeller i C&Js herrkollektion, men C&J är så mycket bättre på att göra herrskor och sortimentet så mycket större att de utgör undantagen)
Citera
2016-11-08, 19:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Gresham är väl framför väldigt slätstruken. Ser ut som vilken brun chelsea som helst, och som du säger dräller det fullständigt av sådana. Då finns det värre syndabockar, RM Williams varianter ser ju ut som något man är på väg att utfodra grisarna iförd.

I år har jag försökt fresta frugan med ett par Grenson Emma. Men vi är båda tveksamma till hur den där vita platåsulan ser ut efter ett tids användning. Någon kanske har erfarenhet?

(Och ja, det finns gubbiga modeller i C&Js herrkollektion, men C&J är så mycket bättre på att göra herrskor och sortimentet så mycket större att de utgör undantagen)

Du missar att själva poängen med t ex ett par Gresham är att de är vad du kallar "slätstrukna". De är gjorda för att hålla både för ögats slitage och fötternas i ett par decennier framöver. Därav det klassiska utseendet.
Men eftersom du länkar till en sko som är Chealseabootsen diametrala motsats, en lustig känga med tjock vit limmad (?) sula förstår jag att klassiska kvalitetsskor för damer inte är er grej. Ni gillar det som är mer trendigt och sticker ut. Inget fel med det.
Varför inte satsa på ett par äkta Buffaloboots i stället ?
Citera
2016-11-08, 20:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Du missar att själva poängen med t ex ett par Gresham är att de är vad du kallar "slätstrukna". De är gjorda för att hålla både för ögats slitage och fötternas i ett par decennier framöver. Därav det klassiska utseendet.

Du är inte den första som känner sig manad att förklara för mig att kvalitetsskor måste vara karaktärslösa, för annars - gud förbjude - tröttnar man på dem. Har aldrig köpt det resonemanget.

Citat:
Men eftersom du länkar till en sko som är Chealseabootsen diametrala motsats, en lustig känga med tjock vit limmad (?) sula förstår jag att klassiska kvalitetsskor för damer inte är er grej.

Vet inte om jag skulle sträcka mig så långt att påstå att motsatsförhållandet skulle vara diametralt. Själva kängan är en klassisk rund full brogue. Det är bara sulan (limmad, som svar på din fråga, vet inte hur man skulle kan sy genom något så tjockt) som är extrem och skapar i mitt tycke en intressant juxtaposition av stilar. Men jag kan förstå hur någon tycker det är på tok för spaceat.

Citat:
Ni gillar det som är mer trendigt och sticker ut. Inget fel med det.
Varför inte satsa på ett par äkta Buffaloboots i stället ?

Nej, inget fel med att vara trendig. Men vi vara båda överens om att säsongen 2016 finns det knappast något trendigare än släta, bruna chelsea.
Citera
2016-11-08, 21:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Du är inte den första som känner sig manad att förklara för mig att kvalitetsskor måste vara karaktärslösa, för annars - gud förbjude - tröttnar man på dem. Har aldrig köpt det resonemanget.
Ett annat skäl är det rent kommersiella. Genom att hålla ett klassiskt och tidlöst sortiment slipper tillverkarna rea ut sitt lager i slutet av varje säsong.
Jag har inte påstått att kvalitetsskor måste se ut på ett visst sätt även om de tenderar att göra det. Tvärtom har jag länkat tillverkare av kvalitetsskor med ett eget formspråk.
Citera
2016-11-09, 12:53
Medlem
Vänner, är på jakt efter ett par robusta chelsea boots för det snöiga väglaget. Tanken har slagit mig att köpa ett par billiga "slit och släng" från t.ex. Scorett för just det ändamålet, men satsar hellre på kvalité om jag kan.

Yanko
C&J 8
Tod's

Vad sägs i valet mellan dessa tre? Har verkligen dålig koll på Tod's. Tack på förhand.
Citera
2016-11-09, 14:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Vänner, är på jakt efter ett par robusta chelsea boots för det snöiga väglaget. Tanken har slagit mig att köpa ett par billiga "slit och släng" från t.ex. Scorett för just det ändamålet, men satsar hellre på kvalité om jag kan.

Yanko
C&J 8
Tod's

Vad sägs i valet mellan dessa tre? Har verkligen dålig koll på Tod's. Tack på förhand.

Jag funderar på om mocka verkligen är ett så robust val. Väldigt snyggt, men kräver lite skötsel.
Grain leather däremot är väldigt tåligt. Lägg därtill stormrand så är du hemma
Citera
2016-11-09, 15:54
Medlem
Citat:
Jag funderar på om mocka verkligen är ett så robust val. Väldigt snyggt, men kräver lite skötsel.
Precis, det kräver lite skötsel (alltså lite som i "mindre än mycket"). Välskött mocka tål lika mycket som slätt eller präglat läder och är förmodligen lättare att sköta. En sväng med en bra impregneringsspray till att börja med, sedan är det bara att borsta bort skiten efter användning.

http://www.shoegazing.se/2012/10/21/guide-mockavard/
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20140506/5-satt-att-varda-dina-mockaskor
Citera
2016-11-09, 15:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Precis, det kräver lite skötsel (alltså lite som i "mindre än mycket"). Välskött mocka tål lika mycket som slätt eller präglat läder och är förmodligen lättare att sköta. En sväng med en bra impregneringsspray till att börja med, sedan är det bara att borsta bort skiten efter användning.

http://www.shoegazing.se/2012/10/21/guide-mockavard/
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20140506/5-satt-att-varda-dina-mockaskor
Helt rätt! Det är lätt att tro att mocka är mycket ömtåligt. För egen del tycker jag ändå att slätt läder är lite mer robust, men det är bara min egen enkla åsikt.
Skulle du rekommendera mocka på fötterna i dagens snöoväder?
Senast redigerad av DoraF 2016-11-09 kl. 16:01.
Citera
2016-11-09, 19:00
Medlem
Citat:

Tack för svaret. Jag äger redan chelseas i mocka och fullkomligen älskar det. Så, ja det är väl ett krav i frågeställningen. Robust var ett dåligt ordval av mig. Skötsel är inga problem.
Citera
2016-11-10, 02:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ett alternativ helt klart, fast jag tror det kommer gnällas om att de inte är höga nog...

nej, kvinnor har inte direkta kvalitetskrav på skor då de helst vill byta från säsong till säsong.
högklackade skor t.ex. ska väl gärna så sönder så man måste köpa nya.

Nej det stämmer inte, kvinnor växlar väl ofta skor (ergonomiskt är det väl bra att växla mellan tre olika klackhöjder under dagen). Nu är ju modet för kvinnor lite gubbigare men vill hon ha en kvinnligare chelsea sko finnsexempelvis Donald J Pliner "Cayto" chelsea boot (finns på nordstrom), eller "Hudson" med lite högre klack. Vill hon ha något robustare med lite tjockare sula med anti halk mönster så har Roger Vivier en mc-känga med det klassiska spännet som även dekorerar hänkeln på dragkedjan (det är märket du sett på Hitchkock kvinnorna, Brigitte Bardot m. fl., det är absolut inte slit och släng, finns en snygg känga i tweed och skinn med),
store.rogervivier.com
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-10 kl. 02:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in