2016-11-08, 13:26
Medlem
Det borde väl gå att köpa en drönare och montera en vanlig handhållen kamera och filma. Då kanske man kan se ifall horisonten är krökt eller inte.
Citera
2016-11-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym16
Det borde väl gå att köpa en drönare och montera en vanlig handhållen kamera och filma. Då kanske man kan se ifall horisonten är krökt eller inte.

Svar nej & varför skulle det behövas ännu ett belägg för att jorden är rund?
Citera
2016-11-08, 17:22
Medlem
Citat:
Om du kan få upp drönaren på ca 30 kilometers höjd.
Citera
2016-11-08, 17:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ifall jorden är platt då måste den här drönarvideon vara ändrad så att horisonten ser krökt ut: https://www.youtube.com/watch?v=gPN_3RPUdPY
Antingen genom mjukvara i drönaren eller efterbehandling. Snart så förbjuds drönare med kamera dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av gason
Videon är garanterat "ändrad" så horisonten ser mycket mer krökt ut än vad den egentligen är.
Med "ändrad" menar jag att den är filmad med vidvinkellins som förvränger bilden. Filmen är tagen på för låg höjd för att jordens krökning ska vara synbar.

Det är fotat med en GoPro - de har alltid fisheye som förinställning. Titta på båten så ser man ju tydligt hur böjd den också blir (fast åt andra hållet).
Citera
2016-11-10, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är fotat med en GoPro - de har alltid fisheye som förinställning. Titta på båten så ser man ju tydligt hur böjd den också blir (fast åt andra hållet).

Så fint att du skrev det - för annars hade jag tänkt skriva det. och om det är någon som undrar vad fiskögon har med detta att göra, så kan jag tillägga att fiskar har ett så fint öga som kan se mycket stor utbredning. Stor vinkel på synfältet. Det är deras ögon som är kostruerade så, och sedan har fotografin tagit efter och gett detta perspektiv också till kameror. Men förstås kan inte kameror göra lika bra bilder som fiskarna - så det blir ett vinkelfel. Hus lutar inåt eller utåt på sådana bilder - och horisonten kröker sig - och båtarna kröker sig åt andra hållet.. Det är nästan som en hallucination.

Och därför gillas ju inte detta "bevis" på jordens form.. Det är dessutom såå olämpligt att försöka beskriva (eller bevisa) en klotformad kropp, med helt platta foton. Ja, även dataskärmen är ju så platt.
Platt som en pannkaka - Plattjordingar lever på pannkakan, och som dom sa i Tv-programmet - om man lever på en pannkaka, så blir man vilsen..

Annars är det ju fint med folk som håller på traditioner.. spelar nog inte så stor roll vilken form det är.. ägg päron pannkaka äpple apelsin - de flesta av oss är så lokala att vi klarar oss bra ändå..

Nu såg jag på en liten youtube-film att det finns en man i Polen som skulle mäta formen på en sjö, och kom fram till alldeles motsatt resultat - jorden var inte platt - och inte rund - utan inkrökt (konkav)

Detta måste ju ses som ett intressant synsätt. På något sätt kompletterar han dom andra formerna.Och jag antar att han har en liten klubb med sina anhängare där dom hävdar att jorden är konkav - inte platt, inte rund som en boll. Eller kanske är den i deras värld rund åt andra hållet - insidan på bollen.. Men det är väl så det är nuförtiden: Man vill ha allt fler modeller. Fler alternativ..
Citera
2016-11-12, 23:33
Bannlyst
Såvitt jag vet, så kan man se fyrar och öar på mycket längre avstånd än man borde enligt kurvaturen som ska finnas. Konstigt, men sant. Fungerar inte alltid dock då luften inte är helt genomskinlig jämt.
Och man kan behöva riktiga kikare. Inte det skräpet som finns i vanliga butiker. Dom försämrar ju nästan synen.
Citera
2016-11-12, 23:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivHelig
Såvitt jag vet, så kan man se fyrar och öar på mycket längre avstånd än man borde enligt kurvaturen som ska finnas. Konstigt, men sant. Fungerar inte alltid dock då luften inte är helt genomskinlig jämt.
Och man kan behöva riktiga kikare. Inte det skräpet som finns i vanliga butiker. Dom försämrar ju nästan synen.
"Kurvaturen som ska finnas" Och hur tror du det skulle se ut om det inte var någon krökning alls då? Att man kan se längre än man skulle rent geometriskt beror på ljusets brytning i atmosfären vilket har förklarats otaliga gånger tidigare i tråden.

Av alla idiotiska hypoteser är nog den om en platt jord den allra mest idiotiska. Jag fattar inte hur man kan vilja förnedra sig själv genom att påstå att man tror på skiten.
Citera
2016-11-12, 23:41
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej det är inte så konstigt. Refraktion, att ljus böjer av, är ett känt fenomen.

Har du i dina studier kunnat visa att fenomenet inte beror på refraktion?
Citera
2016-11-12, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
"Kurvaturen som ska finnas" Och hur tror du det skulle se ut om det inte var någon krökning alls då? Att man kan se längre än man skulle rent geometriskt beror på ljusets brytning i atmosfären vilket har förklarats otaliga gånger tidigare i tråden.

Av alla idiotiska hypoteser är nog den om en platt jord den allra mest idiotiska. Jag fattar inte hur man kan vilja förnedra sig själv genom att påstå att man tror på skiten.
Ha-ha. Jaså, det böjer sig. Jamen då är det klarlaggt.
Och hur förklarar du att NASA inte lyckats få fram några filmer eller bilder från rymden då?
Vi har väntat sedan 50- talet.
Citera
2016-11-13, 00:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ha-ha. Jaså, det böjer sig. Jamen då är det klarlaggt.
Och hur förklarar du att NASA inte lyckats få fram några filmer eller bilder från rymden då?
Vi har väntat sedan 50- talet.

Du har ju totalt missuppfattat tråden. Här diskuterar vi inte den runda jorden utan den platta jorden.

Det är du som ska driva din tes.
Varför har du inte lyckats skaffa fram några bilder på den platta jorden?
Citera
2016-11-13, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du har ju totalt missuppfattat tråden. Här diskuterar vi inte den runda jorden utan den platta jorden.

Det är du som ska driva din tes.
Varför har du inte lyckats skaffa fram några bilder på den platta jorden?
Om jag får några miljarder dollar om året så kanske jag kan fixa fram bevis.
Jag tycker nog att NASA är skyldiga oss något bevis för att dom gör någon nytta.
Citera
2016-11-13, 00:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Om jag får några miljarder dollar om året så kanske jag kan fixa fram bevis.
Jag tycker nog att NASA är skyldiga oss något bevis för att dom gör någon nytta.

Så du har med andra ord inga som helst bevis för det du påstår? Utan det enda du kommer dragande med är samma jävla skit om NASA och "konvergenslinjer" som varit uppe i tråden 666 gånger?

Nästa steg i din predikan är väl att du länkar till samma förvirrade YT-klipp med båtar som vi har sett till leda.
Senast redigerad av madtop 2016-11-13 kl. 00:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in