Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Det är fotat med en GoPro - de har alltid fisheye som förinställning. Titta på båten så ser man ju tydligt hur böjd den också blir (fast åt andra hållet).
Så fint att du skrev det - för annars hade jag tänkt skriva det. och om det är någon som undrar vad fiskögon har med detta att göra, så kan jag tillägga att fiskar har ett så fint öga som kan se mycket stor utbredning. Stor vinkel på synfältet. Det är deras ögon som är kostruerade så, och sedan har fotografin tagit efter och gett detta perspektiv också till kameror. Men förstås kan inte kameror göra lika bra bilder som fiskarna - så det blir ett vinkelfel. Hus lutar inåt eller utåt på sådana bilder - och horisonten kröker sig - och båtarna kröker sig åt andra hållet.. Det är nästan som en hallucination.
Och därför gillas ju inte detta "bevis" på jordens form.. Det är dessutom såå olämpligt att försöka beskriva (eller bevisa) en klotformad kropp, med helt platta foton. Ja, även dataskärmen är ju så platt.
Platt som en pannkaka - Plattjordingar lever på pannkakan, och som dom sa i Tv-programmet - om man lever på en pannkaka, så blir man vilsen..
Annars är det ju fint med folk som håller på traditioner.. spelar nog inte så stor roll vilken form det är.. ägg päron pannkaka äpple apelsin - de flesta av oss är så lokala att vi klarar oss bra ändå..
Nu såg jag på en liten youtube-film att det finns en man i Polen som skulle mäta formen på en sjö, och kom fram till alldeles motsatt resultat - jorden var inte platt - och inte rund - utan inkrökt (konkav)
Detta måste ju ses som ett intressant synsätt. På något sätt kompletterar han dom andra formerna.Och jag antar att han har en liten klubb med sina anhängare där dom hävdar att jorden är konkav - inte platt, inte rund som en boll. Eller kanske är den i deras värld rund åt andra hållet - insidan på bollen.. Men det är väl så det är nuförtiden: Man vill ha allt fler modeller. Fler alternativ..