2016-11-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Men herregud, flat earth går ju att testa hur lätt som helst.
Åk en flygplan och öppna ögonen.

jag har gjort det många ggr. Flyger ganska ofta. Ska flyga igen i dec.. och april. Aldrig sett nån kurva dock.
Citera
2016-11-04, 11:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximon
De du ser som utbildning ser jag som indoktrinering.

Jo jag vet att du tror på någon annan slags "verklighet" än den som går att beskriva vetenskapligt. Kanske dags att du och andra tossiga FE:are kavlar upp armarna och författar er egna alternativa fysikbok? Jag är ohyggligt nyfiken på hur den skulle se ut, du kanske skulle börja med att vetenskapligt förklara varför en sten faller till marken?

Citat:
Hur många av dessa tester har du själv varit med och gjort?

En hel del. För att nämna några så har jag bland annat mätt gravitation i vakuum, mätt avståndet till månen, riktat antenner mot geostationära satelliter, mätt avståndet till satelliter, flugit från Sydney till Johannesburg, studerat stjärnhimlen på norra respektive södra halvklotet samt konstaterat att man ser längre bort högre upp.

Edit: Om du menar hur många "tester" jag gjort för att verifiera den vetenskapliga fysiken och kemin (det du kallar indoktrinering) så handlar det om hundratals olika experiment, allt från att mäta accelerationer och krafter till att verifiera att det teoretiska avståndet till en geostationär satellit stämmer med vad man praktiskt kan mäta upp. Så jag är väldigt övertygad om att teori och verklighet stämmer väl överens.
Senast redigerad av madtop 2016-11-04 kl. 11:47.
Citera
2016-11-04, 13:25
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
De du ser som utbildning ser jag som indoktrinering.
Varför säger du vi. Hur många av dessa tester har du själv varit med och gjort?

Detta t.ex:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel
Visar att jorden roterar runt en axel och att jordens rotation flyttar pendeln åt andra hållet på södra halvklotet. Låt oss lägga in denna effekt i en modell över en platt jord...
Citera
2016-11-04, 17:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
jag har gjort det många ggr. Flyger ganska ofta. Ska flyga igen i dec.. och april. Aldrig sett nån kurva dock.
Hur menar du att du skulle se en kurva som böjer av typ 4 grader från kant till kant på den synliga delen av horisonten?

Detta gäller ett plan på 18km höjd. Du flög antagligen på närmare 10km höjd, då är det förstås ännu mindre krökning på kurvan.
Citera
2016-11-04, 23:00
Medlem
Citat:

FE- hypotesen leder nära nog meddetsamma till sådana konsekvenser som klart strider mot mänsklighetens samlade vetskap sedan flera tusen år. Det senaste sidorna i den här tråden ger en lång lista på tokerier som FE-hypotesen innebär. Du har inte bemött en enda av dem.

I stället anser du att du kan bevisa att jorden är platt genom att titta ut genom ett flygplansfönster. Inser du inte själv vansinnigheten i detta?

Religiösa grubblerier kommenterar jag inte, jag anser de är OT.
Citera
2016-11-05, 02:41
Medlem
Hallå, ni FEkramare! Jag ska här försöka samla ett antal av de märkligheter som FE-hypotesen leder till. Det vore intressant att se era svar.

Tyvärr verkar det omöjligt att få med alla citat, men här är en början. Håll till godo jag hoppas kunna återkomma.....

Citat:
Men jag tycker att ett bra argument MOT platt jord och en sol som endast cirkulerar runt denna platta är solnedgången.

Och då menar jag inte att solen försvinner bakom horisonten eftersom jag köper argumentet att horisonten lyfts upp mot observations höjden. Och kan inte ses bakom den så kallade Converge line..

Men detta är som sagt en visuell illusion. Hur förklarar platt jord försvarare solnedgången som bidrar till att endast undre delen av molnen lyses upp. Detta förklaras ganska enkelt om vårat traditionella sätt att se en solnedgång eftersom infallsvinkeln från solens strålar kommer underifrån.

Men på en platt jord och cirkulerande sol som inte går upp eller ner, utan endast försvinner ut ur synfältet kan inte förklara detta känner jag...

Har vi nån flat Earth troende här inne som kan svara på detta?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Sunset-Clouds-4189.jpg

http://link-lcy.com/bulkupload_Cloud-Wallpaper_Breaking-Through-the-Clouds-at-Sunset.jpg

MVH // Max

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
... flygplan navigerar utefter en storcirkel. Eller hur det kommer sig att man kan flyga på 12h från Sydney till Johannesburg. Eller hur det kommer sig att vi hittar rätt trots att vi navigerar utifrån kartor som bygger på en sfärisk jord. Eller hur GPS fungerar. Varför stenar faller till marken. Varför vi har månförmörkelse. Varför vi har tidvatten. Osv...

.

Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Om jorden är platt och upp-är-upp hur kommer det sig att det natt i Sverige och dag i Australien?

Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Vad är det för någon märklig optisk/fysikalisk effekt som gör att " horisonten lyfts upp mot observations höjden" på en platt jord? Varför kan man inte se något bortom en "Converge line"? Rimligen måste man teoretiskt kunna se oändligt långt bort om jorden är platt.
På en globformad jord är det dock helt naturligt att man ser horisonten på just det sättet man faktiskt gör.

Det här är bara ett av en lååång rad exempel på att platt-jord-hypotesen leder till motsägelser som inte finns om jorden är ett klot. Madtop har gett fler, jag kan bidra med ytterligare ett par:

- Varför är jordens ekvator (den kan avbildas även på en platt jord) bara drygt 4000 mil lång och inte 6283 mil?
- Hur kan det finnas satelliter som passerar över både nord- och sydpolen?

Citat:
Du missar att bevisbördan ligger på dig:
Visa att det finns flygplan som går tillräckligt snabbt, hur långt det är mellan Sydney och Johannesburg samt redogör vilken rutt de flyger.

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Detta t.ex:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel
Visar att jorden roterar runt en axel och att jordens rotation flyttar pendeln åt andra hållet på södra halvklotet. Låt oss lägga in denna effekt i en modell över en platt jord...
Citera
2016-11-05, 02:53
Medlem
Och här kommer ytterligare en rad exempel, där platt-jordhypotesen bryter mot mänsklighetens under sekler samlade kunskap:

Citat:
Ett annat argument är att flygningar mellan Sydney och antingen Sydafrika eller Sydamerika är omöjliga på en platt jord med tanke på tid och avstånd.

Ett modernt långdistansflygplan såsom Boeing 777 har en maxhastighet på 950 km i timmen och har en räckvidd på 13000 km. Vi har dagliga flyg som klarar resan på cirka 11-12h vilket ger en sträcka på cirka 11000 - 12000 km.

Att på en platt-jordskarta rita in Sydney-Johannesburg med avståndet 11000km och Sydney-Santiago med avståndet 12000km är helt enkelt omöjligt - det går inte ihop. Den enda lösningen på resorna är att du knölar ihop den platta jorden till en boll så att avståndet mellan städerna minskar.

Förutom argumenten om räckvidd och tid så har vi även rutten. Vi vet att ett flygplan från Australien till Sydamerika/Sydafrika inte passerar nordpolen. Vi vet att det i stället tangerar sydpolen.

Citat:
Ursprungligen postat av pewana
...under de tio åren har vi andra ställt en faslig massa frågor. Flera av dem har fått "svar" som inte håller, eller som är rent nonsens - de strider mot grundläggande fysikaliska och/eller optiska fakta. Andra har inte fått några svar alls, och jag kan förstå det. Vad FE-kramarna än svarar så visar det sig hur stollig FE-hypotesen är. (Jag vägrar att tala om en "FE-teori", hypotesen förtjänar inte det ordet.)

I de allra senaste inläggen har madtop, EddieCabot och jag pekat på ett antal uppenbara stolligheter, där vi faktiskt vet att plattjordingarna har fel. Jag ska nu ge några till:

Vi vet att avståndet från Nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. På en platt jord blir då en färd utmed ekvatorn 6283 mil. Men vi vet att den sträckan "bara" är lite grann mer än 4000 mil.

Vi vet även att solen (och månen också) upptar samma synvinkel på himlen vare sig den står uppe på himlen eller nära horisonten.

Vi vet också att stjärnhimlen ser olika ut på olika platser på jorden - precis som man förväntar sig om jorden är rund!

Vi vet dessutom att det finns forskningsstationer på Antarktis, bland annat på Sydpolen. Under åren måste tiotusentals forskare och medarbetare, kanske hundratusen, från olika länder ha varit där. Tror verkligen någon att inte en enda av dem skulle meddela den sensationella iakttagelsen att det inte finns någon midnattssol där under sommaren?

FE-kramarna har dessutom misslyckats med att förklara solnedgång, soluppgång, solförmörkelse och månförmörkelse på ett begripligt sätt. Och hur i h-e kan "horisonten lyftas upp till ögonhöjd" om jorden är platt?

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Dessutom vet vi att:

-Coriolis-effekten finns. Prickskyttar tar hänsyn till den och molnsystem roterar åt olika håll på norra respektive södra halvklotet.

-Eötvös-effekten påverkar båtar i öst-västlig riktning.

-Geostationära satelliter finns.

Varsågoda och välj, plattjordingar, jag kräver inte att ni fixar svar på alla exemplen omedelbart.
Citera
2016-11-05, 10:15
Moderator
Länkpost (som dessutom postats ett flertal gånger tidigare) är raderad.

/Moderator
Citera
2016-11-07, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Hur vet du att de inte är betalda av den amerikanska regeringen för att sprida desinformation?

så av alla miljoner människor som reser jorden runt så betalar regeringen samtliga för att säga att jorden är rund och på något vis får alla dessa att aldrig avslöja hemligheten att jorden är platt, av vilken anledning?

och jag antar att gravitation, magnetfält och faktum att alla andra himlakroppar är klotrunda bara är nonsens?
Citera
2016-11-08, 08:30
Medlem
Swan65s avatar
Märkligt att jag inte seglade "över kanten" då jag seglade jorden runt.. Mycket märkligt faktiskt..
Citera
2016-11-08, 11:54
Medlem
Ifall jorden är platt då måste den här drönarvideon vara ändrad så att horisonten ser krökt ut: https://www.youtube.com/watch?v=gPN_3RPUdPY
Antingen genom mjukvara i drönaren eller efterbehandling. Snart så förbjuds drönare med kamera dessutom.
Citera
2016-11-08, 12:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av anonym16
Ifall jorden är platt då måste den här drönarvideon vara ändrad så att horisonten ser krökt ut: https://www.youtube.com/watch?v=gPN_3RPUdPY
Antingen genom mjukvara i drönaren eller efterbehandling. Snart så förbjuds drönare med kamera dessutom.
Videon är garanterat "ändrad" så horisonten ser mycket mer krökt ut än vad den egentligen är.
Med "ändrad" menar jag att den är filmad med vidvinkellins som förvränger bilden. Filmen är tagen på för låg höjd för att jordens krökning ska vara synbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in