2016-11-07, 04:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Ovanstående är nog det stora återkommande trätoämnet i tråden förutom domskälen då kanske.

Jag tror faktiskt att det är rätt viktigt att vi faktiskt läser ordagrant vad Ragnar Kalen skrev och det är att det enligt hans uppfattning av det presenterade skelettmaterialet inte gick att dra någon saklig grund för slutsatsen att styckningen måste ha utförts av någon eller några med anatomiska/ortopediska kunskaper.

Kalen har alltså inte helt uteslutit en anatomiskt insatt styckare som vissa tycks tro utan han skriver faktiskt bara att det (enligt honom) saknas saklig grund för dessa tankar men det går nog samtidigt inte att utesluta att han kan ha gjort en felaktig bedömning likt vissa andra läkare och sakkunniga som gjort bedömningar som går stick i stäv med vad exempelvis Rajs och doktor Wykman gjorde, den sistnämnde var väl dessutom läkare i höftledskirurgi?

Självklart kan både Rajs, Wykman och Kalen ha gjort vissa felbedömningar men om detta vet vi inte mycket mer än vad man gjorde på 80-talet. Med andra ord, det är ännu inte utrett på ett tillfredsställande sätt huruvida gärningsmannen eller männen var anatomiskt insatta.

Märkligt nog så saknas det ju inte på nåt sätt utredningsmaterial i polisens digra förundersökning i form av misstänkta manspersoner som var anatomiskt insatta och som nyttjade dessa kunskaper inom sin profession. Sist jag räknade så var det hela 9 läkare som varit på tapeten i utredningen i någon form under årens lopp (1984-2009), går det att dra någon rimlig statistisk slutsats av allt detta måntro?

Kan du vänligen sluta med din crazy clown argumentering? Det är väl inte många, eller ens några som påstått att Kalen uteslutit att det är en person med särskilda kunskaper. Man påminner om att vissa som är av expertstatus inte bedömt det som nödvändigtvis utfört av särskilt kunnig person.
Citera
2016-11-07, 04:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Många är dom nu, som under 30+ år försökt göra sig ett namn (alt. göra sig lustiga/dumma) m.a.a. daCostas död. Och det bara rullar på. Vissa ältar bara vidare med billiga lögner från "styckmordcirkusen". När slutar det?

Ja, man tillät ju ett "kronvittne" i krullig peruk och solbrillor som såg ut att ha ramlat in från Studio 54 utrustad med en påbättrad dagbok. Så vad väntar man sig kan man ju undra?
Citera
2016-11-07, 12:27
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har mycket svårt att tänka mig att Lawnmoverman2011 skulle våga sig på att skriva en sådan här bok. Teet Härm och Thomas Allgén skulle ha goda möjligheter att kunna stämma författaren (som inte skulle kunna skriva boken i sitt riktiga namn), eller det förlag som mot förmodan skulle vilja sänka sig till att ge ut dravlet. Vi får hoppas att skribenten i stället visar lite medmänsklighet och lägger av här och nu.

Varför skulle användaren inte våga skriva en sådan bok, vet du redan innan vad den kommer innehålla? Hur kan du tro att de båda skulle ha <goda möjligheter att kunna stämma författaren>, vad grundar du det på?
Citera
2016-11-07, 12:30
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Saidas-Kula
Böcker om Catrine da Costa

Tillbaka en tid på tråden först - och undrar här över två nämnda böcker:

Kan du eller någon annan beskriva tydligt vari det läsvärda med dessa böcker består?
Borgnäs bok Sanningen är en sällsynt gäst kallas för ett riktigt mästerverk. Av vilket skäl? Jag ställer frågan helt neutralt.
Rörande Olssons Catrine och rättvisan: Hur kan den beskrivas kort?

Annan, senare bok: Styckmordet/Epilogen, av en Kim Larsson.
Någon som har läst den och kan berätta om boken vs CdC-fallet. Kastar den nytt ljus på fallet? Läsvärd?

Om man tvingas välja läsning av EN bok om Catrine da Costa (av alla som finns, de tre ovan + andra som skrivits): vilken rekommenderas?

Istället för att ställa massa frågor om böckerna kanske du skulle testa att läsa lite ur vardera bok istället? Tråden är mycket polariserad, är du så naiv att du tror att du kan få objektiva omdömen om respektive bok?
Citera
2016-11-07, 12:39
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vilka speciella omständigheter rådde menar du?

Jag tänker främst på det faktum att brottet mot griftefrid var preskriberat när det blev rättegång, men att bevisningen ändå togs upp för att ingå i åtalspunkten om mord. Är ingen rättsexpert man kan inte tro annat än att det måste vara en väldigt ovanlig situation.

Sedan tänker jag i andra hand på ärendet som gällde återkallelse av deras läkarlegitimationer, som inleddes med tingsrättens domskäl som grund. Det måste också ha varit en kontroversiell bas att inleda ett ärendet på, även om jag inte kan veta det säkert heller.

Med det inte sagt att jag tycker de ovanstående processerna och ställningstagandena var felaktiga, nödvändigtvis. Kan dock inte säga om det gick rätt till, heller.
Citera
2016-11-07, 12:51
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Den (Döden är en man) har du ju läst säger du. Vad tycker du om Agells hemsida? Här har du annars lite hjälp: http://catrine2009.blogspot.se/

Den är väl bra, finns många intressanta webbplatser på nätet om fallet. Det är väldigt mycket enklare i dagsläget att diskutera olika gamla kriminalfall med den grund av information som nätet tillåter, än vad det var för 10 – 15 år sedan eller ännu längre tillbaka i tiden.

Men min fråga till dig som du inte besvarade är vad jag bör läsa in mig på som direkt motsäger vad jag skrev i ett tidigare inlägg?
Citera
2016-11-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Varför skulle användaren inte våga skriva en sådan bok, vet du redan innan vad den kommer innehålla? Hur kan du tro att de båda skulle ha <goda möjligheter att kunna stämma författaren>, vad grundar du det på?

Lawns samlade verk i den här tråden pekar mot en återvunnen beskrivning som till punkt och pricka stämmer överens med Hanna Olssons och /eller Lars Borgnäs respektive sinnessjuka beskrivningar/grova förtal av två oskyldiga personer: Thomas Allgén och Teet Härm. Eftersom de inte har med något av detta fall att göra annat än som brottsoffer för ett rättsvidrigt domskäl och allt som hörde till både innan och efter så skulle Lawns bok vara välkommen. Inte som läsning utan som verktyg i en process. Givetvis finns inte det förlag som väljer att gå i konkurs, återstår då egen utgivning dvs personlig konkurs om inte Lawn sitter på en förmögenhet.
Citera
2016-11-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Saidas-Kula
Böcker om Catrine da Costa

Tillbaka en tid på tråden först - och undrar här över två nämnda böcker:

Kan du eller någon annan beskriva tydligt vari det läsvärda med dessa böcker består?
Borgnäs bok Sanningen är en sällsynt gäst kallas för ett riktigt mästerverk. Av vilket skäl? Jag ställer frågan helt neutralt.
Rörande Olssons Catrine och rättvisan: Hur kan den beskrivas kort?

Annan, senare bok: Styckmordet/Epilogen, av en Kim Larsson.
Någon som har läst den och kan berätta om boken vs CdC-fallet. Kastar den nytt ljus på fallet? Läsvärd?

Om man tvingas välja läsning av EN bok om Catrine da Costa (av alla som finns, de tre ovan + andra som skrivits): vilken rekommenderas?

Två böcker: Per Lindeberg Döden är en man. Styckmordet, epilogen av Kim Larson som komplement. Döden är en man är den enda bok du behöver läsa.

Som referens för justitiemordet kan du läsa Hanna Olssons pamflett och Lars Borgnäs paranoida trollkonster. Som referenser i själva justitiemordet.
Citera
2016-11-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, man tillät ju ett "kronvittne" i krullig peruk och solbrillor som såg ut att ha ramlat in från Studio 54 utrustad med en påbättrad dagbok. Så vad väntar man sig kan man ju undra?

Hanna Olsson i svampfrisyr och Studio 68-brillor med samma "dagbok" i händerna.
Citera
2016-11-07, 18:42
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag tänker främst på det faktum att brottet mot griftefrid var preskriberat när det blev rättegång, men att bevisningen ändå togs upp för att ingå i åtalspunkten om mord. Är ingen rättsexpert man kan inte tro annat än att det måste vara en väldigt ovanlig situation.

Sedan tänker jag i andra hand på ärendet som gällde återkallelse av deras läkarlegitimationer, som inleddes med tingsrättens domskäl som grund. Det måste också ha varit en kontroversiell bas att inleda ett ärendet på, även om jag inte kan veta det säkert heller.

Med det inte sagt att jag tycker de ovanstående processerna och ställningstagandena var felaktiga, nödvändigtvis. Kan dock inte säga om det gick rätt till, heller.

Det fetade:
Det var just det jag inte riktigt fick ihop med din skrivning "rådde". Det var ju inget speciell omständighet som rådde, att ett brott är preskriberat är ju ingen speciell omständighet men att en domaren skapade en speciell omständighet blev förödande på sikt för de två läkarna t.ex. det du skriver om att domskälen utnyttjades juridiskt i legitimationsmålet.
Citera
2016-11-07, 19:15
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det fetade:
Det var just det jag inte riktigt fick ihop med din skrivning "rådde". Det var ju inget speciell omständighet som rådde, att ett brott är preskriberat är ju ingen speciell omständighet men att en domaren skapade en speciell omständighet blev förödande på sikt för de två läkarna t.ex. det du skriver om att domskälen utnyttjades juridiskt i legitimationsmålet.

Domaren i rätten, tingsrätten, skapade väl inget speciellt som jag kan se det. Domare samt nämndemän sitter där för att värdera bevisning som läggs fram. De speciella omständigheterna bidrog till situationen för de åtalade.

Eller är du av åsikten att det är vanligt att ett brott är preskriberat, men att bevisningen för det ändå ingår i ett åtal för en allvarligare åtalspunkt?
Citera
2016-11-07, 20:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Domaren i rätten, tingsrätten, skapade väl inget speciellt som jag kan se det.

När domaren Carl-Anton Spak formulerade domskälen som han gjorde, dvs. att Härm och Allgén skulle ha styckat da Costa, skapade han en mycket speciell omständighet som gav de här förödande konsekvenserna för de två läkarna. De dömdes alltså inte för något brott, men Spak ville ha med det här i domen som en "konsumentupplysning".

Genom att straffa dem för något de inte hade gjort, dessutom med en "dom" som inte gick att överklaga, skapade Carl-Anton Spak dessutom historia. Det här förklaras utförligare i t.ex. boken "Döden är en man". Det har också förklarats åtskilliga gånger här i tråden, senast för några dagar sedan:

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Det förklaras också i den här artikeln i Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl-Anton_Spak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in