2016-11-07, 15:29
Medlem
cc_zeros avatar
Jag håller på och ska sätta upp en 50" TV på vägen med en deltaco-arm, och funderar på om det hela kommer hålla.

Väggen är i gips, och väggfästet är inte tillräckligt brett för att jag ska kunna skruva fast det i två reglar direkt i väggen, utan i så fall måste jag själv skruva upp en regel på väggen som jag fäster VESA-fästet i. Det vill jag självklart undvika, så därför undrar jag helt enkelt hur andra har löst det i liknande situationer. Har det räckt med att fästa det i en regel? Bör man använda några expanderingsskruvar(?) för att vara extra säker osv?
Citera
2016-11-07, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Jag håller på och ska sätta upp en 50" TV på vägen med en deltaco-arm, och funderar på om det hela kommer hålla.

Väggen är i gips, och väggfästet är inte tillräckligt brett för att jag ska kunna skruva fast det i två reglar direkt i väggen, utan i så fall måste jag själv skruva upp en regel på väggen som jag fäster VESA-fästet i. Det vill jag självklart undvika, så därför undrar jag helt enkelt hur andra har löst det i liknande situationer. Har det räckt med att fästa det i en regel? Bör man använda några expanderingsskruvar(?) för att vara extra säker osv?
Nej tror på det du sa om en extra regel och måla den vit! Hur mycket väger tv:n?
Citera
2016-11-07, 23:36
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubbb
Nej tror på det du sa om en extra regel och måla den vit! Hur mycket väger tv:n?

17kg. Borde väl en regel hålla egentligen?
Citera
2016-11-07, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
17kg. Borde väl en regel hålla egentligen?
Oj en fet regel och fäst den bra i väggen! En tjock regel!

Eller hur menar du att du ska fästa regeln ska den gå lodrätt eller vågrätt?
Citera
2016-11-09, 12:01
Medlem
Hej alla.

Jag skall köpa en ny tv. Kommer att bli en 49" eller 55".
Har en 10 år gammal Samsung som funkat klockrent. Så förmodligen kommer även denna nya att bli en Samsung.
Har en budget på runt 10 000:-. Har kollat runt en del men kommer att avvakta och se vad för deals som dyker upp när det är black friday.
Har dock en del funderingar angående 4K och HDR.
Eftersom det inte finns några tv sändningar inom detta än så kommer jag kanske inte att se så stor skillnad mot min gamla tv när det gäller vanlig tv.
Men om jag kör en blu-ray film, hur kommer det bli där?
Min gamla tv är full HD med 1080p upplösning. Sedan undrar jag också, finns det några blu-ray spelare som stödjer 4K och HDR?
Citera
2016-11-09, 15:37
Medlem
Sephir0ths avatar
Hej!

Sitter på en gammal Samsung plasma från 2011. Skulle vilja uppgradera till 4k med HDR. Vilken TV skulle ni spontant rekommendera runt 10 - 15k. Gärna så låg responstid som möjligt då jag är en ganska flitig gamer. Tumstorlekar gärna över 55".
Citera
2016-11-09, 17:34
Medlem
Någon som testat Samsungs 7505 " curve " modell och kan uttrycka för resp nackdelar?
Citera
2016-11-09, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Hej alla.

Jag skall köpa en ny tv. Kommer att bli en 49" eller 55".
Har en 10 år gammal Samsung som funkat klockrent. Så förmodligen kommer även denna nya att bli en Samsung.
Har en budget på runt 10 000:-. Har kollat runt en del men kommer att avvakta och se vad för deals som dyker upp när det är black friday.
Har dock en del funderingar angående 4K och HDR.
Eftersom det inte finns några tv sändningar inom detta än så kommer jag kanske inte att se så stor skillnad mot min gamla tv när det gäller vanlig tv.
Men om jag kör en blu-ray film, hur kommer det bli där?
Min gamla tv är full HD med 1080p upplösning. Sedan undrar jag också, finns det några blu-ray spelare som stödjer 4K och HDR?

Det är lite onödigt att köpa ny Tv när du har en fullt fungerande! Spara pengarna till en resa istället! Och bli inte en soffpotatis!
Citera
2016-11-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flubbb
Det är lite onödigt att köpa ny Tv när du har en fullt fungerande! Spara pengarna till en resa istället! Och bli inte en soffpotatis!

Tack för tipset men min nuvarande är inte riktigt i form. Är just därför jag börjat titta runt.
Den har en förmåga att inte starta såvida jag inte drar ut strömkabeln några minuter.
Så det känns som att den är på väg att göra sitt.
Citera
2016-11-11, 11:37
Medlem
Vart hittar jag "Wireless Display" till min dator? Kallad WiDi tror jag.
Citera
2016-11-11, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Vart hittar jag "Wireless Display" till min dator? Kallad WiDi tror jag.
Du klipper av sladden och stoppar dem i näsborren
Citera
2016-11-12, 00:53
Medlem
Gurran933s avatar
Hej!

Dags för ny TV -

Vad är det som gäller?

Har mest tittat på dessa, då båda kostar lika mycket för tillfället:

Samsung 1080p
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE49K5515XXE/samsung-49-full-hd-smart-tv-ue49k5515-vit

LG 4k
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/49UH610V/lg-49-4k-uhd-smart-tv-49uh610v

Kommer hursomhelst enbart se i 1080p (dvs tv-sändningar/netflix etc)..

Vilken tv blir bäst då? Eller har ni några förslag på tv-apparater på ~max 5kkr

Kraven är väl egentligen att den ska ha bra bild, vara rätt snygg o max 50" (minst 45")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in