Citat:
Ursprungligen postat av
cjh
Det har redan bevisats, med relevanta dokument, att xxxxx varit inblandad i flera av bolagen på listan. Flera olika personer har länkat till dokumentation som styrker detta - jag gjorde själv en sammafattning av det som jag ansåg vara styrkt här:
https://www.flashback.se/sp58843686
Jag, och någon annan, efterfrågade bevis på att killen är kriminell inte om han varit med i några namngivna företag. Det är fullständigt ointressant i sammanhanget. Jag har själv varit indragen i en konkurs med kriminella inslag där ägaren fick fängelse, jag jobbade med försäljning. Är jag då också kriminell? Man får helt enkelt inte använda nedsättande tillmälen om folk, det är ouppfostrat och det kan skada hela familjer. Tycker inte du att det är ädelt av mig att försvara okända uthängda?
Citat:
Det är riktigt att "gamla synder" inte kan belasta en i all evighet. Men av bland annat de dokumenten som finns i länken ovan, så framgår att detta sprider sig över en period från 1992 fram till 2016. Visserligen, som jag också påpekat, med ett glapp dels mellan 1995 och 2000, dels mellan 2000 och någon gång runt 2011-2013. I den senare perioden återfinns en del av de bolag på listan som det inte har presenterats någon konkret bevisning kring.
Bra, då är vi överens! De dokument jag lyckats läsa visar nämligen att killen kursade ett företag i sin ungdom på grund av att en stor kund inte betalade fakturorna, eller något sådant, minns inte riktigt. Då lämnar vi sådana företag som är äldre än, låt oss säga, 10 år utanför listan. Nu är frågan om det varit någon kriminalitet i de senaste 10 årens företag på listan? Bevis, någon!
Citat:
Nu vet ju inte du varför jag hittade den här tråden från början. Kanske hade jag tänkt att köpa aktier i Granitporten, och googlade företagsnamnet? Däremot är det sant att jag numera inte avser att inleda någon form av affärsrelation med någon person eller något företag som har kopplingar till den grupp av personer som finns i sfären runt de företag som förekommer i tråden.
Men du missförstod min text - det jag menar är att jag anser (och jag tror inte att jag är ensam) att det finns ett allmänintresse i att kunna hitta information om företag som man bör vara försiktig med. Så länge det som presenteras är fakta, med hänvisning till originaldokument (sedan får läsaren själv bedöma innehållet och fatta sitt eget beslut).
Men nu är det så att man skall alltid vara försiktig med personlig information på nätet. Man kan förstöra hela familjer genom all lägga ut deras personuppgifter.
I detta fall menar jag att man pekar ut en företagare som inte vänder sig till slutkonsumenter utan till andra företagare och kallar honom för kriminell bara för att varna andra företag. Det är ett oerhört vanskligt företag att göra på det viset och dessutom är det förtal. Till detta kommer att seriösa företagare knappast använder internettavloppet Flashback som källa. All uthängning av folk här tjänar bara det egna egot att "jag kan" och den euforiska känslan när detta är gjort. En känsla som snabbt kan hinna ikapp uthängaren och ge igen.
Citat:
Jag är motståndare mot t.ex. tjänsten Lexbase, eftersom den handlar om privatpersoner. Men jag skulle gladeligen stödja motsvarande tjänst som tillhandahöll samma information om företag och företagare. Som det är idag, om du är kund, leverantör eller potentiell aktieägare, så är det förenat med ett stort arbete (och också kostnader) att kunna göra en ordentlig research på en presumtiv affärspartner. Eftersom det finns ett, alltför stort, antal personer som inte drar sig för att utnyttja detta, så blir många privatpersoner och företagare lurade in i affärer som de sannolikt inte skulle gjort om de känt till hela bakgrunden.
Jaha, och du tycker Flashback är bättre än Lexbase? Dra mig baklänges, idag är det inte många som känner till Lexbase. Det finns dessutom tjänster för företagare så som du nämner och om du vore en företagare skulle du känna till det (nu menar jag inte småbolag som det finns gott om).
Citat:
Det gäller ännu mera när det handlar om börsnoterade bolag. Där är risken ännu större att aktieköparna inte har resurser eller kunskap till att göra en full research. Så i de bolag som tråden handlar om, så är den här information högst relevant. Och då xxxxx har en inte obetydlig roll i bolagen, så blir alltså hans historik lika relevant. Det är inte liktydigt med att alla hans bolag per definition skulle vara dåliga - men det är en varningssignal. I slutändan är det ändå den enskilde personen som måste bedöma vad man tror på, av det man läser.
Börsbolag har resurser det kan du lita på och de läser definitivt inte på Flashback efter sådan information! Börsbolag kan inte jämföras med något litet lokalt musikföretag, de kursar i parti och minut. Men jag tycker inte de är kriminella för det.
Citat:
Jag känner varken Luffa eller någon annan i den här tråden, och följaktligen har ingen någon hållhake på mig. Jag känner heller inte xxxx, och av vad jag har kunnat läsa mig till så ser jag inte riktigt vad jag skulle vara avundsjuk på!
Nej, du hamnade här av en tillfällighet och började genast fylla på med det som Luffa Bluffa skrivit. Låter väldigt trovärdigt.
Citat:
Men om jag på sikt kan bidra till att så lite som en enda person slipper bli av med sina pengar på grund av bristfällig information (en aktieköpare, eller kanske en leverantör som drabbas av en konkurs), så känner jag mig glad över det. På motsvarande sätt kommer jag inte att ligga sömnlös över att en eller flera personer skulle kunna misslyckas i att tjäna pengar på att undanhålla information.
Men som jag nämnt tidigare skall du inte föra ut sådant på Flashback. Alla vet ju att Flashbacks stora bedrift är att förstöra liv på folk och hela familjer. Flera av de du vill skydda är säkerligen också uthängda på Flashback.
Citat:
Om xxxx verkligen har, eller skulle få, en seriös affärside, så kommer hans historik tyvärr att (sannolikt) påverka hans möjligheter att genomföra den - men det är konsekvenserna av hans tidigare handlingar. Rättvist? Kanske inte. Men ingen har påstått att livet alltid är rättvist.
Nu har jag ägnat en del tid åt att ta reda på en del. Jag har kontakter som är synnerligen bra för detta ändamål. Jag kan säga att det "jag tittat på" är synnerligen seriöst och vad jag förstått kommer det mer. Det här är en kille med mycket energi och flera idéer, med sådana personer sker mycket på en gång. Ibland hinner de inte med sina egna idéer och fler nödvändiga handpåläggningar kan bli dubbelbokade. Om man skall kritisera något om sådana personer så är det att de ibland är för snabba med sina idéer men det gör dem inte till kriminella personer, tvärt om gör det dem till hjältar då det ofta är dessa personer som står för de stora genombrotten i Svensk affärshistoria. Ni skriver ner och gör en hårt jobbande företagare till kriminell. Det är inte bara oansvarigt, det är också en broms i Svensk företagande. Är det vad du vill åstadkomma?