2016-11-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackeson
Företag är juridiska personer så det spelar inge roll vem som håller i pennan.

Ännu en gång visar Ackeson upp sina ytterst begränsade kunskaper.
För att signera ett avtal för en juridisk persons räkning måste Du vara firmatecknare. Ingen annan än firmatecknarna får skriva under, om avtalet ska vara giltigt.
Uppenbarligen är Thony Norelli firmatecknare för OY General energy Africa Ltd.
Alternativt kan Norelli ha en fullmakt från en firmatecknare att företräda bolaget i det här specifika fallet, men någon sådan fullmakt finns inte bifogad i handlingarna hos tingsrätten, därav drar jag slutsatsen att Thony Norelli är firmatecknare.
Senast redigerad av Luffa 2016-11-06 kl. 14:09.
Citera
2016-11-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffa
För att signera ett avtal för en juridisk persons räkning måste Du vara firmatecknare. Ingen annan än firmatecknarna får skriva under, om avtalet ska vara giltigt.
Uppenbarligen är Thony Norelli firmatecknare för OY General energy Africa Ltd.
Alternativt kan Norelli ha en fullmakt från en firmatecknare att företräda bolaget i det här specifika fallet, men någon sådan fullmakt finns inte bifogad i handlingarna hos tingsrätten, därav drar jag slutsatsen att Thony Norelli är firmatecknare.

Jag förstår var du försöker komma men oavsett om han är firmatecknare eller ej så är det ju bolaget i egenskap av juridisk person som avtalat och inte den som tecknar firman, eller?
Citera
2016-11-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantluft
Jag begriper inte vad TN & c/o har lyckats med?

http://www.generalenergyoy.com/services

Magnetisk motor, Magnetisk generator och magnetisk transformator är inget nytt.
Har de hittat ett sätt att bryta mot fysikens lagar så vill jag vara med och investera!

Är det en vidareutveckling av Muammer Yildiz's försök.

/M

Funderar också på detta, intressant är även deras trademark på namnet GE SYSTEMS eller på GES™ Då det är slående likt ett lite "mindre" 😜 amerikanskt företag som i allmänt tal kallas GM. Men det är säkert i sin ordning likt allt annat som har med Thony & C/o att Göra 👍.

Citat:
Ursprungligen postat av Albertinax
Vd är detta för tråd?

😳 Eeeeeeehhhhh!!
Citera
2016-11-06, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luffa
Uppenbarligen är xxxxxxx firmatecknare för OY General energy Africa Ltd.
Alternativt kan Norelli ha en fullmakt från en firmatecknare att företräda bolaget i det här specifika fallet, men någon sådan fullmakt finns inte bifogad i handlingarna hos tingsrätten, därav drar jag slutsatsen att xxxxxxx är firmatecknare.
Dumheter!
Det här skriver du bara för att få lägga ut namnen ytterligare en gång till. Du vet mycket väl att det är företaget som är den juridiskt ansvarige för eventuella köp.
Citera
2016-11-06, 21:39
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Dumheter!
Det här skriver du bara för att få lägga ut namnen ytterligare en gång till. Du vet mycket väl att det är företaget som är den juridiskt ansvarige för eventuella köp.

Ja, genom sin utpekade firmatecknare, i det här fallet TN. Annars hade det ju varit OT i tråden.
Citera
2016-11-06, 21:45
Medlem
Citat:
Dumheter!
Luffa har rätt. Enbart firmatecknare har rätt att skriva under i företagets namn med rättslig bindande verkan. När så sker, så är det riktigt att det är företaget som är ansvarigt för avtalet. Om det däremot inte är en firmatecknare som skriver under, så är avtalet inte giltigt.
Källa: Bolagsverket

Och eftersom avtalet är inlämnat, som det verkar utan medföljande fullmakt, till tingsrätten så får man nog utgå ifrån att T.N åtminstone själv ansett sig vara firmatecknare när han undertecknade avtalet. Om han istället skulle ha undertecknat avtalet fullt medveten om att han inte har rätt att göra det så finns nog risken att det i sig skulle kunna vara ett lagbrott.

Det protesteras från vissa håll hårt mot att T.N hängs ut i bl.a. den här tråden. Det som tycks gå dessa personer förbi, är att i rollen som företagare så är man till viss del en offentlig person, och man har tillika ett moraliskt ansvar för vad företaget gör. Och oavsett antalet bekräftade företag, så är det redan bevisat att T.N varit företrädare för fler bolag (som gått eller är på väg att gå i konkurs) än vad en normalt driftig förtagare hanterar under hela sin livslängd. I de bevisade fallen är det en relativt stor tidsmässig lucka (här återfinns de bolag på listan som det återstår att hitta bevis för eller emot T.N's inblandning), men det framträder ändå ett relativt tydligt mönster: De företag som T.N bevisligen varit delaktig i har i onormalt stor omfattning avslutats i konkurser. Även om det kan finnas många olika orsaker till detta (och de behöver inte innefatta vare sig bedrägerier eller andra kriminella handlingar) så är det i sig ett skäl att vara försiktig med att befatta sig med företag där T.N ingår. Statistiken talar helt enkelt emot honom.

När man som kund, leverantör eller potentiell aktieägare skall ingå en affär med ett företag, så har man ett klart intresse av att känna till så mycket som möjligt om företaget (och dess företrädare). Här menar jag, och säkert många andra, att det intresset väger tyngre än intresset för en företrädare för företaget att dölja historisk information. Eller på ren svenska: jag vill veta vilken eventuell skit förtaget och dess företrädare har varit inblandad i tidigare, för att på så sätt själv kunna bilda mig en uppfattning om det är värt att gå vidare i affären eller ej.
Citera
2016-11-07, 03:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Luffa har rätt. Enbart firmatecknare har rätt att skriva under i företagets namn med rättslig bindande verkan. När så sker, så är det riktigt att det är företaget som är ansvarigt för avtalet. Om det däremot inte är en firmatecknare som skriver under, så är avtalet inte giltigt.
Källa: Bolagsverket

Och eftersom avtalet är inlämnat, som det verkar utan medföljande fullmakt, till tingsrätten så får man nog utgå ifrån att xxxx åtminstone själv ansett sig vara firmatecknare när han undertecknade avtalet. Om han istället skulle ha undertecknat avtalet fullt medveten om att han inte har rätt att göra det så finns nog risken att det i sig skulle kunna vara ett lagbrott.
Nu handlade detta inte om vad som är rätt eller fel. Jag påstod att det ä OT att skriva om husaffären eftersom den det handlar om inte är inblandad i affären. Om detta vore mitt forum hade jag absolut tyckt det vara OT men nu är det inte det utan det är ett forum som använder sina regler godtyckligt. Om jag skulle ha ett forum skulle ingen få hänga ut någon eftersom jag har empati och omtanke om folk vilket detta forum inte har. Dvs finns det möjlighet att någon kan hängas ut så slänger man sig på godkänt-knappen. Tidigare när någon ansåg att en uthängning vara OT ändrades trådens namn och plötsligt var det inte OT längre och på så vis indirekt uppmanar till att hänga ut folk. Normalt tänkande människor med empati gör bara inte så.
Citat:
Det protesteras från vissa håll hårt mot att xxxx hängs ut i bl.a. den här tråden. Det som tycks gå dessa personer förbi, är att i rollen som företagare så är man till viss del en offentlig person, och man har tillika ett moraliskt ansvar för vad företaget gör.
Ja, om man har ett sjukligt intresse att skvallra om folk så hänger man ut dem. Men alla andra 99,9% av folket skulle aldrig göra det. Risken finns om inte annat att man själv blir uthängd. Men det är klart, har man en agenda att jämnt och ständigt hänga ut någon utpekad så kanske man tar den risken.

Citat:
Och oavsett antalet bekräftade företag, så är det redan bevisat att xxx varit företrädare för fler bolag (som gått eller är på väg att gå i konkurs) än vad en normalt driftig förtagare hanterar under hela sin livslängd. I de bevisade fallen är det en relativt stor tidsmässig lucka (här återfinns de bolag på listan som det återstår att hitta bevis för eller emot xxxx's inblandning), men det framträder ändå ett relativt tydligt mönster: De företag som xxx bevisligen varit delaktig i har i onormalt stor omfattning avslutats i konkurser.
Det återstår då att bevisa detta, ord är bara ord och kan aldrig vara bevis.

Citat:
Även om det kan finnas många olika orsaker till detta (och de behöver inte innefatta vare sig bedrägerier eller andra kriminella handlingar) så är det i sig ett skäl att vara försiktig med att befatta sig med företag där xx ingår. Statistiken talar helt enkelt emot honom.
Jasså, jag har inte sett något sådan statistik. Tänk på att någonstans i tid måste man dra en gräns. Man kan inte belasta en, exempelvis 60 åring, med vad samma person gjorde som 25 åring. Det är helt enkelt inte rimligt.

Citat:
När man som kund, leverantör eller potentiell aktieägare skall ingå en affär med ett företag, så har man ett klart intresse av att känna till så mycket som möjligt om företaget (och dess företrädare). Här menar jag, och säkert många andra, att det intresset väger tyngre än intresset för en företrädare för företaget att dölja historisk information. Eller på ren svenska: jag vill veta vilken eventuell skit förtaget och dess företrädare har varit inblandad i tidigare, för att på så sätt själv kunna bilda mig en uppfattning om det är värt att gå vidare i affären eller ej.
Jaha, så du har tänkt ingå i en affärsrelation med mannen? Gäller det Luffa också då? Eller de andra två eller hur många det nu är som ingår i uthängargruppen?

Sanningen är att ni inte alls tänkt ingå i en affärsrelation med honom, ni är bara avundsjuka. Eller rättare sagt är Luffa Bluffa avundsjuk på mannen och han har lyckats dra in er andra i det också. Hur har Luffa lyckats med det? Har han en hållhake på er?

Ni är bara ett sorgligt Luffa-Bluffa entourage som av någon anledning vill förstöra livet för honom och hans anhöriga. Hur känns det när man beter sig på detta ynkliga sätt i sin anonymitet?
Senast redigerad av Ackeson 2016-11-07 kl. 03:40.
Citera
2016-11-07, 11:46
Medlem
Citat:
Det återstår då att bevisa detta, ord är bara ord och kan aldrig vara bevis.
Det har redan bevisats, med relevanta dokument, att T.N varit inblandad i flera av bolagen på listan. Flera olika personer har länkat till dokumentation som styrker detta - jag gjorde själv en sammafattning av det som jag ansåg vara styrkt här: https://www.flashback.org/sp58843686

Citat:
Jasså, jag har inte sett något sådan statistik. Tänk på att någonstans i tid måste man dra en gräns. Man kan inte belasta en, exempelvis 60 åring, med vad samma person gjorde som 25 åring. Det är helt enkelt inte rimligt.
Det är riktigt att "gamla synder" inte kan belasta en i all evighet. Men av bland annat de dokumenten som finns i länken ovan, så framgår att detta sprider sig över en period från 1992 fram till 2016. Visserligen, som jag också påpekat, med ett glapp dels mellan 1995 och 2000, dels mellan 2000 och någon gång runt 2011-2013. I den senare perioden återfinns en del av de bolag på listan som det inte har presenterats någon konkret bevisning kring.

Citat:
Jaha, så du har tänkt ingå i en affärsrelation med mannen? Gäller det Luffa också då? Eller de andra två eller hur många det nu är som ingår i uthängargruppen? Sanningen är att ni inte alls tänkt ingå i en affärsrelation med honom, ni är bara avundsjuka.
Nu vet ju inte du varför jag hittade den här tråden från början. Kanske hade jag tänkt att köpa aktier i Granitporten, och googlade företagsnamnet? Däremot är det sant att jag numera inte avser att inleda någon form av affärsrelation med någon person eller något företag som har kopplingar till den grupp av personer som finns i sfären runt de företag som förekommer i tråden.

Men du missförstod min text - det jag menar är att jag anser (och jag tror inte att jag är ensam) att det finns ett allmänintresse i att kunna hitta information om företag som man bör vara försiktig med. Så länge det som presenteras är fakta, med hänvisning till originaldokument (sedan får läsaren själv bedöma innehållet och fatta sitt eget beslut).

Jag är motståndare mot t.ex. tjänsten Lexbase, eftersom den handlar om privatpersoner. Men jag skulle gladeligen stödja motsvarande tjänst som tillhandahöll samma information om företag och företagare. Som det är idag, om du är kund, leverantör eller potentiell aktieägare, så är det förenat med ett stort arbete (och också kostnader) att kunna göra en ordentlig research på en presumtiv affärspartner. Eftersom det finns ett, alltför stort, antal personer som inte drar sig för att utnyttja detta, så blir många privatpersoner och företagare lurade in i affärer som de sannolikt inte skulle gjort om de känt till hela bakgrunden.

Det gäller ännu mera när det handlar om börsnoterade bolag. Där är risken ännu större att aktieköparna inte har resurser eller kunskap till att göra en full research. Så i de bolag som tråden handlar om, så är den här information högst relevant. Och då T.N har en inte obetydlig roll i bolagen, så blir alltså hans historik lika relevant. Det är inte liktydigt med att alla hans bolag per definition skulle vara dåliga - men det är en varningssignal. I slutändan är det ändå den enskilde personen som måste bedöma vad man tror på, av det man läser.

Citat:
Eller rättare sagt är Luffa Bluffa avundsjuk på mannen och han har lyckats dra in er andra i det också. Hur har Luffa lyckats med det? Har han en hållhake på er?

Ni är bara ett sorgligt Luffa-Bluffa entourage som av någon anledning vill förstöra livet för honom och hans anhöriga. Hur känns det när man beter sig på detta ynkliga sätt i sin anonymitet?
Jag känner varken Luffa eller någon annan i den här tråden, och följaktligen har ingen någon hållhake på mig. Jag känner heller inte T.N, och av vad jag har kunnat läsa mig till så ser jag inte riktigt vad jag skulle vara avundsjuk på!

Men om jag på sikt kan bidra till att så lite som en enda person slipper bli av med sina pengar på grund av bristfällig information (en aktieköpare, eller kanske en leverantör som drabbas av en konkurs), så känner jag mig glad över det. På motsvarande sätt kommer jag inte att ligga sömnlös över att en eller flera personer skulle kunna misslyckas i att tjäna pengar på att undanhålla information.

Om T.N verkligen har, eller skulle få, en seriös affärside, så kommer hans historik tyvärr att (sannolikt) påverka hans möjligheter att genomföra den - men det är konsekvenserna av hans tidigare handlingar. Rättvist? Kanske inte. Men ingen har påstått att livet alltid är rättvist.
Senast redigerad av cjh 2016-11-07 kl. 11:55. Anledning: Fetmarkering av text
Citera
2016-11-07, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det har redan bevisats, med relevanta dokument, att xxxxx varit inblandad i flera av bolagen på listan. Flera olika personer har länkat till dokumentation som styrker detta - jag gjorde själv en sammafattning av det som jag ansåg vara styrkt här: https://www.flashback.se/sp58843686
Jag, och någon annan, efterfrågade bevis på att killen är kriminell inte om han varit med i några namngivna företag. Det är fullständigt ointressant i sammanhanget. Jag har själv varit indragen i en konkurs med kriminella inslag där ägaren fick fängelse, jag jobbade med försäljning. Är jag då också kriminell? Man får helt enkelt inte använda nedsättande tillmälen om folk, det är ouppfostrat och det kan skada hela familjer. Tycker inte du att det är ädelt av mig att försvara okända uthängda?

Citat:
Det är riktigt att "gamla synder" inte kan belasta en i all evighet. Men av bland annat de dokumenten som finns i länken ovan, så framgår att detta sprider sig över en period från 1992 fram till 2016. Visserligen, som jag också påpekat, med ett glapp dels mellan 1995 och 2000, dels mellan 2000 och någon gång runt 2011-2013. I den senare perioden återfinns en del av de bolag på listan som det inte har presenterats någon konkret bevisning kring.
Bra, då är vi överens! De dokument jag lyckats läsa visar nämligen att killen kursade ett företag i sin ungdom på grund av att en stor kund inte betalade fakturorna, eller något sådant, minns inte riktigt. Då lämnar vi sådana företag som är äldre än, låt oss säga, 10 år utanför listan. Nu är frågan om det varit någon kriminalitet i de senaste 10 årens företag på listan? Bevis, någon!

Citat:
Nu vet ju inte du varför jag hittade den här tråden från början. Kanske hade jag tänkt att köpa aktier i Granitporten, och googlade företagsnamnet? Däremot är det sant att jag numera inte avser att inleda någon form av affärsrelation med någon person eller något företag som har kopplingar till den grupp av personer som finns i sfären runt de företag som förekommer i tråden.

Men du missförstod min text - det jag menar är att jag anser (och jag tror inte att jag är ensam) att det finns ett allmänintresse i att kunna hitta information om företag som man bör vara försiktig med. Så länge det som presenteras är fakta, med hänvisning till originaldokument (sedan får läsaren själv bedöma innehållet och fatta sitt eget beslut).
Men nu är det så att man skall alltid vara försiktig med personlig information på nätet. Man kan förstöra hela familjer genom all lägga ut deras personuppgifter.
I detta fall menar jag att man pekar ut en företagare som inte vänder sig till slutkonsumenter utan till andra företagare och kallar honom för kriminell bara för att varna andra företag. Det är ett oerhört vanskligt företag att göra på det viset och dessutom är det förtal. Till detta kommer att seriösa företagare knappast använder internettavloppet Flashback som källa. All uthängning av folk här tjänar bara det egna egot att "jag kan" och den euforiska känslan när detta är gjort. En känsla som snabbt kan hinna ikapp uthängaren och ge igen.

Citat:
Jag är motståndare mot t.ex. tjänsten Lexbase, eftersom den handlar om privatpersoner. Men jag skulle gladeligen stödja motsvarande tjänst som tillhandahöll samma information om företag och företagare. Som det är idag, om du är kund, leverantör eller potentiell aktieägare, så är det förenat med ett stort arbete (och också kostnader) att kunna göra en ordentlig research på en presumtiv affärspartner. Eftersom det finns ett, alltför stort, antal personer som inte drar sig för att utnyttja detta, så blir många privatpersoner och företagare lurade in i affärer som de sannolikt inte skulle gjort om de känt till hela bakgrunden.
Jaha, och du tycker Flashback är bättre än Lexbase? Dra mig baklänges, idag är det inte många som känner till Lexbase. Det finns dessutom tjänster för företagare så som du nämner och om du vore en företagare skulle du känna till det (nu menar jag inte småbolag som det finns gott om).

Citat:
Det gäller ännu mera när det handlar om börsnoterade bolag. Där är risken ännu större att aktieköparna inte har resurser eller kunskap till att göra en full research. Så i de bolag som tråden handlar om, så är den här information högst relevant. Och då xxxxx har en inte obetydlig roll i bolagen, så blir alltså hans historik lika relevant. Det är inte liktydigt med att alla hans bolag per definition skulle vara dåliga - men det är en varningssignal. I slutändan är det ändå den enskilde personen som måste bedöma vad man tror på, av det man läser.
Börsbolag har resurser det kan du lita på och de läser definitivt inte på Flashback efter sådan information! Börsbolag kan inte jämföras med något litet lokalt musikföretag, de kursar i parti och minut. Men jag tycker inte de är kriminella för det.

Citat:
Jag känner varken Luffa eller någon annan i den här tråden, och följaktligen har ingen någon hållhake på mig. Jag känner heller inte xxxx, och av vad jag har kunnat läsa mig till så ser jag inte riktigt vad jag skulle vara avundsjuk på!
Nej, du hamnade här av en tillfällighet och började genast fylla på med det som Luffa Bluffa skrivit. Låter väldigt trovärdigt.

Citat:
Men om jag på sikt kan bidra till att så lite som en enda person slipper bli av med sina pengar på grund av bristfällig information (en aktieköpare, eller kanske en leverantör som drabbas av en konkurs), så känner jag mig glad över det. På motsvarande sätt kommer jag inte att ligga sömnlös över att en eller flera personer skulle kunna misslyckas i att tjäna pengar på att undanhålla information.
Men som jag nämnt tidigare skall du inte föra ut sådant på Flashback. Alla vet ju att Flashbacks stora bedrift är att förstöra liv på folk och hela familjer. Flera av de du vill skydda är säkerligen också uthängda på Flashback.

Citat:
Om xxxx verkligen har, eller skulle få, en seriös affärside, så kommer hans historik tyvärr att (sannolikt) påverka hans möjligheter att genomföra den - men det är konsekvenserna av hans tidigare handlingar. Rättvist? Kanske inte. Men ingen har påstått att livet alltid är rättvist.
Nu har jag ägnat en del tid åt att ta reda på en del. Jag har kontakter som är synnerligen bra för detta ändamål. Jag kan säga att det "jag tittat på" är synnerligen seriöst och vad jag förstått kommer det mer. Det här är en kille med mycket energi och flera idéer, med sådana personer sker mycket på en gång. Ibland hinner de inte med sina egna idéer och fler nödvändiga handpåläggningar kan bli dubbelbokade. Om man skall kritisera något om sådana personer så är det att de ibland är för snabba med sina idéer men det gör dem inte till kriminella personer, tvärt om gör det dem till hjältar då det ofta är dessa personer som står för de stora genombrotten i Svensk affärshistoria. Ni skriver ner och gör en hårt jobbande företagare till kriminell. Det är inte bara oansvarigt, det är också en broms i Svensk företagande. Är det vad du vill åstadkomma?
Citera
2016-11-07, 12:57
Medlem
Här kommer några förvaltarberättelser:
Bostadsinvent Skandinavia AB: https://minfil.org/81Papab9b1/Bostadsinvent_Skandinavia_AB_F_rvaltarber_ttelse.p df
Bokep fastigheter AB: https://minfil.org/9dP2pdb9b0/Bokep_fastigheter_AB_F_rvaltarber_ttelse.pdf
Varbergsortens byggledning AB: https://minfil.org/B7P2p6b2be/Varbergortens_byggledning_AB_F_rvaltarber_ttelse.p df
Stargazer capital AB: https://minfil.org/CaPapabab3/Stargazer_capital_AB_F_rvaltarber_ttelse.pdf
Senast redigerad av Luffa 2016-11-07 kl. 13:06.
Citera
2016-11-07, 13:17
Medlem
Citat:
Nu handlade detta inte om vad som är rätt eller fel. Jag påstod att det ä OT att skriva om husaffären eftersom den det handlar om inte är inblandad i affären.

Nu har Ackeson än en gång tappat läsförmågan.
Det är väl klart solklart att Thony Norelli, tillsammans med sin fru Sofia, är inblandad i affären med svärfadern.
När Thony Norelli och hans fru valde att stämma svärfadern för att han inte fullföljt affären, var det enbart Thony Norelli som förde talan, både för hustrun och för OY General energy Africa Ltd: https://minfil.org/D8P3p0b9b8/160121_St_mning_Per_Larsson__Sofia_Norelli_.pdf
Citera
2016-11-07, 13:28
Medlem
En intressant notering är att Thony Norelli i sin stämningsansökan mot svärfadern, som kom in till Västmanlands tingsrätt 2016-01-21 skriver att OY General energy Africa Ltd har en svensk filial med org.nr: 502061-7360 och benämnd OY Läkemedelsgruppen 3 R AB.
Vid det laget borde Thony Norelli rimligen ha känt till att den svenska filialen avregistrerades per 2013-02-21: http://www.solidinfo.se/foretag/oy-lakemedelsgruppen-3r-ab/grunddata
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in