2016-11-06, 20:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Samtidigt står i slutraden "Din bilförsäkring gäller med en extra självrisk på 5 000 kr om dina däck inte uppfyller lagens krav. " Detta innebär klart att sådan extra självrisk endast kan påföras om däcksutrustningen strider mot gällande lagstiftning.

Det är sant. Det som ändå gör mig lite konfunderad är att för några år sedan så kunde man i dagspressen läsa motorartiklar (angående vinterdäcksanvändningen) där försäkringsbolagen hotade med att om det är snö på vägen så är det vinterväglag...oavsett om det inträffar i augusti eller i december.

Försäkringsbolagen pratar gärna om oaktsamhet men vad dom egentligen menar är att det är försäkringsbolagens tolkning av begreppet oaktsamhet som gäller.

Tolkningen är med andra inte helt analog med den strikt juridiska tolkningen i t ex trafikförordningen.

Det vet vi säkert därför att försäkringsbolagens "dom" i många ärenden inte är helt enligt lagstiftningen. Försäkringsbolagen anser sig ha en egen beslutsrätt som ibland inte tar hänsyn till den rent strikta tolkningen.

Kommer du ihåg att vi diskuterade just försäkringsbolagens tolkningar i samband med diskussionerna om att dashcams blev lagliga att använda i bilar?

Så...hur stor är risken att att If anser att Moltas varit oaktsam som kört med sommardäck den 15 september eftersom det råkade komma några snöflingor den dagen och därför minskar Moltas ersättning för skada trots att Moltas rent juridiskt följt lagstiftningen till punkt och pricka och med sitt körsätt inte heller bidragit till olyckan?
Citera
2016-11-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är sant. Det som ändå gör mig lite konfunderad är att för några år sedan så kunde man i dagspressen läsa motorartiklar (angående vinterdäcksanvändningen) där försäkringsbolagen hotade med att om det är snö på vägen så är det vinterväglag...oavsett om det inträffar i augusti eller i december.

Försäkringsbolagen pratar gärna om oaktsamhet men vad dom egentligen menar är att det är försäkringsbolagens tolkning av begreppet oaktsamhet som gäller.

Tolkningen är med andra inte helt analog med den strikt juridiska tolkningen i t ex trafikförordningen.

Det vet vi säkert därför att försäkringsbolagens "dom" i många ärenden inte är helt enligt lagstiftningen. Försäkringsbolagen anser sig ha en egen beslutsrätt som ibland inte tar hänsyn till den rent strikta tolkningen.

Kommer du ihåg att vi diskuterade just försäkringsbolagens tolkningar i samband med diskussionerna om att dashcams blev lagliga att använda i bilar?

Så...hur stor är risken att att If anser att Moltas varit oaktsam som kört med sommardäck den 15 september eftersom det råkade komma några snöflingor den dagen och därför minskar Moltas ersättning för skada trots att Moltas rent juridiskt följt lagstiftningen till punkt och pricka och med sitt körsätt inte heller bidragit till olyckan?

Som sagt, bedömningar på olika håll blir givetvis på olika sätt. Har dock (ännu) inte sett något i media angående bolagens tillämpning av detta på tider som ligger utanför förbudsperioden. Däremot att just ha olämpliga däck enligt lagen, sådant har de slagit ned på, även i sådan fall då bilägaren trott sig ha vinterdäck, men det visat sig att de inte var klassade som detta i Sverige.
Citera
2016-11-06, 20:49
Medlem
AA-suiteds avatar
Med den trafiksituation vi har i Sverige som innebär att ligga för nära varandra i för hög hastighet är fenomenet ett oundvikligt faktum. Trafikideologin måste förändras och det gör den för varje ny generation som kommer. Det är inte så tröstande för oss som kommer hinna dö ut rätt snart men det är i vilket fall den enda lösningen jag ser. Vi får snällt hoppas på att förändringen sker snabbt.
Citera
2016-11-06, 20:57
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Kör med sommardäck året om.

Är din bil tillverkad före 1986 månntro??

Veteranbilar tillverkade 1986 eller innan dess är ju undantagna från kravet på vinterdäck när det råder vinterväglag... Har en vän som kör gammal Volvo 245 året om med sommardäck...

Å nu är det väl någon här som får moralpanik av det också...

Idag kom det 5-6 cm blötsnö här där jag bor, första för året, slask och blask på vägen och faktum är att i det väglaget så fungerar sommardäck faktiskt hyfsat bra, i alla fall så länge man har däck med bra mönsterdjup.

I det väglaget gör vinterdäck ingen större skillnad, folk trasslar in sina bilar i vajerräcket trots att dom har vinterdäck.
Men det beror på att dom inte har anpassat hastigheten, dom fortsätter att köra 110 km/h i snöslasket... Precis som dom gjorde i regnet någon vecka tidigare...

Nä jag väntar med att lägga på mina vinterdäck till den 1 december, kanske t.o.m. lite längre beroende på väglaget.

Men i morgon lär telefonen ringa som satan på jobbet... Folk får panik när dom inte får sina vinterhjul påskruvade omedelbart när dom ser minsta lilla snöflinga...
Sen om två veckor är det förmodligen 10 grader varmt igen...
Citera
2016-11-06, 21:30
Medlem
Varför envisas med att köra med sommardäck in i det sista? Det är fullt lagligt att köra med dubbade vinterdäck från oktober fram till april. Eller vill man spara på sina vinterdäck och slita på sina sommardäck så långt det går?
Jag har självklart lagt på mina vinteranpassade däck i tid då det var varmt och behagligt. Nu är jag redo och har fått smaka på 30cm blötsnö i Västsverige. Imorgon blir det till att åka ut på vägarna före plogbilen för en resa med lastbil till Oslo, självklart med nya vinterdäck både på lastbil och trailer. Om nu inte någon sommardäcksfanatiker blockerar vägen för mig.

Sommardäck kan fungera bra även i vinterväglag om gummiblandning och mönster är ok. Att köra med höghastighetsdäck med lågprofil på vinterväg är riktigt dumt. Lika dumt som att köra med vinterdäck på sommaren.
Senast redigerad av Faanvet 2016-11-06 kl. 21:53.
Citera
2016-11-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Är din bil tillverkad före 1986 månntro??

Veteranbilar tillverkade 1986 eller innan dess är ju undantagna från kravet på vinterdäck när det råder vinterväglag... Har en vän som kör gammal Volvo 245 året om med sommardäck...

Å nu är det väl någon här som får moralpanik av det också...

Idag kom det 5-6 cm blötsnö här där jag bor, första för året, slask och blask på vägen och faktum är att i det väglaget så fungerar sommardäck faktiskt hyfsat bra, i alla fall så länge man har däck med bra mönsterdjup.

I det väglaget gör vinterdäck ingen större skillnad, folk trasslar in sina bilar i vajerräcket trots att dom har vinterdäck.
Men det beror på att dom inte har anpassat hastigheten, dom fortsätter att köra 110 km/h i snöslasket... Precis som dom gjorde i regnet någon vecka tidigare...

Nä jag väntar med att lägga på mina vinterdäck till den 1 december, kanske t.o.m. lite längre beroende på väglaget.

Men i morgon lär telefonen ringa som satan på jobbet... Folk får panik när dom inte får sina vinterhjul påskruvade omedelbart när dom ser minsta lilla snöflinga...
Sen om två veckor är det förmodligen 10 grader varmt igen...

Det ni skriver indikerar att hemvisten är i någon av landets södra delar. Här (Umeå) har snön fallit i flera dagar nu, ingen som direkt räknar med att det tinar bort förrän till våren, även om det skulle bli några plusgrader några dagar. Samma förutsättningar, men troligen utan att plusgrader alls förväntas på länge, gäller naturligtvis de som befinner sig längre norrut.
Citera
2016-11-06, 22:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men vad du gnäller. Är ingen katastrof på långa vägar. Lite snö, kyla o blåst. Det är allt. Näfan. Här gäller sommardäck ett tag till.
Vad mer i livet får du panik över?

Synd om dig fattiga stackare som inte har råd med vinterhjul och det är därför du fortfarande åker med sommardäck och inte för att du är häftig.

Vore nog bäst för alla att du ställer av bilen under vintern och åker kommunalt. Passar säkert bättre till din sociala status och säkrare för barn och vuxna ute i förorten.
Citera
2016-11-06, 22:36
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Synd om dig fattiga stackare som inte har råd med vinterhjul och det är därför du fortfarande åker med sommardäck och inte för att du är häftig.

Vore nog bäst för alla att du ställer av bilen under vintern och åker kommunalt. Passar säkert bättre till din sociala status och säkrare för barn och vuxna ute i förorten.
Vilken av bilarna? Den jag har tid på däckhotellet på onsdag eller den som jag har gratis däckhotell på på Rejmes då det ingår vid nybilsköp?
Fast jag förstår inte alls varför jag ska ha vinterdäck på torr asfalt? Det är du som är så skitnödig att du inte ens borde vara på vägarna ens i en buss
Citera
2016-11-06, 22:40
Medlem
Citat:
Vilken av bilarna? Den jag har tid på däckhotellet på onsdag eller den som jag har gratis däckhotell på på Rejmes då det ingår vid nybilsköp?
Fast jag förstår inte alls varför jag ska ha vinterdäck på torr asfalt? Det är du som är så skitnödig att du inte ens borde vara på vägarna ens i en buss
Möjligen skulle det vara på sin plats att upplysa om var i landet er hemvist är, torr asfalt får du leta länge efter här, möjligen under tak någonstans. Befinner mig i Umeå.
Citera
2016-11-06, 22:45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Möjligen skulle det vara på sin plats att upplysa om var i landet er hemvist är, torr asfalt får du leta länge efter här, möjligen under tak någonstans. Befinner mig i Umeå.
Visst är det så.
TS har startat en tråd där han förutsätter att alla har vinterväglag. Här på slätten smälte våra milimeter bort o blåsten gjorde vägarna torra.
Inte nog med det så begriper han inte att alla inte kan byta.
Själv fick jag nog av väderrapporterna o ringde OK då jag inte har fysiken att krypa. Fem timmars kö o då fick man inte boka över telefon.

Normalt lägger vi på vinterdäck efter 1/12 här. Själv gör jag det på pendlarbilen. Vad gäller bruksisen så är det inte ens säkert att den får på vinterdäck, vissa år. Kanske är fem dagar med vinterväglag o då kan jag gå eller åka kollektivt om jag måste resa.
Citera
2016-11-06, 22:47
Medlem
Citat:
Om du inte vet varför du ska ha vinterdäck på torr asfalt så hör med personalen som byter dina däck så får du reda på det. Sommardäck fungerar sämre vid en temperatur under 7 grader vilket gör att ett vinterdäck har bättre friktionskoefficient vid lägre temperaturer. Över 7 grader så blir vinterdäck för mjuka och ger sämre väghållning.
Sen kan det bli snö eller is på vägen trots att det var torrt när du startade din resa. Bra att vara förberedd. Dessutom är det bra att köra lite på barmark för att dubb ska "sätta sig" och att slita bort det yttersta gummilagret som har blivit lite hårt under lagringen.
Senast redigerad av Faanvet 2016-11-06 kl. 22:52.
Citera
2016-11-06, 22:49
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvet
Om du inte vet varför du ska ha vinterdäck på torr asfalt så hör med personalen som byter dina däck så får du reda på det. Sommardäck fungerar sämre vid en temperatur under 7 grader vilket gör att ett vinterdäck har bättre friktionskoefficient vid lägre temperaturer. Över 7 grader så blir vinterdäck för mjuka och ger sämre väghållning.
Sen kan det bli snö eller is på vägen trots att det var torrt när du startade din resa.
Återigen. Torr asfalt o bokad tid. Varför ska jag byta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in