Citat:
Du menar alltså tvärtom att p g a patriarkatet så vill männen styra kvinnors sexualitet och reproduktion? nej tror jag inte. Mäns behov av att styra kvinnors reproduktion har med patriarkat att göra, men även ex. samhällens prioriteringar kring erövring och krig i historien och dess övertag över andra mer fredliga och faktumet att ägande och div. hierarkiska system kommer in i bilden, dvs jordbruk. en min förklaringsmodell, finns säkert andra.
Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Jag tror dessutom att människans drivkraft att kriga och ta herravälde över resurser och landområden i grund och botten handlar om att säkra den egna avkomman, familjen, stammen etc. Därefter har vi grupperar oss enligt folkgrupper, riken och trossamfund och politiska tillhörigheter men man vill fortfarande säkra framgång för dem som är närmast.
Citat:
nej, det var väl det jag antydde.
Är ju inte "for the hell of it"
Citat:
Om naturen styr så blir det snarare den starkes lag som styr och vi lägger moral och normer åt sidan d v s sociala konstruktioner. Då kommer man behöva försvara det som man anser är sitt och valet kommer antagligen se annorlunda ut.
Fast som sagt släpper du allt fritt, och låter människor knulla runt så som naturen styr dem, och gruppen ta hand avkomman så är det nog lika troligt att män får ungefär samma avkomma som de får i strikt kontrollerade samhällen, kanske t.o.m fler.
Citat:
Hmm föga troligt att det är en biologisk strategi för att sprida sina gener på...
Du har också som människa andra sätt att sprida dina gener på, du kan ex. satsa på dina syskons ungar, de bär samma genmaterial som du själv gör.
Citat:
Jo men vad är hönan och ägget. Patriarkat är inget egenvärde i sig. Det måste finnas en vinst någonstant ytterligare än att ha förmånen att klubba ihjäl varandra.
Så som sagt finns fler system lösa mänsklig reproduktion på. men att just patriarkat har tagit över globalt sett, har med 1) människans spridningsförmåga 2) vår förkärlek för att klubba ihjäl varandra för att komma åt resurser och denna aggressiva samhällssystems "naturliga" överläge i historien.
Senast redigerad av apjävel 2016-11-06 kl. 21:51.
Senast redigerad av apjävel 2016-11-06 kl. 21:51.