Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-06, 21:51
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har snappat upp en del som tror att media hetsar och ljuger, bara för göra valet mer spännande.
dvs de gör det för fylla sina egna fickor, är inte detta tragiskt om det är så?

Såg lite att demokrater håller på är livrädda nu.
Trumps chans är just att han lockar nya väljare, på ett liknande sätt som Obama gjorde med svarta.
Normalt brukar det vara så att desto fler röstade desto troligare var det att D vann.
Denna gången kan det bli tvärtom.
Vilket geni du verkar vara. Det är en sak att ha the black silent vote och en annan att ha the silent majority vote.

Fö har anti Trumparnas grammatik börjat gå utför de senaste dagarna har jag märkt. Har ni inga korrekturläsare längre? Stackare.
2016-11-06, 21:52
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker man ser lite samma situation i medias rapportering, som inför Brexit-omröstningen.

Då, precis som nu hette det att den "goda sidan" (stanna i EU resp. Clinton) håller en "betryggande ledning" i "de flesta mätningar". Men sajter som verkligen gjorde seriösa vetenskapliga sammanställningar visade på dött lopp då liksom nu.

Om inte Clinton skulle segra är det verkligen helt extremt. Hela USA's kändismaffia har ju stått på scen med henne och stöttat, där hon vacklande försökt vinka med högerarmen som ett sorts försök att visa sig vid god hälsa. Näst intill samtliga USA's större tidningar och media likaså.

Har sälla sett ett val som mer förtjänat epitetet "Etablissemanget mot Folket". Eller "Det gamla fallerade mot Det nya spännande".
Detta minns jag mycket tydligt.

Det finns de som utan belägg hävdar att bradleyeffekten är mindre i detta val än i brexitomröstningen, de till och med antyder att bradley skulle vara ett europeiskt fenomen. Jag säger tvärtom, detta är det mest polariserade valet vi någonsin har sett och jag är övertygad om att bradleyeffekten är större än någonsin.

Jag tror fortfarande att Donald Trump får minst 300 elektorsröster.
Senast redigerad av Gynekologstol 2016-11-06 kl. 21:56.
2016-11-06, 21:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Vilket geni du verkar vara. Det är en sak att ha the black silent vote och en annan att ha the silent majority vote.

Fö har anti Trumparnas grammatik börjat gå utför de senaste dagarna har jag märkt. Har ni inga korrekturläsare längre? Stackare.
Jag pratar nu enbart om såna som normalt ALDRIG röstar, och att det lite liknar det som Obama lyckades med.
Och det var att få vissa som normalt inte röstar till just rösta.
Och vad skulle det geniala i detta vara?
Det är ju bara en simpel observation.

Hur anti Trump pratar vet jag itne så mycket om, då de är rätt få här.
Jag är anti Trump OCh anti Hillary, sug på den du.
2016-11-06, 21:58
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Svårt att se det korkade, eller menar du för det upprepas så är det korkat?
Själv sagt samma ett flertal ggr innan.
Vad är det som är så korkat?

Det enklaste vore att alla medborgare har rösträtt och sin rätt och rösta styrker man med ID-kort.
Vet inte vad det är för konstig demokrati där man måste anmälas sig själv att man ska få rösta, vilken idiot kom på nått så korkat?
Det är inte riktigt något man "kommit på" tror jag. Snarare så lär det vara så att den amerikanska staten inte är så omfattande som den svenska. Alla myndigheter har alltså inte per automatik information om hela landets medborgare. Då har man helt enkelt löst det med att man måste registrera sig för att rösta. Det är i alla fall vad jag tror
2016-11-06, 21:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Detta minns jag mycket tydligt.

Det finns de som utan belägg hävdar att bradleyeffekten är mindre i detta val än i brexitomröstningen, de till och med antyder att bradley skulle vara ett europeiskt fenomen. Jag säger tvärtom, detta är det mest polariserade valet vi någonsin har sett och jag är övertygad om att bradleyeffekten är större än någonsin.

Jag tror fortfarande att Donald Trump får minst 300 elektorsröster, kanske till och med fler.
Jag tror att det handlar om att folk vaggas in i en falsksäkerhet, att det är lugnt och att stanna-sidan vinner enkelt.
Så tänker folk, va, faan, jag går inte röstar för mitt vinner ändå.
Och när jag tänekr på den, så om nu det är så att media låtsas om att det är jämnare än vad det är, så kan det innebära att D kommer ut i större antal än normalt.

Men vet ärligt talat inte, aldrig sett ett så konstigt val någonsin i USA.
Det kan faan gå precis hur som helst, och hur det än går, så har vi en sopa som har vunnit valet.
Det är det enda säkra vi kan vara säkra på.

"kommit på" det måste man gjort någon gång tillbaka i tiden.
De har ju utvecklats en del som land sedan 1700-1800-tal som jag gissar på att detta system är uppstartat.
Senast redigerad av klyban 2016-11-06 kl. 22:04.
2016-11-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Nu talar ha live i Minnesota, Minneapolis

Ja varje gång jag lyssnar på Trump imponeras jag av hans totala oräddhet och frispråkighet. Han utmanar verkligen hela det politiska etablissemanget, något som normalt sett borde vara lika med politiskt självmord. Det visar ju också att den amerikanska demokratin faktiskt lever. Att en sådan kandidat kommer så här långt trodde nog inte många var möjligt.
2016-11-06, 22:00
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStifmeister
Det går inte att avgöra hur demokraterna har röstat, många demokrater har förmodligen röstat på Trump fast dom vill vara skrivna som Demokrater, kan vara ett sätt att visa att nu är det nog?
"Many people are saying!!! "
Det tycks bara finnas ett sätt på högerkanten att hantera den nuvarande situation alltså?

Jag tycker ändå NYtimes-artikeln är läsvärd, den ger om inte annat lite insyn i hur det går till att försöka bli vald till president, helt utan polling (då Donald vägrar att betala sin kampanj-pollster för redan utförda tjänster...):
Citat:
And they know that his chances of winning the election are iffy. But they maintain that there is unseen money and muscle behind his political operation — and a level of sophistication that outsiders, and people who have run traditional campaigns, cannot fully appreciate.

At times, however, that is hard to detect. Over a cheeseburger, fried calamari and an “Ivanka Salad” at the Trump Grill in the basement of Trump Tower last week, several aides flipped open a laptop and loaded the popular website 270towin.com, which allows users to create their own winning electoral maps.

For 10 minutes, they clicked through the country, putting Democratic-leaning states won by Mr. Obama four years ago, like New Mexico and Colorado, into Mr. Trump’s column.

Their analysis seemed more atmospheric than scientific.

“You can go to Pennsylvania,” the campaign’s digital director, Brad Parscale, said, referring to a state that polls show favors Mrs. Clinton. “You can almost slice the excitement with a knife. You can feel it in the air there.”
Verklighetskontakten därinne är, precis som här, tyvärr bristfällig.

Men om man kan hitta på lite mer lönnmordsförsök så kanske det kan vända opionen?
Skam den som ger sig!
Senast redigerad av zergrush 2016-11-06 kl. 22:10.
2016-11-06, 22:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är inte riktigt något man "kommit på" tror jag. Snarare så lär det vara så att den amerikanska staten inte är så omfattande som den svenska. Alla myndigheter har alltså inte per automatik information om hela landets medborgare. Då har man helt enkelt löst det med att man måste registrera sig för att rösta. Det är i alla fall vad jag tror
Kan vara så, men nått säger mig om man är en medborgare så är det nån statlig som vet om detta.
Då jag bara antar att polisen i USA har dessa uppgifter att tillgå.
och ett byte till detta system, så vore det inte speciellt svårt att få ihop detta till nått fungerande.
Kommer det bli 100%, nja, det kanske det inte blir, men bra nära är min gissning.
Och sen är ju det så att anmäla att man vill rösta, så vet ju de man anmäler till att man får rösta.
Så varför inte ta denna information och sköta det hela.

Det är ett rätt sjukt system de ahr, och sen att bägge partierna sen försvårar att vissa ska kunna rösta är ju än mer tragiskt.
Det är inte politiker som ska bestämma vem som ska få rösta, det är medborgarens val och INGEN annans.
2016-11-06, 22:03
Medlem
ziracorns avatar
CNN informerar om att FBI INTE kommer gå vidare med åtal.

Trumps reaktion på detta?
2016-11-06, 22:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
CNN informerar om att FBI INTE kommer gå vidare med åtal.

Trumps reaktion på detta?
Det är väl att hon är skyldig ändå, fakta spelar liksom ingen roll här har vi märkt.
2016-11-06, 22:08
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Jag pratar nu enbart om såna som normalt ALDRIG röstar, och att det lite liknar det som Obama lyckades med.
Och det var att få vissa som normalt inte röstar till just rösta.
Och vad skulle det geniala i detta vara?
Det är ju bara en simpel observation.

Hur anti Trump pratar vet jag itne så mycket om, då de är rätt få här.
Jag är anti Trump OCh anti Hillary, sug på den du.
Gör inte bort dig mer nu, då du inte ens vet vad the silent majority betyder. Bättre isf att du hittar en antiallt tråd där ni oärliga idioter kan samlas.
2016-11-06, 22:09
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag tror att det handlar om att folk vaggas in i en falsksäkerhet, att det är lugnt och att stanna-sidan vinner enkelt.
Så tänker folk, va, faan, jag går inte röstar för mitt vinner ändå.
Och när jag tänekr på den, så om nu det är så att media låtsas om att det är jämnare än vad det är, så kan det innebära att D kommer ut i större antal än normalt.

Men vet ärligt talat inte, aldrig sett ett så konstigt val någonsin i USA.
Det kan faan gå precis hur som helst, och hur det än går, så har vi en sopa som har vunnit valet.
Det är det enda säkra vi kan vara säkra på.
Jag håller med om att de riggade opinionsundersökningarna är en form av psykologisk krigföring som syftar till att sänka moralen hos de som sympatiserar med Trump. Jag hävdar inte att alla undersökningar är riggade, men det finns definitivt de som är det. Det var samma mönster vid brexit, på valdagen dök det upp undersökningar som visade att remain skulle vinna med 10 procentenheter. Vem som helst som tänker efter lite förstår att detta inte handlade om seriösa undersökningar, utan om ren propaganda som syftade till att få människor att känna sig uppgivna och stanna hemma.

Övriga opinionsundersökningar (de som visar att det är jämnt eller att Trump har en liten ledning) tror jag är ärligt utförda, men jag tror fortfarande att de lider av bradleyeffekten. Jag tror som sagt att Trump kommer att få över 300 elektorsröster, kanske till och med i nivå med Obama 2008.

Jag vill inte kalla Donald Trump för sopa, även om jag har lite svårt för delar av hans politik. Jag gillar exempelvis inte hans aggressiva retorik mot Iran.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in