2016-11-06, 13:52
Medlem
Var ute och åkte igår, var folk som hade plockat lyktstolpar på både avfarten och påfarten till motorvägen. Lika roligt varje år, blir säkert skitdyrt också för jag antar att försäkringsbolag inte är så samarbetsvilliga om man kör med sommardäck på vinterväglag.
Citera
2016-11-06, 14:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Var ute och åkte igår, var folk som hade plockat lyktstolpar på både avfarten och påfarten till motorvägen. Lika roligt varje år, blir säkert skitdyrt också för jag antar att försäkringsbolag inte är så samarbetsvilliga om man kör med sommardäck på vinterväglag.
Varför inte? Står det någonstans i det finstilta att det inte är tillåtet att vara korkad? Så länge fastställt regelverk har följts så finns det väl ingen anledning att inte betala ut ersättning?
Att det sedan är en dum idé att accelerera hårt eller bromsa ner hastigheten på en hal motorvägspå-/avfart med sommardäck är en annan sak.
Citera
2016-11-06, 14:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det stämmer att lägre hastighet radikalt minskar risken för dödsfall. Men en kanande bil med dålig däck som kör i 50km/h som frontar en annan bil med riktiga däck i 90km/h är det ändå den bilen med dåliga däck som är stora risken.

Enklast måste ändå vara att ha riktiga däck på bilen och givetvis köra efter väglaget.
Ang sista meningen.
Du har så rätt. Därför åker vinterdäcken på på gammelbilen på onsdag då de sommar däcken gjort sitt.
Men den nyäare får vänta till den 17:de.
Man ska inte stressa. Stress skapar olyckor o jag krockar nog om jag stressar iväg.
Citera
2016-11-06, 14:34
Medlem
Problemet är att nästa vecka så är vi antagligen uppe i 10 grader igen och då slits vinterdäck nåt oerhört. Gummiblandningen är inte gjord för högre temperaturer än så.

Åker man på känsliga vägar och kanske längre sträckor så visst. Men här där det är någon plusgrad och lite snöblandat regn gör det inget om man väntar någon vecka till.
Citera
2016-11-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Givetvis högst olämpligt med sommardäck nu, men varför skulle försäkringsbolagen ha något att erinra? Kravet på vinterdäck gäller från 1/12 för kännedom.
Citera
2016-11-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Ser man tillbaka i tiden så var det inget krav på vinterdäck alls.
Nee det är inte däcken som är den stora boven. Det är körsätt både på chaufför och medtrafikanter.
Konstigt argument. Nej det kravet fanns inte. Varför tror du att det infördes?
Citera
2016-11-06, 15:20
Medlem
Skall kolla vad dom har för vinterdäck nästa gång jag kliver på bussen.
Är dom mördare om dom inte lagt om?
Citera
2016-11-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Skall kolla vad dom har för vinterdäck nästa gång jag kliver på bussen.
Är dom mördare om dom inte lagt om?

Det är krav på vinterdäck även för bussar, kraven dock något annorlunda än de vilka gäller för personbilar.
Citera
2016-11-06, 15:55
Medlem
Ska ut och sladda lite nu med mina sommardäck. Byter till vinterdäck 1:a december, frågor på det?
Citera
2016-11-06, 16:03
Medlem
Sunimods avatar
Från AB

"En bil har kört av vägen i Alingsås.
Då flög två personer ut ur bilen. Nu oroas räddningstjänsten för att bilen ska börja brinna.
– Båda blöder, men de andas, säger Thomas Fuxborg vid polisen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23860862.ab

På platsen råder vinterväglag. Kanske de ändå haft vinterdäck, om inte så är det idioter som försöker mörda folk.
Citera
2016-11-06, 16:49
Medlem
SvartaBjorns avatar
Om det nu var så att ni som envisas med att:

- dagens sommardäck är så bra att de även funkar utmärkt i vinterväglag,
- det slits onödigt mycket att köra på "mina" vinterdäck när det blir plusgrader igen,
- "jag" är så bra förare att "jag" inte behöver vinterdäck på grund av "min" utmärkta körstil och
- liknande ursäkter

endast riskerade era egna liv så varsågod, det skulle jag "bjussa" er på.
Nu är det dock inte så utan ni riskerar även liv och egendom för oss som är förståndiga nog att inse att vinterväglag kräver ordentliga däck som är anpassade efter de vägförhållanden som gäller.

Det enda förnuftiga är att antingen se till att ha vinterdäck alternativt låta bilen stå och detta är oavsett vilket datum det råkar vara. Vill ni kan ni ju roa er att dagligen byta däck beroende på dagens väderprognos men själv är jag lat. Vinterdäcken åker på i oktober i god tid och får sitta på så länge de behövs.

TS:
Jag håller med dig!
Citera
2016-11-06, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Om det nu var så att ni som envisas med att:

- dagens sommardäck är så bra att de även funkar utmärkt i vinterväglag,
- det slits onödigt mycket att köra på "mina" vinterdäck när det blir plusgrader igen,
- "jag" är så bra förare att "jag" inte behöver vinterdäck på grund av "min" utmärkta körstil och
- liknande ursäkter

endast riskerade era egna liv så varsågod, det skulle jag "bjussa" er på.
Nu är det dock inte så utan ni riskerar även liv och egendom för oss som är förståndiga nog att inse att vinterväglag kräver ordentliga däck som är anpassade efter de vägförhållanden som gäller.

Det enda förnuftiga är att antingen se till att ha vinterdäck alternativt låta bilen stå och detta är oavsett vilket datum det råkar vara. Vill ni kan ni ju roa er att dagligen byta däck beroende på dagens väderprognos men själv är jag lat. Vinterdäcken åker på i oktober i god tid och får sitta på så länge de behövs.

TS:
Jag håller med dig!

Du kanske ska låta bilen stå om du är rädd för att bli påkörd av någon med sommardäck, det är lagligt att använda sommardäck tills 1:a december så då får du räkna med att folk använder sommardäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in