2016-11-06, 13:00
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Finns nog ingen som inte fattar hur fel lagen är utformad. Att det är lagligt att köra bil med sommardäck med 3 mm mönsterdjup idag på platser där svår halka råder.

Berätta om det för några som precis fått en nära anhörig som omkommit på grund av att folk vet att det är lagligt att köra med fel typ av däck i vinterväglag.

Se och läs om hur det ser ut just nu.
http://www.expressen.se/vadernytt/ny-vadervarning--sno-och-harda-vindar/

Om någon har en nära anhörig som avlidit p.g.a halka så har den personen möjligen väldigt starka känslor kring detta som hindrar den personen att tänka klart.

De flesta håller med dig i sak, det är ett problem att folk omkommer p.g.a dåligt väglag och undermålig utrustning...

En mer rimlig åtgärd (enligt mig) hade kunnat vara att sänka hastigheten till 80km/h för bilar utan vinterdäck om det råder vinterväglag under tiden då det är lagligt att köra med sommardäck även om vinterväglag råder.
Senast redigerad av hashish-boy 2016-11-06 kl. 13:02.
Citera
2016-11-06, 13:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Bara för du inte kan hantera en bil TS hahaha. Jag kan köra på fäljarna om jag så skulle behöva. Nej jag väntar till 1a december bara för att irritera dig nu.

Håller med om att TS är en paranoid jävel som verkar tro att bilen omedelbart börjar accelerera upp till 120 km/h och därefter mejar ner en dagisklass om man inte har vinterdäck på.

Självklart kör man förnuftigt och försiktigt anpassat efter väglag och däck. Det är inte däcken det är fel på om man kör åt helvete utan på personen som kör bilen. Enda gången däcken är att skylla på är om man kör fast, men då står man still och det är det säkraste som finns!
Citera
2016-11-06, 13:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Om någon har en nära anhörig som avlidit p.g.a halka så har den personen möjligen väldigt starka känslor kring detta som hindrar den personen att tänka klart.

De flesta håller med dig i sakfrågan, det är ett problem att folk omkommer p.g.a dåligt väglag och undermålig utrustning...

En mer rimlig åtgärd (enligt mig) hade kunnat vara att sänka hastigheten till 80km/h för bilar utan vinterdäck om det råder vinterväglag under tiden då det är lagligt att köra med sommardäck även om vinterväglag råder.

Hjälper nog inte så mycket med 80km/h. Råder ishalka så kan man gå av vägen i 30km/h
Rätt lösning är riktiga däck eller låta bilen stå.
Citera
2016-11-06, 13:05
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Hjälper nog inte så mycket med 80km/h. Råder ishalka så kan man gå av vägen i 30km/h
Rätt lösning är riktiga däck eller låta bilen stå.

Det hjälper en hel del om det är liv du vill rädda, ganska få dör av olyckor som sker i hastigheter under 80km/h.
Citera
2016-11-06, 13:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Håller med om att TS är en paranoid jävel som verkar tro att bilen omedelbart börjar accelerera upp till 120 km/h och därefter mejar ner en dagisklass om man inte har vinterdäck på.

Självklart kör man förnuftigt och försiktigt anpassat efter väglag och däck. Det är inte däcken det är fel på om man kör åt helvete utan på personen som kör bilen. Enda gången däcken är att skylla på är om man kör fast, men då står man still och det är det säkraste som finns!

Paranoid och jävel kan du vara själv, idiot.

Kört prickfritt i mer än 40 år nu och kör rätt så offensivt men säkert, både för mig, mina passagerare och andra i trafiken. Men så är jag noga med att ha bra bil med rätt däck och pigg när jag köra bil.

Nej det är inte däcken det är fel på utan föraren som ger sig ut med en bil som inte har förutsättningar att klara av väglaget. Det är alltid föraren som är orsaken och inte som man läser ibland att det är halkans fel.
Citera
2016-11-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Är det tillräckligt halt kanske du inte ens står still med bilen, med bromsarna ansatta glider bilen iväg åt det håll det lutar om fäste saknas.
Citera
2016-11-06, 13:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Det hjälper en hel del om det är liv du vill rädda, ganska få dör av olyckor som sker i hastigheter under 80km/h.

Ja det stämmer att lägre hastighet radikalt minskar risken för dödsfall. Men en kanande bil med dålig däck som kör i 50km/h som frontar en annan bil med riktiga däck i 90km/h är det ändå den bilen med dåliga däck som är stora risken.

Enklast måste ändå vara att ha riktiga däck på bilen och givetvis köra efter väglaget.
Citera
2016-11-06, 13:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diosa7
Tror nog att du misstolkar, finns det snö, is eller snömodd i september då råder det vinterväglag och då ska vinterdäcken på. Det räcker med att det finns lite frost på en liten bit av vägen för att vinterväglag ska råda.
1:a december till 31:a mars är vägledande men det är fortfarande polisen som avgör vad som menas med vinterväglag.
Det du säger är alltså att lagen inte gäller utan det är upp till enskild polisman att avgöra om det är vinterväglag eller inte? Varför finns det då datum skrivna i lagtexten? Om det varit som du påstår hade lagen varit skriven "Vid bedömt vinterväglag skall vinterdäck användas"

Du får nog komma med relevant fakta som stödjer ditt påstående, det räcker inte med att du jobbar på en den myndighet som utformat lagen.
Citera
2016-11-06, 13:15
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ja det stämmer att lägre hastighet radikalt minskar risken för dödsfall. Men en kanande bil med dålig däck som kör i 50km/h som frontar en annan bil med riktiga däck i 90km/h är det ändå den bilen med dåliga däck som är stora risken.

Enklast måste ändå vara att ha riktiga däck på bilen och givetvis köra efter väglaget.

Helt menlöst att diskutera vidare alltså... Jag tycker att din idé om att man måste ha vinterdäck när det är vinterväglag är dålig, punkt slut.
Senast redigerad av hashish-boy 2016-11-06 kl. 13:24.
Citera
2016-11-06, 13:29
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
De går utmärkt att köra med sommardäck en stund till. Rugga upp ytan på däcken med 5ans sandpapper så har du bra fäste än vecka till. Tar 10 minuter å fixa.
Många ghetto-trix har man hört talas om, men detta tar nog priset

Sen den sköna tidsoptimismen i inlägget, "tar 10 minuter å fixa"
Citera
2016-11-06, 13:29
Medlem
Följande gäller:
Det är tillåtet att använda vinterdäck året runt, detta dock endast om dessa ej är dubbade. Härav uttryck som "åretruntdäck" vilket är en kompromiss som resulterar i däck som inte är bra någon årstid.
Dubbdäck får användas 1/10 till 15/4, även andra tider om vinterväglag föreligger, lokala begränsningar kan förekomma. Vinterdäck måste användas 1/12 till 31/3 om vinterföre råder.

Allt ovan avser personbilar och lätta lastbilar i Sverige.
Citera
2016-11-06, 13:36
Medlem
Kör med sommardäck året om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här