2012-12-06, 13:45
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Stockholms län är det län i Sverige med flest antal inregistrerade suv:ar. Ändå så sätter sig folk i drivor eller i diket. Jag skulle vilja ha ett svar på frågorna:

-Är folk kassa bilförare?

Utan tvekan baserat på vad jag såg igår.
Citera
2012-12-07, 17:34
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Stockholms län är det län i Sverige med flest antal inregistrerade suv:ar. Ändå så sätter sig folk i drivor eller i diket. Jag skulle vilja ha ett svar på frågorna:

-Är folk kassa bilförare?
-Är suv:ar fullständigt världelösa utanför vanlig asfalterad väg?

Med tanke på att man oftast sätter på feta aluminiumfälgar med lågprofildäck så kanske man förstår inställningen till vad man prioriterar när det gäller SUV i stan.

De flesta SUV som säljs är gjorda för att rulla på asfalt. Totalt värdelösa är dom inte när det kommer lite snö i alla fall inte om dom har fyrhjulsdrift och okej däck. Men att köra i terräng med dom är sällan att tala om. Sen bör man tänka på att bara för att man kör en bil som klarar sig hyfsat i vinterväglag så betyder det inte att man kan blåsa på hur man vill. Poängen är att man ska skapa extra marginal med en bra bil, inte att man ska utnyttja den marginalen bara för att man kan.
Citera
2016-11-06, 10:01
Medlem
Sunimods avatar
Snökaos och mördarna åker omkring på vägarna

Nu är vintern här även i sydligare delarna av Sverige.
Tidningarna skriver om snökaos och olyckorna är redan många.

Bilister har känt sig lugna då lagen om vinterdäck inte börjar gälla ännu och många har fortfarande sommardäck på bilen. Även många med vinterdäcken förvarade på däckhotell med jätteköer nu och får inte tid för byte ännu på någon vecka. Visst, lagen ger dig rätt att få ha vinterdäck före 1:a december om det är vinterväglag men inte ATT DU SKA HA DET ÄNDÅ om det råder vinterväglag.

Att ge sig ut med en bil i detta väglag med sommardäck på bilen måste vara nära klassat som förberedelse till mord.

Att ge sig ut med passagerare i bilen kommer ge flera fall av allvarligt skadade personer och några dödsfall. Som bilist riskerar man livet även om man själv har bra vinterdäck på bilen men mötande bilar med mycket dåliga däck.

Borde inte dessa idioter som ger sig ut på vägarna med sommardäck klassas som potentiella mördare? Och vid olyckor och avåkningar dömas för vårdslöshet i trafik. Indraget körkort borde vara regel för dessa med sommardäck i halkan. Till och med värre än att köra berusad för de är vid sina sinnens fulla bruk och ändå kör bil med sommardäck.

Poliser vet vi sedan tidigare är nästan obefintliga på vägarna och folk tillåts sladda omkring som vansinniga idioter, köra upp på refuger, köra i diket, köra på andra bilar.

Hur gör du själv, ger du dig ut på vägarna med sommardäck idag även om snön är ca 1 dm och det är mycket halt?

Ja det snöar och kaoset kommer från vansinniga bilister med sommardäck.

Jag tror norrlänningarna in ens skrattar åt dessa bilister i södra Sverige utan endast tar sig för pannan och kallar dem för idioter.
Citera
2016-11-06, 10:12
Medlem
Lian.Vendls avatar
Om fler körde med huvudet så hade vi haft färre olyckor oavsett fordonsmaterial.
Däck är viktiga men eftertanke och ödmjukhet i trafiken är ännu viktigare.
Citera
2016-11-06, 10:42
Medlem
Ser man tillbaka i tiden så var det inget krav på vinterdäck alls.
Nee det är inte däcken som är den stora boven. Det är körsätt både på chaufför och medtrafikanter.
Citera
2016-11-06, 10:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Ser man tillbaka i tiden så var det inget krav på vinterdäck alls.
Nee det är inte däcken som är den stora boven. Det är körsätt både på chaufför och medtrafikanter.

Ja det stämmer men är det riktigt halt så hjälper det inte ens att vara mycket försiktig om man har sommardäck på bilen.

Nej förr hade vi inte krav på vinterdäck som nu men kravet borde istället vara att man ska ha däck anpassade efter aktuell vädersituation.

Dessutom nu med alla som har däck på så kallade däckhotell gör att de måste ta bilen till ett sådant med sommardäck på bilen trotts halkan. Bättre förr när man hade däcken hemma och fick byta på parkeringen.

Detta väderläge har varit informerat vi SMHI i minst 1 vecka nu så ingen kan påstå att det kom plötsligt utan förvarning.
Citera
2016-11-06, 10:53
Medlem
kuldettas avatar
Jadå jag har redan kört en sväng med mina sommardäck. Inga problem man får lägga till lite på bromsträckan såklart men det säger ju sig själv. Innan vinterdäckslagen kom var det ju många som körde sommardäck året runt. Det går att ta sig fram på oplogade vägar med sommardäck om man gör rätt. Det är nog mest ovana förare som egentligen behöver vinterdäck.
Citera
2016-11-06, 11:19
Medlem
Jannebigplays avatar
Det går inte att köra med mina sommardäck då jag får sladd direkt på bilen om det är snö på vägen. Tyvärr har jag inga vinterdäck då dessa inte dycker upp förräns nästa måndag så jag får köra i snigelfart till jobbet medan. #Yolo. Bara att be till gudarna att vägarna är tillräckligt uppkörda innan jag beger mig ut, som tur är så är det 80% motorväg till jobbet.
Citera
2016-11-06, 11:21
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuldetta
Jadå jag har redan kört en sväng med mina sommardäck. Inga problem man får lägga till lite på bromsträckan såklart men det säger ju sig själv. Innan vinterdäckslagen kom var det ju många som körde sommardäck året runt. Det går att ta sig fram på oplogade vägar med sommardäck om man gör rätt. Det är nog mest ovana förare som egentligen behöver vinterdäck.

Det var det bland det dummaste jag läst på länge...

Till TS: jag kan hålla med om att lagen som den ser ut orsakar onödiga olyckor men rent praktiskt är det nog svårare att kräva att folk ska hinna få på rätt hjul om det kommer snö och frostgrader i början på oktober eller i slutet av april eller början av maj...

Möjligen kan vi förlänga perioden då det är lagstadgat med vinterdäck om det råder vinterväglag med 1-2månader men att kräva av folk att alltid vara förberedda på allt är orimligt. Man bör få ha rätt att åberopa force majeure även i trafiken.
Citera
2016-11-06, 11:22
Medlem
Sunimods avatar
Givetvis är väglaget olika i olika delar av södra Sverige.

Vissa delar inte halt till vissa delar mycket halt.

Om man går in på Trafikverkets sida så kan man se aktuella läget och där det är gult är det halt och rött mycket halt osv.

http://trafikinfo.trafikverket.se/LIT/#url=Vagtrafiken/Karta

De "hjältar" med sommardäck som tror de kan köra bil bra ändå är de som brukar krocka.
Citera
2016-11-06, 11:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Det var det bland det dummaste jag läst på länge...

Till TS: jag kan hålla med om att lagen som den ser ut orsakar onödiga olyckor men rent praktiskt är det nog svårare att kräva att folk ska hinna få på rätt hjul om det kommer snö och frostgrader i början på oktober eller i slutet av april eller början av maj...

Möjligen kan vi förlänga perioden då det är lagstadgat med vinterdäck om det råder vinterväglag med 1-2månader men att kräva av folk att alltid vara förberedda på allt är orimligt. Man bör få ha rätt att åberopa force majeure även i trafiken.

Råder vinterväglag och man inte har fått på vinterhjulen så bör man låta bilen stå. Man kan ta sig fram på annat sätt. Ger man sig ut ändå riskerar man sitt eget och andras liv.
Citera
2016-11-06, 11:27
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Olyckor och katastrofer --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem