2016-11-06, 12:05
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diosa7
Ska vi slå vad? Jag jobbar på den myndighet som tog fram lagen och jag jobbade i två år med att besvara dessa frågor...

Vilken bullshit du vräker ur dig! Polisen avgör vad som är och inte är vinterväglag, ja men det är endast under perioden 1dec-31mars som det innebär att det är att lagbrott att köra med sommardäck när det är vinterväglag.

Jag skiter i vad du är och var du har jobbat den här informationen är tillgänglig för alla!

Ska man behöva ha skärmskudden redo alltid här på flashback? Skäms du inte?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Dack/Vinterdack/

https://polisen.se/Lagar-och-regler/...on/Vinterdack/
Citera
2016-11-06, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det går inte att köra med mina sommardäck då jag får sladd direkt på bilen om det är snö på vägen. Tyvärr har jag inga vinterdäck då dessa inte dycker upp förräns nästa måndag så jag får köra i snigelfart till jobbet medan. #Yolo. Bara att be till gudarna att vägarna är tillräckligt uppkörda innan jag beger mig ut, som tur är så är det 80% motorväg till jobbet.

prestationsångest? du har givetvis denna mening tills hör och häpna du kvaddar bilen eller kör ihjäl någon, sen önskar du nog att du hade dubbdäcken på. samma sak för folk som kör alldeles för fort och tycker att dom nog kan köra så det är ingen fara sen rätt som det är sitter dom där. Det handlar nog mer om mognad. Att vara vuxen nog att ta ansvaret att sätta på vinterdäck för säkerhetens skull även om man "kan ta sig fram ändå"
Citera
2016-11-06, 12:19
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag kör taxi och har fortfarande på sommardäcken.

Det är dock allmänt känt att intelligens-reserven hamnar i yrken som taxichaufförer eller lapplisor så det är inte väl helt oväntat med ditt svar i tråden.

Det krävs en hel del idioti att få för sig att åka med sommardäcken nu. Detta behöver inte ens förklaras då det enbart behövs en dos sunt förnuft för att komma fram till att vinterdäck (helst dubbat) är att rekommendera i rådande väglag.
Citera
2016-11-06, 12:23
Medlem
Sunimods avatar
Vinterdäckslagen är dessutom korkad. Den som gjort den sitter troligen i Stockholm och skolkade på geografilektionerna och missade att Sverige är ett avlångt land i riktningen norr-söder.

Vinterväglag är betydligt mer varierat än en lag med 1:a december som start.

Vintern kom till många platser betydligt tidigare än 1:a december så den är totalt korkad lag.
Citera
2016-11-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vinterdäckslagen är dessutom korkad. Den som gjort den sitter troligen i Stockholm och skolkade på geografilektionerna och missade att Sverige är ett avlångt land i riktningen norr-söder.

Vinterväglag är betydligt mer varierat än en lag med 1:a december som start.

Vintern kom till många platser betydligt tidigare än 1:a december så den är totalt korkad lag.

Tyvärr var det juristerna i Borlänge på V&J som kom på den briljanta idén 😏😏
Citera
2016-11-06, 12:26
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
prestationsångest? du har givetvis denna mening tills hör och häpna du kvaddar bilen eller kör ihjäl någon, sen önskar du nog att du hade dubbdäcken på. samma sak för folk som kör alldeles för fort och tycker att dom nog kan köra så det är ingen fara sen rätt som det är sitter dom där. Det handlar nog mer om mognad. Att vara vuxen nog att ta ansvaret att sätta på vinterdäck för säkerhetens skull även om man "kan ta sig fram ändå"

Problemet är att jag har en sprillans ny bil och inte har fått vinterdäcken än. Jag önskar också att jag hade dubbdäck på men tyvärr så kan jag varken trolla eller flyga till jobbet.
Citera
2016-11-06, 12:26
Medlem
grey.eagles avatar
Då jag var ung fanns det ingen lag på vinterdäck, så att köra med sommardäck på vintern är inga som helst problem, har gjort det i över 20 år om man kör med huvudet o fräscha sommardäck.

Sedermera så är nya sommardäck att föredra före gamla hårda vinterdäck, då dessa oftast är betydligt sämre än nya sommardäck.

Vill minnas att jag hade några hårda puckar på 142:an, var helt värdelöst, la på sommarhjulen igen.
Citera
2016-11-06, 12:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tänker du erkänna att du har fel? Vad driver puckon som dig att posta felaktig information? Får du en kick av det eller är du bara dum i huvudet?

Lagen är tydlig. Vinterdäck måste användas vid vinterväglag fr o m den 1:a december. Före det så är det lagligt (men måhända olämpligt) att använda sommardäck, oavsett väglag.

Finns nog ingen som inte fattar hur fel lagen är utformad. Att det är lagligt att köra bil med sommardäck med 3 mm mönsterdjup idag på platser där svår halka råder.

Berätta om det för några som precis fått en nära anhörig som omkommit på grund av att folk vet att det är lagligt att köra med fel typ av däck i vinterväglag.

Se och läs om hur det ser ut just nu.
http://www.expressen.se/vadernytt/ny-vadervarning--sno-och-harda-vindar/
Citera
2016-11-06, 12:44
Bannlyst
Citat:
Problemet är att jag har en sprillans ny bil och inte har fått vinterdäcken än. Jag önskar också att jag hade dubbdäck på men tyvärr så kan jag varken trolla eller flyga till jobbet.

kategorisera dej inte under vad jag skrev isåfall. Att du inte har fått dina vinterdäck är inte detsamma som att köra utan för att du "kan"
Citera
2016-11-06, 12:51
Medlem
Bara för du inte kan hantera en bil TS hahaha. Jag kan köra på fäljarna om jag så skulle behöva. Nej jag väntar till 1a december bara för att irritera dig nu.
Citera
2016-11-06, 12:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Dumt att inte köpa till däcken med den nya bilen direkt. Men det är lätt att vara efterklok.
Råder det vinterväglag kan du väl knappast ge dig ut med bilen och den bör väl stå kvar på parkeringen. Åk buss eller samåk. Se till att få hem däcken och sätt på dem hemma.

För inte är du väl en mördare som ger dig ut med sommardäck?
Citera
2016-11-06, 13:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Bara för du inte kan hantera en bil TS hahaha. Jag kan köra på fäljarna om jag så skulle behöva. Nej jag väntar till 1a december bara för att irritera dig nu.

Du vet inget om mig och hur jag kör bil. Dock undviker jag att riskera livet på andra genom dumheter att köra med felaktig däck.

Idioter är de som tror sig kunna köra med fel förutsättningar. Troligen är du livsfarlig i trafiken även med riktiga vinterdäck. Klipp du ditt körkort så slipper du bli en av mördarna som kör ihjäl andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in