2016-11-05, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Bankerna behöver ha ett positivt räntenetto. Dvs utlåningsränta kommer att vara större än inlåningsränta.

Och det är iaf osannolikt att inlåningsränta för privatpersoner går under 0%. Och då kommer t ex bolåneränta att hålla sig ungefär där den legat senaste tiden.

Dagens låga referensränta är en svår situation för bankerna. Jag ser inte att RB kan försämra den så mycket mer.

Det är i princip bara papperspengar som hindrar räntor under 0%, när dessa avskaffats så att fårket inte kan flytta sina pengar till madrassen vad hindrar då räntan från att sättas lägre än noll?
2016-11-05, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur du gör får du bestämma helt själv.

Du sa ju att jag kunde tjäna pengar om jag tror annat än marknaden.
2016-11-05, 10:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du sa ju att jag kunde tjäna pengar om jag tror annat än marknaden.

Ja om du har rätt och marknaden fel finns det pengar att tjäna på att gå emot marknaden. Leta upp ett instrument som är felprissatt och ta positioner i det enligt din tro.
2016-11-05, 10:09
Medlem
Citat:
Det är i princip bara papperspengar som hindrar räntor under 0%, när dessa avskaffats så att fårket inte kan flytta sina pengar till madrassen vad hindrar då räntan från att sättas lägre än noll?
Kontanter är inte avskaffade. Så du kan inte bortse från de.

Går bankräntorna under 0% kommer folk ställa sig vi bankomaterna och sedan bära ned kontanterna i bankfack, vare sig de formellt får det eller inte.

Så istället för att öka omsatt penningmängd kommer detta att få motsatt effekt.
2016-11-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kontanter är inte avskaffade. Så du kan inte bortse från de.

Går bankräntorna under 0% kommer folk ställa sig vi bankomaterna och sedan bära ned kontanterna i bankfack, vare sig de formellt får det eller inte.

Så istället för att öka omsatt penningmängd kommer detta att få motsatt effekt.

Har det passerat förbi dina sinnen att banker och politiker i det här landet jobbar febrilt för att avskaffa kontanterna?
2016-11-05, 10:47
Medlem
Citat:
Har det passerat förbi dina sinnen att banker och politiker i det här landet jobbar febrilt för att avskaffa kontanterna?
Det är "goddag yxskaft" så länge vi kan ta ut kontanter. Och det kan vi. Och det finns inget datum för att det skulle stoppas.

Sedan finns möjligheten att skaffa kontanter i annan valuta. (Det är bara en delmängd av alla banktillgodohavanden som rör på sig. Resten kan folk växla in i kontanter (i valfri valuta) och lägga i bankfack. Och det kommer dom att göra ifall räntan går under 0.
2016-11-05, 11:13
Medlem
Citat:
Härligt spann

Men om Trump vinner och vi inte får ett prisfall på minst 10% till våren 2017 som medger du alltså att du hade helt fel?

Jadå jag medger att jag har fel om det inte sker. Jag kan inte garantera ovan. Men bedömmer det som ett sannolikt scenario.
2016-11-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Jadå jag medger att jag har fel om det inte sker. Jag kan inte garantera ovan. Men bedömmer det som ett sannolikt scenario.

Jag syftade på börsen. Dvs att börsen går ner 10-70%. Tror att bostadspriserna är lite långsammare på att gå ner. Kan även gå snabbt speciellt om det blir större Börskrascher.
2016-11-05, 11:27
Medlem
Citat:
Jag syftade på börsen. Dvs att börsen går ner 10-70%. Tror att bostadspriserna är lite långsammare på att gå ner. Kan även gå snabbt speciellt om det blir större Börskrascher.

https://www.youtube.com/watch?v=z21HMR41qjU

Börsen har inte tagit i beaktande att Trump kommer att vinna. Bara för ett par veckor sedan stod det i dn/aftonbladet att Hillary vinner 95% vs 5% Trump i sannolikhet. Nu närmar det sig 50/50 plötsligt. Sanningen är att Trump leder stort. Då de svarta inte är så engagerade att rösta på Clinton. Finns inte en chans att Hillary är populärare än Obama så man kan anta att hon får färre röster. Det pekar även på att fler som är demokrater kommer att rösta på Trump. Vs republikaner som röster på Clinton.

https://www.youtube.com/watch?v=dpaiuXNEWUE

Börsen kommer börjar hicka på måndag/tisdag. Resultatet kommer på onsdag och kommer bli en hård käftsmäll mot firmorna som är i säng med Queen Hillary.

Detta kan då vara en katalysator mot en bostadsbubbla. Då bostadsbubblan inte spricker av sig själv utan hjälp på traven.
Senast redigerad av Waraahbe 2016-11-05 kl. 11:30.
2016-11-05, 11:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Bra att du förtydligade det för det lät som du menade bopriserna:

Citat:
Finns en risk att detta kan ske nästa vecka.
https://www.youtube.com/watch?v=Xg3MneO7XDw

Trump vinner och det sätter finansmarknaden i gungning.

På lite längre sikt kan det drabba bo-priserna beroende på hur stor krisen blir.
Vi får se om 4 dagar.

Citat:
Mellan 10-70 % nedgång från nu till vår2017.

Men ändå rätt komiskt att du tror att en vinst för Trump kan leda till så stora börsnedgångar som 70%. Tror du har läst för mycket på aftonbladet om du tror att Trump kommer påverka så mycket.

Vilket börsindex är det du avser förresten, begreppet "börsen" är lite för luddigt för att kunna följa upp, och räknar du med vad det indexet står i idag?
2016-11-05, 11:40
Medlem
Citat:
Bra att du förtydligade det för det lät som du menade bopriserna:

Men ändå rätt komiskt att du tror att en vinst för Trump kan leda till så stora börsnedgångar som 70%. Tror du har läst för mycket på aftonbladet om du tror att Trump kommer påverka så mycket.

Vilket börsindex är det du avser förresten, begreppet "börsen" är lite för luddigt för att kunna följa upp, och räknar du med vad det indexet står i idag?

Det kan vara katalysatorn till en stor börskrasch då han är anti establishment.
S&P 500
Nasdaq Futures
Dow 30

Sjunker dem där 10-70% följer svenska börserna med också.
S&P 500 Futures 2,081.75
Nasdaq Futures 4,660.38
Dow 30 17,888.28
(Ovan är dagens 05/11/2016 värden)

Får se hur det blir närmaste månaderna. Ekonomin går inte bra trots att många i denna tråden verkar tro det. Den är väldigt skör.
2016-11-05, 11:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det kan vara katalysatorn till en stor börskrasch då han är anti establishment.
S&P 500
Nasdaq Futures
Dow 30

Sjunker dem där 10-70% följer svenska börserna med också.
S&P 500 Futures 2,081.75
Nasdaq Futures 4,660.38
Dow 30 17,888.28
(Ovan är dagens 05/11/2016 värden)

Får se hur det blir närmaste månaderna. Ekonomin går inte bra trots att många i denna tråden verkar tro det. Den är väldigt skör.

Så din förutsägelse att börsen ska falla minst 10% men möjligen ända upp till 70% om Trump vinner till våren 2017 gäller dessa index från idag?

S&P 500 Futures 2,081.75
Nasdaq Futures 4,660.38
Dow 30 17,888.28

Du har ingen prognos om den svenska bomarknaden, tråden handlar trots allt om den. Som jämförelse, vad tror du om Clinton vinner?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in