2016-11-05, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Men man får ha i åtanke att det förmodligen är svårare att uppfostra ungar till hederliga och framgångsrika individer i ett utanförskapsområde som Rosengård. Omgivningen och sällskapskretsen har nog stor påverkan. Förmodligen så pass att man hellre tar sig an ideal från dem än från föräldrarna.

Tror ingen normal förälder vill att ens ungar ska syssla med kriminalitet.
Vad man väljer för omgivning och sällskapskrets kanske kan ha med uppfostran och värderingar att göra. Att man sedan välj
er att kalla dessa utanförskapsområde, det beror nog mest på att de inte vill ha med infödda att göra, för svenskar är ju kristna och ohyra i deras ögon. Så kan det gå när man sätter religion framför utveckling. Då kan det knappast bli bättre än ett ociviliserat samhälle, som inte vill veta av utveckling och framåtsträvande. Då vill man bara dyrka Ali Baba och de sju rövarna .
Citera
2016-11-05, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Gott om småblattar utanför avspärrningstejpen. Huvjacksfolket.
Du menar "de som springer ärenden"
Citera
2016-11-05, 06:15
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Men man får ha i åtanke att det förmodligen är svårare att uppfostra ungar till hederliga och framgångsrika individer i ett utanförskapsområde som Rosengård. Omgivningen och sällskapskretsen har nog stor påverkan. Förmodligen så pass att man hellre tar sig an ideal från dem än från föräldrarna.

Tror ingen normal förälder vill att ens ungar ska syssla med kriminalitet.

Ja, naturligtvis har du rätt. Föräldrarna försöker oftast uppfostra sina barn men de misslyckas kapitalt och förlorar kontrollen. Det beror delvis på uppväxtmiljön men också på kulturskillnader.

I Mellanöstern är plikten mot familjen och samhället viktigare än individuella fri- och rättigheter. Till exempel ses feminism och homosexualitet som ett hot mot kärnfamiljen och i förlängningen hela samhället. Heder och ett gott eftermäle är viktigare än individuell framgång och livsnjutning. Det är individens plikt att försaka sina egna drifter - och om nödvändigt sitt liv - för familjens och samhällets bästa. Denna kollektiva livssyn är bakgrunden till hederskultur, barnäktenskap, jihadism med mera. Detta synsätt innebär samtidigt en mycket auktoritär uppfostran från tidig ålder både från familj och skola. Föräldrarna har järnkoll på barnen; de får inte umgås med vem de vill och aga, inlåsning och andra hårda bestraffningar är legio.

Problemet är att hemlandets auktoritära uppfostran inte fungerar i Sverige. I Sverige får barnen lära sig en helt annan samhällssyn där man istället betonar individens rättigheter och personligt självförverkligande. Uppfostran bygger mer på tillit under eget ansvar och både skolan och medier lär barnen om deras rättigheter, att aga är förbjudet och att de är fria att välja sina egna vänner och kärlekspartner.

När dessa två uppfostringsmetoder möts, misslyckas båda kapitalt. Föräldrarna tycker svenska samhället och skolan underminerar deras uppfostran medan skolan tycker föräldrarna är dåliga föräldrar som varken förstår sig på barn eller det svenska samhället.

Till detta kommer språksvårigheter och arbetslöshet. Fadern tappar den auktoritet och respekt han hade i hemlandet när han kommer till Sverige. Både hustrun och barnen ser hur den en gång stolte familjeförsörjaren förvandlas till en ömklig, deprimerad och arbetslös socialbidragstagare. Föräldrarnas språkliga handikapp i Sverige gör att de dessutom behöver hjälp av barnen att fylla i den enklaste blankett eller ringa ett telefonsamtal. Det är klart att föräldrarnas försök att upprätthålla hemlandets auktoritära uppfostran inte fungerar under dessa förutsättningar. Istället för att respektera föräldrarna, tycker barnen de enbart är pinsamma. Den manliga förebilden blir istället den tuffe kriminelle gängledaren som tjänar snabba, egna stålar genom stölder, rån och narkotikaaffärer.

Så döm inte föräldrarna för att deras söner blir skjutna. Tro mig, de flesta hade andra drömmar för sina barn när de kom hit än att de skulle bli drogande och kriminella gängmedlemmar som mördar varandra.
Senast redigerad av DickeFix 2016-11-05 kl. 07:15.
Citera
2016-11-05, 07:52
Medlem
Kris hos polisen i Malmö efter mordet.
http://24malmo.se/2016/11/04/efter-nya-mordet-polisen-forhandlar-om-mer-kompetens/
Citera
2016-11-05, 18:29
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046

Angående detta fallet. Någon undrade vem GM var i dödsskjutningen förra året av Skhembim på Södervärn. Storebrodern till offret i denna tråden. Jag vill inte peka ut någon pga av det inte är 100 % säker fakta än utan teorier blandat med fakta. Men det finns en person, vi kan kalla honom Aza. Denne Aza var misstänkt för mordet på Shkembim på Södervärn förra året. Han och nån annan häktades har jag för mig, men släpptes. Denne Aza, sägs vara helt galen (enligt en skribent på flashback) och det ryktas i Malmö att han även ligger bakom det brutala mordet på greken på Censorsgatan i våras. Nästan samma plats där dödsskjutningen i september ägde rum också det på Censorsgatan. Denne Aza förekommer i brottsmål tillsammans med Ahemto (han som dödades i september) och Ahmeto kände och sörjde Skhembim...Det är ett enda stort pussel med bitar som kan sättas ihop.

Det sägs att i bilen som besköts när Ahmeto dog, fanns även Aza, eller det var kanske vad gärningsmännen trodde? Men tyvärr dog kanske fel person, man var kanske ute efter Aza i själva verket eller någon i hans umgänge. Skjutningen i september var alltså kanske hämnd för Skhembim, men man "råkade" döda den som sörjde hans död. Men det går inte att komma ifrån att den döde (Ahemto) hade tydliga kopplingar till Aza eftersom de känner varandra och begått brott tillsammans, Aza som man tror sköt Skhembim och som Ahemto var vän med..En enda stor sörja jag vet..Man kanske även var ute efter Ahmeto, eller bara honom, det vet ingen förutom gärningsmännen...

Du och jag har ju "diskuterat" detta ämne lite tidigare, och jag tänkte på ett par saker som jag tänkte ventilera här i tråden för att se om andra har information eller spekulationer också. Precis som du skriver så var ju den person du omnämner som Aza häktad för mordet på Shkembim. Har du, eller någon annan här i tråden, hört något rykte om varför Aza skulle ha skjutit ihjäl Shkembim? Det motivet skulle vara intressant att veta tycker jag. Om det är så att det var Aza som mördade Shkembim känns det som om din teori kring mordet på ElZein är väldigt intressant. Aza skjuter ihjäl Shkembim. Quendrim försöker mörda Aza som hämnd, men skadar bara honom och mördar istället ElZein. SOm vedergällning mördar Aza Quendrim. Som du säger så bygger det på spekulationer, men intressant tanke. Det irriterar mig att ingen lyckats få fram namnen på de tre som skadades i bilen när ElZein mördades.
Citera
2016-11-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Det är en väldigt farlig väg som Sverige är på väg mot. Jag vet inte hur detta meddelandet ska skrivas på bästa sätt för att de inte ska bli off-topic eller var jag ska börja. Men om jag ska försöka börja någonstans.

Angående detta fallet. Någon undrade vem GM var i dödsskjutningen förra året av Skhembim på Södervärn. Storebrodern till offret i denna tråden. Jag vill inte peka ut någon pga av det inte är 100 % säker fakta än utan teorier blandat med fakta. Men det finns en person, vi kan kalla honom Aza. Denne Aza var misstänkt för mordet på Shkembim på Södervärn förra året. Han och nån annan häktades har jag för mig, men släpptes. Denne Aza, sägs vara helt galen (enligt en skribent på flashback) och det ryktas i Malmö att han även ligger bakom det brutala mordet på greken på Censorsgatan i våras. Nästan samma plats där dödsskjutningen i september ägde rum också det på Censorsgatan. Denne Aza förekommer i brottsmål tillsammans med Ahemto (han som dödades i september) och Ahmeto kände och sörjde Skhembim...Det är ett enda stort pussel med bitar som kan sättas ihop.

Det sägs att i bilen som besköts när Ahmeto dog, fanns även Aza, eller det var kanske vad gärningsmännen trodde? Men tyvärr dog kanske fel person, man var kanske ute efter Aza i själva verket eller någon i hans umgänge. Skjutningen i september var alltså kanske hämnd för Skhembim, men man "råkade" döda den som sörjde hans död. Men det går inte att komma ifrån att den döde (Ahemto) hade tydliga kopplingar till Aza eftersom de känner varandra och begått brott tillsammans, Aza som man tror sköt Skhembim och som Ahemto var vän med..En enda stor sörja jag vet..Man kanske även var ute efter Ahmeto, eller bara honom, det vet ingen förutom gärningsmännen...

Nu har kanske denne Aza och hans umgänge hämnats tillbaka på bara drygt 1 månad, för mordet på Ahmeto...Och Qendrim, Shkembims lillebror blev offret. Ingenting av detta måste stämma detta är en teorier och till viss del fakta..Jag vill inte peka ut någon men det är en konstig typ av triangeldrama som är värd att nämnas. Ett umgänge om 3, Vän 1 är misstänkt för mord på "vän" 2, vän 3 dödas snart därefter, som är bra vän med vän 1. Vän 2's bror dör senare. För att sammanfatta det kort. Det måste alltså ha skurit sig rejält i den där vänkretsen om nu något av detta skulle stämma.

Jag skrev nyligen för någon dag sedan i tråden om dödsskjutningen i Tynnered om hur Sveriges politik skulle kunna förbättra läget, fick några svar som raderades tyvärr. Men jag besvarar det här, det var en som påstod att Sverige måste ha fler poliser. Ja! Men om man har minsta inblick i hur det ser ut nu förstår man att 2000 nya poliser hjälper knappast, nu har den sittande regeringen gjort mer satsningar. Bland annat vill man få in fler poliser genom att sänka kraven för sökande till polishögskolan. Enligt mig är det helt fel väg att gå, det öppnar för personer att bli poliser som inte borde bli poliser överhuvudtaget...Lägre krav, en mer ineffektiv lägre kvalificerad poliskår som inte kommer kunna lösa några brott. Mer än nu...Trots större antal. Med personer i poliskåren som kommit in tack vare sänkta krav, öppnas för korruption med moraliskt slappa polismänniskor. Det snackas till och med om att polisen i Malmö till viss del är korrumperad redan, ingenting jag hittar på, tror knappast det blir bättre med fler poliser som egentligen inte beats blue men råkade bli poliser tack vare rena tillfälligheter och lägre krav. Öppnar även upp för mullvadar och annat skumt folk att bli poliser, även kriminella som kan sopa igen spåren på brottsplatser. Höj polislönerna och öka platserna till polisskolan men sänk inte kraven.

Sedan måste man ha mer koll på vad och vem som kommer in i Sverige, därför har jag noll förståelse för de som i Sydsvenskan dagligen gråter ut över gränskontrollerna. Tror man har beslagtagit allt mer smuggelgods på väg in till Sverige såsom vapen tack var gränskontrollerna. Ta hand om de som finns i Sverige, vi har fakta på bordet nu hur det går när man öppnar dörren helt utan att integrera människor...Stoppa inflödet och ta endast emot riktiga flyktingar och utvisa alla kriminella.

kan den här "Aza" vara *mir m*kky?
Citera
2016-11-06, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, naturligtvis har du rätt. Föräldrarna försöker oftast uppfostra sina barn men de misslyckas kapitalt och förlorar kontrollen. Det beror delvis på uppväxtmiljön men också på kulturskillnader.

I Mellanöstern är plikten mot familjen och samhället viktigare än individuella fri- och rättigheter. Till exempel ses feminism och homosexualitet som ett hot mot kärnfamiljen och i förlängningen hela samhället. Heder och ett gott eftermäle är viktigare än individuell framgång och livsnjutning. Det är individens plikt att försaka sina egna drifter - och om nödvändigt sitt liv - för familjens och samhällets bästa. Denna kollektiva livssyn är bakgrunden till hederskultur, barnäktenskap, jihadism med mera. Detta synsätt innebär samtidigt en mycket auktoritär uppfostran från tidig ålder både från familj och skola. Föräldrarna har järnkoll på barnen; de får inte umgås med vem de vill och aga, inlåsning och andra hårda bestraffningar är legio.

Problemet är att hemlandets auktoritära uppfostran inte fungerar i Sverige. I Sverige får barnen lära sig en helt annan samhällssyn där man istället betonar individens rättigheter och personligt självförverkligande. Uppfostran bygger mer på tillit under eget ansvar och både skolan och medier lär barnen om deras rättigheter, att aga är förbjudet och att de är fria att välja sina egna vänner och kärlekspartner.

När dessa två uppfostringsmetoder möts, misslyckas båda kapitalt. Föräldrarna tycker svenska samhället och skolan underminerar deras uppfostran medan skolan tycker föräldrarna är dåliga föräldrar som varken förstår sig på barn eller det svenska samhället.

Till detta kommer språksvårigheter och arbetslöshet. Fadern tappar den auktoritet och respekt han hade i hemlandet när han kommer till Sverige. Både hustrun och barnen ser hur den en gång stolte familjeförsörjaren förvandlas till en ömklig, deprimerad och arbetslös socialbidragstagare. Föräldrarnas språkliga handikapp i Sverige gör att de dessutom behöver hjälp av barnen att fylla i den enklaste blankett eller ringa ett telefonsamtal. Det är klart att föräldrarnas försök att upprätthålla hemlandets auktoritära uppfostran inte fungerar under dessa förutsättningar. Istället för att respektera föräldrarna, tycker barnen de enbart är pinsamma. Den manliga förebilden blir istället den tuffe kriminelle gängledaren som tjänar snabba, egna stålar genom stölder, rån och narkotikaaffärer.

Så döm inte föräldrarna för att deras söner blir skjutna. Tro mig, de flesta hade andra drömmar för sina barn när de kom hit än att de skulle bli drogande och kriminella gängmedlemmar som mördar varandra.

Plikt mot familj ja , mot samhälle... nej!

Allt utanför klanen skall utnyttjas opportunistiskt, kan man komma undan med stöld fusk så gör man detta, de enda man har lojalitet till är familjen och individer som man har en djup relation med.

Mellanöstern kulturen är av typen "high context culture" denna kräver djupa relationer för de är de enda man inte lurar....

Svenska kulturen är av typen "low context" dvs vi förutsätter inte att det finns en stor grad av gemensamt sammanhang när vi träffar individer , vi tar mindre grad saker för givet, är övertydliga, håller löften... osv

Tolkar ditt inlägg att du delar min åsikt att dessa individer borde stannat i sina hemländer.. Att vi gör dem en tjänst genom att lotsa dem tillbaka till det land de kom i från
Senast redigerad av obisvenkanobi 2016-11-06 kl. 02:36.
Citera
2016-11-06, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Alla dessa vänner till kriminella som blir skjutna prisar allah och att han ska ta dem till paradiset. Vad är det för fel i huvudet på dem. De identifierar sig som muslimer men lever ändå rövare och säljer knark, begår brott och pissar i svenssons hem. Fan vad störda alla dessa parasiter är. Bara att kolla på deras profiler så identifierar de sig som att de är soldater och coola gangsters, när de har allt för att kunna ha bra liv men ändå besudlar Sverige.

Hoppas Ilmar Reepalu blir skjuten nästa gång så någon som verkligen förtjänar att dö, dör. Han om någon har kämpat för att Malmö skall bli som det är idag.

Det enda som verkar viktigt när man är muslim är att inte äta griskött, sedan att du är en brottsling som mördar, våldtar osv.... spelar ingen som helst roll, bara du inte äter griskött.
Citera
2016-11-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av respchase
kan den här "Aza" vara *mir m*kky?

Kan det mycket väl vara. Va inte han misstänkt för ngt mord?
Citera
2016-11-06, 16:10
Medlem
wishyouwereheres avatar
Släkten Bajramaj verkar va "egyptians", halvzigenare på balkan, muslimer pratar albanska inte romani men ses som zigenare av andra, undrar om dem har zigenarhämnd i traditionen?
Citera
2016-11-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
Släkten Bajramaj verkar va "egyptians", halvzigenare på balkan, muslimer pratar albanska inte romani men ses som zigenare av andra, undrar om dem har zigenarhämnd i traditionen?

Nja..Kosovo-zigenare och tattare brukar vara rätt mörka.
Bajramaj-bröderna ser väldigt albanska ut, och det är inte otypiskt albaner att vara kriminella.
Citera
2016-11-07, 07:29
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtefarmar
Träffat båda bröderna i tjänsten. Gangsters.
Det var väl bara en tidsfråga innan det gick som det gick.

Att välja brottets bana brukar inte funka i längden..

I tjänsten?

Berätta mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in