2016-11-04, 17:42
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Eftersom jag fått sms önskningar om att åter gå in i tråden tänkte jag bryta mitt tidigare "avslut".
Och med denna långa text sammanfatta.

Varken jag eller andra postare här ex sno, filippasol med flera har kommit med personangrepp på dem som har en annan bild av det som hänt. Jag tänkte undvika det även denna gång. Om man inte kan låta bli personangrepp så kanske man ska vara tyst eller se över sina argument bättre.

[B
]Martin[/b]: 33-år, suttit på anstalt i 12-år. Som 17-åring deltagit i misshandel av en ung man som skadades så svårt att han dog efter några månader. Ej dömd för mord för detta - dömdes för grov misshandel. Även misshandlad en spärrvakt så han blev blind år 2000. Tidigare flera kända våldsbrott bl a i relationer. Känt bruk av anabola, träningsinriktad, vill vara "stor". Uppvuxen i Stockholmsområdet, en förälder haft aklholproblem o numera avliden. Två syskon. Uppgifter om utsatt för sexuella övergrepp som barn. Postar på nätet. Hundkär o barnkär. Långtidssjukskriven . Ingen egen bostad. Tatuerad med stora tatueringar på huvud o överkropp. Vänkär o lätt att få nya kärlekar.

Lotta: 41-årig ensamboende barnlös kvinna med hund, flera kraschade tidigare relationer, uppvuxen i Norrland, fosterhemsplacerade som barn, en förälder uppges haft alkoholproblem o numera avliden, två syskon. Träningsinriktad, postar på nätet. Solarierbrukare, går på benzo, silkonbröst o anklagad av släkten för att vara botoxbehandlad. Rökare. Känd för att gå i mycket höga o tajta stövlar, dansat så fräckt på en båt så en tidigare kärleksrelation avslutades. Barnlängtan. Långtidssjukskriven, inget eget boende - bor i andra hand. Tatuerad med stor tatuering på överkropp. Vänkär o kanske inte så lätt att få ny kärlek (enl bekant).

Som synes två personer med rätt många beröringspunkter.

Dessa inleder en kärleksrelation som bortsett från träning, festande o ibland gemensamt bruk av kokain, också innebär fysisk misshandel av Lotta samt enligt henne en del hot. Trots det löper relationen på som en veritabel märklig dans. Hot om avslut, otrohetsanklagelser haglar från båda håll, de ses, reser, festar o tränar tillsammans. I perioder bor han hos henne.

Martin postar i slutet på maj en bild på sig o en annan kvinna på nätet, Lotta blir sur, blockar honom o går till polisen med anklagelser om misshandel 25 maj. Martin ringer hennes arbetsgivare i snackar illa om Lotta.

Martin försäkrar henne igen om att hon är hans allt, hon återupptar kontakten o tar tillbaka anmälan efter några dagar. Åter i följande sms-kontakt vill Lotta bygga en framtid med Martin, gemensam bostad och barn. Hundratals sms fortsätter att skickas fram och tillbaka, de träffas nästan varje dag. Hon uppmanas av omgivningen att bryta upp från relationen. Hon ljuger o uppger att hon inte ser honom mer.

Hon fortsätter dock att kontakta honom o tjata om att ses. Martin mår allt sämre psykiskt, han missbrukar anabola i allt större mängd. Får psykostendenser, ser i syne, söker hjälp på psyk flera gånger där Lotta följer med som hans fästmö. Han blir kort inlagd men skriver ut sig själv, blöder från ett magsår och får behandling för det.

På fredagskvällen 3/6 är han ute o festar. Hon smsar flera gånger o ringer under kvällen, får inget svar,
De har på hennes förslag bestämt träff kl 12 nästa dag för att träna o hon vill sola. Under dagarna före har hon bland annat skrivit att hon vill bygga en framtid med honom.

Han tar en taxi hem till henne vid 5-tiden o knackar på rutan. Hon öppnar iklädd trosor o täcke och släpper in honom. Något händer och han slår henne med knuten näve 6-8 ggr i ansiktet, en del slag när hon ligger ner. Troligen blir hon medvetslös redan vid första slaget som krossar näsan.

13 minuter efter att han gått ur taxin ringer han ambulans o polis. Han uppger att han slagit sin flickvän och helt själv är skyldig, han ber polisen hämta in honom, lägger henne i framstupa sidolägeläge på uppmaning från larmoperatören. Han svamlar något om svartsjuka o att han sett -isyne - hur en man kom ut från hennes lägenhetsdörr. Han grips o häktas.

Hon är medvetslös tills hon avlider efter några dagar. Han har anabola o alholhol i blodet, men ingen narkotika. Hon har ingen narkotika heller i blodet. Man kan visa att han slagit henne men ej sparkat, bevis för någon paus i misshandeln har inte framkommit.

Anhöriga o vänner går till media med en annan bild av ett - icke existerande(?) - förhållande.
Lotta anses vara offer för en våldsam okänd stalker som utan hennes medverkan trängt sig in o slagit ihjäl henne. På anhörigas önskan sjunger Carola på Lottas begravning - opinionen är förfärad över våldet från en okänd våldsman mot en vanlig oskyldig kvinna som knappt träffat honom.
Massmedia går ut med Martins namn o bild - utan att han är dömd.

På rättegången framkommer att det var våld i kärleksrelation. Åklagaren går tydligt ut med detta till såväl press som under rättegången. Någon okänd våldsman som trängt sig in har det aldrig rört sig om.
Många får en obehaglig bitter eftersmak för att man matats med en helt annan bild än sanning.

Tingsrätten avkunnar 25/10 - en ovanligt skriven - dom. Man anser att det inte förelegat uppsåt men dömer ändock för mord till livstid. Martin bryter ihop på häktet, skadar sig själv o sätts under extra sekundbevakning. Frågan uppstår om Tingsrättens ovanliga slutsats o dom påverkats av den felaktiga massmedierapporteringen från början. Fallet kommer sannolikt överklagas och tas upp i Hovrätten.

Slutsats: lek inte med elden. Lyssna på omgivningen. Väx upp om du är kvinna på 41-år o plötsligt börjar umgås med en 8 år yngre kåkfarare o börjar testa droger med honom - du borde veta bättre.
Ta ansvar för dig o ditt liv, tänk inte ens barn i denna skakiga relation.
Inse att Lotta aldrig hade dödats av Martin om hon inte satt sig i denna sits. Han kanske aldrig kan förändras eller ens hållas inspärrad för alltid - men han kan undvikas.
Och samhället måste hålla bättre koll när en sådan är under frivårdens "beskydd".

Därtill: låt inte anhöriga o vänner till ett offer okritiskt få förmedla sin bild. Det blir så pinsamt även för dem när det framkommer att offret ljugit o fört även dem bakom ljuset - skona dem från "nesan" att få sanningen serverad senare. Även om man som Lottas ena syster "inte vill" höra om Lottas kokainbruk, eller hennes ex "inte förstår att hon kontaktade Martin igen" så är det en del av sanningen. Och ge skjutton i att hänga ut ännu icke dömd i pressen.

Det finns en rad anledningar till att alla inte berättar allt för alla och att media frågar anhöriga. Till skillnad från dig vet många att anhöriga inte vet allt. Är du förvånad? Håller inte din världsbild då? Ska du återigen racka ned på en mördad för att den inte berättade allt för alla, eller, hör och häpna, de kanske inte ville veta? Det är väldigt vanligt att svåra uppgifter förträngs. Sjukdomar, svårigheter, man hör, men klarar inte riktigt av det. Precis samma problem har du.

Allt är inte solglitter, förstår du, och du gör ditt bästa för att sno heder och ära av folk som inte har facit i hand. Det har du. Finns massor av människor som är långtidssjuka, arbetslösa, bor i andra hand, tränar, solar i solarier… inte ens om allt sammanfaller så är det någon risk. Psykopati, det är något du har alldeles för nära inpå dig för att du ska fatta vad du gör.

Det är riskabelt för människor att vara fattiga, leva under osäkra förhållanden med mera. Det tär psykiskt. Vad du gör är att du strör salt i såren. Det behöver tydligen du. Sjuka jävel.

En mördade. En var offer. Du har svårt att lära dig och ta in ny kunskap…

Nästa gång det blir ett kostymoffer, ska du då berätta att en annan story, eller är det fattigdom du föraktar mest?
Senast redigerad av IQ130 2016-11-04 kl. 17:48.
Citera
2016-11-04, 18:26
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Inse att Lotta aldrig hade dödats av Martin om hon inte satt sig i denna sits. Han kanske aldrig kan förändras eller ens hållas inspärrad för alltid - men han kan undvikas.

.

Intressant sammanfattning men det subjektiva ställningstagandet kan du stryka eftersom det är fel.
Män som Martin kan inte undvikas utöver att man kan undvika att inleda en relation med dem.
Martin och människor som Martin ger sig på människor som kommer i vägen för dem av slump i olika sammanhang.

Martin och människor som Martin ska spärras in på livstid, som förr, innan psykiatrireformen dvs en av Sveriges största reform-misstag.
Citera
2016-11-04, 21:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Sen la ingen ner hennes anmälan sådär, hon ville ta tillbaka sin anmälan och ville inte gå vidare så vad menar du att polisen ska göra då? Hon hade också kunnat ringa polisen när han stod utanför , det kanske hade slutat så här tragiskt ändå men det fanns en rad saker hon kunde ha gjort själv som hon inte gjorde. Martin är farligare än ett rasande Lejon och det hade han bevisat gång på gång

Inte för att jag tror du är insatt men om du tittar lite på varje myndighets sida exempelvis polisen, så står det klart och tydligt hur man går till väga vid partnervåld och en anmälan.
Den görs enligt rutin med videoförhör , men det gjordes inte i detta fallet så det kan du ta som svar på din fråga om vad polisen skulle gjort. Sedan står det att man kan göra en riskbedömning och efter den se vilket skydd som kan passa. Det fanns inget sånt här heller.
Så åklagaren som får fallet på sitt bord kan knappast ha tittat noga på vem som anmäls utan har enbart gått på sin egen prestige genom att se det som att lägga ner anmälan eftersom Lotta inte fullföljde. Det är också kända problem sedan många år att det brukar se ut på det viset. Men hade man ett videoförhör, så kan åklagaren gå vidare om åklagaren vill. Åklagaren avgör det och det spelar ingen roll om någon vill ta tillbaka sin anmälan för det är känt att rädda och hotade kvinnor gör detta.

Hade man följt det regelverk man har så hade det sett ut på ett annat sätt.

Sedan kan man alltid förundra sig över varför en grov våldsbrottsling som tidigare dödat och som alltid återfallit i brott och då under sin villkorliga frigivning får chansen att döda.
Så om du inte vet hur samhällsdebatten ända upp på regeringsnivå har sett ut gällande typer som Martin och andra små varelser som misshandlar sin partner så undrar jag om du inte följt med?
Det finns alltså regler hur man ska gå till väga men det har man inte följt här. Dessutom har varje medborgare rätt till skydd och hjälp men det fick inte Lotta.
Citera
2016-11-04, 23:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Eftersom jag fått sms önskningar om att åter gå in i tråden tänkte jag bryta mitt tidigare "avslut".

Lotta: 41-årig ensamboende barnlös kvinna med hund, flera kraschade tidigare relationer, uppvuxen i Norrland, fosterhemsplacerade som barn, en förälder uppges haft alkoholproblem o numera avliden, två syskon. Träningsinriktad, postar på nätet. Solarierbrukare, går på benzo, silkonbröst o anklagad av släkten för att vara botoxbehandlad. Rökare. Känd för att gå i mycket höga o tajta stövlar, dansat så fräckt på en båt så en tidigare kärleksrelation avslutades. Barnlängtan. Långtidssjukskriven, inget eget boende - bor i andra hand. Tatuerad med stor tatuering på överkropp. Vänkär o kanske inte så lätt att få ny kärlek (enl bekant).
.

Du får ursäkta men det är en massa faktafel i ditt inlägg-

1. Fosterhemsplacering är det en vän i FU som pratar om. Däremot har jag tittat på de olika folkbokföringbaserna och kan därmed konstatera att Lotta står skriven med sina familj 1980-90.
1970 bor systern med både mamman och pappan, och dom andra syskonen är inte födda.
Det indikerar på att det kan ha rört sig om en mycket kort placering och ingen vet vad den handlade om eller varför.

2. Tror inte hennes klädsel som stövlar eller tatueringar, botox, solarium har relevans för att hon misshandlades till döds. Det är ungefär lika intressant som att Martin bar gympaskor.
Danser på båtar handlade om en flört. Orsaken till tidigare förhållande avslutades är att den partnern var otrogen. Det är den uppgiften som går att verifiera i FU i hennes journal. Sedan har hon ett mycket långt förhållande med P, så att hon har varit i förhållande under många år med samma kille.

3. Vad jag kan se så bor inte pappan till Lotta med familjen och dom skilde sig tidigt. 23/3 1977) är det skilsmässa och då var Lotta 3 år. . Pappan avled 1999. och har sedan 1977 aldrig bott med Lotta. Så för att sakuppgifterna ska stämma är jag tvingad att rätta dig.

4. Nej, hon var delvis sjukskriven.

Fu
Citat:
sjukskrivning på 75% under period 160323-160403, sjukskrivn 50% under period 160404-160501.
Fu
Citat:
Per och Lotta var i ett långt förhållande i nästan 10 år.
Sen träffade hon Magnus. Deras förhållande pågick från år 2007 till december 2015.

Vad kan du säga om andra droger om vi bortser från mediciner.
Hon har aldrig någonsin tagit droger. Första gången kan det ha varit i slutet på mars början på
april. Hon ringde och sa att hon inte visste om hon vågade berätta det men att hon hade tagit
kokain tillsammans med Martin.

Makt och kontroll
Citat:
Är din uppfattning att Lotta aldrig på egen hand skulle ta droger ?
Ja absolut, det var väl att han försökte få in henne i ett missbruk. Det var en typ av kontroll
som han utövade
Facebook kontrollera
Citat:
Hur pass påtvingat tror du att det var?
Det var han som tvingade henne att lämnna ut inloggningsuppgifterna. Jag frågade henne hur
hon kunde göra så. Då sa hon det var bara för hon ville ha lugn eftersom han var så svartsjuk.

kontroll
Citat:
Så fort han inte var hemma hos henne då ringde han genom Facetime och hon fick gå runt i
lägenheten och filma och visa att ingen har gömt sig i lägenheten under badkaret och så
vidare.
Jag sa till henne att hon inte kan ha en sådan kille. Hon sa att hon vet om det men att hon
måste ta sig ur det på något snyggt sätt. Lotta sa att hon kunde inte bara kapa eftersom han
var så aggressiv.

Ta sig ut
Citat:
Hur kände du att Lotta var då? Var hon rädd för honom, var hon kär?

Hon var kär i honom men hon ville ta sig ur förhållandet eftersom hon var rädd för honom.
Jag sa till henne att om det redan börjat efter så kort tid och han har visat sådana sidor hur ska
det vara om ett år? Hon sa att hon förstår det och att hon ska göra det på ett snyggt sätt.

Hot
Citat:
Hon sa att han hade hotat och sagt att om han inte skulle mörda henne så skulle han förstöra hennes ansikte så att hon aldrig någonsin skulle träffa annan.

Hot och skrämsel
Citat:
Hon sa till Martin att hon inte kan leva så och att hon ville ha barn och att hon mår dåligt av
förhållandet. Då hade han blivit galen och sagt att det är han som bestämmer när förhållandet
ska avslutas.

Kommer du ihåg mer exakt vad Lotta uppgav vad Martin hade sagt?
Han sa att om han inte mördar henne så skulle han möblera om hela hennes ansikte så hon
inte skulle träffa någon annan kille. Han skulle göra henne oigenkännlig. Lotta sa det på
telefon. Hon lät ganska uppgiven och sa att hon måste tänka ut något smart hur hon skulle
göra för att komma ifrån honom.

Hotar hennes vänner
Citat:
Hon var rädd att berätta for mig att det även fanns en hotbild mot mig som Martin hade
uttryckt då eftersom han visste att Lotta och jag var bästa vänner. Han blockerade mig så jag
inte kunde kontakta Lotta på Messenger. Han hade sagt till henne att när han är klar med
henne så skulle han fimpa mig. Då sa Lotta till honom att jag inte hade något med dem att
göra. Martin sa att jag påverkade Lotta till att avsluta förhållandet

Isolering av henne genom att hota om att döda vänner
Citat:
Men sen när Lotta var hos mig sist för två veckor sen då berättade hon om alla hot. Hon sa att hon har känt sig rädd men att eftersom han inte hört av sig på ett tag så hade det lagt sig lite.
Jag sa att hon skulle vara på sin vakt eftersom att han uttryckt flera gånger att han skulle åka
och göra slut på mig så att han skulle ha henne i fred. Martin sa till Lotta att om hon skulle
lämna honom så skulle han göra slut på henne och sedan göra slut på mig och att det inte
spelade någon roll om han satt inne for han kunde fixa det inifrån.

Hot
Citat:
Hur såg deras relation ut under april månad?
Då är det massa tjafs, hot och slag då också.
Jag frågade henne vad hon gör när han går på henne. Hons svarade att hon blir jätterädd och
bara skakar.

Dödshot

Citat:
Var Lotta fortfarande rädd? Ja det var hon. Hon uttryckte hela tiden att hon inte trodde att han skulle utföra hoten om att döda henne. Däremot var hon rädd att han skulle snitta henne eller något liknande. Hon uttryckte flera gånger att hon var mer rädd för mig än för sig själv.
En vecka innan dådet var hon hos mig och bad mig att var på min vakt eftersom han var så
pass sjuk och ville att jag skulle försvinna.
Vet du vart Martin bodde någonstans?
Nej, jag har bara hört att han hade andra tjejer som han kunde bo hos under tiden.
Finns det något mer att säga om polisanmälan? Hur kände Lotta för det?
Hon tyckte att det var obehagligt. Anledningen till att hon inte fullföljde var att hon var så
himla rädd.
Vet du vad anledningen var till att hon inte tog det skyddade boendet?
För att hon inte fick ta med sig sin hund.
Hoten mot henne hade upphört ganska kraftigt då men hon sa att han hade fått någon slint i
huvudet att jag skulle vara anledningen. Hon bad om ursäkt att jag blev indragen i det här.
Senast redigerad av Moosky 2016-11-04 kl. 23:17.
Citera
2016-11-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Och vad vill du säga med detta? Att Lotta gjorde fel och därför blev hon mördad?

Jag vill säga att hon inte gjorde allt hon hade kunnat göra men hon gjorde det hon ville göra, hon kunde ha fått skyddat boende och det tackade hon nej till, hon kunde ha bott kvar hos sitt ex en längre tid och hon kunde ha ringt polisen när han hörde av sig så fort hon flyttat hem men hon stämde istället träff dagen efter med M för att träna och sola. En kvinna som är så rädd som hon borde ha varit gör allt man kan för att undvika personen, byter nummer, flyttar mm .
Det är inte hennes fel att M är galen men hon utsatte sig för fara gång på gång och det berodde på att hon inte vill släppa honom heller helt och hållet och det är typiskt för kvinnor med dåligt självförtroende , de mår bra av att vara någons allt även om det går åt helvete gång på gång
Citera
2016-11-05, 00:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du får ursäkta men det är en massa faktafel i ditt inlägg-

1. Fosterhemsplacering är det en vän i FU som pratar om. Däremot har jag tittat på de olika folkbokföringbaserna och kan därmed konstatera att Lotta står skriven med sina familj 1980-90.
1970 bor systern med både mamman och pappan, och dom andra syskonen är inte födda.
Det indikerar på att det kan ha rört sig om en mycket kort placering och ingen vet vad den handlade om eller varför.

2. Tror inte hennes klädsel som stövlar eller tatueringar, botox, solarium har relevans för att hon misshandlades till döds. Det är ungefär lika intressant som att Martin bar gympaskor.
Danser på båtar handlade om en flört. Orsaken till tidigare förhållande avslutades är att den partnern var otrogen. Det är den uppgiften som går att verifiera i FU i hennes journal. Sedan har hon ett mycket långt förhållande med P, så att hon har varit i förhållande under många år med samma kille.

3. Vad jag kan se så bor inte pappan till Lotta med familjen och dom skilde sig tidigt. 23/3 1977) är det skilsmässa och då var Lotta 3 år. . Pappan avled 1999. och har sedan 1977 aldrig bott med Lotta. Så för att sakuppgifterna ska stämma är jag tvingad att rätta dig.

4. Nej, hon var delvis sjukskriven.

Nej, det är inte faktfel enligt FUP

1. Lotta var fosterhemsplacerad under en kortare del av sin uppväxt. Någon nämner runt ett år. Så ja hon var tidigare fosterhemsplacerad.
2. Nej förhållande med Per hade hon inte "sedan=efter" förhållandet med Magnus som avslutades pga otrohet. Förhållandet med Per avslutades före det fleråriga förhållandet med Magnus. Därefter hade hon förhållande med killen som bröt upp efter att hon dansat/flirtat med någon på båten.
3. Ja hennes far var avliden och omnämns i FUPen haft alkoholproblem (ledsen men jag har aldrig nämt om hon bott ihop med sin far eller när)
4. Nej hon var först 1/2 sjukskriven och därefter heltidssjukskriven.
Citera
2016-11-05, 00:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nej, det är inte faktfel enligt FUP

1. Lotta var fosterhemsplacerad under en kortare del av sin uppväxt. Någon nämner runt ett år. Så ja hon var tidigare fosterhemsplacerad.
2. Nej förhållande med Per hade hon inte "sedan=efter" förhållandet med Magnus som avslutades pga otrohet. Förhållandet med Per avslutades före det fleråriga förhållandet med Magnus. Därefter hade hon förhållande med killen som bröt upp efter att hon dansat/flirtat med någon på båten.
3. Ja hennes far var avliden och omnämns i FUPen haft alkoholproblem (ledsen men jag har aldrig nämt om hon bott ihop med sin far eller när)
4. Nej hon var först 1/2 sjukskriven och därefter heltidssjukskriven.

1. Ingen vet när hon varit fosterhemsplacerad och definitivt inte du. Jag däremot går alltid en bit längre och kontrollerar folkbokföringen. Det har jag redogjort för i mitt tidigare inlägg.
Det är ingen gissningslek eller din speciella rätt att ha tolkningsföreträde till saker du absolut inte vet något om.

2. Lotta hade Per i 10 år och sedan Magnus under tiden 2007-2015 det är inte en massa förhållanden utan två väldigt långa förhållanden. Och det var inte riktigt så du uttryckte dig.

3. Du skriver som att det vore en last att en anhörig hade alkoholproblem ungefär som att Lotta levt i detta. Det kan inte bli mer felaktigt eftersom han bodde själv och det var först lite innan 1999 som han försökte ha kontakt med sina barn men i det skedet avled han. Det är inte bara för dig att skriva som om du äger ämnet utan här får du ta att det finns andra faktauppgifter och ifrågasätter dina vinklade inlägg-

4. Skriv inte långtidssjukskriven eftersom hon inte var helt sjukskriven under lång tid. Det är stor skillnad på dina inlägg där du försöker framställa Lotta i dåligt dager, men det kommer inte jag tillåta. Jag har direktciterat hennes journal där det framgår när hon var sjukskriven, så ditt påstående är felaktigt.
Citera
2016-11-05, 00:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Solglittret Hon är medvetslös tills hon avlider efter några dagar. Han har anabola o alholhol i blodet, men ingen narkotika. Hon har ingen narkotika heller i blodet. Man kan visa att han slagit henne men ej sparkat, bevis för någon paus i misshandeln har inte framkommit.

Domstolen anser att han även sparkat henne det är klarlagt, så återigen måste man rätta till dina påståenden. Däremot så anser Tingsrätten det inte klarlagt att han tagit paus i misshandeln. Men det har ingen betydelse för domstolens bedömning.

Tingsrätten skriver-
Vad särskilt gäller frågan om någon spark överhuvudtaget har utdelats eller om det bara rört sig om slag så anser tingsrätten att detta påstående från åklagaren om att även minst en spark förekommit är helt styrkt utifrån den kompletterande blodanalys som gjorts av Martin Jonssons jeans. Martin Jonssons nedre högra byxben var täckt av en större blodansamling som inte uppstått genom enbart blodstänk.

Citat:
Solglittret Tingsrätten avkunnar 25/10 - en ovanligt skriven - dom. Man anser att det inte förelegat uppsåt men dömer ändock för mord till livstid. Martin bryter ihop på häktet, skadar sig själv o sätts under extra sekundbevakning.
Man anser att det föreligger likgiltighetsuppsåt, så man får rätta dig igen.

Tingsrätten skriver-
Sammantaget anser tingsrätten att det är utrett att Martin Jonsson till fullo har insett den stora risken för att Anncharlott Rudholm skulle avlida av det våld han utsatte henne för, samt förhållit sig uppenbart likgiltig inför denna risk. Det som är utrett om Martin Jonssons påverkan av narkotika, dopingpreparat och alkohol vid tillfället innebär inte någon skillnad i tingsrättens uppsåtsbedömning. Han har därmed begått den åtalade gärningen med uppsåt. Gärningen ska rubriceras som mord.
Senast redigerad av Moosky 2016-11-05 kl. 01:03.
Citera
2016-11-05, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Okej! Du har alltså hittat ETT ställe i ETT sms där Lotta säger att hon "kan tänka sig att sola" - vilket kan betyda soldusch och ej solarium. Detta vrider du till "solariebrukare", som om hon bodde i solariet. Det är bara ett exempel av många där du gör en höna av en fjäder.

I övrigt: VAR i Fupen får du det till att hon är "känd" för att gå omkring i "höga tajta stövlar"? Jag har läst Fupen mycket noga. Menar du det ställe där Martin smutskastar Lotta för hennes chef och hittar på att hon knarkar på jobbet och sitter med "sina stövlar"? På vilket sätt gör det henne "känd" för höga tajta stövlar?

Du har inte svarat på de övriga frågorna heller. Varför är det relevant att uppge "flera kraschade relationer" som något slags graverande omständighet, när detta är en sanning som gäller för 99 procent av alla vuxna människor i Sverige? Varför hävdar du att en relation kraschade pga en dans på en båt?

Helt korrekt noterat

I ena vågskålen har vi en notoriskt våldsbrottsling, tillika dömd för Mord på Lotta.

I den andra en odömd Lotta och glad kvinna, med jobb och bostad.

Solglittret
Du tar Martins parti och sänker Lotta i varje inlägg. Du förtalar ett brottsoffer. Som inte kan försvara sig.

När du selekterar ur FUP
Med dina speciella glasögon, uppge sidnummer.

Till skillnad från dig, uppenbarligen, vill jag se det i ett sammanhang.
Senast redigerad av Remark 2016-11-05 kl. 01:31.
Citera
2016-11-05, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Det finns en rad anledningar till att alla inte berättar allt för alla och att media frågar anhöriga. Till skillnad från dig vet många att anhöriga inte vet allt. Är du förvånad? Håller inte din världsbild då? Ska du återigen racka ned på en mördad för att den inte berättade allt för alla, eller, hör och häpna, de kanske inte ville veta? Det är väldigt vanligt att svåra uppgifter förträngs. Sjukdomar, svårigheter, man hör, men klarar inte riktigt av det. Precis samma problem har du.

Allt är inte solglitter, förstår du, och du gör ditt bästa för att sno heder och ära av folk som inte har facit i hand. Det har du. Finns massor av människor som är långtidssjuka, arbetslösa, bor i andra hand, tränar, solar i solarier… inte ens om allt sammanfaller så är det någon risk. Psykopati, det är något du har alldeles för nära inpå dig för att du ska fatta vad du gör.

Det är riskabelt för människor att vara fattiga, leva under osäkra förhållanden med mera. Det tär psykiskt. Vad du gör är att du strör salt i såren. Det behöver tydligen du. Sjuka jävel.

En mördade. En var offer. Du har svårt att lära dig och ta in ny kunskap…

Nästa gång det blir ett kostymoffer, ska du då berätta att en annan story, eller är det fattigdom du föraktar mest?

Men det är väl en väsentlig skillnad på att berätta precis “allt” och att låta bli att berätta att man själv aktivt har försökt komma I kontakt med just DEN person som man har sagt vara stalkad av?

Lotta lät sin syster Camilla tro att en random galning som hon knappt kände hade börjat stalka henne samt hota henne och hela hennes släkt. När Camilla anmälde detta blev Lotta sur.

Tänk om Lotta hade berättat sanningen. Dvs. att hon gärna ville fortsätta relationen och skaffa barn med den här mannen TROTS hans obegripliga och våldsamma beteende.

Då tror jag att diskussionen mellan syskonen hade fått en annan vändning och Camilla istället för att ringa till polisen hade försökt Lotta inse att det inte var NORMALT det som Lotta höll på med. Kanske hade hon kunnat övertyga Lotta om att söka sig till en terapeut? Kanske..
Senast redigerad av sno 2016-11-05 kl. 09:44.
Citera
2016-11-05, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Män som Martin kan inte undvikas utöver att man kan undvika att inleda en relation med dem.

Jag uppfattar det som att det är just det här som Solglittret försökt säga hela tiden, att vi kvinnor måste lära oss att inte inleda relationer med denna typ av män! Vi måste också lära våra döttrar att undvika denna typ av män.

Det handlar inte alls om att "smutskasta" Lotta, utan om att lära sig vara riskmedveten och undvika faror. Man har flytväst i båten, man leker inte på järnvägsspåret och man inleder inte förhållanden med Martin-typer. Ju fler flickor/kvinnor som lär sig detta , desto färre gånger behöver det som hände Lotta inträffa. För Martin-typer kommer alltid att finnas.
Citera
2016-11-05, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det är väl en väsentlig skillnad på att berätta precis “allt” och att låta bli att berätta att man själv aktivt har försökt komma I kontakt med just DEN person som man har sagt vara stalkad av?

Lotta lät sin syster Camilla tro att en random galning som hon knappt kände hade börjat stalka henne samt hota henne och hela hennes släkt. När Camilla anmälde detta blev Lotta sur.

Tänk om Lotta hade berättat sanningen. Dvs. att hon gärna ville fortsätta relationen och skaffa barn med den här mannen TROTS hans obegripliga och våldsamma beteende.

Då tror jag att diskussionen mellan syskonen hade fått en annan vändning och Camilla istället för att ringa till polisen hade försökt Lotta inse att det inte var NORMALT det som Lotta höll på med. Kanske hade hon kunnat övertyga Lotta om att söka sig till en terapeut? Kanske..

Precis som solglittret, så har jag fått PM av folk som önskar att jag återvänder till tråden.
Det var dock inte Solglittret, Sno eller Filippasol, som PMade. Och jag hoppas att min comeback blir mer lyckad än solglittrets, även om jag såklart önskar att hennes/hans fans är nöjda.

Lotta var inte stalkad, hon var fysiskt och psykiskt misshandlad, av en psykiskt sjuk individ. Viss skillnad. Även om det är lätt att falla i fällan och jämföra Lottas fall, med de kvinnor som blivit förföljda i Hasse Aros stalkingprogram.

Ja, tänk om. Det är mycket sånt från er. Men nu var det inte så, och det hade antagligen inte gjort någon skillnad. Då Lotta var vuxen och tog sina beslut utifrån vad hon tyckte var bäst för tillfället, för sig själv och sin omgivning.

Begriper inte heller ditt resonemang om att det hade varit bättre om de pratat med Lotta istället för med polisen? Det är tydligt att Lotta visste att hon var illa ute, det behövde ingen tala om för henne. Och att polisen var inkopplad var väl bra?! Även om jag kan tycka att de verkade lite trötta och lama när de anhöriga ringde in sina orosanmälningar.

Mooskey och AnyBodyOutThere (passande) m fl. har hållit tråden seriös och kommit med massa bra fakta och synpunkter. Varför är det så svårt att bemöta dem konstruktivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in