2016-11-04, 21:28
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Naturligtvis är det så för flertalet. Yrkespolitiker och hobbyagitatorer kanske är mycket öppna, men för svensken är den politiska tillhörigheten en privatsak.

Att detta drabbar SD i högre grad än andra partier kan dock vara tveksamt.
Njae, tänk en gång till. Det finns flera yrkesgrupper där individens anställning hänger på en skör tråd, "värdegrund".
Ta till exempel lärare. De är i frontlinjen och vet, på riktigt, hur mångkultur och framförallt muselmanskt inflytande på verkar verkligheten. Men om de knystar i fikarummet om hur de tänker av vad de ser så får de sparken, direkt.

Då förstår du att det håller på att utvecklas en subkultur, ett skikt, där man absolut inte knystar om vad man tänker eller tycker.

Men valdagen får väl utvisa vad som är vad. JAg ville bara lyfta fram att det säkert finns ett gigantiskt dolt stöd för SD.

2016-11-04, 21:33
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Beträffande skämt- och skojarinstitut kan det vara intressant att exempelvis Sifo även i samband med vetenskapliga undersökningar förtjänar sitt rykte mer än väl!

Läs gärna vad Opinionsinstitutet vid Göteborgs universitet har kommit fram till för resultat angående Sifos prestationer i jämförelse med YouGov...

Länk:

https://politologerna.wordpress.com/2013/03/14/webbpaneler-och-slumpmassiga-urval-en-jamforelse-av-sju-unders

det var som fan.

"Vad vår jämförelse visar är alltså att YouGov och Cint, de två självrekryterade webbpanelerna, har de minsta avvikelsen från SCBs uppgifter om befolkningens demografiska sammansättning, det vill säga den största träffsäkerheten. Jag vill återigen betona att detta är ett överraskande resultat givet vad tidigare studier har visat, och givet de flesta forskares inställning till självrekryterade paneler. Närmast efter Cint följer Novus, som arbetar med slumpmässigt rekryterade webbpaneler, följt av Detector, som genomfört en telefonundersökning till ett befolkningsurval. Nästa på listan är SOM-institutet, som utan tvekan har den bästa urvalsramen för sin undersökning kombinerat med en hög svarsfrekvens. Näst sist på listan är Sifo, följt av vår egen webbenkät från opinionslaboratoriet."

Och igen, tråden excellerar. Läs undersökningen, den stöder det trådkonsensus kommit framt ill före länge sedan.
2016-11-04, 21:48
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
Helt klart.

Varför då? SD har ju tagit ställning för Clinton!
Men visst, långsiktigt kommer SD och oppositionen i allmänhet vinna på ett försvagat etablissemang.

Du talar som om det är något positivt med att landet går åt helvete, för då växer SD, som om det är viktigare än att få stopp på allt våld och folkutbyte som sker?
Att bara lugnt titta på när landet står i brand är inte OK! allra helst inte för ett parti med det mandat som SD fått av det svenska folket!

Skulle det där vara ett skäl att inte klaga?

SD är bara bra om de gör bra saker, inte bara när de gör ingenting samtidigt som sjuklövern raserar landet.

Ett aktuellt exempel är SD's egna lilla "nobelfest" som Åkesson sa.
European Freedom Awards
Förutom namnet som är helt ok så är det rena PR-katastrofen
Perfekt läge att göra reklam för sig, men just nu är det jag och knappt 320st till som sitter och tittar på denna urtrista tillställning, det är ungefär lika många som under en Ingrid & Conrad live-sändning, inte ens gästerna ser ut att ha kul.

Men det är lite den feelingen man får från SD hela tiden, det finns lixom ingen karisma.
Trist.

Edit.
Nu kommer Nigel Farage in! Då var det inte så dåligt ändå!

Edit 2.
Satan så bra han är Mr. Farage!
Han fick precis publiken att jubla åt Donald Trump
Ljusår från alla i SD-toppen, det finns såna där svenskar också, men de kvävs i den syrefattiga miljö som SD erbjuder.

Nej jag hoppas såklart inte att landet ska gå åt helvete, missade du det faktum att jag inte uttalade mig som SD supporter. Jag struntar egentligen hur stort stöd dem kommer få. Jag redogjorde bara vad jag tror kommer hända baserat på min verklighetsbild. Som du säger så är SD inte bra när dom gör dåliga saker eller att de gör ingenting. Det förändrar inte det faktum att folk kommer rösta på dem ändå
2016-11-04, 21:52
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
det var som fan.

"Vad vår jämförelse visar är alltså att YouGov och Cint, de två självrekryterade webbpanelerna, har de minsta avvikelsen från SCBs uppgifter om befolkningens demografiska sammansättning, det vill säga den största träffsäkerheten. Jag vill återigen betona att detta är ett överraskande resultat givet vad tidigare studier har visat, och givet de flesta forskares inställning till självrekryterade paneler. Närmast efter Cint följer Novus, som arbetar med slumpmässigt rekryterade webbpaneler, följt av Detector, som genomfört en telefonundersökning till ett befolkningsurval. Nästa på listan är SOM-institutet, som utan tvekan har den bästa urvalsramen för sin undersökning kombinerat med en hög svarsfrekvens. Näst sist på listan är Sifo, följt av vår egen webbenkät från opinionslaboratoriet."

Och igen, tråden excellerar. Läs undersökningen, den stöder det trådkonsensus kommit framt ill före länge sedan.

Epic! "Näst sist på listan är Sifo, följt av vår egen webbenkät"!!!
2016-11-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nej jag hoppas såklart inte att landet ska gå åt helvete, missade du det faktum att jag inte uttalade mig som SD supporter. Jag struntar egentligen hur stort stöd dem kommer få. Jag redogjorde bara vad jag tror kommer hända baserat på min verklighetsbild. Som du säger så är SD inte bra när dom gör dåliga saker eller att de gör ingenting. Det förändrar inte det faktum att folk kommer rösta på dem ändå
Ja så är det, "tyvärr".
Det positiva med SD är att massmedia är emot dem, vilket gör att man kan mäta den potentiella målgrupp som finns för ett alternativ till PK genom att titta på SDs opinionsiffror.
Just nu finns det helt klart utrymme för ett alternativ, men det skulle tyvärr krävas en hel del pengar och någon riktigt karismatisk ledare
2016-11-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
Ja så är det, "tyvärr".
Det positiva med SD är att massmedia är emot dem, vilket gör att man kan mäta den potentiella målgrupp som finns för ett alternativ till PK genom att titta på SDs opinionsiffror.
Just nu finns det helt klart utrymme för ett alternativ, men det skulle tyvärr krävas en hel del pengar och någon riktigt karismatisk ledare

Dock manipuleras ju opinionen friskt, *host* sifo, av etablissemanget.
Så visst finns det ett alternativ till pk, större än vad massmedia vill låta påskina.
2016-11-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Dock manipuleras ju opinionen friskt, *host* sifo, av etablissemanget.
Så visst finns det ett alternativ till pk, större än vad massmedia vill låta påskina.
Ja visst, men det krävs någon i Nigel Farage-väg och en jävla massa pengar för att det ska kunna bli något stort innan 2018.

Man behöver ingen Nigel Farage om man har en massiv folkrörelse, synd att SD gör allt för att kväva alla försök till folkrörelse som görs.
Man hade goda chanser där med 5000medlemmar i SDU och svenskar som talade ut överallt och sedan attackerades av msm, men SD började ta avstånd och hade inte ryggen på nån, inte ens nära medarbetare i partitoppen kan känna sig helt säkra.
Så folket tystnar åter och nu sitter jag här och lyssnar på de dystra piano toner som kommer från SD-bjudningen på Grand Hotel och känner mest att det är passande toner för vårat lands undergång.
2016-11-05, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Och ändå så fick Skop ihop ett totalfel som var betydligt mindre än Sentios och Yougovs i valet 2014.
En objektiv mottagare av opinionsundersökningar mäter endast totalfelet när man skall bedöma ett opinionsinstituts kompetens.

Ditt räkneexempel innan och åsikten ovan tror jag inte är riktigt relevant om man är intresserad av att få ett underlag som kan ge bra information om hur opinionen ser ut för tillfället men som även borde ta med de "osäkra" för de kommer ju att rösta och förändringen av den gruppen skulle vara mycket intressant att se. Det skulle ge betydligt bättre uppfattning om läget eftersom de stora partierna "förlorar" fler pe än de små + det blir lättare att spekulera vilket parti som är vinnare bland de "osäkra" och därmed kan diskussionen här på fb bli ännu mer givande.
Din åsikt att totala mätfelet är det enda intressanta har du nog inte tänkt igenom för det är så dumt att vi glömmer det.
Senast redigerad av curlingstaten 2016-11-05 kl. 01:10.
2016-11-05, 09:18
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Njae, tänk en gång till. Det finns flera yrkesgrupper där individens anställning hänger på en skör tråd, "värdegrund".
Ta till exempel lärare. De är i frontlinjen och vet, på riktigt, hur mångkultur och framförallt muselmanskt inflytande på verkar verkligheten. Men om de knystar i fikarummet om hur de tänker av vad de ser så får de sparken, direkt.

Då förstår du att det håller på att utvecklas en subkultur, ett skikt, där man absolut inte knystar om vad man tänker eller tycker.

Men valdagen får väl utvisa vad som är vad. JAg ville bara lyfta fram att det säkert finns ett gigantiskt dolt stöd för SD.

Jo där har du förstås rätt.Man glömmer lätt hur det ser ut i skattefinansierade ofantliga sektorn när man jobbar inom det privata teknikinriktade näringslivet. Jag och mina kollegor är tämligen öppna med var vi står ,men det vågar man inte som offentligt anställd i samma omfattning.Ändå håller ju inte rent rasistiska uttalanden hos oss heller,men finns ju ingen rasism i att ifrågasätta invandringspolitiken trots allt. så du har säkert rätt att det är en stor del som inte syns i opinionsundersökningarna.
2016-11-05, 09:28
Medlem
Enydrions avatar
Känns konstigt att läsa tidningar, DN skriver om ny opinionsundersökning, där regeringen fått minskat stöd, men att det inte lett till höjningar för etablerade partier eller för det största oppositionspartiet...

Det läser jag som att SD inte fått höjda siffror då jag anser det som etablerat och det enda oppositionspartiet, vore M i opposition så kan de ju ha misstroendeomröstning i morgondag...

DN kommer nog att gråta när de trots sin tjocka skalle märker att SD är ganska så etablerat...

DN räknar tydligen SD till ytterkantspartierna trots att de ligger i mitten... Det måste jobba rätt många på DN som misslyckades grovt i grundskolan.
2016-11-05, 09:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det kan vara så. Det kan också vara så att det i opinionsundersökningar (som inte är "äkta vara" - dvs inte valet) tar man ut svängarna ordentligt. Motverkande faktorer, men inte utsläckande, mest troligt.

Men att svensken i allmänhet inte vill skylta med sin politiska tillhörighet (någonsin) är välbekant. Samtidigt finns det (såklart!) en allt starkare uppfattning att volymerna blivit alltför stora och följdproblemen kostsamma. Att SD är den enda lösningen på detta problem behöver ändå inte alla tro.
2016-11-05, 10:09
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
En stor faktor är nog att många SD-röstare innehar en eller flera av nedanstående egenskaper vilket gör dem ytterst svårmätta ens i den bästa av världar;
•har arbete
•avog inställning till myndigheter
•vågar ej säga till vem som helst att de röstar SD, särskilt inte stående bland vänner/kollegor
•svarar ej på okända nummer/har true caller
•har inte tid att stå 10minuter i telefon
...

Känner igen detta. Själv svarar jag aldrig på okända nummer. 9 av 10 ggr är det en försäljare, varav vissa använder sig av fula tricks - dvs man bör ej svara. 1 av 10 ggr är det felringning.

Har aldrig fått någon förfrågan att deltaga i någon webbundersökning heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in