2016-11-04, 11:22
Medlem
Soptunna02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra pedagogik men ändå är det konstigt att ökningarna i opinionen för partier och osäkra....inte motsvaras av lika stora minskningar.

Men hur som helst, den berömde ShariaInstructor litar ändå inte på opinionsundersökningar, festen skall hållas under valnatten.... ....
Misströsta inte! Ockham har inte fattat det grundläggande. Man kan på ett roligt och för den saks skull pedagogiskt sätt förklara något som i grunden bygger på en missuppfattning.
2016-11-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soptunna02
Alle dessa egenskaper som särskiljer SD's anhängare är ju uppenbarligen kända och tagna ad notam av speciellt Sentio. Det är ju detta vi/jag anser gör att Sentio lyckas så bra med förutsäga SD's opinionsläge. Det intressanta hade varit att förstå de tillfälliga hopp - ibland kraftiga - som SD gör, exempelvis nu vid sista mättillfället. Verkliga svängningar? Ny okänd faktor som ej beaktats? Otillbörlig yttre påverkan?(För den paranoide)

De (sentio) må ligga närmst men jag tror ändå att de grovt underskattar mörkertalet av SD röster. Så alla opinions undersökningar bör ändå tagas med en stor nypa salt, folk vet i sitt undermedvetna att när det blir val så måste man rösta på det som framstår som det minst dåliga för Sverige som helhet och då finns SD där.
De flesta idag kommer göra kopplingen skjutningar, gängvåldtäkter, sprängningar, otryggheten, kostnaden, försämringar i sjukvården eller rent allmänt medmera har kommit med invandringen och därefter lägga SDs valsedel i lådan det är bara ren självbevarelse drift inget annat. Så var inte oroliga
2016-11-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
En stor faktor är nog att många SD-röstare innehar en eller flera av nedanstående egenskaper vilket gör dem ytterst svårmätta ens i den bästa av världar;
•har arbete
•avog inställning till myndigheter
•vågar ej säga till vem som helst att de röstar SD, särskilt inte stående bland vänner/kollegor
•svarar ej på okända nummer/har true caller
•har inte tid att stå 10minuter i telefon

Vet själv hur satans dryga de är är de frågar om mobiloperatörer, man svarar samma svar om och om igen, folk runtomkring tror man är dum i huvudet.

Enda opinionsundersökning jag svarar på är om det berör företag jag handlar av så man kan påverka dem i önskvärd riktning.

Webbpaneler är nästan ännu värre, de belöningar man får är knappt mödan värt om man inte arbetar vid datorn och kan tjuva på arbetstiden.

Du har säkert rätt, men det kan vara enklare än så.

Att erkänna öppet vad man röstar på i Sverige kan få konsekvenser om man inte är yrkespolitiker och försörjd på livstid. Inte ens i de egna partierna vågar folk stå för vad de tycker. Därför håller svenskar mer än andra nationaliteter på valhemligheten.

I Sverige går det inte att öppet och förutsättningslöst diskutera flyktingpolitik, emigration, gruppvåldtäkter, och knivaraber. Att i övrigt påtala obehaget med arga och kriminella män från Mena som dräller på gator och torg, går inte för sig. Det lindrigaste straffet som utmäts av åsiktspoliserna är rasiststämpeln, och hur kul är det, att bli avfärdad som rasist och idiot?

Om man gör en tankelek på stan och räknar folk, så är det faktiskt var femte röstberättigad som passerar, som kommer rösta på SD. Blir det fel i opinionsundersökningar så är det vart fjärde eller sjätte medborgare som kommer röda på SD. När ett parti är över 20% kan allt hända, och det kan gå snabbt.

Det är viktiga siffror oavsett felmarginaler, och bakom siffrorna är det vanligt folk som inte litar längre på att alliansen kommer göra något som är bra för medborgarna. Vi ser omvärden, och våra grannländer där partier som SD räddat Danmark och Norge från den katastrof Sverige nu drabbats av.
2016-11-04, 14:08
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Stämmer nog ganska bra, jag som hårdhudad SDare bland mina vänner skulle aldrig för någon anonym uppringare uppge att jag röstar SD. Så jag skulle tro att mörkertalet är enormt. Räknar kallt med att SD ligger säkert en bra bit över 25% i dagsläget.

kan man stå för det för vänner, kollegor och familj ,nog kan man stå för det för opinionsundersökningar.
Jag misstänker att Det absoluta golvet för SD ligger över 25% taket kan vara 10 + procent.
2016-11-04, 14:21
Medlem
Soptunna02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
kan man stå för det för vänner, kollegor och familj ,nog kan man stå för det för opinionsundersökningar.
Jag misstänker att Det absoluta golvet för SD ligger över 25% taket kan vara 10 + procent.
Tror gör man i kyrkan(Där jag fö inte längre är medlem, ärkebiskopen tror ju mer på koranen än bibeln).
Det enda vi har att rätta oss efter är Sentio som trots allt varit bäst att förutspå SD på valdagen. Sedan är det upp till var och en vad man anser om vilken kurs SD står vid valfri tidpunkt.
2016-11-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede

Varför skulle man outa sin partitillhörighet för någon anonym, finns egentligen ingen logisk förklaring till detta. Vad skulle jag vinna på detta, det är på valdagen det gäller och inte ens då berättar jag för någon anonym vad jag tänker rösta på. Som sagt de flesta som känner mig vet var jag står politiskt, men en totalt främling har inte ett skit med hur jag röstar och jag är nog inte ensam om att tycka så.
2016-11-04, 17:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Varför skulle man outa sin partitillhörighet för någon anonym, finns egentligen ingen logisk förklaring till detta. Vad skulle jag vinna på detta, det är på valdagen det gäller och inte ens då berättar jag för någon anonym vad jag tänker rösta på. Som sagt de flesta som känner mig vet var jag står politiskt, men en totalt främling har inte ett skit med hur jag röstar och jag är nog inte ensam om att tycka så.

Naturligtvis är det så för flertalet. Yrkespolitiker och hobbyagitatorer kanske är mycket öppna, men för svensken är den politiska tillhörigheten en privatsak.

Att detta drabbar SD i högre grad än andra partier kan dock vara tveksamt.
2016-11-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Naturligtvis är det så för flertalet. Yrkespolitiker och hobbyagitatorer kanske är mycket öppna, men för svensken är den politiska tillhörigheten en privatsak.

Att detta drabbar SD i högre grad än andra partier kan dock vara tveksamt.

Är helt övertygad om att detta är vanligast bland SDare detta pga utfrysning, skäms, upsägningsrisken, journalister, som SDare är man jagad på ett helt annat sätt än en sosse tex. Så mörkertalet på sd-röstere är betydligt större än de andra partierna. Därför kniper man käft när en anonym vill veta vad du röstar på.
2016-11-04, 19:43
Medlem
catforwardpowers avatar
Apropå opinionen så tror jag att alla som håller på SD kan sitta lugnt i båten än så länge. Senaste Sentio var knappt 800 röster så den ska man strunta i, nästa Sentio kommer stiga till 23-25% igen. På sikt så är SD:s röster beroende vad som händer i världen och i Sverige. Blir Donald president nästa vecka kan vi räkna med att SD tar nästa kliv i opinionen. I Sverige försöker sossarna febrilt påstå att det går bra för Sverige men även svensken vaknar upp och ser att nästan allt har blivit sämre på fyra år. Innan valet 2018 så skulle jag bli förvånad om inte SD kommer slå sina toppar i samtliga skämtinstitut och möjligtvis också även i Yougov och Sentio. Mörkertalet är fortfarande högt dessutom. SD är på sätt och vis hur vi än vrider och vänder på det ett missnöjesparti som kommer fortsätta växa fram tills dess Sverige stängt gränsen helt och i stället börjar med återvändande som huvudpolycy. De flashbacks SD:are som klagar på sitt eget parti av olika anledningar glömmer bort att den andra typen av SD väljare som inte är på Flashback bryr sig inte om typ Åkesson är för mesig eller om Mattias Karlsson är för mycket pro-expo. De kommer lägga sin röst på SD ändå och vi kan räkna med att de blir det största partiet efter valet
2016-11-04, 21:08
Medlem
Shibstedt-kloaken Omni har denna rubrik ikväll: Väljarna saknar förtroende både för regeringen och Alliansen. Men stödet för SD ökar. men inte ett knyst om själva mätningen som tydligen ska komma från Ipsos.

Någon som sett något angående detta?
2016-11-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Apropå opinionen så tror jag att alla som håller på SD kan sitta lugnt i båten än så länge. Senaste Sentio var knappt 800 röster så den ska man strunta i, nästa Sentio kommer stiga till 23-25% igen.
Helt klart.

Citat:
På sikt så är SD:s röster beroende vad som händer i världen och i Sverige. Blir Donald president nästa vecka kan vi räkna med att SD tar nästa kliv i opinionen.
Varför då? SD har ju tagit ställning för Clinton!
Men visst, långsiktigt kommer SD och oppositionen i allmänhet vinna på ett försvagat etablissemang.

Citat:
I Sverige försöker sossarna febrilt påstå att det går bra för Sverige men även svensken vaknar upp och ser att nästan allt har blivit sämre på fyra år. Innan valet 2018 så skulle jag bli förvånad om inte SD kommer slå sina toppar i samtliga skämtinstitut och möjligtvis också även i Yougov och Sentio. Mörkertalet är fortfarande högt dessutom. SD är på sätt och vis hur vi än vrider och vänder på det ett missnöjesparti som kommer fortsätta växa fram tills dess Sverige stängt gränsen helt och i stället börjar med återvändande som huvudpolycy.
Du talar som om det är något positivt med att landet går åt helvete, för då växer SD, som om det är viktigare än att få stopp på allt våld och folkutbyte som sker?
Att bara lugnt titta på när landet står i brand är inte OK! allra helst inte för ett parti med det mandat som SD fått av det svenska folket!

Citat:
De flashbacks SD:are som klagar på sitt eget parti av olika anledningar glömmer bort att den andra typen av SD väljare som inte är på Flashback bryr sig inte om typ Åkesson är för mesig eller om Mattias Karlsson är för mycket pro-expo. De kommer lägga sin röst på SD ändå och vi kan räkna med att de blir det största partiet efter valet
Skulle det där vara ett skäl att inte klaga?

SD är bara bra om de gör bra saker, inte bara när de gör ingenting samtidigt som sjuklövern raserar landet.

Ett aktuellt exempel är SD's egna lilla "nobelfest" som Åkesson sa.
European Freedom Awards
Förutom namnet som är helt ok så är det rena PR-katastrofen
Perfekt läge att göra reklam för sig, men just nu är det jag och knappt 320st till som sitter och tittar på denna urtrista tillställning, det är ungefär lika många som under en Ingrid & Conrad live-sändning, inte ens gästerna ser ut att ha kul.

Men det är lite den feelingen man får från SD hela tiden, det finns lixom ingen karisma.
Trist.

Edit.
Nu kommer Nigel Farage in! Då var det inte så dåligt ändå!

Edit 2.
Satan så bra han är Mr. Farage!
Han fick precis publiken att jubla åt Donald Trump
Ljusår från alla i SD-toppen, det finns såna där svenskar också, men de kvävs i den syrefattiga miljö som SD erbjuder.
Senast redigerad av Radiopsykologen 2016-11-04 kl. 21:26.
2016-11-04, 21:18
Medlem
Bellanias avatar
Beträffande skämt- och skojarinstitut kan det vara intressant att exempelvis Sifo även i samband med vetenskapliga undersökningar förtjänar sitt rykte mer än väl!

Läs gärna vad Opinionsinstitutet vid Göteborgs universitet har kommit fram till för resultat angående Sifos prestationer i jämförelse med YouGov...

Länk:

https://politologerna.wordpress.com/2013/03/14/webbpaneler-och-slumpmassiga-urval-en-jamforelse-av-sju-unders

Senast redigerad av Bellania 2016-11-04 kl. 21:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in