Citat:
Ursprungligen postat av
sm910dif
NH är ju en av de mest anti-federala staterna bortom, "Live free or die", om än en något mer teoretisk approach i förhållande till den mer militia-baserade midwest och delar av sydstaterna. Vad jag vet är NH t.ex. den enda delstat som lagstiftat om att juryn ska informeras om sin rätt att nullifiera federal lag. Knappast en slump att de är kvicka på att eskalera kraven på fängelse till avrättning - och om något verkligt gott kommit ur sista tiden så är det väl att de allra flesta ser att Hillary personligen inte är problemet utan hela maskineriet.
De är säregna i New England. Incorporate in Delaware, get gay married in Vermont, file for chapter 11 in Massaschusetts...
Men - du måste mena juryrättegångar i federal district court, väl? Delstaternas rättsordningar kan inte trumfa federal lagstiftning, det är väl grunden i federalismen om jag inte minns fel. Däremot kan konflikterande lagar tillfälligt gälla federalt/delstatligt och då kan det leda till kaos och polisiär standoff, se Raich v. Gonzales/Ashcroft angående den federala controlled substances act som konflikterade med Kaliforniens compassionate use-regler om hemodlad medicinsk marijuana. Om inte NH har någon sorts sui generis-ordning med undantag jag inte känner till så begränsas nog deras domstolars normprövningsrätt till fall då en delstatlig norm (nästan all straffrätt och familjerätt t.ex.) strider mot den delstatliga konstitutionen.