Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-04, 20:44
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Trumps enda chans är att svarta inte går och röstar och att han underskattas i pollarna.
Jag tror det blir ett ordentligt fall i svart vote turnout. Kanske ner till 55%. Det skulle kunna fälla avgörandet i North Carolina men jag tror inte det har någon avgörande inverkan på övriga stater. Möjligen FLA och PA men jag tro de staterna avgörs även utan den faktorn.
2016-11-04, 20:47
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Eller med dina ord då, "välutbildad".

Om man kan 5 språk samt kunnat stå på egna ben och skapa egna företag så ja då anser jag personen ifråga vara välutbildad.
2016-11-04, 20:48
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blond.bimbo
Vad jag har sett så hämtar han information från CNN och Aftonbladet. Han är ingen bra person att ta information ifrån om man vill ha sanningen.
Nej, jag förstår inte varför folk inte orkar kolla på realclearpolitics själva. Svensk journalistik kring valet håller generellt rätt låg nivå. Det finns mer matnyttigt att hämta i denna tråd faktiskt.
2016-11-04, 20:49
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
NC är långt ifån klart för Trump. Hillary leder enligt alla polls förutom den republikanska Remington som tidigare legat lika off som LA Times gör för national polls, och en poll från WRAL baserad på 659 svarande.

http://projects.fivethirtyeight.com/2016-election-forecast/north-carolina/#plus

Han har 54% chans att vinna NC enligt 538 och RCP
2016-11-04, 20:50
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Kan det var så att Sarah Palin akut ersätter Chris Christie nu i slutspurten i Donalds kampanj då juryn fällt Christies närmaste medarbetare i #brigegate skandalen?
Christies och hans medarbetare blir nog Donalds första benådningar.

Det är några som arbetat med Christie och Christie skall ha noll inblandning med det överhuvudtaget.

Men bra försök
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Om man kan 5 språk samt kunnat stå på egna ben och skapa egna företag så ja då anser jag personen ifråga vara välutbildad.
Det har inget med välutbildad att göra. Utbildning är inte förvärvade språkkunskaper om de inte kommer från just utbildning. Många romer t ex talar lika många språk, och jag är rätt säker på att du inte skulle kalla dem välutbildade.

Att starta företag har ju ingenting alls med utbildning att göra. Är Percy Nilsson och Bert Karlsson välutbildade?
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
NH är ju en av de mest anti-federala staterna bortom, "Live free or die", om än en något mer teoretisk approach i förhållande till den mer militia-baserade midwest och delar av sydstaterna. Vad jag vet är NH t.ex. den enda delstat som lagstiftat om att juryn ska informeras om sin rätt att nullifiera federal lag. Knappast en slump att de är kvicka på att eskalera kraven på fängelse till avrättning - och om något verkligt gott kommit ur sista tiden så är det väl att de allra flesta ser att Hillary personligen inte är problemet utan hela maskineriet.

De är säregna i New England. Incorporate in Delaware, get gay married in Vermont, file for chapter 11 in Massaschusetts...

Men - du måste mena juryrättegångar i federal district court, väl? Delstaternas rättsordningar kan inte trumfa federal lagstiftning, det är väl grunden i federalismen om jag inte minns fel. Däremot kan konflikterande lagar tillfälligt gälla federalt/delstatligt och då kan det leda till kaos och polisiär standoff, se Raich v. Gonzales/Ashcroft angående den federala controlled substances act som konflikterade med Kaliforniens compassionate use-regler om hemodlad medicinsk marijuana. Om inte NH har någon sorts sui generis-ordning med undantag jag inte känner till så begränsas nog deras domstolars normprövningsrätt till fall då en delstatlig norm (nästan all straffrätt och familjerätt t.ex.) strider mot den delstatliga konstitutionen.
2016-11-04, 20:51
Medlem
Citat:
Jag tror det blir ett ordentligt fall i svart vote turnout. Kanske ner till 55%. Det skulle kunna fälla avgörandet i North Carolina men jag tror inte det har någon avgörande inverkan på övriga stater. Möjligen FLA och PA men jag tro de staterna avgörs även utan den faktorn.

Du kan ha rätt där early voting stänger i morgon och har svårt att se svarta gå ut på valdagen i kö flera timmar för en vit kärring speciellt svarta män.

Säkert en av anledningarna till att hon ville ha ut alla i early voting.
2016-11-04, 20:51
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Det har inget med välutbildad att göra. Utbildning är inte förvärvade språkkunskaper om de inte kommer från just utbildning. Många romer t ex talar lika många språk, och jag är rätt säker på att du inte skulle kalla dem välutbildade.

Att starta företag har ju ingenting alls med utbildning att göra. Är Percy Nilsson och Bert Karlsson välutbildade?

Hon är född i Slovenien och pratar slovenska men även serbiska. Sen engelska som får ses som standard ändå men sedan kan hon även prata Tyska och Franska.

Jag anser det är LÅNGT över gemene man.

Således välutbildad. Vart tror du hon lärt sig det annars?
2016-11-04, 20:52
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
http://projects.fivethirtyeight.com/2016-election-forecast/north-carolina/#plus

Han har 54% chans att vinna NC enligt 538 och RCP
Är toss up detsamma som "klart"?

RCP gör väl ingen sannolikhetsbedömning som 538 gör för övrigt?
2016-11-04, 20:53
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Hon är född i Slovenien och pratar slovenska men även serbiska. Sen engelska som får ses som standard ändå men sedan kan hon även prata Tyska och Franska.

Jag anser det är LÅNGT över gemene man.

Således välutbildad. Vart tror du hon lärt sig det annars?
Nej som sagt det har ingenting med utbildning att göra att ha levt på olika platser och lärt sig språk. Om du hävdar det får du väl leta upp fakta som stödjer din tes att hon förvärvat språkkunskaper via utbildning.

Det finns trespråkiga femåringar. Är de välutbildade också?
2016-11-04, 20:54
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Är toss up detsamma som "klart"?

RCP gör väl ingen sannolikhetsbedömning som 538 gör för övrigt?

Jag har inte sagt att det var klart.

Men att Trump förlorar NC är lika stor sannolikhet som att Hillary förlorar Colorado.

Bara för att ge perspektiv.

Och nej, fel av mig. Det var pollarna som RCP hade bara. 538 ger honom 54% dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in