Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Har man uteslutit teorin att endast cockpit fick syrebrist, om nu så var fallet?
Alltså att passagerare och flight crew varit vid medvetande hela tiden, men att de inte fått access till cockpit då dörren av säkerhetsmässiga skäl varit låst, ingen av flight crew haft lösenordet till dörren, och piloterna tuppat av.
Rent tekniskt är det samma tryck i cockpit och kabin, så bara det = nja.
I övrigt, enligt skunkjobb(svängar, transponder + SATCOM/ACARS OFF, återkommande ACARS 1½ timme senare). Dörren är specad till att stå emot n viss tid. Dessutom, när det ändå tas upp, finns kod. Den går 'neka' om man vill från cockpit.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Fast de märkliga svängar planet gjorde går ju dåligt ihop med att piloterna skulle ha varit utslagna.
Dessutom så tror jag att har man flera timmar på sig att jobba ostört så kan man nog forcera dörren till cockpit, så jäkla stark är den ändå inte.
Ny undran: Det har nämnts i de senaste inläggen om att man kanske letat fel hit och dit. Det känns som det var flera månader sedan jag läste att den stora sökinsatsen till havs skulle avslutas inom kort. Har den avslutats eller har de förlängt insatsen, utökat området eller vad händer till havs?
Sökinsatsen pågår fortfarande. Etablerat sökområde skall genomsökas. Det var innan sagt att man trodde sig ha sökt igenom hela sökområdet till nyår, men det är förlängt till jan-feb, eftersom det går långsamt.
Eftersöket skulle inte avslutas, utan man skulle lägga det på is så länge ingen ny trovärdig information finns om var man borde söka( eftersom man innan sagt att nuvarande är det trovärdigaste). Det är tydligt uttalat att man skulle återuppta om ny information kommer fram.
Min egen gissning är att man kommer att stretcha sökområdet om man tror att ATSB senaste rapport är tillräckligt trovärdig.