2016-11-03, 13:08
Medlem
Hej på er. Har en fråga som jag fan inte hittar svar på.

Jag har sagt upp mig för ca en vecka sen från mitt nuvarande arbete eftersom jag skrivit på nytt anställningsavtal på ett nytt jobb som jag ska tillträda den 21 november. Jag gör min sista dag på nuvarande arbete den 18 november.

Nu när rykten börjat spridas bland kunder och annat så har jag redan fått två förfrågningar från andra arbetsgivare som vill att jag börjar hos dom istället.

Ett av dessa erbjudanden blev jag extremt sugen på och är nu rätt inställd på att ta det istället.
Hur går jag tillväga och vad kommer hända ifall jag ringer min "nya" arbetsgivare och säger att jag inte längre vill ha tjänsen, när jag redan skrivit papper?
Senast redigerad av lh4ts 2016-11-03 kl. 13:33.
Citera
2016-11-03, 13:37
Medlem
Servigins avatar
Vad har du för uppsägningstid? Hur säkert är det nya erbjudandet? Är det en stor bransch du jobbar i?
Citera
2016-11-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Vad har du för uppsägningstid? Hur säkert är det nya erbjudandet? Är det en stor bransch du jobbar i?

1 månads uppsägningstid på nuvarande arbetet.
Det nya erbjudandet är säkert, branchen är stor. Jobbar inom industrin med hydraulik, maskiner m.m. Mekaniker/reparatör/montör kortfattat.
Citera
2016-11-03, 13:46
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lh4ts
Det nya erbjudandet är säkert, branchen är stor. Jobbar inom industrin med hydraulik, maskiner m.m. Mekaniker/reparatör/montör kortfattat.

Är det 1 månad på det nya jobbet du nyss skrivit under?

Du blir mer bedömd efter ditt kunnande och utfört arbete, vilket är bra. Hade du haft en förtroenderoll hade det varit sämre. Tänk dock på hur detta påverkar arbetsgivares syn på din lojalitet.
Citera
2016-11-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Är det 1 månad på det nya jobbet du nyss skrivit under?

Du blir mer bedömd efter ditt kunnande och utfört arbete, vilket är bra. Hade du haft en förtroenderoll hade det varit sämre. Tänk dock på hur detta påverkar arbetsgivares syn på din lojalitet.

Jag vet inte vad det är för uppsägningstid på det nya jobbet. Jag skrev på en 6 månaders provanställning och har inte brytt mig något om uppsägningstid kring det jobbet. Men vad jag hört så får man sluta direkt under provtiden.

Jo, det är kul att få bekräftelse på att man gör ett bra jobb, helt klart. Men man tänker ju även på att man får ett "rykte" om man hoppar åt alla håll & kanter vilket jag också såklart tänkt på. Men vad gör det om 100 år
Citera
2016-11-03, 17:09
Medlem
velmas avatar
Citat:

Du kan alltid avbryta prövo-anställningen.
Det gjorde vår vaktis på jobbet efter tre månader. Ingen aning vad anledningen var.
Citera
2016-11-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velma
Du kan alltid avbryta prövo-anställningen.
Det gjorde vår vaktis på jobbet efter tre månader. Ingen aning vad anledningen var.

Okej. Jag läste precis mitt anställningsavtal från det nya jobbet och där står det att vid uppsägning UNDER provanställningen gäller samma uppsägningstid som vid "tillsvidareanställning" dvs fast jobb.

Men jag kan ALDRIG tänka mig att dom kommer tvinga mig att gå dit för att jobba en månad och sen gå hem? Jag menar dom förlorar ju till 100% på att ens ta dit mig, jag kan absolut inga rutiner eller hur dom jobbar än överhuvudtaget. Enligt dom så skulle jag få börja i lugn och ro och skapa min egen arbetsplats (verkstad). Mest troligt är väl att dom river kontraktet.. eller?

Jag har nu vart på mitt "ny nya" jobb och kollat, det verkar ännu bättre faktiskt. Blir möte med VD:n där imorgon.
Senast redigerad av lh4ts 2016-11-03 kl. 17:44.
Citera
2016-11-03, 19:21
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Okej. Jag läste precis mitt anställningsavtal från det nya jobbet och där står det att vid uppsägning UNDER provanställningen gäller samma uppsägningstid som vid "tillsvidareanställning" dvs fast jobb.

Den klausulen i ditt avtal är ogiltig. Enligt §2, andra stycket, i LAS är avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen ogiltiga. OBS: vissa kollektivavtal KAN ha klausuler som stipulerar att uppsägningstid ska finnas, men jag känner inte till något fall där detta faktiskt har funnits. Har din arbetsgivare inte kollektivavtal kan du, under en provanställning, gå på dagen om du vill eftersom någon egentlig uppsägningstid inte existerar i en provanställning. En arbetsgivare som bryter en provanställning, utan att ge 2 veckors respit gentemot arbetstagaren, kan i och för sig få betala skadestånd (2 veckors lön till arbetstagaren, i princip), men detta gäller inte från arbetstagare till arbetsgivare.

Så, rent juridiskt är det bara att riva avtalet och välja den "nya" arbetsgivaren. Du bränner ju dig själv för framtida jobb hos arbetsgivaren som du river anställningsavtalet hos, men det har du säkert med i beslutsunderlaget.
Citera
2016-11-03, 19:25
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Det behöver du inte bry dig om, de kan inte avtala bort den delen av lagen.

"Enligt 2 § stycke 2 LAS är avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen ogiltiga i den delen. Det innebär att avtalsvillkoret om två månaders uppsägningstid är ogiltigt. Du som arbetstagare kan alltså fortfarande gå på dagen."

http://lawline.se/answers/10518#sthash.9G2ajSFP.dpuf

Edit:Tvåa på den.
Citera
2016-11-03, 19:27
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad det är för uppsägningstid på det nya jobbet. Jag skrev på en 6 månaders provanställning och har inte brytt mig något om uppsägningstid kring det jobbet. Men vad jag hört så får man sluta direkt under provtiden.

Jo, det är kul att få bekräftelse på att man gör ett bra jobb, helt klart. Men man tänker ju även på att man får ett "rykte" om man hoppar åt alla håll & kanter vilket jag också såklart tänkt på. Men vad gör det om 100 år

Man ska inte hatta för mycket fram och tillbaka, det slår tillbaka på en själv.
Kör ett tag på det nya arbetet o känn in dig om det är något du kan tänkas stanna på. Vem vet, du kanske kommer o trivas där?
I värsta fall kan du arbeta en månad o sedan bara säga upp dig med motiveringen att du inte trivs.
Citera
2016-11-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Den klausulen i ditt avtal är ogiltig. Enligt §2, andra stycket, i LAS är avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen ogiltiga. OBS: vissa kollektivavtal KAN ha klausuler som stipulerar att uppsägningstid ska finnas, men jag känner inte till något fall där detta faktiskt har funnits. Har din arbetsgivare inte kollektivavtal kan du, under en provanställning, gå på dagen om du vill eftersom någon egentlig uppsägningstid inte existerar i en provanställning. En arbetsgivare som bryter en provanställning, utan att ge 2 veckors respit gentemot arbetstagaren, kan i och för sig få betala skadestånd (2 veckors lön till arbetstagaren, i princip), men detta gäller inte från arbetstagare till arbetsgivare.

Så, rent juridiskt är det bara att riva avtalet och välja den "nya" arbetsgivaren. Du bränner ju dig själv för framtida jobb hos arbetsgivaren som du river anställningsavtalet hos, men det har du säkert med i beslutsunderlaget.

Tack för infon!

Jo precis, det har jag redan funderat på och det är ganska självklart att förtroendet försvinner och dom kommer aldrig vilja anställa mig mer. Men det får dom stå för, deras förlust!
Citera
2016-11-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man ska inte hatta för mycket fram och tillbaka, det slår tillbaka på en själv.
Kör ett tag på det nya arbetet o känn in dig om det är något du kan tänkas stanna på. Vem vet, du kanske kommer o trivas där?
I värsta fall kan du arbeta en månad o sedan bara säga upp dig med motiveringen att du inte trivs.

Nej precis. Men hela grejen är rätt svår tycker jag. Nuvarande arbetsgivare försöker ha mig kvar, samtidigt som jag skrivit avtal på nytt jobb och två andra arbetsgivare står och rycker mig i varsinn arm. Bäst avtal vinner känner jag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in