Citat:
Ursprungligen postat av
lh4ts
Okej. Jag läste precis mitt anställningsavtal från det nya jobbet och där står det att vid uppsägning UNDER provanställningen gäller samma uppsägningstid som vid "tillsvidareanställning" dvs fast jobb.
Den klausulen i ditt avtal är ogiltig. Enligt §2, andra stycket, i LAS är avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter enligt lagen ogiltiga. OBS: vissa kollektivavtal KAN ha klausuler som stipulerar att uppsägningstid ska finnas, men jag känner inte till något fall där detta faktiskt har funnits. Har din arbetsgivare inte kollektivavtal kan du, under en provanställning, gå på dagen om du vill eftersom någon egentlig uppsägningstid inte existerar i en provanställning. En arbetsgivare som bryter en provanställning, utan att ge 2 veckors respit gentemot arbetstagaren, kan i och för sig få betala skadestånd (2 veckors lön till arbetstagaren, i princip), men detta gäller inte från arbetstagare till arbetsgivare.
Så, rent juridiskt är det bara att riva avtalet och välja den "nya" arbetsgivaren. Du bränner ju dig själv för framtida jobb hos arbetsgivaren som du river anställningsavtalet hos, men det har du säkert med i beslutsunderlaget.