2016-11-03, 21:09
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lh4ts
Tack för infon!

Jo precis, det har jag redan funderat på och det är ganska självklart att förtroendet försvinner och dom kommer aldrig vilja anställa mig mer. Men det får dom stå för, deras förlust!

Det var så lite

Ett alternativ är att gå till din "nuvarande" nya arbetsgivare (den du redan skrivit avtal med) och fråga om de kan matcha villkoren som din "nya" nya arbetsgivare gett dig. Så att de får en "fair chance" så att säga.
Citera
2016-11-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Det var så lite

Ett alternativ är att gå till din "nuvarande" nya arbetsgivare (den du redan skrivit avtal med) och fråga om de kan matcha villkoren som din "nya" nya arbetsgivare gett dig. Så att de får en "fair chance" så att säga.

Ja exakt! Det ska jag absolut göra, men även om dom matchar det nyare erbjudandet så tror jag inte att jag nappar då det verkar bättre än det påskrivna jobbet.
Citera
2016-11-03, 23:22
Medlem
knazbarnets avatar
Om det nyaste jobbet är en tillsvidare (vilket du borde förhandla fram) borde inte den arbetsgivaren du skulle börjat hos ha nåt större problem att förstå att du skippar en provanställning för det
Citera
2016-11-04, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Om det nyaste jobbet är en tillsvidare (vilket du borde förhandla fram) borde inte den arbetsgivaren du skulle börjat hos ha nåt större problem att förstå att du skippar en provanställning för det

Nej precis, men vad jag förstått är det standard med en provanställning idag. Det har jag haft på alla mina (två) jobb, och det stör mig inte speciellt mycket. Men visst är det en bra anledning så jag ska se vad som händer!
Citera
2016-11-04, 11:43
Medlem
Det är ingen här som suttit i samma situation som mig? Hur gick det isåfall för er till slut?

Kommer noja hela helgen nu, det blir ju en stressig situation.
Mötet blev inbokat på måndag och inte idag (fredag), som jag skrev tidigare.
Återstår att se vad jag får för erbjudande.
Citera
2016-11-04, 20:27
Medlem
Sevans avatar
Citat:
Det är ingen här som suttit i samma situation som mig? Hur gick det isåfall för er till slut?

Kommer noja hela helgen nu, det blir ju en stressig situation.
Mötet blev inbokat på måndag och inte idag (fredag), som jag skrev tidigare.
Återstår att se vad jag får för erbjudande.

Jag var i samma sits som dig, det var 3 arbetsgivare som ville att jag skulle komma och jobba hos dom.

Företaget jag sa upp mig ifrån ville ha med mig i ledningsgruppen och ge mig allt ansvar över miljö/avfall ifall jag skulle stanna och dessutom ett lönepåslag på 15000 i månaden.
Jag sa att det vart för mycket ansvar och alldeles för stressigt. Så detta avböjde jag.
Det andra företaget jag skrev avtal med gav mig också ett likvärdigt erbjudande men bättre arbetstider. När detta avtal var skrivet kommer en gammal kollega och dunkar mig på axeln och säger att de söker folk hos sig eftersom en ny linje skulle öppna. Gick på intervju och fick sedan jobbet om jag ville ha det.
Så jag ringde den andra arbetsgivaren och sa att jag har fått ett nytt erbjudande och om de kunde matcha det. Men det kunde dom inte. Då var de inte sugna på att ta in mig, då hamnade jag på arbetsgivare 3 tillslut.
Citera
2016-11-06, 16:58
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Nej precis, men vad jag förstått är det standard med en provanställning idag. Det har jag haft på alla mina (två) jobb, och det stör mig inte speciellt mycket. Men visst är det en bra anledning så jag ska se vad som händer!

Ja det är klart att en arbetesgivare föredrar det, de har ju en massa fördelar.

Om man däremot blir tillfrågad att ta ett jobb är det mer standard att det är en tillsvidare.
Citera
2016-11-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sevan
Jag var i samma sits som dig, det var 3 arbetsgivare som ville att jag skulle komma och jobba hos dom.

Företaget jag sa upp mig ifrån ville ha med mig i ledningsgruppen och ge mig allt ansvar över miljö/avfall ifall jag skulle stanna och dessutom ett lönepåslag på 15000 i månaden.
Jag sa att det vart för mycket ansvar och alldeles för stressigt. Så detta avböjde jag.
Det andra företaget jag skrev avtal med gav mig också ett likvärdigt erbjudande men bättre arbetstider. När detta avtal var skrivet kommer en gammal kollega och dunkar mig på axeln och säger att de söker folk hos sig eftersom en ny linje skulle öppna. Gick på intervju och fick sedan jobbet om jag ville ha det.
Så jag ringde den andra arbetsgivaren och sa att jag har fått ett nytt erbjudande och om de kunde matcha det. Men det kunde dom inte. Då var de inte sugna på att ta in mig, då hamnade jag på arbetsgivare 3 tillslut.

Intressant! Schysst påslag på 15 papp
Vad sa arbetsgivare nummer två när du ville riva ditt påskrivna kontrakt?
Citera
2016-11-07, 12:15
Medlem
För övrigt ringde jag facket i fredags och förklarade min situation.

Det är, enligt lag, fullt möjligt för både arbetsgivare och arbetstagare att riva kontraktet så länge man gör det innan skrivet datum, i mitt fall den 21 november.
Citera
2016-11-07, 12:25
Medlem
Sevans avatar
Citat:
Intressant! Schysst påslag på 15 papp
Vad sa arbetsgivare nummer två när du ville riva ditt påskrivna kontrakt?

Jag sa bara att jag fått ett nytt erbjudande, de sa att det var tråkigt för dom, men bra för mig.
Jag sa att jag ville ta det andra jobbet. Arbetsgivaren sa bara att hon förstod det. Sedan sa hon att jag kunde ta jobb nummer 3 om det kändes rätt för mig, så inga konstigheter.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in