2016-04-20, 14:12
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Tack för tipset om KeePass, verkar ju riktigt bra.
Yapp! KeePass is da' shit!

Citat:
Ursprungligen postat av Qhunden
Ni som använder KeePass, hur loggar ni in? Det finns ju extensions, men vill inte tappa i säkerhet mellan databas -> sajt via nåt skript som jag inte vet vad det gör. Copy paste känns lite för tidskrävande i längden.
Jag kör programmet och när jag vill in på någon sajt (som jag inte kommer ihåg lösenordet till) så markerar jag först användarnamnsrutan. Sedan går jag till rätt post i KeePass (databasen). När jag väl står på den så trycker jag bara Ctrl-V (vanliga för klistra in alltså) så matas både användarnamn och lösenord in, plus att programmet så att säga "trycker på Enter/Logga in" åt mig. Uppgifterna raderas dessutom ur datorns minne efter 15 sekunder (har jag för mig) i det förvalda läget.

På vissa ställen behöver bara lösenordet matas in och behöver man fibbla lite med hur KeePass ska skippa användarnamnet. Lite tutorial kring detta finns på https://youtu.be/KQuDrKSZkck?t=23m44s (allstå efter ca 23:44).

Edit:
I Youtubevideon säger han att han använder Ctrl+Alt+A... Har inte den blekaste om varför? Jag använder bara Ctrl+V, men detta kräver kanske att man har KeePass som aktivt fönster skulle jag tro.
Senast redigerad av d00rkey 2016-04-20 kl. 14:24.
Citera
2016-10-31, 09:22
Medlem
mrtowlies avatar
Har installerat 1password på min iPhone och genererat nya lösenord till gmail, Facebook, etc samt uppdaterat dessa. So far so good då apparna och safari på hemdatorn kommer ihåg de nya komplicerade lösenorden.

Fundering dock: Om jag tex är på semester och super bort min telefon. Jag måste använda hotellets dator för att logga in på gmail. Vad händer då? Måste jag alltså ALLTID ha access till min telefon om jag ska logga in på diverse sidor utanför hemmet?

Kan man komma åt sina lösenord i "molnet" via master password på något sätt?
Citera
2016-10-31, 10:45
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Har installerat 1password på min iPhone och genererat nya lösenord till gmail, Facebook, etc samt uppdaterat dessa. So far so good då apparna och safari på hemdatorn kommer ihåg de nya komplicerade lösenorden.

Fundering dock: Om jag tex är på semester och super bort min telefon. Jag måste använda hotellets dator för att logga in på gmail. Vad händer då? Måste jag alltså ALLTID ha access till min telefon om jag ska logga in på diverse sidor utanför hemmet?

Webbklient via Dropbox. Har ändrats sedan jag använde 1P sist ser jag, men det går tydligen ändå:
http://www.howtogeek.com/244163/how-...tion-required/
Citera
2016-10-31, 11:27
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Webbklient via Dropbox. Har ändrats sedan jag använde 1P sist ser jag, men det går tydligen ändå:
http://www.howtogeek.com/244163/how-...tion-required/

Hm, verkar lite krångligt.. Jag gillar idén med password manager men det känns lite riskabelt att inte kunna få access till någon av sina sidor om man förlorar telefonen.
Citera
2016-10-31, 14:14
Medlem
towbs avatar
Citat:
Hm, verkar lite krångligt.. Jag gillar idén med password manager men det känns lite riskabelt att inte kunna få access till någon av sina sidor om man förlorar telefonen.
Du kan ju alltid lägga gmail på minnet som en backup ifall det skulle skita sig, så kan man ju dra en "glömt lösenord?" på facebook eller vad man nu kan tänkas behöva komma åt i nödfall. Eller om man har en tablet/extra telefon med sig i resväskan.
Citera
2016-10-31, 17:23
Medlem
Citat:

Inte för att det var vad du frågade efter, men låter som du hade gillat LastPass. Där kan man logga in i sitt valv i valfri webbläsare med sitt master password. Alla lösenord sparas i molnet.
Citera
2016-10-31, 17:28
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10minute
Inte för att det var vad du frågade efter, men låter som du hade gillat LastPass. Där kan man logga in i sitt valv i valfri webbläsare med sitt master password. Alla lösenord sparas i molnet.

Tack för tipset, ska kolla upp det!
Citera
2016-11-02, 19:03
Medlem
LastPass släpper nu deras multi device support gratis till alla, knappt värt att betala för Premium längre. Jag kommer fortsätta att betala för Premium bara för att jag tycker dom erbjuder en fantastisk tjänst.

https://blog.lastpass.com/2016/11/ge...20161102131730
Citera
2016-11-03, 11:29
Medlem
BortkastatNamns avatar
Citat:
LastPass släpper nu deras multi device support gratis till alla, knappt värt att betala för Premium längre. Jag kommer fortsätta att betala för Premium bara för att jag tycker dom erbjuder en fantastisk tjänst.

https://blog.lastpass.com/2016/11/ge...20161102131730

Jag använder själv LastPass och det är ju inte direkt dyrt ca 100kr (12USD) för ett år. När jag började betala för det så var det värt pengarna bara för att få det i mobilen.
Citera
2016-11-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BortkastatNamn
Jag använder själv LastPass och det är ju inte direkt dyrt ca 100kr (12USD) för ett år. När jag började betala för det så var det värt pengarna bara för att få det i mobilen.

Jag håller med om att det är väldigt billigt, men det var främst för att få det i mobilen som jag betalade för LastPass. Just nu betalar ju bara för att slippa reklamen och för att stödja en fantastisk tjänst.
Citera
2016-11-04, 16:00
Medlem
BortkastatNamns avatar
Citat:
Jag håller med om att det är väldigt billigt, men det var främst för att få det i mobilen som jag betalade för LastPass. Just nu betalar ju bara för att slippa reklamen och för att stödja en fantastisk tjänst.

Har ju redan bettlat för det i snart 2 år, varför sluta nu för? Plus att 100kr är det fortfarande värt bara för att slipa reklamen, samt för att som du säger stödja deras fantastiska tjänst!
Citera
2016-11-24, 08:17
Medlem
Hur ser ni på det här med bl.a lastpass som lagrar passworden hos dom, känns det inte som en risk eller hur resonerar ni?

/m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in