2016-11-03, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Det kan absolut vara ett scenario. Men det ursäktar inte att man plockar bort brandvarnaren. Då placerar man istället denna på en annan plats. Eller så köper man en eller ett par extra brandvarnare och placerar i lägenheten. En kostnad på ett par hundra kronor.

Borde inte vara ett problem att ha råd med. Pappan gillade att dricka och ta droger. Han var dömt för rattfylleri samt narkotikabrott. Droger och alkohol hade han råd med men inte batteriet till en brandvarnare. Synd att pappan inte överlevde så att man hade kunnat banka skiten ur fegisen och sedan pissat på honom.

Ser iaf fint ut på ytan men man undrar då man är 35-40 år med 3barn varav en 15 år men bara bor i en 3a, Hade minsta barnet varit nyfött kan man förstå de. Sen att pappan/mannen va skriven hos sin syster men bodde i lägenheten antar jag va för att dryga ut kassan lite med bostadsbidrag för mamman som ensamstående med 3 barn.
Har lite svårt för folk som måste lägga ut allt som man gör med barnen i soscialmedier för att få det att se ut som man är fantastisk förälder men brukar snarare va tvärt om, vem vill lägga ut sina barn offentligt ?
Men men tragisk händelse, förmodligen laddare el glömt ljus som brandorsak sen slut ström i brandvarnaren för en tid sedan men detta glömts att inhandlas och brandvarnaren åkt in i städskrubben.
Låg nog där redan i somras då dom va ut med fina bilen, införskaffat batteri på macken hade detta ofattbara aldrig hänt.. Men som nämnt så felar nog dom allra flesta lite nu och då men utan att något händer, hoppas bara 15 åringen tar sej genom detta på något vis..
Citera
2016-11-03, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Men snälla du och ni andra hon har väl för tusan blåst ut ljuset som på fotot står på duken när hon ätit/fikat klart eller bara tänt det när hon tagit fotot som jag har gjort många gånger när jag lagt ut foton på instagram!

Tror för inte fem öre att detta har något med självmord/utökat självmord att göra

Med tanke på att branden var en pyrbrand så pekar allt på att någon glömde eller "glömde" ljusen och gick och la sig istället.
Citera
2016-11-03, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ser iaf fint ut på ytan men man undrar då man är 35-40 år med 3barn varav en 15 år men bara bor i en 3a, Hade minsta barnet varit nyfött kan man förstå de. Sen att pappan/mannen va skriven hos sin syster men bodde i lägenheten antar jag va för att dryga ut kassan lite med bostadsbidrag för mamman som ensamstående med 3 barn.
Har lite svårt för folk som måste lägga ut allt som man gör med barnen i soscialmedier för att få det att se ut som man är fantastisk förälder men brukar snarare va tvärt om, vem vill lägga ut sina barn offentligt ?
Men men tragisk händelse, förmodligen laddare el glömt ljus som brandorsak sen slut ström i brandvarnaren för en tid sedan men detta glömts att inhandlas och brandvarnaren åkt in i städskrubben.
Låg nog där redan i somras då dom va ut med fina bilen, införskaffat batteri på macken hade detta ofattbara aldrig hänt.. Men som nämnt så felar nog dom allra flesta lite nu och då men utan att något händer, hoppas bara 15 åringen tar sej genom detta på något vis..

du tror också att en laddare kan ha orsakat branden alltså det är skrämmande hur lätt laddar brinner om man tänker efter hur många som har litium batterier i sina telefoner mobiler etc kan räcka med att man glömmer dra ur laddaren på kvällen när man sover så är man rökt
Citera
2016-11-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Tror att Herrhagen rankas till ett av de bättre områden i centrala Karlstad eller har jag missuppfattat kanske? Ligger ju nära centrala stan och har även en del gamla fina villor.

Det var inte på Herrhagen, det var på Romstad.
Kim var inte kriminell, alla kan göra misstag. han var en fin pappa till sina barn och Anna var en fantastisk mamma. inget jävla WT. vad är det för fel på er.....
Citera
2016-11-03, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
+ Låttexten
+ Bortkopplad brandvarnare
+ Var mycket längesedan brandkåren i Karlstad såg en sådan omfattande brand
= Luktar utökat självmord

Jag skriver "luktar" - innan någon får en knöl på trosorna - och med det menar jag att tragiken inte bör utesluta att tanken underhålls.

ABSOLUT INTE!!! INGET SJÄLVMORD!!! detta var mina vänner som jag kände mycket väl båda 2.
Citera
2016-11-03, 09:59
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevonGraves
Hemsk händelse, har själv två tjejer i ungefär deras döttrars ålder, och har bekanta och vänners bekanta som bor i samma länga, så händelsen har verkligen berört. Trots deras tillkortakommanden gällande brandsäkerhet tvivlar jag inte en sekund på deras kärlek till barnen.

Jag undrar lite vilka alla är som spelar Allan och dömer ut föräldrarna fullständigt. Empatistörda individer? tonåringar vars personliga mognad haltar lite? Lågpresterande lallare? Inte ute efter att starta nån diskussion om detta, antar att det är som att pissa i motvind. Livet straffar en hårt och brutalt ibland för ens misstag, medan man ibland kommer undan med hur mycket som hellst. Det kan hända dig, det kan hända mig.

Have pity for the dead. Sleep has his house.

Så bra skrivet
Citera
2016-11-03, 10:03
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Med tanke på att branden var en pyrbrand så pekar allt på att någon glömde eller "glömde" ljusen och gick och la sig istället.

Jag tänkte på ljuset på plastduken som alla stör sig på som lades in på instagram ca 2 veckor innan branden
Citera
2016-11-03, 10:07
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gremlinggirl667
ABSOLUT INTE!!! INGET SJÄLVMORD!!! detta var mina vänner som jag kände mycket väl båda 2.

Beklagar 😔 Vet inte vad det är med folk, det är så lätt att döma andra men hur ordentlig är man själv alltid!
Vad tror du orsakade branden?
Kram
Citera
2016-11-03, 10:09
Medlem
eight8t8s avatar
Oavsett vilket så har Kim sannolikt begått bedrägeri mot FK och de har inkasserat skattepengar de inte hade rätt till. Jag tänker på ev bostadsbidrag, kanske även underhållsstöd.
Han var skriven på Herrhagen, men bodde med sin familj i lägenheten.
Undrar om dödsboet kommer att bli återbetalningsskyldigt?
Citera
2016-11-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eight8t8
Oavsett vilket så har Kim sannolikt begått bedrägeri mot FK och de har inkasserat skattepengar de inte hade rätt till. Jag tänker på ev bostadsbidrag, kanske även underhållsstöd.
Han var skriven på Herrhagen, men bodde med sin familj i lägenheten.
Undrar om dödsboet kommer att bli återbetalningsskyldigt?

Har man ett förhållande har man väl rätt att sova över hos varandra ibland, om än ovanligt med särboskap då man har barn tillsammans? Nog för att många(?) fifflar med bostadsbidrag på så vis att man låtsas bo på skilda håll, men är det verifierat att så är fallet här?

Och dödsboet....fyra personer som ska begravas, de bodde i en hyresrätt (= ingen bostad att sälja) utan närmare insyn i deras ekonomi, men tror du att det kommer bli över så många kronor när begravningarna är betalda?
Citera
2016-11-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Det kan absolut vara ett scenario. Men det ursäktar inte att man plockar bort brandvarnaren. Då placerar man istället denna på en annan plats. Eller så köper man en eller ett par extra brandvarnare och placerar i lägenheten. En kostnad på ett par hundra kronor.

Borde inte vara ett problem att ha råd med. Pappan gillade att dricka och ta droger. Han var dömt för rattfylleri samt narkotikabrott. Droger och alkohol hade han råd med men inte batteriet till en brandvarnare. Synd att pappan inte överlevde så att man hade kunnat banka skiten ur fegisen och sedan pissat på honom.

Men herregud människa, ge upp. Det enda du har gjort i hela den här tråden är att smutskasta både mamman och pappan hit och dit. Vad är ditt jävla problem? Är dina föräldrarna syskon? Vad vet du om de avlidna annat än saker du läst/tolkat in på internet? Inte. Ett. Skit.

Olyckor sker, så är det. Och människor gör ibland dumma val. När Kim körde rattfull/tog droger har du ingen aning om. Det kan lika gärna vara för många år sedan, innan han blev familjefar etc. Den enda som "borde bankas skiten ur och bli pissad på" är i sådana fall du som förnedrar döda föräldrar efter saker du fått för dig. Feg? Säger hen som gör just det, anonymt bakom en skärm. Lägg ner nu för helvete. Spekulera bäst du vill men håll det respektfullt för anhörigas skull åtminstone. En hel familj har dött.
Citera
2016-11-03, 12:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Men snälla du och ni andra hon har väl för tusan blåst ut ljuset som på fotot står på duken när hon ätit/fikat klart eller bara tänt det när hon tagit fotot som jag har gjort många gånger när jag lagt ut foton på instagram!

Det är många som låter sina värmeljus stå kvar och brinna ut av sig själva när de går och lägger sig. Detta beror, förutom på rent slarv, på att det på förpackningarna varnas för att blåsa ut ljusen. Därför måste man räkna på om ljuset kommer att hinna brinna ut innan man ska gå och lägga sig, när man väljer att tända ett värmeljus. Men att beräkna saker, planera framåt, se konsekvenser... har "vissa" grupper (som jag aldrig skulle komma på tanken att nämna vid namn ) i samhället svårt för.

Du ska aldrig ställa värmeljus på ett underlag som inte är brandsäkert, inte ens för en minut. Ställ dem på ett rejält, brandsäkert glas- eller porslinsfat i stället. Eller inuti speciella ljuslyktor som är avsedda för just värmeljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in