2017-01-04, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK. Men då är man ju ännu mer försiktig tills man kan få upp varnaren igen. Använder inga levande ljus, drar ut alla laddare direkt ifrån uttaget när laddningen är klar, o.s.v..
En del tänker så ja men många gör det inte. Det är som sagt jättevanligt att folk plockar ner brandvarnaren och låter den ligga på hyllan i väntan på att man inhandlat nya batterier. Något som kan ta lång tid. Rent generellt tänker inte folk på riskerna. Oftast går det bra då bränder är förhållandevis ovanliga men konsekvensen blir ju stor om det likväl skulle inträffa. Tankesättet det händer inte mig är mer förekommande där.

Ovanstående verkar vara väldigt svårt för vissa att förstå. Händelsen är tragisk men inte märklig på något sätt rent tekniskt. I princip hade det kunnat hända vem som helst i er närhet.

När det gäller bränder i laddare är det faktiskt inte alls speciellt vanligt. Det förekommer men med tanke på det antalet laddare som finns ute i samhället är andelen som börjar brinna försvinnande liten.
Senast redigerad av pf10 2017-01-04 kl. 00:51.
Citera
2017-01-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susmon1
Enligt infomötet så låg mamman på soffan. Pappa på köksgolvet och barnen hittades först när dom kom in i lägenheten. Inte i sängarna

Märkligt då min vän var en av poliserna först på plats... men det går väldigt många rykten. Brandmän som sagt det, grannar som sagt det. Men är god vän med familjen som är kvar. På bådas sida.
VIF
Citera
2017-01-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
En del tänker så ja men många gör det inte. Det är som sagt jättevanligt att folk plockar ner brandvarnaren och låter den ligga på hyllan i väntan på att man inhandlat nya batterier. Något som kan ta lång tid. Rent generellt tänker inte folk på riskerna. Oftast går det bra då bränder är förhållandevis ovanliga men konsekvensen blir ju stor om det likväl skulle inträffa. Tankesättet det händer inte mig är mer förekommande där.

Ovanstående verkar vara väldigt svårt för vissa att förstå. Händelsen är tragisk men inte märklig på något sätt rent tekniskt. I princip hade det kunnat hända vem som helst i er närhet.

När det gäller bränder i laddare är det faktiskt inte alls speciellt vanligt. Det förekommer men med tanke på det antalet laddare som finns ute i samhället är andelen som börjar brinna försvinnande liten.
Förr var nog den vanligaste orsaken till att folk aldrig återmonterade sina brandvarnare att de hade det där jävla 9-voltsbatteiet istället för AA. När precis allt hade börjat byggas kring AA och AAA så fortsatte man i flera år att envisas med de där rätblocken i just brandvarnare.

Efter lite googlande så verkar det fortfarande vara vanligt med 9-voltsbatteri i brandvarnare.... inte under på att folk inte har någon.
Senast redigerad av martinator 2017-01-08 kl. 19:57.
Citera
2020-07-25, 13:11
Medlem
Förlåt om jag återupplivar denna tråd men jag hade inte hört om detta förrän i år

Tycker så himla synd om den flickan som var 15 år då, måste kännas fruktansvärt att mista hela sin familj

Enligt hitta.se bor hon just nu med sina mor/farföräldrar (vet inte vilken av dom). Nu är hon 18, skulle gissa att hon tar studenten 2022 och det missar familjen

Hoppas hon är stark och orkat gå vidare i livet💖
Senast redigerad av erikpwb 2020-07-25 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in