Säg att du köper en trea för 10 miljoner i centrala stockholm. 10 miljoner * 1.5% (ränta) * 70% (avdraget) = 105000 kronor. Addera 3500kr avgift för bostadsrätten per månad så landar du på : 12250 kronor per månad. En liknande hyresrätt skulle kosta ca 16000 kr. Så JA, det är billigare att köpa pga ränteläget.
Vad händer när räntan går upp till 4%? Samma beräkning: 26833 kronor per månad. Addera in möjligheten att bostadsrätten även den har lån. Definitivt ifall den är nybyggd.
Hur som helst så är det enkelt att se att det nu är 10000 kronor dyrare att bo i bostadsrätten än det är att bo i hyresrätten såvida de inte förändrar sina hyror baserade på deras lån.
Här antar du att Fastighetsbolaget sitter kvar med den låga ränta. Men dom är inget räntefrälse.
En räntehöjning slår ganska blint överallt.
I ditt fall så åker hyran upp lika mycket. Således:
* BR: 12250/mån -> 26833/mån
* HR: 16000/mån -> 30583/mån
Och då kommer folk iaf att välja BR. För det är lägre månatlig utgift och så kan man i viss mån få ned boendekostnaden genom att amortera.
Som sagt. De som talar om bubbla när hyr-alternativet är högre har dragit på sig en svår förklaringsbörda.
1990 var räntekostnader för nyinköpta kommersiella fastigheter ofta högre än hyresintäkterna. Det är ingen långsiktigt hållbar situation. Köparen går back varje månad. Sådant kan inträffa under:
* Spekulationsbubblor. Köparen räknar med att kunna kränga fastigheten inom kort till ett högre pris som är större än de förluster som uppstått.
* Någon som ser ett långsiktigt innehav med stor förbättringspotential, och som är beredd att ta lite förluster från början.
Men för BR så är vi inte i den situationen.
En köpeskilling på 10 MSEK medger lån på 8.5 MSEK.
Sedan har det hushåll som lånar 10 MSEK en månadslön på minst 167KSEK. Dom har råd att betala såväl 12 KSEK som 27 KSEK i månaden utan bekymmer.
Det troliga är nog att den som köper för 10 MSEK snarare går in med kanske 5 MSEK i kontantinsats.
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Så tror du nu människor kommer att köpa bostadsrätter när det är 10000 kronor billigare per månad att bo i en hyresrätt när bankens ränta du får är 4%?
Om det hade varit 10K/månad billigare med en HR (utan hyresreglering) än en likvärdig BR hade jag nog försökt se vad skälet var. Och övervägt tanken på en spekulationsbubbla.
Men jag ser ju inte riktigt det hända.
Senast redigerad av Alpha101 2016-11-02 kl. 19:53.
Det är du som hävdar att det är en princip för platt-tv, ingen fattar varför du vill diskutera elektronik.
Nej, det gör jag inte. Om du på allvar har så dålig läsförståelse så rekommenderar jag starkt att du gör något åt det.
Bostäder och platt-tv är båda varor som köps. Och i början på 2000-talet var stora platt-tv så pass dyra att man kan med fog sägas att båda köptes för lånade pengar.
Hävdar man nu principen att fallande räntor gör att leverantören då drar upp priserna, så får man visa att det sker för varor som köps med lånade pengar. Och här får vi klart konstatera att du misslyckats grovt. Och kommer att misslyckas. Platt-tv har inte under 2000-talet uppvisat stigande priser.
Det är ett feltänk av det svårare slaget.
Nej, det gör jag inte. Om du på allvar har så dålig läsförståelse så rekommenderar jag starkt att du gör något åt det.
Bostäder och platt-tv är båda varor som köps. Och i början på 2000-talet var stora platt-tv så pass dyra att man kan med fog sägas att båda köptes för lånade pengar.
Hävdar man nu principen att fallande räntor gör att leverantören då drar upp priserna, så får man visa att det sker för varor som köps med lånade pengar. Och här får vi klart konstatera att du misslyckats grovt. Och kommer att misslyckas. Platt-tv har inte under 2000-talet uppvisat stigande priser.
Det är ett feltänk av det svårare slaget.
Hur är det med korttidsminnet? Åter igen vill du diskutera elektronik, det finns andra forum för det. Ett tips är att starta en tråd där.
Jag förstår att du inte har någon vidare näsa för affärer. Men vi kan ta en hypotetisk frågeställning. Om du vet att potentiella kunder har möjlighet att spendera mer på den bostad du bygger. Skulle du höja priset eller låta bli?
Senast redigerad av AldoRaine 2016-11-02 kl. 20:59.
Ja alla med lån maxar amorteringarna och sparar i ISK.
På kvällar och helger samlas familjen runt deras egenhändigt av mjölkpaket ihoplappade schackspel och myser.
Fritidshus, bilar, båtar, resor, goda viner, dyra möbler, utespa, pool? Nej nej ingen med bolån skulle drömma att konsumera.
Har man nu kvar 34 KSEK/månaden netto när räntor och amorteringar är betalda så räcker det till både det ena och det andra. Det är nog där det går fel för dig.
Du verkar tro att den med 34 KSEK/månad e skatt inte har råd med något.
Tackar ödmjukast för visad omtanke. Slicka några sår kommer aldrig att bli aktuellt då caset är vad smart money kallar "straffspark i öppet mål"
Spara dina välmenande omtankar till alla bolånetorskar istället. När slakten av bolånetorskarna drar igång kommer de stackars satarna behöva tröst, empati och kanske några uppmuntrande ord som tex "sitt lugnt i båten, tillfälligt hack i kurvan, det är byggkostnaderna som driver bostadsmarknaden"
Det var ingen omtanke. Det var mer en undra om vilken risk du var beredd att ta.
Men det ser ut som att du kommer att ligga kvar i de negativa positionerna till mäklaren tvångssäljer.
Man kan se det som ett maximalt risktagande.
Jag förstår att du inte har någon vidare näsa för affärer. Men vi kan ta en hypotetisk frågeställning. Om du vet att potentiella kunder har möjlighet att spendera mer på den bostad du bygger. Skulle du höja priset eller låta bli?
Du flyr från frågan utan kommentarer.
I stället försöker du ställa till det med en ny fråga.
Nåja, ta då och öppna en butik som säljer platt-tv, där du tar dubbla priset mot Elgiganten. Och så säger du till dig själv att det är inga problem med den prisnivån. Det är så billigt för kunderna att låna.
Har man nu kvar 34 KSEK/månaden netto när räntor och amorteringar är betalda så räcker det till både det ena och det andra. Det är nog där det går fel för dig.
Du verkar tro att den med 34 KSEK/månad e skatt inte har råd med något.
Du verkar tro att alla med en hög inkomst kan hålla i pengar, det kan de inte jag lovar.
OK, låt mig då höra hur du definerar för högt värderat.
( jag vet att du bara gör det här för att slippa gå in i den makroekonomiska delen, utan du vill gärna hålla dig ute i terrängen där du kan peka på låg ränta = billigt att bo = inte övervärderat. )
Det går med andra ord inte att prata just nationalekonomi och makroekonomi med dig, märkligt du jobbar väl på bank?
Nej högt eller lågt värderat är inte objektivt men det går att resonera kring och ge argument för. T.ex. kan man ha åsikter om vad som är rimligt att lägga per månad för ett boende av en viss typ.
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
och hur definerar jag en bubbla?
Jag gav dig i uppdrag att titta på en graf, en ledtråd kan vara att den typen av obalans är en del av min definition.
Du gav mig det i uppdrag när jag frågade DIG hur du kom fram till att det är en bubbla. Känner du inte hur fel det blir?
En graf över en trend visar heller inte om någon ohållbar nivå har uppnåtts och just detta var en del av din definition av en bubbla. Du verkar alltså inte kunna hålla dig till den definitionen du säger att du använder. Du understryker alltså ytterligare det jag har sagt att det inte finns någon allmänt accepterad definition av begreppet.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-11-02 kl. 21:33.
I stället försöker du ställa till det med en ny fråga.
Nåja, ta då och öppna en butik som säljer platt-tv, där du tar dubbla priset mot Elgiganten. Och så säger du till dig själv att det är inga problem med den prisnivån. Det är så billigt för kunderna att låna.
Berätta sedan hur det gick för dig.
Vi diskuterar bostäder här. Din platt-tv får du ta i annat forum.
Jag gör ett undantag...
Vad lägger du själv helst pengar på. En bostad som mer eller mindre har en bestående värdeökning, eller en tv som sjunker i värde så fort du lämnat butiken?
Nej högt eller lågt värderat är inte objektivt men det går att resonera kring och ge argument för. T.ex. kan man ha åsikter om vad som är rimligt att lägga per månad för ett boende av en viss typ.
Du gav mig det i uppdrag när jag frågade DIG hur du kom fram till att det är en bubbla. Känner du inte hur fel det blir?
En graf över en trend visar heller inte om någon ohållbar nivå har uppnåtts och just detta var del av din definition av en bubbla.Du verkar alltså inte kunna hålla dig till den definitionen du säger att du använder. Du understryker alltså ytterligare det jag har sagt att det inte finns någon allmänt accepterad definition av begreppet.
Eftersom du inte vill diskutera frågan på riktigt är det ju ingen ide att fortsätta? Jag menar det finns inget positivt i slutänden på den här diskussionen eftersom vi har så olika uppfattning. Du lever i kidsens månadskostnadsverklighet och jag lyfter blicken mer och ser de större delarna av pusslet.