2016-11-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu skrev jag nyss att var det jag inte gjorde.
Hans dravel om bostadsläget i Sthlm sågar jag på grundval av hans tramserier om Peak oil och bostadskrasch för 8 år sedan.

Däremot bör väl du läsa hans blogg eftersom du länkar till den, eller länkar du alltid till sidor du inte läser?
Du verkar veta ganska mycket om en bloggare som du inte läser
2016-11-02, 17:15
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
7,4 miljoner för en 37 kvadratmeter stor lägenhet på Södermalm som inte finns: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23837820.ab

Vad ska man säga? Att bolånebubblan inte spruckit än är väl en sak man kan säga. Nu vet jag inte om köparen är en bolånetorsk som bönat, bett och gråtit på banken för att få den barske kamreren att tina upp och bevilja lånet. Köparen kanske är en alfahanne med ett par miljarder på lönekontot, precis som Svenne-i-Banan. Vad vet jag om det?

Nåja, ni får vara mig behjälplig med att bedöma rimligheten i denna affär. Som ni vet sitter jag i en sunkig hyresetta i miljonprogrammet och är avundsjuk på er bolånetorskar och begriper just ingenting. Skulle ni slå till med 7,4 miljoner för en etta på 37 kvadrat på Söööder? Särskilt när själva objektet inte kommer att existera i sinnevärlden förrän om 2 år? Vad skulle Aristoteles och Heidegger säga om det? Räcker det med att tingets idé existerar för att hugade bolånetorskar ska slå till? Man kanske måste ha doktorerat i kvantmekanik, där partiklar samtidigt kan existera och inte existera, för att begripa sig på sådana affärer? Enbart truckkort räcker inte, vilket jag kan intyga.

Har köparen betalat alla dessa 7,4 miljoner redan, eller är det bara en nätt handpenning som bytt ägare? Om lägenheten trots all inte skulle komma att existera inom våra fyra rumtidsdimensioner om två år, "försvinner" då 7,4 miljoner i tomma intet? Som sagt, man måste vara kvantmekaniker eller existentialistisk filosof i den högre skolan för att förstå sig på det här.
2016-11-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
7,4 miljoner för en 37 kvadratmeter stor lägenhet på Södermalm som inte finns: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23837820.ab

Vad ska man säga? Att bolånebubblan inte spruckit än är väl en sak man kan säga. Nu vet jag inte om köparen är en bolånetorsk som bönat, bett och gråtit på banken för att få den barske kamreren att tina upp och bevilja lånet. Köparen kanske är en alfahanne med ett par miljarder på lönekontot, precis som Svenne-i-Banan. Vad vet jag om det?

Nåja, ni får vara mig behjälplig med att bedöma rimligheten i denna affär. Som ni vet sitter jag i en sunkig hyresetta i miljonprogrammet och är avundsjuk på er bolånetorskar och begriper just ingenting. Skulle ni slå till med 7,4 miljoner för en etta på 37 kvadrat på Söööder? Särskilt när själva objektet inte kommer att existera i sinnevärlden förrän om 2 år? Vad skulle Aristoteles och Heidegger säga om det? Räcker det med att tingets idé existerar för att hugade bolånetorskar ska slå till? Man kanske måste ha doktorerat i kvantmekanik, där partiklar samtidigt kan existera och inte existera, för att begripa sig på sådana affärer? Enbart truckkort räcker inte, vilket jag kan intyga.

Har köparen betalat alla dessa 7,4 miljoner redan, eller är det bara en nätt handpenning som bytt ägare? Om lägenheten trots all inte skulle komma att existera inom våra fyra rumtidsdimensioner om två år, "försvinner" då 7,4 miljoner i tomma intet? Som sagt, man måste vara kvantmekaniker eller existentialistisk filosof i den högre skolan för att förstå sig på det här.

Läst hela artikeln eller?

En anledning till det höga priset är sannolikt att en 72 kvadratmeter stor takterrass ingår i affären.
2016-11-02, 17:37
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Läst hela artikeln eller?

En anledning till det höga priset är sannolikt att en 72 kvadratmeter stor takterrass ingår i affären.
Du får ursäkta, men vad fan ska man med en terrass till? En 100 kvadratmeter stor terrass kan en snickare dra ihop framför en villa på mindre än en dag för 5.000 svart. Hur mycket i de 7,4 miljonerna betalades för lägenheten och hur mycket betalades för terrassen? Eftersom du verkar veta det med bestämdhet kräver jag att du redogör för det omedelbart.
2016-11-02, 17:45
Medlem
Citat:
Du får ursäkta, men vad fan ska man med en terrass till? En 100 kvadratmeter stor terrass kan en snickare dra ihop framför en villa på mindre än en dag för 5.000 svart. Hur mycket i de 7,4 miljonerna betalades för lägenheten och hur mycket betalades för terrassen? Eftersom du verkar veta det med bestämdhet kräver jag att du redogör för det omedelbart.

En takterass på 72 kvadratmeter mitt på Södermalm är mycket ovanligt, tror inte ens det finns idag. 7,4 miljoner för lägenheten och terassen. Vadå varför antar du att det är två separata affärer?

http://www.svd.se/rekord-74-miljoner-for-37-kvadrat--i-hus-som-inte-finns#sida-4
2016-11-02, 17:54
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
En takterass på 72 kvadratmeter mitt på Södermalm är mycket ovanligt, tror inte ens det finns idag. 7,4 miljoner för lägenheten och terassen. Vadå varför antar du att det är två separata affärer?

http://www.svd.se/rekord-74-miljoner-for-37-kvadrat--i-hus-som-inte-finns#sida-4
Nej, jag undrade bara hur mycket "värde" man bedömer att själva bostaden för sig och terrassen har. Hur mycket mer fick köparen betala för affären jämfört om det inte funnits någon terrass?

Skulle du köpa en bostad som inte finns med dina hopsparade 300.000 och med hjälp av din borgensman? Särskilt nu när du saknar fast anställning? Skulle du lita på att bostaden, under rådande extrema bolånebubbla, faktiskt blev färdigbyggd? Vad skulle hända om bolånebubblan brister innan bostaden är färdig? Kommer den att under alla omständigheter byggas färdig ändå?

Dessutom vill jag veta hur mycket pengar som ännu så länge bytt ägare. Handpenning eller hela summan? Vilka garantier finns det att köparen har pengar kvar när bostaden är färdig (om vi nu antar att endast handpenning betalats) eller att bostaden faktiskt kommer att byggas (om vi nu antar att hela summan betalats)?
Senast redigerad av LuktenUtavBajs 2016-11-02 kl. 18:03.
2016-11-02, 18:15
Medlem
Citat:
Nej, jag undrade bara hur mycket "värde" man bedömer att själva bostaden för sig och terrassen har. Hur mycket mer fick köparen betala för affären jämfört om det inte funnits någon terrass?

Skulle du köpa en bostad som inte finns med dina hopsparade 300.000 och med hjälp av din borgensman? Särskilt nu när du saknar fast anställning? Skulle du lita på att bostaden, under rådande extrema bolånebubbla, faktiskt blev färdigbyggd? Vad skulle hända om bolånebubblan brister innan bostaden är färdig? Kommer den att under alla omständigheter byggas färdig ändå?

Dessutom vill jag veta hur mycket pengar som ännu så länge bytt ägare. Handpenning eller hela summan? Vilka garantier finns det att köparen har pengar kvar när bostaden är färdig (om vi nu antar att endast handpenning betalats) eller att bostaden faktiskt kommer att byggas (om vi nu antar att hela summan betalats)?

Själva lägenheten utan terass borde med dagens kvadratmeterpriser i innerstaden landa mellan 120-140k/m2. Terassen är mycket spekulation, finns inte mycket att jämföra med. Personligen tror jag att det är ett mycket bra köp, både som ren spekulation (exklusivt) och för att använda som levnadsutrymme när vädret tillåter.

Du förutsätter att det finns en bubbla som är extremt stor, jag utgår inte från att bubblan är given, men kan se riskerna med det ränteläge vi har just nu. Huruvida just detta bygge inte går av stapeln eller ej så tror jag att det kommer bli av i och med att de redan hade sålt 90% av alla lägenheter.

Vid köp av nyproduktion betalar man oftast först en reservationsavgift respektive en bokningsavgift. Sedan betalar man handpenning ett par månader innan inflyttning, samt hela beloppet det datum man får nycklarna till lägenheten. Därför borde det ligga i bådas intresse att affären/bygget blir av.
2016-11-02, 18:49
Medlem
Trillskes avatar
Som redan påpekats handlar det om en takterass, d.v.s. mer yta. Sen skulle förstås precis varenda del av världen förutom Sverige skratta arslet av sig åt förslaget att köpa loss den där för det priset - så nog ligger ekonomisk idioti bakom - men det är snarare den inhemska marknaden som helhet som har fått spel. Köparen får hoppas på framtida nationell myopi och pippi långstrump-mirakel.
2016-11-02, 18:49
Medlem
På onsdagskvällen klockan 19 svensk tid lämnar Fed-chefen Janet Yellen ett nytt räntebesked.

Marknaden prissätter 16 procents sannolikhet för att Fed höjer räntan på onsdagen, men istället bortåt 70 procents inför nästa räntemöte i december.

Senast redigerad av Pompripossan 2016-11-02 kl. 18:53. Anledning: sss
2016-11-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Eftersom du inte kan skilja på entreprenör och byggherre är det svårt att föra en vettig diskussion.
Mja, det är väl hugget som stucket ifall det är JM direkt eller den av JM skapade BRF som är byggherre. Och i båda fallen är det JM som rapporterar kostnaderna till SCB.

Och det blir i båda fallen BR-köparna som får betala.

Det har inte framgått ur det du har skrivit att de skillnader du vill hävda har någon relevans i sammanhanget.

Citat:
Att du har noll koll på utvecklingen av markpriserna gör inte saken bättre.
Jag använder data från SCB. Vad använder du?

Citat:
Sen vill du att jag ska jämföra bostäder med en platt-tv. Du har mycket att lära
Skrev inte jag uttryckligen att det inte förelåg någon jämförelse.
Men varför kan du inte redovisa konsekvenserna av den princip du hävdar. Kan du inte göra det pekar mycket på att du ägnar dig åt rent godtycke.
2016-11-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja, jag kommer ibland i kontakt med folk som har diagnosen Asperger och det är slående hur likartat kommunikationen med dessa är jämfört med några i den här tråden.
Hm, är det sådana som är icke-troende, och inte ser den bubbla som ni troende känner i hela kroppen finns. Och som är oförskämda nog att vilja ha något slags konkret stöd för bubblor.

Förstår att dom kan upplevas som jobbiga.
2016-11-02, 19:25
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Mja, det är väl hugget som stucket ifall det är JM direkt eller den av JM skapade BRF som är byggherre. Och i båda fallen är det JM som rapporterar kostnaderna till SCB.

Och det blir i båda fallen BR-köparna som får betala.

Det har inte framgått ur det du har skrivit att de skillnader du vill hävda har någon relevans i sammanhanget.

Jag använder data från SCB. Vad använder du?

Skrev inte jag uttryckligen att det inte förelåg någon jämförelse.
Men varför kan du inte redovisa konsekvenserna av den princip du hävdar. Kan du inte göra det pekar mycket på att du ägnar dig åt rent godtycke.

Det är du som hävdar att det är en princip för platt-tv, ingen fattar varför du vill diskutera elektronik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in