2016-11-02, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nej.

Vad säger att dopingen kommer från salvan?

Det är tvärtom PRECIS vad det gör, även definitionsmässigt.

Ämnet är ett känt dopingmedel som flera - särskilt kvinnliga, pga avsaknaden av specifika biverkningar - idrottare använt och fällts för under idrottshistorien. Alla idrottsläkare känner till detta (till och med min pensionerade far som ändå huvudsakligen jobbat med helt andra specialiteter). Det är helt enkelt otänkbart att Norges landslagsläkare inte vet precis vad det handlar om - särskilt med tanke på hans egen bakgrund...

Tror man på de norska "förklaringarna" måste man ju faktiskt vara helt dum i huvudet på riktigt.

Jo, det finns förmildrande omständigheter. Sotomayor är ett lysande exempel.
Är det inte salvan det hela tiden har handlat om? Det är iaf den jag diskuterar.
Och har den strykits på läpparna och inte har en prestionshöjande effekt, så är just precis det en förmildrande omständighet.
Hon får, lyckligtvis, bara en reprimand.
Men, visar det sig att det ligger mer bakom, är jag den förste att döma henne.
Men då måste ju bevis fram och inte en massa spekulationer.
Citera
2016-11-02, 13:59
Medlem
"Tror man på de norska "förklaringarna" måste man ju faktiskt vara helt dum i huvudet på riktigt."

Nu tar du väl ändå i?
För att jag anser att Johaug inte har dopat sig medvetet och således bör dömas till en milt straff så är väl jag inte helt, märk väl, helt dum i huvudet?
Anser du även att de som tror att ALLA svenska längdåkare har rent mjöl i påsen, är dumma i huvudet?
Eller du är en av dessa?
Citera
2016-11-02, 14:09
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luton
Var ska jag börja....
Du kan ju börja med att bemöta mitt inlägg istället för att orera om annat.
Citera
2016-11-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Du kan ju börja med att bemöta mitt inlägg istället för att orera om annat.

Det har jag väl gjort? Och vi har olika uppfattningar.
Citera
2016-11-02, 14:15
Medlem
Citat:
"Tror man på de norska "förklaringarna" måste man ju faktiskt vara helt dum i huvudet på riktigt."

Nu tar du väl ändå i?
För att jag anser att Johaug inte har dopat sig medvetet och således bör dömas till en milt straff så är väl jag inte helt, märk väl, helt dum i huvudet?
Anser du även att de som tror att ALLA svenska längdåkare har rent mjöl i påsen, är dumma i huvudet?
Eller du är en av dessa?

Det skulle vara intressant att höra dina faktiska förklaringar på alla orimligheter i deras historia.

Allt i hela fallet pekar tydligt på medvetet intag av clostebolprodukt i någon form. Absolut inget talar emot. Det enda är att utövaren själv påstår att det har gått till på det orimliga viset, att man trott det var en vanlig ej dopingklassad munsalva som gett upphov till anabolan i urinet.

Men bara för att någon påstår något höjer inte detta trovärdigheten i det som påstås. Det måste finnas en bevisbar substans, eller i alla fall logik, alternativt att historiska fakta talar för saken.

Säg att jag är moder Teresa, omtyckt av alla. Jag sätter mig och hulkar på en presskonferens och svär att det finns rengbågsfärgade enhörningar och att jag sett dem. Min polare är med och säger samma sak. Skulle du tro på mig eller avfärda mig givet allmänt kända fakta?
Citera
2016-11-02, 14:20
Medlem
catos avatar
Finns väl ingen längre tror att svenska skidåkare är helt rena, bara sämre dopade. Kallas form i OS är lite väl misstänkt, om Björgens manliga kropp skulle sitta på en ryska skulle hon blivit dopingförklarad innan hon ens satt på sig skidorna, att Johag var dopad är klarlagt. Troligen kommer vi aldrig få veta några testresultat. Det är klart att norska skidåkare haft mycket pengar, och kunnat använda sig av medel som inte Wada kunde se vid sina kontroller, tror tyvärr detta är något vi kommer få leva med. Troligen kommer resultatlistorna i år vara lite jämnare då åkarna blir försiktigare, men det kommer ändras. Tror inte du som ren åkare når topp 10.
Citera
2016-11-02, 14:31
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Olika uppfattningar kan man ha av flera olika orsaker. Jag tror att du har en annan uppfattning än dom flesta här för att du helt enkelt inte känner till dom fakta som finns i detta fallet. Fakta som tidningarna i Sverige och Norge inte har tagit upp eller undersökt, då är det lätt att missa dom om man inte är lite nördigare än normalt. Läs mitt inlägg sist på förra sidan så får du en sammanställning av vad som har hänt så får du sen bestämma dig om du ska fortsätta tro på vad Johaug och läkaren säger.

Tror man fortfarande på dom efter det så skulle jag säga att man förolämpar deras intelligens, för då är deras kollektiva dumhet i klass med vad våra norgehistorier berättar..
Citera
2016-11-02, 15:15
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Men bara för att någon påstår något höjer inte detta trovärdigheten i det som påstås. Det måste finnas en bevisbar substans, eller i alla fall logik, alternativt att historiska fakta talar för saken.

Den fakta-bit som stärker historien är att TJ hade ovanligt jobbiga munsår vid detta tillfälle.
Låter osannolikt att man medvetet har planerat att hon ska få det i förväg (utifallatt).
Hade hon bara "tur" som hade det just när hon åkte dit?
Samtidigt är den officiella förklaringen ännu mer osannolik...
Citera
2016-11-02, 15:21
Medlem
Citat:
Vad då mot all förmodan? Det är väl snarare så att det har gått till precis så som hon säger.
Krämen köptes väl i Italien ocn användes i Italien?
Oaksamt och klantigt? Ja.
Salvan visades väl på presskonferensen, alltså har de tagit den till Norge. Det har dock inte framkommit om huruvida hon använde den ännu på norsk mark
Citat:
Ger mängden några fördelar, om nu ngn fortfarande tror det handlar medveten doping, nej.
Korkat sätt att dopa sig på isf.
Vad vet du om det. Hon använde salvan många (över 10) dagar enligt egen utsago. För anabola finns inga minimigränsvärden enligt WADA. Mängden hon säger sig tagit ger knappast biffiga muskler, men kan man verkligen utesluta att mängden clostebol hon haft i kroppen inte förbättrat återhämtningen? Steroidbruk inom konditionsidrotter handlar främst om återhämtning.
Citat:
Astmamedicinen som används då?
Oetiskt må hända, men doping? Nej.
Här handlar det om mängder. Håller man sig till terapeutiska doser och har diagnos (ingen astmatiker behöver mer än två puffar ur vanlig inhalator) är det OK. Tar man mer än WADAs gränser är det dopning.
Citat:
Tror ni på fullaste allvar att ingen i svenska skidlandslaget tar astmamedicinen trots att de inte har astma? Allvarligt, ni gör alltså det?
Landslagsläkaren säger att man inte gör det. Men det har säkert hänt. Men bara för att eventuellt vissa svenskar eller andra gör det blir det inte OK.
Citera
2016-11-02, 15:28
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Nej. Jag skrev ett inlägg där jag angav ett antal skäl till varför Johaug affären borde vara ett polisiärt ärende. Du lade ut texten om helt andra saker.
Citera
2016-11-02, 15:49
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Jo, det finns förmildrande omständigheter. Sotomayor är ett lysande exempel.
Är det inte salvan det hela tiden har handlat om? Det är iaf den jag diskuterar.
Och har den strykits på läpparna och inte har en prestionshöjande effekt, så är just precis det en förmildrande omständighet.
Hon får, lyckligtvis, bara en reprimand.
Men, visar det sig att det ligger mer bakom, är jag den förste att döma henne.
Men då måste ju bevis fram och inte en massa spekulationer.
Du måste ju vara mer än lovligt naiv, läs tråden så ser du att salvan är en cover upp och hur ofta har inte en dopad person kommit med bortförklaringar men tydligen lönar det sig att aldrig erkänna då du m.fl. går att lura.

F.ö är det TJ som måste komma fram med bevisen, bevisen som fäller henne finns redan i provresultaten och att hon erkänt användning även om det nu självklart är en lögn.
Citera
2016-11-02, 16:14
Medlem
Jag är helt på det klarar att ni besitter mer vetskap om detta än mig, jag har inte bemödat mig att lusläsa allt.
Men är det klarlagt att det är en cover up? Isf kommer väl alla instanser sättas in och case closed?
Ni är mer insatta än mig och har fakta som inte det har skrivits om i norsk eller svensk media, har dessa fakta presenterats för ansvariga?
Som GW säger, gör det inte så svårt, jag tycker det är en högst rimlig förklaring att hon har smetat på sina läppar med denna salva och sen åkt fast i ett dopingtest, men inte haft för avsikt att prestera bättre.
Omständigheter finns här också, hade en ryss sagt samma sak hade jag inte trott det pga dopinghistoriken, Norge har inte en sådan.
Straffet ska isf handla om oaktsamhet och inte om att medvetet fuska till sig bättre resultat.
Om det nu förekommer, vilket jag inte tror, systematisk doping och har gjort en längre tid, vad är det då som talar för att det inte skulle förekomma liknande i Sverige?
Skulle Sverige vara förskonade?
Tror du/ni att Johaug medvetet fuskat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in