Citat:
Ursprungligen postat av
elephantstone
¨
Kul att höra!

Vill göra en input för ICA också som faktiskt gör goda färskkorvar. Det har hänt att jag har slängt på tre sorters ost (finns i samma butik) på korven och låtit den smälta när jag värmt brödet.
Jadå! Röd pölse är väl mer korrekt, vet inte varför jag förknippar pölse med den röda. Kanske från när jag var liten. Oerhört gott är det i alla fall och särskilt om man kokar den i lite lagerblad samt pepparkorn.
Men på danska pölsor smetar man ju inte på något.
Utan man Doppar pölsan sin, i det smet man har bredvid.
Brödet tillika, det hålles sidanom. Och brödet är inte ens med skåra, utan en brödbit att doppa med.
Förutom den danska Fransk hotdog såklart.
Den är ingen pölsa, utan den stoppar man i ett hål i ett franskbröd ... som man först har hällt majonäs i.
Röda pölsor är inte som de brukar, eftersom man förbjöd den gamla rödfärgen för flera år sedan.
Då blev pölsorna bruna. Men man har väl kommit på ett ersättningsmedel för röd nyans numera?
---
Smält ost, som ngn i tråden här ovan förslagit, har jag faktiskt testat själv.
Men resultatet blev inte så bra tyckte jag.
Jag använde Västerbottensmulor, men det blidde ändå ingen höjdare. Korv har för stkarp smak för smält ost förmodar jag.
Hmmm ... kanske nån riktigt stark mögelost hade kunnat fungera ???
De är ju salta till karaktären.
Tex en "linjal" utskuren från en bit blåmögelost att lägga i korvbrödet, bredvid själva korven ?
Tillsammans med litet Kapris kanske.