2016-11-01, 22:09
Medlem
Melker Schörling köper huset i Torekov som varit uppe i tråden i flera vändor

http://www.affarsvarlden.se/bostad-fastighet/schorling-har-kopt-sveriges-dyraste-hus-6800657
Citera
2016-11-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Fastnade i en rätt så trevlig, men inte uppseendeväckande (utifrån Udda Hemnet-objekt) lägenhet. Men den hade ett attribut: den slitna stegen. Det är en rejäl stege, med färgstänk - vad gör den där? http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-vasastan-stockholms-kommun-upplandsgatan-29-10308335
Jag skulle tippa på att den används för att hänga kläder på. Någon som tycker att stegen är "för genuin" för att kastas och samtidigt har läst något reportage om att återanvända grejer i andra syften än de var skapta för.
Citera
2016-11-02, 01:38
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Brandstation till salu med riktig brandbil i. Där sitter man tryggt från Carolyns tändstickor.

Undrar förresten om man som ägare får gå ner och inspektera brandmännens duschutrymme då och då.

http://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-7rum-blikstorp-hjo-kommun-centralvagen-10-9616295
Arkiv: http://archive.is/Wk7vx

Ingen av lägenheterna verkar ha ett ordentligt kök med hyfsade tillagningsmöjligheter. I båda köken ser man till exempel en mikrovågsugn med två spisplattor/kokplattor, för att en riktig spis saknas. Då har ändå lägenhet 1 (kallas så på bilden, det handlar om lägenheten med två rum) potential till ett riktigt kök med tanke på storleken. Köksdelen befinner sig ju i vardagsrummet (öppen planlösning).

Förstår inte hur positivt det är i slutändan, oavsett om köparen vill bo i någon av lägenheterna eller hyra ut dem båda. Men det kanske beror på att jag vill ha bättre tillagningsmöjligheter, och helst riktig spis med ugn också.
Citera
2016-11-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Såna här hus får mig att vilja lämna Stockholm för alltid. Man kan alltså välja mellan denna villa i Hultsfred eller en liten 1:a i Stockholm för samma pengar...

En kul detalj tyckte jag var TV:n. Gissar på Bang & Olufsen med några år på nacken. Fanns en tid då den där säkert var det nyaste och modernaste man kunde ha. Och vid tiden för inköp kostade den nog en betydande andel av hela husets värde.

Innan du flyttar bör du uppmärksamma att huset i fråga ligger drygt hundra meter från Hotell Moliljan som numera är asylboende för bortåt 500 flyktingar. En av den moderna svenska landsbygdens pittoreska små inslag.
Citera
2016-11-02, 10:21
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

http://www.affarsvarlden.se/bostad-fastighet/schorling-har-kopt-sveriges-dyraste-hus-6800657

Inte för att det märks på hans konto direkt men vad fasen ska han med rucklet till? Riva och bygga nytt? Frågan är om han får det?
Citera
2016-11-02, 10:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Jag har missat denna. Vad motiverar priset?
Jag menar, själva byggnaden var ju inget att hänga i granen. Är det något historiskt värde i den, födelsebostad åt nån känd eller liknande? Stor mark?

Torekov må vara attraktivt (har ingen aning..) men jag får ändå inte ihop att det skulle vara värt 13 miljoner..

edit: Marken verkar inte heller vara nåt att skryta med. I direkt anslutning till havet men det är väl knappast privat strand.
Senast redigerad av Beaver14 2016-11-02 kl. 10:40.
Citera
2016-11-02, 10:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jag får samma känsla.
Det ser ut som ett drömhus på utsidan, men insidan hade jag gärna gjort om en hel del.

TVn är en 10-20 år gammal B&O BeoVision Avant 32 med inbyggd VHS och HiFi-stereo och en massa annat godis. En tung (status och finesser) pjäs när den kom. Även stereon i huset är en B&O.

Jag tycker tvärtom. Den invändiga stilen går bra ihop med huset och känns för mig inte daterad. Badrummet är dock förskräckligt med det blåa kaklet och spegeltaket..

Att byta taket blir dock inte gratis, det ser ut som att det börjar bli dags för en översyn där.
Men ett mycket fint hus för den pengen. Vill man bo ensligt och stort så vore det nåt.
Citera
2016-11-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Det är Torekov
Citera
2016-11-02, 11:23
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Jag menar, själva byggnaden var ju inget att hänga i granen. Är det något historiskt värde i den, födelsebostad åt nån känd eller liknande? Stor mark?

Torekov må vara attraktivt (har ingen aning..) men jag får ändå inte ihop att det skulle vara värt 13 miljoner..

edit: Marken verkar inte heller vara nåt att skryta med. I direkt anslutning till havet men det är väl knappast privat strand.

Läget, läget och läget!
Torekov har de senaste decennierna seglat upp som en exklusiv badort för överklassen! Jag har en bekant vars föräldrar under 80-talet hyrde ett hus i Torekov på sommrarna. De fick erbjudande om att köpa loss huset för en rimlig peng vilket i dag inte hade varit lösbart.

EDIT: Min bekants föräldrar nappade inte på erbjudandet
Citera
2016-11-02, 12:25
Medlem
Citat:
Som redan nämnts, det är Torekov. Finns inget ställe i landet som anses finare när det kommer till sommarställen.

Det är helt enkelt en statussymbol hos överklassen att ha en stuga i Torekov. Ju äldre, desto bättre.
Citera
2016-11-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Inte för att det märks på hans konto direkt men vad fasen ska han med rucklet till? Riva och bygga nytt? Frågan är om han får det?

Tänkte detsamma! En så pass rik människa vill väl ha den ultimata statussymbolen när det kommer till sommarhus men med tanke på hur det ser ut invändigt och hur trångt det är så var min första tanke; kommer de någonsin själva att vistas där. Kanske de köpte det som en investering och skrytobjekt men tänker hyra ut det eller låna ut till släktingar?
Citera
2016-11-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tänkte detsamma! En så pass rik människa vill väl ha den ultimata statussymbolen
Det där huset är den ultimata statussymbolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in