2016-11-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Hade varit mumma att få honom hit. I somras var jag ganska övertygad om att Danne skulle hämta in honom, nu är jag inte lika säker. Går HBK gå upp så tror jag han stannar kvar annars ligger vi nog bra till ifall man ser till de svenska klubbarna.
Konkurrensen i Malmö är ju lite problematisk med Svanberg som är jämnårig och som jag förstått det är de hyfsat lika varandra, användbara på hela mittfältet och som släpande anfallare. Jag ser dock gärna att vi utnyttjar vårt ekonomiska övertag genom att säkra upp unga spelare som Sead och låta honom fortsätta utvecklas i sin hemmiljö. Med facit i hand är det nog så vi borde agerat med Erik Andersson exempelvis.
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Också positivt att örjans är gräs, tycker plastspelare brukar floppa allt för ofta när de kommer till gräsklubbar. T.ex. orsaken till att jag tycker att Simon Skrabb är ointressant.
Tveksamt om plastspelare lyckas sämre än de som är uppväxta på gräs, det är i alla fall inget jag upplevt i MFF eller resten av Allsvenskan. Thelin, Forsberg och Albornoz kom till MFF från klubbar med plastmatta, acklimatiserade sig snabbt, gjorde bra ifrån sig (på fotbollsplanen) och gick vidare i sina karriärer, Tinnerholm och Jeremejeff har inte heller haft några problem med att acklimatisera sig. Majoriteten av ynglingarna är mer eller mindre uppväxta på konstgräs men de slår ändå igenom i hyfsat rask takt både i Malmö och i AIK. Jag är ingen vän av plasten men här ser jag inget fog för gnäll.
2016-11-01, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Konkurrensen i Malmö är ju lite problematisk med Svanberg som är jämnårig och som jag förstått det är de hyfsat lika varandra, användbara på hela mittfältet och som släpande anfallare. Jag ser dock gärna att vi utnyttjar vårt ekonomiska övertag genom att säkra upp unga spelare som Sead och låta honom fortsätta utvecklas i sin hemmiljö. Med facit i hand är det nog så vi borde agerat med Erik Andersson exempelvis.

Vi vill ha spelare som kan spela på flera positioner så jag tror inte det hade varit några problem att få Sead att passa in i laget. Lyckas man skeppa iväg Sana ser jag Sead som en utmärkt ersättare, jag vill till och med påstå att Sead redan nu är en bättre spelare än Sana.

Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Och ännu mindre oväntat är det att John Chibuike lämnar AIK nästa vecka, märkligt hur ofattbart lite han uträtta i klubben

Frågan är vart han hamnar. Inte så att han övertygade direkt. Lite synd faktiskt, trodde han skulle utmärka sig mer än Obasi...
2016-11-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Han är säkert topp-5 bland dom bästa spelarna som någonsin spelat hos oss. Jag vägrar tro att han är slut redan som 28-åring. Vad gäller hans position så är han visserligen ganska allround men jag tyckte alltid han var bäst som högerytter.

Handlar det inte om "afrikanska" 28 då? Skulle tro att han är några år äldre än vad som står i passet.
2016-11-01, 21:43
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Frågan är vart han hamnar. Inte så att han övertygade direkt. Lite synd faktiskt, trodde han skulle utmärka sig mer än Obasi...
Häcken är nog inte orealistiskt, och även jag trodde han skulle göra mer avtryck än Obasi men ibland har man bra fel.. Obasi har visat sig va utomordentligt jävla bra medan Chibuike på sin höjd fått hoppa in i 10 minuter, av dessa två var det också sistnämnde som var "prestigevärvningen".

Ryktena säger att vi fortfarande förhandlar med Obasi men dessvärre är det inte speciellt realistiskt med en fortsättning..
2016-11-01, 21:44
Medlem
Citat:
Vi vill ha spelare som kan spela på flera positioner så jag tror inte det hade varit några problem att få Sead att passa in i laget. Lyckas man skeppa iväg Sana ser jag Sead som en utmärkt ersättare, jag vill till och med påstå att Sead redan nu är en bättre spelare än Sana.
Vi har ju rätt många spelare som ligger före Sana i konkurrensen om kantplatserna och Cibicki på väg tillbaka så det hänger rätt mycket på vilka spelare som lämnar i vinter för just nu är Sana sjua i konkurrensen om startplats på kanten. Då är det bättre att sätta Piotr Johansson där eller flytta upp en lärling än att lägga stora pengar på Sead.
2016-11-01, 22:01
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Varför det? Obasi har bättre meriter på högre nivå än Chibuke med Bundesliga och Champions League samt landslagsspel. Sen att vi i Sverige hade kanske mer koll på Chibuke sen hans tid i Häcken där han var bra är en annan sak.
2016-11-01, 22:32
Medlem
anteri17s avatar
Sead har lika mycket fotboll i sig som Isak (Svanberg har jag sett för lite). Någon formdipp på hösten har jag inte tyckt mig se. Sead har varit bra hela året. Bästa spelare i SE.
2016-11-01, 22:54
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:

Landskrona åkte ur när Erik gick till mff så att stanna där hade inte varit ett bra alternativ. Det blir nog lite väl tufft att hitta speltid till 2 17-åringar (18 nästa säsong). Jag är tveksam till att köpa och låna ut är någon vidare ide i Sverige med tanke på att alla vill sticka utomlands så fort som möjligt och ofta är ointresserade av förlänga sina kontrakt.
2016-11-01, 22:55
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Sead har lika mycket fotboll i sig som Isak (Svanberg har jag sett för lite). Någon formdipp på hösten har jag inte tyckt mig se. Sead har varit bra hela året. Bästa spelare i SE.

Hoppas han gör ett eller två år till i Sverige så han slipper dö b-lags- och bänkvärmardöden utomlands.
2016-11-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Landskrona åkte ur när Erik gick till mff så att stanna där hade inte varit ett bra alternativ. Det blir nog lite väl tufft att hitta speltid till 2 17-åringar (18 nästa säsong). Jag är tveksam till att köpa och låna ut är någon vidare ide i Sverige med tanke på att alla vill sticka utomlands så fort som möjligt och ofta är ointresserade av förlänga sina kontrakt.
Jag misstänkte det men orkade inte googla, hursomhelst tror jag att Erik Andersson nog mått bättre av att fortsätta i Superettan eller en mindre klubb i Allsvenskan än att harva i MFFs U21. U21 serien fyller ett syfte för spelare från u19-lagen och ringrostiga spelare från a-laget men att enbart spela i den serien tror jag inte är särskilt utvecklande. Det är ju upp till Sead om en omedelbar utlåning är attraktivt nog och där har jag mina tvivel men för hans utveckling tror jag att det vore bra. Bröndby gjorde så med Gustaf Nilsson och det är knappast en större klubb eller på en bättre nivå än MFF. Den utlåningen var förvisso värdelös med tanke på att han skadade sig direkt men tanken är god.

Om Sead är så bra som anteri17 säger så är han definitivt aktuell för speltid i MFF och antagligen aktuell för större klubbar med fetare plånböcker. Att gå in i säsongen med två blivande 18-åringar som back-up på kanterna känns som en gamble men är de bra nog så väljer jag det över Sana alla dagar i veckan.
2016-11-01, 23:45
Medlem
anteri17s avatar
Jag har ingen anledning att hypa Sead. Jag håller på Sirius. Däremot kan jag ha fel.
2016-11-01, 23:58
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Jag misstänkte det men orkade inte googla, hursomhelst tror jag att Erik Andersson nog mått bättre av att fortsätta i Superettan eller en mindre klubb i Allsvenskan än att harva i MFFs U21. U21 serien fyller ett syfte för spelare från u19-lagen och ringrostiga spelare från a-laget men att enbart spela i den serien tror jag inte är särskilt utvecklande. Det är ju upp till Sead om en omedelbar utlåning är attraktivt nog och där har jag mina tvivel men för hans utveckling tror jag att det vore bra. Bröndby gjorde så med Gustaf Nilsson och det är knappast en större klubb eller på en bättre nivå än MFF. Den utlåningen var förvisso värdelös med tanke på att han skadade sig direkt men tanken är god.

Om Sead är så bra som anteri17 säger så är han definitivt aktuell för speltid i MFF och antagligen aktuell för större klubbar med fetare plånböcker. Att gå in i säsongen med två blivande 18-åringar som back-up på kanterna känns som en gamble men är de bra nog så väljer jag det över Sana alla dagar i veckan.

Svårt att säga att vad som är bäst. Jag tycker Malmö borde satsa på att förbättra startelvan just nu, känns inte som det finns mycket plats för framtidsinvesteringar och breddspelare, vilket Sead (och Jesper som nämndes) skulle bli. Dessutom kommer ett antal spelare tillbaka från lån.

Hade Sead varit lika bra som Isak hade någon klubb plockat honom för länge sedan. Jesper K känns mer spännande tycker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in