2016-11-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är en ganska bra liknelse. Religiösa brukar ha svårt med det mätbara.
Det är mycket påståenden och skrämsel mot de icke troende.
De kristna drar till med helvetet efter döden, och bubbelpratarna om ett helvete redan på jorden när "bubblan" kraschat.

Enda sättet att klara sig från bubbelhelvetet är att bosätta sig i skogen, eller möjligen i en HR i Rinkeby.

I grunden är det ju en fråga om hur man definierar bubblan. Men några sådana definitioner ser vi inte röken av. Börjar man med kvantifieringar av verkligheten inser ju bubbelpratarna att deras helvete kan brinna inne så att säga (pun intended).

En del försöker med prisuppgång. Problemet dom får att vi haft en hel del prisuppgång på det mesta genom åren, utan att det efterföljts av någon krasch.

Avvikelse mot inflation försöker andra med. Problemet dom trillar på är att lönerna de senaste 20 åren ökat mer än inflation. Därmed behöver en del varor/tjänster öka mer än inflation. Det personalintensiva stiger mer. Och varor/tjänster som inte kan dra nytta av produktionsflytt till low cost länder.

I desperation drar man till med avvikelse mot disponibel inkomst. Problemet med det är att avvikelsen inte är så stor. Och den lilla avvikelsen kan förklaras med t ex standardökning. Och så var bubblan borta.
Men det är ju som att bevisa att gud inte finns och hur många religiösa går med på det?

Exakt, man måste definiera vad en bubbla är. Räntorna har ju gått ned från 6% till 1.5% på 10-15 år, vilket betyder att pengar nu är 1/4 så dyra. Ponera att den ändringen hade skett över natten, då hade det ju varit snorbilligt att köpa kåk dagen efter jämfört med dagen innan.

Kanske är det helt irrelevant att prata om bostadspriser i absoluta mått så som kvadratmeterpris och istället prata om vad det egentligen kostar att bo i kåken per månad. För i slutändan så är det mest relevant vad det kostar att bo per månad samt hur läget kommer förändras i framtiden. Vad det står på kvittot man fick när man köpte kåken är lite mindre relevant.
2016-11-01, 19:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hur mätte "du" dig fram till att vi inte har en bubbla?

Jag konstaterar att ni inte har belägg för en bubbla när ni inte ens kan tala om vad ni menar med det. Jag själv undviker begrepp som det inte finns någon allmänt vedertagen uppfattning om vad det betyder.

Jag anser däremot att det är snorbilligt att äga sitt boende idag och jag tror de flesta kan enas om att det inte är detsamma som en bubbla.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-11-01 kl. 20:07.
2016-11-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag säger att det är goda tider, mycket goda tider för byggbolagen, men vinsterna har inte dragit iväg som de skulle kunnat göra för byggherren. Detta av tre anledningar.
Skrev du inte nyss att byggarna hade grabbat prisuppgången?

Citat:
1. Markpriset har dragit iväg rejält i storstadsregionerna
Diskussionen gäller Sverige. Och då kan man se att priserna på mark ökat ungefär som byggnadskostnaden.
Sedan utgör markpris ca 15% av produktionskostnaden för en lägenhet. Dvs den stora uppgången i kronor är inte mark utan något som då byggarna skulle kunna ta som ren vinst.

Citat:
2. Entreprenadpengen har blivit dyrare. Pga. brist på arbetskraft och fullsmetade entreprenörer
Vill du plötsligt säga att byggarna har fått ökade kostnader? Och det nu inte är dom som grabbat prisökningen som vinst?
Brist på arbetskraft låter inte seriöst iom att vi de senaste 20 åren (som den sk bubblan vuxit) så har bostadsproduktionen legat väldigt lågt.

Citat:
3. Antalet aktörer på marknaden som bygger har ökat lavinartat
Konkurrensen har ökat. Sådant pressar priserna. Men du vill påstå att konkurrensen då höjt priserna?

Citat:
Det är en självklarhet att ta mer betalt för en bostad om betalningsviljan ökar hos köparna. Betalningsviljan för bostäder ökar om du kan låna billiga pengar.
Är det inte lika självklar att ta mer betalt om betalningsvilja ökar hos köparna av platt-tv? Och ökar inte betalviljan för platt-tv om man kan låna billiga pengar?

Du har gått och skaffat en väldigt besvärlig förklaringsbörda här.
(När det gått så långt att du i dina förklaringsförsök börjar påstå att de som tillverkar hus är genetiskt olika de som tillverkar platt-tv, och det är därför olikheter i agerande förkommer, då hoppas jag vi kan vara överens om att du inte riktigt klarar detta).

Citat:
Jag påstår inte att platt-tv priset skjutit i höjden pga låga räntor. Du måste ha en viss oförmåga att tolka text, milt uttryckt.
Du hävdar väl en princip iaf.
Och principen jag sett är att tillverkar höjer priserna när kunderna kan låna till låg ränta.
Är det en annan princip du hävdar? Hur lyder i så fall den principen?
2016-11-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag själv undviker begrepp som det inte finns någon allmänt vedertagen uppfattning om vad det betyder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Real_estate_bubble

Inte vedertagen uppfattning?

Så, hur mäter du en bubbla? Det måste du ju kunna om du ska komma fram till att våra beräkningar är fel.

Seså, fram med den hemliga modellen nu, den du såklart måste ha.
2016-11-01, 20:23
Medlem
Citat:
Jag konstaterar att ni inte har belägg för en bubbla när ni inte ens kan tala om vad ni menar med det. Jag själv undviker begrepp som det inte finns någon allmänt vedertagen uppfattning om vad det betyder.

Jag anser däremot att det är snorbilligt att äga sitt boende idag och jag tror de flesta kan enas om att det inte är detsamma som en bubbla.
Konstaterar att du inte har något belägg för att vi inte har någon bostadsbubbla.
Du har alltså gjort hundratals inlägg i en tråd som handlar om bostadsbubbla utan några som helst argument. Är du frisk?
2016-11-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Exakt, man måste definiera vad en bubbla är. Räntorna har ju gått ned från 6% till 1.5% på 10-15 år, vilket betyder att pengar nu är 1/4 så dyra. Ponera att den ändringen hade skett över natten, då hade det ju varit snorbilligt att köpa kåk dagen efter jämfört med dagen innan.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Citat:
Tidpunkt , 2års boränta , småhuspris
2008-10 , 6.19% , 1 811 KSEK
2007-10 , 5.04% , 1 782 KSEK
2006-10 , 4.23% , 1 625 KSEK
2005-10 , 3.09% , 1 455 KSEK
Berätta varför priserna stiger när räntan stiger.

Många i tråden hävdar att fallande räntor leder till stigande priser. Dock står dom handfallna och stammande med byxorna nere inför data från verkligheten ovan.

(Verkar mer som att det där med fallande räntor skulle leda till stigande priser är mer av någon religiös övertygelse. Iaf lyckas ingen förklara det).

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Kanske är det helt irrelevant att prata om bostadspriser i absoluta mått så som kvadratmeterpris och istället prata om vad det egentligen kostar att bo i kåken per månad. För i slutändan så är det mest relevant vad det kostar att bo per månad samt hur läget kommer förändras i framtiden. Vad det står på kvittot man fick när man köpte kåken är lite mindre relevant.
Vi har talat om boendekostnad i tråden. Men då får bubbelpratarna psykbryt.
Det är ganska billigt att köpa en BR i centrala Stockholm och bo där.

Och ett svårt problem bubbelpratarna har är att det inte är direkt billigare att bo i ny HR än ny BR. Och det talar inte direkt för en bubbla om jag uttrycker mig diplomatiskt.
2016-11-01, 20:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
https://en.wikipedia.org/wiki/Real_estate_bubble

Inte vedertagen uppfattning?

Så, hur mäter du en bubbla? Det måste du ju kunna om du ska komma fram till att våra beräkningar är fel.

Seså, fram med den hemliga modellen nu, den du såklart måste ha.

Den där artikeln har det länkats till tidigare men långt ifrån alla bubbelbabblare i denna tråd ställde sig bakom den definitionen.

Dessutom innehåller den begrepp som unsustainable levels och då får den som hävdar att vi har en bubbla redovisa hur detta mäts upp.

Lite komiskt förresten att du skriver om era beräkningar när ni inte redovisar det trots att vi har efterfrågat dessa så många gånger.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-11-01 kl. 20:46.
2016-11-01, 20:59
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Skrev du inte nyss att byggarna hade grabbat prisuppgången?

Diskussionen gäller Sverige. Och då kan man se att priserna på mark ökat ungefär som byggnadskostnaden.
Sedan utgör markpris ca 15% av produktionskostnaden för en lägenhet. Dvs den stora uppgången i kronor är inte mark utan något som då byggarna skulle kunna ta som ren vinst.

Vill du plötsligt säga att byggarna har fått ökade kostnader? Och det nu inte är dom som grabbat prisökningen som vinst?
Brist på arbetskraft låter inte seriöst iom att vi de senaste 20 åren (som den sk bubblan vuxit) så har bostadsproduktionen legat väldigt lågt.

Konkurrensen har ökat. Sådant pressar priserna. Men du vill påstå att konkurrensen då höjt priserna?

Är det inte lika självklar att ta mer betalt om betalningsvilja ökar hos köparna av platt-tv? Och ökar inte betalviljan för platt-tv om man kan låna billiga pengar?

Du har gått och skaffat en väldigt besvärlig förklaringsbörda här.
(När det gått så långt att du i dina förklaringsförsök börjar påstå att de som tillverkar hus är genetiskt olika de som tillverkar platt-tv, och det är därför olikheter i agerande förkommer, då hoppas jag vi kan vara överens om att du inte riktigt klarar detta).

Du hävdar väl en princip iaf.
Och principen jag sett är att tillverkar höjer priserna när kunderna kan låna till låg ränta.
Är det en annan princip du hävdar? Hur lyder i så fall den principen?

Eftersom du inte kan skilja på entreprenör och byggherre är det svårt att föra en vettig diskussion. Att du har noll koll på utvecklingen av markpriserna gör inte saken bättre. Sen vill du att jag ska jämföra bostäder med en platt-tv. Du har mycket att lära
Senast redigerad av AldoRaine 2016-11-01 kl. 21:02.
2016-11-01, 21:20
Medlem
Citat:
Den där artikeln har det länkats till tidigare men långt ifrån alla bubbelbabblare i denna tråd ställde sig bakom den definitionen.

Dessutom innehåller den begrepp som unsustainable levels och då får den som hävdar att vi har en bubbla redovisa hur detta mäts upp.

Lite komiskt förresten att du skriver om era beräkningar när ni inte redovisar det trots att vi har efterfrågat dessa så många gånger.

Ok vi försöker igen.

Bostadspriser,KPI,Medellöner,M3

Gör en graf med tidsaxel 20 år.

Voila!

Ser du något som avviker?
2016-11-01, 21:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok vi försöker igen.

Bostadspriser,KPI,Medellöner,M3

Gör en graf med tidsaxel 20 år.

Voila!

Ser du något som avviker?

Och var är din beräkning som du referred till?
2016-11-01, 22:08
Medlem
Citat:
Och var är din beräkning som du referred till?

Så du tror att det finns en matematisk formel för att räkna ut bubblan? Vad baserar du det på?

Vad sägs om att ge oss din definition av bubblan istället för att hela tiden försöka styra samtalet åt annat håll?
2016-11-01, 22:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så du tror att det finns en matematisk formel för att räkna ut bubblan? Vad baserar du det på?

Vad sägs om att ge oss din definition av bubblan istället för att hela tiden försöka styra samtalet åt annat håll?

Du har alltså inget att komma med trots att du refererade till dina beräkningar. Var det en bluff?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in