2016-11-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ett uppmärksammat polisbråk utreds nu av åklagare. En förundersökning har inletts mot Lena Tysk, polischef i Västmanland, efter uppgifterna om att hon hotat en poliskollega.

Under tiden som utredningen pågår blir Lena Tysk omplacerad till regionkansliet, skriver polisen region Mitt i ett pressmeddelande.

Enligt regionpolischefen Carin Götblad är det "viktigt att rättsprocessen får verka ostört och att ingen döms på förhand".

http://www.hd.se/2016-11-01/forundersokning-mot-polischef
Citera
2016-11-01, 19:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Fast inte är det den fysiska döden som avses. Död i organisationen snarare. Ingen
befordran, meningslösa arbetsuppgifter sittande i en skrubb eller liknande.

Hur kan du veta vilken sorts död som avses? Det är den utsatte som avgör om hen ansåg sig hotad till livet, Tysk har knappast rätten att i efterhand berätta vilken död hon menade, åtminstone så brukar efterhandskonstruktioner inte vara gångbara inom rättsväsendet.

-Jag ska dränka dig.

Hur som helst så måste personal och allmänhet kunna lita på vad Tysk säger, att hon menar vad hon säger, och oavsett vilken död som avsågs så undrar jag om hennes utspel mot den underlydande kan vara ett grundlagsbrott, någon som vet?
Citera
2016-11-02, 10:01
Medlem
Jag kollade på Veckans Brott i går när Tyskens förehavanden diskuterades. Kan varmt rekommenderas, GW var på bra "dräparhumör"!

Det som framkom är att Lena Tysk har anmält sig själv, rubricering ofredande. Det är ju självklart bara taktik då brottet är närmast obetydligt i straffrättslig mening. Det är ju heller inte fråga om ett ofredande utan olaga hot.

Som en annan användare skrivit här så faller olaga hot under allmänt åtal, så mitt förslag är att någon/några här på FB gör en polisanmälan mot Lena Tysk för det faktiska brottet olaga hot. (Och innan någon skriver; "men gör det själv då!" så har jag inga planer på det, jag trivs bra som uppviglare).

Brottet mot grundlagen är förstås ännu värre, så kör hårt och fortsätt kasta skit på råttan!
Citera
2016-11-02, 19:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan du veta vilken sorts död som avses? Det är den utsatte som avgör om hen ansåg sig hotad till livet, Tysk har knappast rätten att i efterhand berätta vilken död hon menade, åtminstone så brukar efterhandskonstruktioner inte vara gångbara inom rättsväsendet.

-Jag ska dränka dig.

Hur som helst så måste personal och allmänhet kunna lita på vad Tysk säger, att hon menar vad hon säger, och oavsett vilken död som avsågs så undrar jag om hennes utspel mot den underlydande kan vara ett grundlagsbrott, någon som vet?

Hon kommer väl försöka spela på detta. Jag menade nu inte död som i faktiskt död. Men som död i kåren typ. Men även det är faktiskt olaga hot. Speciellt nu när det inte finns någon regel att inte prata till pressen som jag nu känner till...
Citera
2016-11-02, 21:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hon kommer väl försöka spela på detta. Jag menade nu inte död som i faktiskt död. Men som död i kåren typ. Men även det är faktiskt olaga hot. Speciellt nu när det inte finns någon regel att inte prata till pressen som jag nu känner till...
Meddelarfriheten gäller ju även poliser så Tysk lär ha trampat i klaveret ordentligt oavsett vilken död hon avsåg. Om Tysk har sagt det som påstås så kan hon knappast komma undan, det är olagligt att hota, och att förmå underställda att inte nyttja sin grundlagsskyddade rätt att tala med media. Dessutom är antidemokratiska metoder knappast något som en polischef bör ägna sig åt eftersom att polisen skall värna och skydda demokratin genom att upprätthålla lag och ordning.

Tysk tycks vara ännu ett indicium som talar för att Sverige inte är demokratins högborg.
Citera
2016-11-04, 22:07
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Spela och spela, det är väl ganska troligt att det var så hon menade, sen är det illa nog av en person i chefsposition och visar att hon inte borde vara där.

Vad var motivationen dock? Varför var det så illa att den andra kvinnan pratat med media om omorganiseringen?
Citera
2016-11-04, 23:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Spela och spela, det är väl ganska troligt att det var så hon menade, sen är det illa nog av en person i chefsposition och visar att hon inte borde vara där.

Vad var motivationen dock? Varför var det så illa att den andra kvinnan pratat med media om omorganiseringen?

Det borde man väl fråga Dan Eliasson om. Klart är att hon nu känt sig så pressad att hon nu hamnat på olaga hot för att få sina underlydande att inte snacka till media. Detta i sig är helt absurt och speglar då mest på Dan hur hans styre är. Folk under hans styre är så rädda att de hotar folk!
Citera
2016-11-05, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

När poliser med tillgång till vapen säger DÖÖÖÖD o hotar med DÖÖÖDEEEN finns bara en
sak dom menar - vi har ju ett antal dödsskjutningar av poliser och nu dog en kvinna i
arresten - tysk kanske skulle gripa henne o se till att hon blir dööd inom 24 timmar.
Det kräver ju inget åklagarbeslut och berättigar inte heller till skadestånd.
Citera
2016-11-06, 12:26
Bannlyst
http://www.ericgadd.com/music/hurra-du-lever-pang-du-ar-dod/

Uttrycket "du är död" utgör ju i sig en motsägelse. Försök själv använda det i dagligt
tal så ser ni hur meningslöst det är ! Själv läste jag mellan raderna !

http://www.fotbolldirekt.se/2015/11/19/etuhu-atalas-efter-stureplanskaoset-du-ar-en-dod-man/

Blir nästan "bättre" med lite genus !

Leif G W lyckas nästan avrätta Tysk (verbalt alltså) !

"Jag har träffat henne flera gånger och jag har aldrig drabbats av hennes goda omdöme"

"Tysk är djupt involverad i omorganisationen och hon uppskattar naturligtvis inte
den kritiken"

"Det går mer tid åt att bekämpa reformen än att bekämpa buset"

"Fru Tysk är väl kvalificerad för en rejäl reprimand"
Citera
2016-11-07, 00:39
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Fann hennes Facebook:
https://www.facebook.com/lena.tysk?fref=ts

bläddrade ned lite och fann även Carin Götblads:
https://www.facebook.com/carin.gblad?fref=ufi

Mångfascetterade människor haver måhända flera sidor/profiler.
Citera
2016-11-07, 16:18
Medlem
Citat:
Justitiekanslern beslutade på måndagseftermiddagen att det inte blir någon förundersökning mot polisområdeschefen i Västmanland, Lena Tysk.

Citat:
Justitiekanslern (JK) skriver i sitt beslut att det med utgångspunkt i de uppgifter som lämnats i anmälan inte finns anledning att anta att det begåtts något brott mot tryck- eller yttrandefrihetsgrundlagarna.

http://www.vlt.se/vastmanland/sala/jk-vidtar-inga-atgarder-mot-polischef-lena-tysk
Citera
2016-11-13, 23:23
Avslutad
Börjar det komma fram mer och mer om denna Tysken nu?
Två dagar sedan:
Flera poliser riktar kritik mot Lena Tysks ledarskap. En av dem är kommissarie Tutta Domenstam i Västerås.
---
– Mötet kan sammanfattas med tre ord: Högljutt, osammanhängande och otrevligt bemötande.
---
Lena Tysk beteende skapade en osäkerhet och en mycket otrevlig känsla i rummet.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/fler-poliser-kritiserar-tysk

Och Carin Götblad hyllar Lena Tysk:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/gotblad-hyllar-tysks-ledarskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in