2016-11-01, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Nej, det gör det inte. Det du (några av er) har tolkat som missbruk, är bruk. Och inte ens ett långvarigt sådant. Skulle snarare klassa det som att hon testat kokain, några ggr.

Hon hade ingen skyldighet att tala om allt för Per. Att hon inte gjorde så har sina naturliga förklaringar, om man ser till omständigheterna.

Någon bidragsparasit, var hon inte heller. Hon var, helt enligt reglerna, sjukskriven på halvtid. Och ville återgå till heltid.

Begriper inte vad det tillför något, att sitta och snacka skit om Lotta och göra ner henne? Det går bra att starta en skvallertråd i rätt avdelning, om man vill göra sina egna tolkningar (om hon nu klassas som "kändis").

Det är ingen som snackar skit om henne. Man vill bara analysera allting kring fallet.
Citera
2016-11-01, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Det är ingen som snackar skit om henne. Man vill bara analysera allting kring fallet.

Det ska man givetvis göra. Men man får ju se upp så att man inte skapar falska trådsanningar, bara för att fantasin far iväg. Då gör man samma sak, som vissa anklagar pressen för, fast åt andra hållet. Och det är lika illa.

Lotta var inte perfekt, det är ingen av oss. Bilden av Lotta verkar dock ha skenat iväg åt motsatt håll nu, av någon anledning. Det vore bra, om man försökte hålla sig, så gott det går, på jorden.
Citera
2016-11-01, 14:26
Medlem
Citat:
Det ska man givetvis göra. Men man får ju se upp så att man inte skapar falska trådsanningar, bara för att fantasin far iväg. Då gör man samma sak, som vissa anklagar pressen för, fast åt andra hållet. Och det är lika illa.

Lotta var inte perfekt, det är ingen av oss. Bilden av Lotta verkar dock ha skenat iväg åt motsatt håll nu, av någon anledning. Det vore bra, om man försökte hålla sig, så gott det går, på jorden.

Jag vet inte vad du syftar på men allt jag har skrivit har funnits med i fup:en. Jag har inte skrivit någonting som inte går att hitta där.
Citera
2016-11-01, 14:34
Medlem
Citat:
Det drar mörka moln över Solglittrets och Filippasols, inlägg och inställning.

Enligt ert skvaller (för det är just vad det är), så var Lotta en ljugande, manipulerande, knarkande, bidragsparasit som utnyttjade och lurade sina män, samt var korkad som överhuvudtaget träffade Martin från början och därefter inte gick direkt efter första slaget (som är så enkelt gjort, enligt er).

Ni är även förnärmade, upprörda och chockade över det faktum att media inte talat sanning samt gett er "hela bilden", utan vinklat storyn. Som om ni begripit först nu, att så är fallet med i princip allt man läser.

Ni lägger enormt stor vikt på smskonversationer och hörsägen, och tror att det ger en sanningsbild av hur L&M är och vad deras avsikter var.

Martins gärning förminskas och slätas över, med att det aldrig skulle hänt om Lotta bara var lite klokare och hade handlat annorlunda. "Han hade ADHD, sökte ju hjälp, var ärlig osv".

Det finns noll och ingen människokännedom i era, och några tills, åsikter om någon av dem. Ingen djupare analys av hur Lottor eller Martintyper fungerar alls. Utan bara en stark vilja av att vilja "diskutera", dvs. skvallra med likasinnade som håller med (då blir tråden "trevlig") och leka juridiskt kunniga utifrån en falsk självbild som insatta, enbart utifrån att ha läst media, FUParna samt googlat lite.

Martin är sjuk, och det hade varit intressant om någon ville diskutera hur man kan applicera gener och miljö på de skador han har, utifrån Dunedinstudien (se avsnitt 2: http://www.svtplay.se/ditt-forutbestamda-liv ) istället för att snacka skit om Lotta, som nu är död och inte kan försvara sig.

Hur andra "Lottor" blir och fungerar finns det ett tydligt exempel på här i tråden fn. i form av Vargaretas. Som är väldigt labil pga. av vad denne har upplevt och själv berätta om i tråden. Jag hoppas verkligen att denne får all hjälp h*n kan få.

Att ovanstående personer, och de med samma inställning, inte ser problemen på ett djupare plan, gör att inga Lottor eller Martintyper kommer kunna räddas eller ändras. Man måste göra mer än att bara skrapa lite på ytan och tror sig sitta på enkla förklaringar/lösningar.

Snacka om att kasta sten i eget glashus. Du skrev precis att folk skulle hålla sig på jorden och inte skena iväg. Men det gör ju du nu. Det finns ingen som har använt dom orden om Lotta. Varför ljuger du om vad folk skriver? Jag har t ex aldrig skrivit att hon har lurat män. Tvärtom har jag t ex skrivit att hon blev lurad av det förra stolpskottet hon hade som var notoriskt otrogen mot henne.

Allt jag skriver finns att hitta i fup:en. Du är den som fantiserar som påstår att man säger saker som man inte sagt.
Citera
2016-11-01, 14:44
Avslutad
Citat:
Mycket märkligt faktiskt. Förstår också att det kan bli en kris och att man då behöver nån veckas vila. Men att man kan bli sjukskriven i ett halvår för att det tagit slut med en pojkvän det är ju inte riktigt klokt. Och speciellt inte då hon klarade av att leva ett helt normalt liv annars. Misstänker väl också det, att sanningen inte kom fram här heller. Läkaren ville ju inte sjukskriva henne längre där i vintras. Läkaren ville att hon skulle gå tillbaka till jobbet men hon hade sagt att hon absolut inte klarade det. När man läser sjukjournalen så får man intrycket av att hon har tjatat och övertalat läkaren varje gång en ny sjukskrivning skulle göras.

Nej, det känns ju inget bra, att dom ägnade hela dagarna åt att sola, träna, festa, knarka osv. för våra pengar. Dom verkar ha struntat i allt vad jobb och plikter heter och istället bara levt loppan!

Tycker för övrigt att du skriver väldigt bra. Jag ser alltid fram emot att läsa dina inlägg. Du har en väldigt klok syn på det hela.

Citat:
Jag vet inte vad du syftar på men allt jag har skrivit har funnits med i fup:en. Jag har inte skrivit någonting som inte går att hitta där.

Du, Sno och Solglittret hade en intensiv diskussion igår om Lottas leverne, där knarkande och "parasiterande", var på tapeten. Det är bl a. den som jag tycker gick överstyr. Förstår att ni hade trevligt, och att jag saboterar när jag kommer in som en minpolis som efterlyser lite mer sans och vett i debatten. Men det är trots allt en allvarlig händelse tråden handlar om, där en människa bragts om livet. Då tycker inte jag att det är fel att gå in och försöka styra upp, när det mest börjar likna ett kaffekalas.

Det blir för mycket spekulationer och eget tyckande, helt enkelt.

Och återigen, Lotta knarkade inte. Och hon utnyttjade inte dina/mina/våra pengar. Hon hade arbetat och arbetade, vilket betyder att hon betalt skatt, som hon nu fick en del åter, då hon behövde dem pga. sin sjukskrivning. Det är så systemet är uppbyggt. Martin har däremot kostat mer än han bidragit, det behöver man inte vara matematiker för att räkna ut.

Edit: Svarar här på ditt sista inlägg. Jag ljuger inte, det är så ni diskuterade tidigare i tråden. Finns till beskådan för alla att läsa. Ta inte allt så personligt. Det här är FB, inte FL. Och dessutom en tråd om brott. Inte skvaller.
Senast redigerad av Pripps3.5 2016-11-01 kl. 14:49.
Citera
2016-11-01, 17:36
Medlem
Citat:
Du, Sno och Solglittret hade en intensiv diskussion igår om Lottas leverne, där knarkande och "parasiterande", var på tapeten. Det är bl a. den som jag tycker gick överstyr. Förstår att ni hade trevligt, och att jag saboterar när jag kommer in som en minpolis som efterlyser lite mer sans och vett i debatten. Men det är trots allt en allvarlig händelse tråden handlar om, där en människa bragts om livet. Då tycker inte jag att det är fel att gå in och försöka styra upp, när det mest börjar likna ett kaffekalas.

Det blir för mycket spekulationer och eget tyckande, helt enkelt.

Och återigen, Lotta knarkade inte. Och hon utnyttjade inte dina/mina/våra pengar. Hon hade arbetat och arbetade, vilket betyder att hon betalt skatt, som hon nu fick en del åter, då hon behövde dem pga. sin sjukskrivning. Det är så systemet är uppbyggt. Martin har däremot kostat mer än han bidragit, det behöver man inte vara matematiker för att räkna ut.

Edit: Svarar här på ditt sista inlägg. Jag ljuger inte, det är så ni diskuterade tidigare i tråden. Finns till beskådan för alla att läsa. Ta inte allt så personligt. Det här är FB, inte FL. Och dessutom en tråd om brott. Inte skvaller.

Håller med, massa ointressant snaskigt skvaller. Jag gör ett försök till här. Tycker Martins krets är mycket mer intressant. Bl a de äckliga typerna han omgav sig med i det där bandet IXXI. Träffade han dem i Soldiers of Odin? Vad var hans koppling dit egentligen? Eftersom han precis kom ut från kåken för ett år sen och åkte in igen ett drygt halvår senare är det ju märkligt om han skulle ha kompisar på andra sidan som är helt reko.
Citera
2016-11-01, 17:46
Medlem
Rudges avatar
Finns FUP att hitta på nätet?
Citera
2016-11-01, 17:51
Medlem
sylvialikenss avatar
Länk till FUP i första inlägget i tråden.
Citera
2016-11-01, 18:02
Medlem
Rudges avatar
Slarvigt av mig! Tack, schysst!
Citera
2016-11-01, 19:15
Medlem
Bara-Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej beklagar men jag tänker inte lägga ner tid på det du ber om. Du får nog själv läsa all text i FUPen - som jag gjort. Lotta kan inte försvara sig - men det kan inte Martin heller. Flashback är ett diskusions forum som innehåller skvaller. Ska allt vi diskuterar bara få handla om dem som kan försvara sig?

Brukare av kokain = narkotikabrott, , "natkotikamissbrukare" i dagligt tal straffas som minst innehav, Man hamnar i straffregister o kan bl a inte få jobb på skola (där Lotta jobbade). Bruk av kokain sker bl a inom sjukvården vid ex näsoperationer mot blödning. Bruk i russyfte är missbruk.
lura Per = att ljuga att man är hos släkten, när man tagit in på hotell med sin kärlek.
Bidragsparasit, inte mitt ordval utan ditt = när någon istället för att jobba ägnar dagarna åt allehanda aktiviteter som gör att man förundras över varför vederbörande inte orkade gå till sitt kontorsjobb och lever på andras pengar under tiden.

Huruvida Martin var hantverkare eller inte har jag ingen aning om och har aldrig heller påstått.
Lotta omtalar till en vän i FUPen att han var målare.

Nu tänker jag inte diskutera detta mer, tycker att bilden av L&M relationen o händelsen rätats upp lite mer o inte kantrar lika mycket. Det räcker nu. Ser fram emot att få läsa nästa dom från Hovrätten. ☀️✨

Jag anser att det är skillnad på bruk och missbruk. Du är inte missbrukare för att du drar ladd (kokain) vid 10 tillfällen..
Citera
2016-11-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Trams
Jag anser att det är skillnad på bruk och missbruk. Du är inte missbrukare för att du drar ladd (kokain) vid 10 tillfällen..

Och jag anser att man inte kan "bara" bruka narkotika. All användning av narkotika är i mina ögon missbruk. Endast ifall en läkare skulle ordinera kokain åt en av någon anledning skulle det kunna anses vara motiverat.

Användning, innehav, försäljning etc. är dessutom kriminella handlingar. Det går inte att jämföra med alkohol.
Citera
2016-11-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Den här liknelsen tycker jag är lite gullig och faktiskt mittiprick

Martin är långtradaren och Lotta var cyklisten
I rätten har man dessutom kommit fram till att långtradaren körde på cyklisten med flit och hade detta faktiskt varit ett trafikmål så skulle Martin-långtradaren aldrig mer få sätta sig och köra ett tungt fordon
Han skulle t o m varit av med körkortet för länge sedan och då hade kanske cyklisten Lotta varit vid liv idag

Vi kan bara varna våra döttrar och upplysa om dessa avskum - att dom är alltid trevliga i början...
Sedan bryter helvetet lös, på olika sätt, och du kommer få dras med honom tills någon av er dör

Tack ;-)

Om Lotta hade haft cykellyset på hade hon kanske hunnit se långtradaren och veja i tid. Nu blev hon mosad bara därför att hon inte såg klart i mörkret..

Sen är det tyvärr så att vissa chaufförer kör bil TROTS att man har dragit in körkortet på dem. Så man kan ALDRIG lita på att alla långtradare har ”godkända” chaufförer bakom ratten. Man måste själv kolla fakta och även se med egna ögon hur dessa chaufförer kör.

Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: jag tror inte att man ska fokusera på chaufförer. Jag tror att lösningen finns hos cyklisterna. Endast genom att upplysa dem som kommer att hamna i underläge (i händelse av en kollision) kan man nå tillfredsställande grad av trafiksäkerhet. Vissa chaufförer kommer ALLTID att köra som galningar – med eller utan körkort. Men ifall man undviker att möta dem, gör de inte så stor skada på en tom gata..
Senast redigerad av sno 2016-11-01 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in