2016-10-31, 13:49
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Fast skämtets udd är inte riktat mot bögarna.

Det är väl din subjektiva tolkning av skämtet?
Citera
2016-10-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Det är väl din subjektiva tolkning av skämtet?
Nej. Om vi säger så här. Tror du skaparen, antagligen Dorsin, hade en tanke med skämtet? I så fall är det inte subjektivt om publiken uppfattar vad han ville.
Citera
2016-10-31, 13:59
Medlem
Jag är förvånad över hur många som verkar ha missat poängen med sketchen. De skämtar om människans tendens att hitta en syndabock som får ta skulden för alla tänkbara problem. Det är bekvämt att välja en enkel teori (bögarnas fel) med en faktor (homosexualitet) som förklarar alla svåra problem i samhället. På så sätt blir lösningen också mycket enklare (minska homosexualitet) och hoppet om förändring större.
Citera
2016-10-31, 13:59
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -azurskiftande-
Nej. Om vi säger så här. Tror du skaparen, antagligen Dorsin, hade en tanke med skämtet? I så fall är det inte subjektivt om publiken uppfattar vad han ville.

Mycket möjligt, men Dorsin har inte företräde för hur människor ska tolka hans skämt.
Så det blir en högst subjektiv upplevelse för publiken. Väl?
Citera
2016-10-31, 14:03
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristina1
Jag är förvånad över hur många som verkar ha missat poängen med sketchen. De skämtar om människans tendens att hitta en syndabock som får ta skulden för alla tänkbara problem. Det är bekvämt att välja en enkel teori (bögarnas fel) med en faktor (homosexualitet) som förklarar alla svåra problem i samhället. På så sätt blir lösningen också mycket enklare (minska homosexualitet) och hoppet om förändring större.
Precis! Kom den ut 2010 tro? Jag minns iaf att jag tänkte att Grotesco som var/är SDhatare drev med SDare och deras tendens till att skylla allt på muslimer. Så byt ut muslimer mot bögar så visar sketchen ett par SDare i debattstudion.
Citera
2016-10-31, 14:07
Medlem
Citat:
Mycket möjligt, men Dorsin har inte företräde för hur människor ska tolka hans skämt.
Så det blir en högst subjektiv upplevelse för publiken. Väl?
Dorsin kan så klart inte förbjuda dig att skratta åt något annat än det vi ser i skämtet, men jag vågar påstå att humorn bygger på att majoriteten av publiken delar gemensamma referensramar Dorsin och dem emellan, inte för att varje person hör något helt unikt.

Var i texten ser du drift med bögar?
Citera
2016-10-31, 14:09
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cristina1

Nu har jag iofs bara sett sketchen/sången en eller två gånger, men det kan väl knappat finnas folk som på allvar uppfattar den på annat vis än så?

För att tolka det som att visan är till för att genuint påstå att allt eländigt är bögarnas fel så måste man antagligen vara sinnesslö.
Citera
2016-10-31, 14:23
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Dorsin kan så klart inte förbjuda dig att skratta åt något annat än det vi ser i skämtet, men jag vågar påstå att humorn bygger på att majoriteten av publiken delar gemensamma referensramar Dorsin och dem emellan, inte för att varje person hör något helt unikt.

Var i texten ser du drift med bögar?

I textraden "det är bögarnas fel" och det är helt okej att skämta om det.
Citera
2016-10-31, 14:26
Medlem
Sinraths avatar
Den är gó för att det FORTFARANDE finns folk som tror den verkligen skyller på bögarna medans det är ett satiriskt skådespel mot homofober.

Man undrar om hur den mottagits idag om det istället var "invandrarna/muslimernas/flyktingarnas" fel?

Det är ett gott tecken när man kan skämta om en grupp människor utan att steglas i media. Det betyder att dom är accepterade på en så pass hög nivå att man inte behöver bli tok kränkt av att bli lite "dissad".
Citera
2016-10-31, 14:26
Medlem
Citat:
I textraden "det är bögarnas fel" och det är helt okej att skämta om det.
Jag försöker tänka mig in i vad du kan mena med att det är avslappnat eller okej.

Tycker du att smmanhanget textraden ingår i spelar någon roll för hur den ska uppfattas?
Finns det några andra rader som du tycker är drift med bögar?
Känner du flera som uppfattar det som du?

Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det är ett gott tecken när man kan skämta om en grupp människor utan att steglas i media. Det betyder att dom är accepterade på en så pass hög nivå att man inte behöver bli tok kränkt av att bli lite "dissad".
Vilken grupp människor menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Den är gó för att det FORTFARANDE finns folk som tror den verkligen skyller på bögarna medans det är ett satiriskt skådespel mot homofober.
Detta var också en intressant åsikt. Mest meta hittills.
Senast redigerad av -azurskiftande- 2016-10-31 kl. 14:46.
Citera
2016-10-31, 14:45
Medlem
DerTotenkopfs avatar
I judiskt kontrollerad media är det accepterat, ja kanske t o m önskvärt, att håna kristendomen, och speciellt Jesus Kristus själv, som i en annan låt av Grotesco:

https://www.musixmatch.com/lyrics/Gr...ng-Runka-bulle

Lägg därtill hur man släppte följande vidriga rasblandningspropaganda efter SD:s intåg i Riksdagen. I statlig television dessutom:

https://www.youtube.com/watch?v=dCDMGu-xi30

För inte driver man väl med något så heligt som invandring och rasblandning? Det vore ju nästan som att driva med förintelsen™, vilket man haft för lite självdistans för att inte gå så långt som att förbjuda enligt lag.
Senast redigerad av DerTotenkopf 2016-10-31 kl. 14:58.
Citera
2016-10-31, 14:48
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Vilken grupp människor menar du?

Detta var också en intressant åsikt. Mest meta hittills.

Bögarna, som sjungs i låten eller om det varit vilken annan grupp som helst istället för bögarna idag.

Vart vill du komma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in