2016-10-31, 07:38
Medlem
Sven2s avatar
Kommunala köp av bostadssrätter kan påverka marknaden
Citat:
Malmö ska köpa flest, ungefär 140 lägenheter i år och nästa år.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6552347
2016-10-31, 07:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
"tuffare" & "vettigare" som du skriver är helt substanslöst. Finns inget avgörbart. Som vanligt i dina inlägg.

Och så duckar du för frågan.

Och så drar du en slutsats som är tvärtemot vad som står. Borde du inte själv inse ditt misslyckande.
Som vanligt har du inget att komma med och försöker svammla bort ditt misslyckande.
2016-10-31, 07:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Kommunala köp av bostadssrätter kan påverka marknaden

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6552347
Problemet är att Malmö går med miljardunderskott, så hur köp av Br kommer fungera i längden är en gåta.
2016-10-31, 07:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du förstod alltså inte att jag tog upp risken med hus på avfolkningsorter då dessa kan bli osäljbara över en natt då det dominerade företaget slår igen?
Fast nu talar jag om orter där det dominerade företaget redan slagit igen för länge sedan.
Folk från storstäder köper gärna åretruntbostäder som sommarstugor. Pengar är gratis och det är bara att höja belåningen på bostaden så kan du reaköpa en till.

Ännu en dag närmare kollapsen.
2016-10-31, 07:47
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det kostar inte 10 MSEK att bygga en villa i Danderyd. Om din läsförståelse är så bedrövlig är det inte konstigt att du hamnar så snett i föreställningarna.

Stigande byggnadskostnad driver upp pris på befintliga bostäder. Och det gäller generellt i landet.

Vilja att bo på ett visst ställe driver upp markpris på den platsen. Och det driver upp priser på befintliga bostäder på den platsen.

Att hålla isär byggnadskostnad och markpris borde du klara av.

Byggkostnaden är irrelevant. Byggherren vill så klart maximera sin vinst och tar betalt för det som marknaden är villig att betala. Tillgången på billiga pengar driver upp priserna, liksom tillgång och efterfrågan.
2016-10-31, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag skriver att det kostar 10 mille att bygga i Danderyd i kontexten att jag talar med dig, du som hävdar att det är byggkostnaden som "i princip" kan bevisa varför priserna stigit. Därför borde du, som normalt funtad förstå att det är det jag menar, eftersom alla andra i den här tråden förstår precis vad min avsikt var när texten skrivs, och sedan läses.

Du drar fram dina tabeller med byggkostnader ett par gånger i veckan i den här tråden, som något slags facit på varför priser på bostäder stigit.

En villa kostar 10 mille i Danderyd.

Det är med andra ord enligt din egen logik en villa i Danderyd kostar 10 mille att bygga, samtidigt som det enligt din egen logik kostar 2 miljoner att bygga samma villa i Gällivare, och i samma andetag hävdar du att markpriserna inte ökat så mycket. ( då blir ju jag nyfiken på hur du tänker )

Så nej, det är inte en enda röra i mitt huvud, däremot brukar jag vara ganska spot on när det gäller att dels förstå vad en människa menar och vill när vi kommunicerar, och dels när det gäller att förstå undertoner.

Jag är nog sämre på excelark, vilket kanske förklarar varför din tabellhjärna är lite svårare att förstå, dock förstår jag det binära tänket vilket hänger ihop med kunskap kring dels programmering både i hög och lågnivåspråk.

Jag kanske helt enkelt ( nu när ignorerafunktionen uppenbart har sina brister ) måste börja läsa din text som när jag tittar på assemblerkod ( även om jag riskerar att stöta på rätt många NOP ).

Såg en tomt säljas i Djursholm på Strandvägen för 23 miljoner för två år sedan. Att tro att markpriserna inte har ökat...då sitter man i sin egen lilla illusion. Vet inte vad Beta1010 tänker.
2016-10-31, 07:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Såg en tomt säljas i Djursholm på Strandvägen för 23 miljoner för två år sedan. Att tro att markpriserna inte har ökat...då sitter man i sin egen lilla illusion. Vet inte vad Beta1010 tänker.

Vem har hävdat motsatsen? Det som diskuterats är väl priserna i obygden och vad prisökningen beror på.

För en bit mark att bygga hus på kostar väl inte 23 miljoner i Krokom?
2016-10-31, 07:58
Avslutad
Citat:
Återigen, jag tilltalar Alpha101 i en kontext och du kommenterar i en helt annan, hur förvirrade är ni egentligen?
Du klagar ständigt på att du är missförstådd, att folk svarar på fel saker i dina inlägg osv. Och nu var "kontexten" fel. Gnälligt.

Du diskuterar huspriser i Danderyd, och jag kan den delen av Stockholm rätt bra. I den "kontexten" ska du läsa mitt inlägg. För att få bo i just Danderyd betalar folk ett premium, och har så gjort i alla räntelägen. Lägg till det till din analys.

Nåt annat du kan lägga till är att kåkarna i vissa delar av Danderyd ser inte ut som i andra kommuner. Man köper inte en tomt i Djursholm för att bygga ett standardhus från Älvsbyhus. Ska man bygga en grosshandlarvilla som ser ut att stamma från 1890-talet, eller ett modernt arkitektritat hus på 500 kvm så kostar det hiskeliga summor. Så ja, byggkostnaden för nybyggnation (jämförbar nybyggnation) är en faktor även i Danderyd.
2016-10-31, 08:04
Avslutad
Citat:

Det är med andra ord enligt din egen logik en villa i Danderyd kostar 10 mille att bygga, samtidigt som det enligt din egen logik kostar 2 miljoner att bygga samma villa i Gällivare, och i samma andetag hävdar du att markpriserna inte ökat så mycket. ( då blir ju jag nyfiken på hur du tänker ).
Nej, det är inte samma villa som byggs i de två kommunerna. Inte ens två likadana.
2016-10-31, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, det är inte samma villa som byggs i de två kommunerna. Inte ens två likadana.

Men då är frågan, är du ute efter att hävda samma sak som Alpha101 dvs att priserna gått upp för att byggkostnaden ökat? Om inte är ditt inlägg endast till för att störa diskussionen och styra den i en annan riktning. När jag svarar honom svarar alltid du, är du hans storebror eller?
2016-10-31, 09:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu talar jag om orter där det dominerade företaget redan slagit igen för länge sedan.
Folk från storstäder köper gärna åretruntbostäder som sommarstugor. Pengar är gratis och det är bara att höja belåningen på bostaden så kan du reaköpa en till.

Ännu en dag närmare kollapsen.

Varför invände du mot mitt inlägg där jag pratade om något annat då?
2016-10-31, 10:05
Avslutad
Citat:
Fast enligt dig är det ju byggkostnaden som drivit upp priserna, hur kan det komma sig att det kostar 10 miljoner att bygga en villa i Danderyd när det kostar strax över 2 miljoner i Gällivare?

Citat:
Men då är frågan, är du ute efter att hävda samma sak som Alpha101 dvs att priserna gått upp för att byggkostnaden ökat? Om inte är ditt inlägg endast till för att störa diskussionen och styra den i en annan riktning. När jag svarar honom svarar alltid du, är du hans storebror eller?
I ditt första inlägg, citerat först, jämför du dagens medelpriser i Gällivare resp Danderyd utan någon historisk referens till priserna i resp kommun innan räntesänkningarna. Vad jag påpekar är att det finns en skillnad mellan kommunerna oavsett vad räntenivån ligger på. Du kan alltså inte jämföra dessa kommuner, punkt. Jag reagerar helt enkelt mot din felaktiga ingång på din analys.

Om man kopplar loss de kommunerna från varann, eftersom det inte ger nåt vettigt att jämföra dem, kan man i nästa led fundera över varför priserna ökar i bägge kommunerna. Om det finns likartade mekanismer bakom prisökningarna eller om det är olika saker som drivit upp priserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in