2016-10-30, 20:00
Medlem
inAbzurdums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kisama
Ni glömmer att det finns 4 olika versioner av högskoleprovet som skrevs.

Viktigt att säga vilken version du skrev om du tyckte det var ojämnt..

*Edit http://hpakademin.se/facit-hogskoleprovet/

Det var bara sista provpasset som hade olika versioner.
Citera
2016-10-30, 20:20
Medlem
Under denna HP så var jag som vanligt helt miserabel på ORD, NOG, LÄS Och Mek och ELF. På alla dessa delar landa jag på 5-10. Är det brist på uppmärksamhet som gör att jag misslyckas här, läser för lite böcker och liknande, svårigheten med att tolka texter? Å andra sidan hade jag 17 på DTK, 15 på XYZ men 11 på KVA vilket är dåligt :/...

Jag känner att geometri frågor inte är min specialitet vilket ALLTID brukar dyka en hel del liknande frågor upp på varje HP, och denna termins HP var mycket svårare än vårens när det kommer till Verbala delen. Kvantitativa delen var mycket enklare men inte så pass enkelt att jag kan få full pott riktigt.

Tycker någon här att jag ska betala för hpguiden.se eller träna på något speciellt för att utveckla mig i den verbala delen för att få minst 15 på alla verbala delar?
Citera
2016-10-30, 21:00
Medlem
hpguidens avatar
Hur pålitlig är HPAkademins facit?
Citera
2016-10-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hpguiden
Hur pålitlig är HPAkademins facit?

158/160 förra året, så ganska pålitligt.
Citera
2016-10-30, 21:40
Medlem
Jesusmarychains avatar
Hur bra poäng tror ni 122 räcker till i år?
Citera
2016-10-30, 22:07
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
158/160 förra året, så ganska pålitligt.
I år ännu trovärdigare skulle jag säga, eftersom de har hunnit revidera det efter att provfrågorna kommit ut (mig veterligen har de bara ändrat en uppgift). När de hade 158/160 var det ju direkt efter avslutat prov eftersom facit kom ut direkt efteråt.
Citera
2016-10-30, 22:16
Medlem
Efter rättning från HPAkademins facit ser det ut som jag resulterade i 73/80 på verbala och 74/80 på mattedelen. 74/80 på matte verkar alltid räcka för 2.0, men vad jag undrar över är den verbala. Vad jag kan se räckte 73/80 till 2.0 vt2014, men sen dess har man behövt 75/80. Någon rutinerad HP-skrivare som har någon magkänsla om hur detta prov ställer sig i svårighetsgrad till tidigare prov? Samt kommer alla åtgärder mot fusk ha haft någon påverkan?

Egentligen var jag nöjd så länge jag får 1.8+, men nu när pluggandet gav sådan belöning börjar man få lite ångest att man skulle sluta på 1.95
Citera
2016-10-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drole
I år ännu trovärdigare skulle jag säga, eftersom de har hunnit revidera det efter att provfrågorna kommit ut (mig veterligen har de bara ändrat en uppgift). När de hade 158/160 var det ju direkt efter avslutat prov eftersom facit kom ut direkt efteråt.
Vilken uppgift har de ändrat?
Citera
Medlem
Hur tror ni vana skrivare att normeringstabellen kommer se ut denna gång? Om jag jämför mitt resultat med våren 2016 så skulle jag landa på 1,05 men om jag jämför med våren & hösten 2015 landar jag på 1,15. Vad tror ni?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CollKile
Efter rättning från HPAkademins facit ser det ut som jag resulterade i 73/80 på verbala och 74/80 på mattedelen. 74/80 på matte verkar alltid räcka för 2.0, men vad jag undrar över är den verbala. Vad jag kan se räckte 73/80 till 2.0 vt2014, men sen dess har man behövt 75/80. Någon rutinerad HP-skrivare som har någon magkänsla om hur detta prov ställer sig i svårighetsgrad till tidigare prov? Samt kommer alla åtgärder mot fusk ha haft någon påverkan?

Egentligen var jag nöjd så länge jag får 1.8+, men nu när pluggandet gav sådan belöning börjar man få lite ångest att man skulle sluta på 1.95
Chansen att 73 räcker för 2.0 är tyvärr väldigt liten. Det var väl också så att anledningen till att det är så "lågt" på VT 2014 var för att tre ord läckte ut innan och därför togs 3p bort ifrån resultaten.

Verbala i år var inte särskilt svårt jämfört med hur det har varit innan i mitt tycke.
Citera
2016-10-30, 22:34
Medlem
I år har jag lyckats tangera mitt resultat på verb men sänkt mig med hela 7 poäng på den kvantitativa, detta trots att jag har plugga ganska seriöst i två månader.
Det känns förjävligt att dom testar en på ord som "spannmål" och "i ottan" för att sedan be mig lösa ut radien på tre cirklar med två variabler på 30 sekunder.

Som vanligt blev det tidspress på matten och man missar enkla poäng.
Kom ihåg på kva när jag jämförde x^2 och roten ur 25, i mitt stressade tillstånd svarar jag att informationen är otillräcklig då x^2 kan vara -4 eller 4.

"Bara en dumbom går på den fällan igen" tänker jag medans jag småler för mig själv och hastigt vänder blad.

Nu är det sex månader tills nästa prov och jag behöver ynka 10 poäng till för den utbildningen jag vill gå.
Det blir till att plöja igenom gamla matteböcker och träna på huvudräkning och ekvationer med variabler, mina två svagaste sidor.

Den stora fördelen med min sänkning är att jag nu har stenkoll på vad jag gör fel och vad jag behöver lära mig till nästa gång.
Vi ses till våren.
Citera
2016-10-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Chansen att 73 räcker för 2.0 är tyvärr väldigt liten. Det var väl också så att anledningen till att det är så "lågt" på VT 2014 var för att tre ord läckte ut innan och därför togs 3p bort ifrån resultaten.

Verbala i år var inte särskilt svårt jämfört med hur det har varit innan i mitt tycke.

Okej, som jag befarade

Japp kände också så, framförallt andra verbpasset. Men hoppades på att känslan endast kom från att det var jag som hade blivit bättre..
Tack för svar iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in