2016-10-30, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ledsen, men jag ser inte hur vi någonsin skulle kunna bli “eniga”.. Som tröst vill jag påpeka att det inte är något krav heller på en diskussionsspalt :-)

När du pratar om “tillstånd” vill jag hellre prata om Lottas liv som helhelt. Och hennes barndom I synnerhet.

OM vi nu ponerar att Lotta först umgicks med en alkis största delen av sitt vuxna liv, sen en som var notoriskt otrogen gentemot henne och som inte ville presentera henne och erkänna hennes existens för att sen börja dejta en tungt kriminell återfallsförbrytare, kan jag inte på något sett se HUR denna kvinna skulle kunna beskrivas som “helt vanlig” I media – utan att ljuga.

För Lotta hade ju tappat omdömet långt innan hon träffade Martin. Det är detta jag menar när några här påstår att Martin var en så bra “manipulerare”. Jag vill påstå att det inte behövdes någon “manipulation” från Martins sida och jag hävdar att han inte skulle ha varit kapabel till det heller.

Jag anser tvärtom som du att Lotta umgicks med Martin helt frivilligt. Av egen vilja. Utan tvång. Men eftersom hon visste att hennes släktingar/vänner inte skulle ha godkänt hennes val, kände hon sig tvungen att låtsas som om hon inte “tordes annat”. Det är där det hel gick helt åt skogen. Sen blev Lotta arg när några av hennes närmaste larmade polisen. Då blev det komplicerat och ännu fler lögner.

Det var förresten just I handlingarna som jag kunde läsa om Lottas och Martins “helt galna sexliv”. Plus deras planer på att skaffa barn ihop, så jag tror visst att de hade många bra stunder tillsammans. Men det är också samtidigt just det som talar om för mig ATT LOTTA inte var “en vanlig tjej”. En vanlig, normal tjej KAN inte ha trevliga stunder tillsammans med en kille som har suttit inne hela sitt vuxna liv. Den killen har inget att ge en “normal tjej”. Känslomässigt är han ett barn. Och intellektuellt/utbildningsmässigt ligger han långt efter.

Sen blandar du hela tiden in “skulden” I diskussionen. Detta trots att INGEN här har påstått något annat än att Martin bär skulden till 100%.

Jag påstår inte heller att Lotta “var ansvarig för sin död”. Jag påstår att OM man tar otroligt höga risker, då riskerar man att drabbas av elände.

Ungefär det jag sagt hela tiden.
Tack.
Orkar inte dividera om detaljer, men vi är eniga, i stort.
Citera
2016-10-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Låter snudd på självupplevt?

Att krossa en människa fysiskt till döds kan aldrig försvaras på något sätt. Att skuldbelägga ett brottsoffer är så låågt, att jag inte finner ord för det.

Skämmes!

Håller med dig. En hel del knöliga och märkliga resonemang i den här tråden –*och mycket som bottnar i dålig kvinnosyn.
Citera
2016-10-30, 21:24
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Vilken risk menar du att hon var medveten om? Tror du på riktigt att hon var väl "medveten" om att hon en morgon klockan fem skulle få huvudet insparkat så att hjärnan klämdes ihop? "Javisst, han kommer sparka sönder huvudet på mig men det är värt risken."
Hon var garanterat 100% medveten om att det förelåg en skyhög risk att hon skulle bli misshandlad och/eller mördad. Exakt hur hon resonerade i sin riskkalkyl vet vi inte. Kanske trodde hon att just hon kunde hantera honom, kanske brydde hos sig inte, kanske ville hon kunna söka sympatier hos omgivningen. Kanske tyckte hon att ett förhållande var värt risken. Vi vet inte.
Citat:
Och vad menar du att hon "tog" för risk? Hur?
Om man är tillsammans med en vanevåldsbrottsling som har förkärlek för att misshandla sina partners så tar man en risk att själv bli misshandlad. Är du så här dum på riktigt?
Citera
2016-10-30, 21:26
Medlem
Citat:
Vilken risk menar du att hon var medveten om? Tror du på riktigt att hon var väl "medveten" om att hon en morgon klockan fem skulle få huvudet insparkat så att hjärnan klämdes ihop? "Javisst, han kommer sparka sönder huvudet på mig men det är värt risken."
Och vad menar du att hon "tog" för risk? Hur?

Vilken risk anser du själv man tar ifall man är ihop med en våldsam man med en historik av kvinnomisshandel och som använder anabola, droger, läkemedel, kokain och alkohol?

Vad kan det vara för en risk med det umgänget?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Hon var garanterat 100% medveten om att det förelåg en skyhög risk att hon skulle bli misshandlad och/eller mördad. Exakt hur hon resonerade i sin riskkalkyl vet vi inte. Kanske trodde hon att just hon kunde hantera honom, kanske brydde hos sig inte, kanske ville hon kunna söka sympatier hos omgivningen. Vi vet inte.

Martins riskkalkyler då? Borde inte de vara starkare än Lottas? Han var ju trots allt van vid att tappa fattningen och misshandla folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ingen har väl påstått något annat heller än att Martin hade haft en otrygg och dålig barndom tillsammans med sin alkismamma och frånvarande pappa. Men sen går du återigen I vilser när du påstår att man inte KAN undvika sådana som Martin. Det kan man visst. Det är inte heller så att man är “tvungen” att följa med dem om man vill undvika att bli slagen.. för det är ju tvärtom precis så ATT man blir slagen NÄR man följer med dem. Men man kan säga “nejtack!”. Det är just det som är lösningen.

Man KAN uppfostra tjejerna att tacka nej till idioter av detta slag och försvara sig genom att gå.

Ja och här slår både du, glittret med flera in en vidöppen dörr.
Givetvis kan man undvika såna som Martin, man kan säga nej tack osv osv.
När människor mår dåligt kan det dock hända att de tar risker. De kanske har dålig självkänsla för tillfället och blir lite destruktiva. Annars skulle hon inte råkat ut för Martin, eller hur?
Det är väl ofta därför man blir ett brottsoffer, för att man befunnit sig på fel plats vid fel tillfälle, och träffat fel person.

Jag kan ändå inte se poängen med att tjata om detta sida upp och sida ner.
Citera
2016-10-30, 21:28
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Martins riskkalkyler då? Borde inte de vara starkare än Lottas? Han var ju trots allt van vid att tappa fattningen och misshandla folk.
I hans fall så var han antagligen självisk. Han ville ha en flickvän och brydde sig inte om risken att han skulle bli våldsam mot henne.
Citera
2016-10-30, 21:30
Medlem
Citat:
Jag fattar uppriktigt inte varför du postade det här. På vilket sätt är det relevant hur du ser på tjejers klädsel, utmanande beteende osv?

Det var inte till dig. Det var som svar till "varför" killarna inte stod i kön - trots att Lotta hade en vältränad och snygg kropp, vilket vanligtvis skulle rendera till en lång rad av frivilliga.
Citera
2016-10-30, 21:31
Medlem
Citat:
Hon var garanterat 100% medveten om att det förelåg en skyhög risk att hon skulle bli misshandlad och/eller mördad. Exakt hur hon resonerade i sin riskkalkyl vet vi inte. Kanske trodde hon att just hon kunde hantera honom, kanske brydde hos sig inte, kanske ville hon kunna söka sympatier hos omgivningen. Kanske tyckte hon att ett förhållande var värt risken. Vi vet inte.

Om man är tillsammans med en vanevåldsbrottsling som har förkärlek för att misshandla sina partners så tar man en risk att själv bli misshandlad. Är du så här dum på riktigt?

Har du läst FUP? Eller har du fått för dig att Martin slog henne det första han gjorde - och inte efter några veckor, då han började behandla henne som en hund? Har du koll på att Lotta på olika sätt försökte dra sig ur på ett tidigt stadium –*och om du har det, tror du hon ljög för sina vänner när hon sa att hon försökte avsluta det? Och vad vet du om hur ensamstående kvinnor som råkar ut för våldsamma psykopater fungerar? Du har väl sett att hennes lägenhet låg i markplan med fönster ut mot gatan? Har du minsta förståelse för hur utsatt hon måste känt sig –*eller saknar du inlevelseförmåga helt och hållet?
Citera
2016-10-30, 21:32
Medlem
Citat:
Det var inte till dig. Det var som svar till "varför" killarna inte stod i kön - trots att Lotta hade en vältränad och snygg kropp, vilket vanligtvis skulle rendera till en lång rad av frivilliga.

Och som sagt, man behöver inte vara gångbar på köttmarknaden för att skaffa barn. Det går utmärkt att köpa sperma från Danmark nuförtiden. Känner flera stycken som gjort det med gott resultat.
Synd att Lotta absolut ville ha en kärnfamilj dvs pappa till ungen. Det ledde in henne på väldigt olyckligt spår.
Citera
2016-10-30, 21:32
Avslutad
Citat:
I hans fall så var han antagligen självisk. Han ville ha en flickvän och brydde sig inte om risken att han skulle bli våldsam mot henne.

Så, det var ok för honom, men inte för henne att ta risken. Menar du? Jag lägger dig bland de mest korkade användarna på FB, skämmas får du göra själv.
Citera
2016-10-30, 21:37
Medlem
Nu är tråden återigen nedlusad av vilket beteende eller karaktär Lotta anses ha haft. Nu har man gått så långt att man även diskuterar hennes utseende. Javisst har tillmälen om det kvinnliga könet funnits med ett bra tag. Vem som helst med intelligens som läser detta i en tråd som handlar om ett mord förstår nog att det är ett karaktärsmord på Lotta. Det var visst inte tillräckligt att hon blev mördad. Skäms på er!
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-10-30 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in