2016-10-30, 20:33
Medlem
NoShitShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man hjälper ingen heller genom att förvanska sanningen till något oigenkänligt . Ingen kvinna blir hjälpt av att få läsa på fb att det är mannen som bestämmer. Kvinnan kan INTE göra ett jota.

Jag förstår inte varför man borde måla upp en bild av brottsoffret så att den inte stämmer med verkligheten. Varför kan en kvinna inte frivilligt använda kokain för att kunna känna rusningen och det “helt galna sexet”? Varför måste man låtsas att det är mannen - Martin - som har tvingat henne till det?

Kokain påverkar omdömet. Likaså som alkoholen.

Det är inget nytt fenomen att tungt kriminella män attraherar en viss typ av kvinnor, men man kan absolut inte påstå att det skulle handla om “helt vanliga tjejer”. Det kan vara många, men det är fortfarande bara en pyttepytteliten minoritet av ALLA kvinnor.

Det existerar psykologisk forskning kring fenomenet och slutsatsen man drar av den forskningen är att dessa kvinnor bär alla på en slags trauma.

För den sakens skulle behöver dessa kvinnor inte vara “dåliga ekonomiassistenter”. Tvärtom kan de ha gott självförtroende på jobbet – men sakna det helt privat.

Precis som en fängelsekund kan vara “någon” på gym – men “ingen” på en anställningsintervju.

Jag kan mycket väl tänka mig att Martin ansåg Lotta hyckla och vara “helylle”, när hon egentligen gjorde många saker precis som Martin: använde droger, talade inte sanning, utnyttjade folk till sina egna ändamål, gick på “bidrag”, hade trasslig ekonomi, levde tonårsliv som vuxen etc.

Martin kanske var lite avundsjuk på Lotta som hade lyckats “charma sina släktingar, vänner och arbetsgivare” att tro enbart gott om Lotta.

Mycket bra skrivet!
Efter att ha läst Lottas sms har jag fått en lite annorlunda bild av henne än den jag hade sas "målat upp" själv. Har ändå försökt se krasst på hela situationen och händelseförloppet och inte blanda in hjärtat för mycket.

Det är lätt att döma människor efter sina egna erfarenheter, sin egen livssituation, sina egna förutsättningar utan att ha en susning om hur personen är/var.
Även om Lotta och M var en otroligt dålig kombination får jag ändå en känsla av att hon tyckte sig vara förälskad i honom.
Kan ha varit det där klassiska att man "måste ha känslor för den man har sex med".
Attraherad var hon ju och även om vi inte kan förstå varför så förändrar det inte något.

Om Lotta själv kände sig lite vilsen i livet (även om ingen vän eller anhörig vill tro det) kanske hon hittade samma känsla i M och tyckte att dom hörde ihop.
Man kan vara vilsen på många olika sätt och av många orsaker som ingen annan behöver "godkänna" för att det ska vara ok.

Det sista du skriver om M och avundsjuka köper jag rakt av. Så olika men ändå så lika är ett utomordentligt gott skäl att attraheras av någon.

Att det slutade så oerhört tragiskt förvånar nog ingen egentligen men hur (för oss) obegripliga val hon än gjorde så trodde hon nog länge att vad han än gjort tidigare så skulle han inte göra det mot henne.
När hon sen insåg att allt han anklagade henne för att göra gjorde han själv mot henne så svalnade hon nog väldigt snabbt.

Jag har svårt att tro att han kan känna riktig ånger över det han gjort mot Lotta som person. M mår troligen mest dåligt över att han har försatt sig i en situation som givit honom ett långt fängelsestraff, inte att just Lotta är död.

Hur gärna man än vill ha en logisk förklaring till varför så är inte alltid förklaringen alltid logisk på ett "normalt" sätt.
Trasiga människors logik är inte som andras. Har någon en störning ovanpå det trasiga så blir det ännu mer tokigt.
Människor som lider av psykisk ohälsa, tillfällig eller permanent, kan vara fullkomligt omöjliga att resonera med eftersom dom ofta loopar i tankegångarna och fastnar. Den ickefungerande logiken blir deras logiska verklighet hur skruvat det än låter för en utomstående.
Citera
2016-10-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Så märklig, är det väl inte. Man utgår från vad man får för info. och de flesta dömer utifrån det. Bilden av Lotta verkar vara antingen eller. Några anser henne vara en vanlig människa som ser bra ut med ett rikt liv och jobb. Andra ser henne som en destruktiv typ som fick vad hon bad om.

Utan att känna henne, så skulle jag vilja lägga mig mittemellan. Min "analys" av Lotta står rätt fast, trots ditt inlägg. Jag tror att hon saknade något i sitt liv, och därför blev då det hon kunde kontrollera viktigt. Utseendet, brösten, naglarna, håret osv. Trygga kvinnor i 40-årsåldern fokuserar på annat, även om de också kan bry sig om utseendet. Men det är på en annan nivå.

Du säger att hon var en festprisse? Hennes vänner motsäger det, även hennes fanatiska träning. Hårt sminkad har hon inte varit på bilderna, inte heller slampigt klädd.

Jag tror inte att Lotta var perfekt, jag tror att hon var olycklig när hon träffade Martin. Och det var perfekt, för honom.

Att han nu gråter, gör mig ingenting. Han gråter för sin egen skull, inte Lottas eller de andra han skadat eller orsakat död för. Även vad gäller honom, har jag min övertygelse. Han har ett genfel, vilket även bekräftas av att hans bror är likadan. Se avsnitt 2 http://www.svtplay.se/ditt-forutbestamda-liv i kombination med deras uppväxt. Drogerna gör ingenting bättre, de heller.

Festprisse? Ingen aning. Men hon var alltid utmanande klädd, på vardagen. Man får vara klädd hur man vill för mig, men hon stack ut.

Lotta hade fin kropp. På den punkten var hon framgångsrik. Bättre än de flesta 20 åringar, oaktat brösten.
Angående hennes utseende, hon kunde inte välja och vraka attraktiva alfa killar direkt. Det säger väl något? Hade hon varit så snygg som folk gör gällande hade hon haft en vettig man som gett henne de ungar hon önskade.
En tight liten tjej som ser bra ut, då står killarna på rad. Varför stog inte killarna på rad efter henne?

Hade Lotta spelat ut sina kort bättre hade hon varit vid liv idag.
Citera
2016-10-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Jag har inte facit i hand. Och det har inte du heller.
Vi vet inte hur Lotta tänkte. Troligen tänkte hon inte alls.

Jag menar dock att hon tveklöst vetat om vilka risker hon tog. Hon tyckte bara att det var värt risken, kanske av de anledningar du spekulerar kring ovan.

Du säger emot dig själv här. Först skriver du att vi inte vet hur Lotta tänkte. Helt sant!
Sen skriver du att det är tveklöst hur Lotta tänkte och tyckte, dvs att "det var värt risken". Där har du ju jättefel. Det är som du skrev först, Fnissturken. Du har ingen aning om hur hon tänkte. Ingen annan heller. Man kan bara spekulera utifrån vad som sägs i FUP.
Där kan man se att hon uttrycker rädsla, ångest, oro för ungefär hela sin omgivning.
Utom i sms:en till Martin där hon följer hans spår helt och hållet med en massa "kärleksgnabb".
Och det är precis allt vi vet om "hur Lotta tänkte".
Citera
2016-10-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Festprisse? Ingen aning. Men hon var alltid utmanande klädd, på vardagen. Man får vara klädd hur man vill för mig, men hon stack ut.

Lotta hade fin kropp. På den punkten var hon framgångsrik. Bättre än de flesta 20 åringar, oaktat brösten.
Angående hennes utseende, hon kunde inte välja och vraka attraktiva alfa killar direkt. Det säger väl något? Hade hon varit så snygg som folk gör gällande hade hon haft en vettig man som gett henne de ungar hon önskade.
En tight liten tjej som ser bra ut, då står killarna på rad. Varför stog inte killarna på rad efter henne?

Hon borde ha gjort som många andra kloka kvinnor och beställt sperma från Danmark. Väldigt synd att hon inte gjorde det.
Citera
2016-10-30, 20:43
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Du säger emot dig själv här. Först skriver du att vi inte vet hur Lotta tänkte. Helt sant!
Sen skriver du att det är tveklöst hur Lotta tänkte och tyckte, dvs att "det var värt risken". Där har du ju jättefel. Det är som du skrev först, Fnissturken. Du har ingen aning om hur hon tänkte. Ingen annan heller. Man kan bara spekulera utifrån vad som sägs i FUP.
Där kan man se att hon uttrycker rädsla, ångest, oro för ungefär hela sin omgivning.
Utom i sms:en till Martin där hon följer hans spår helt och hållet med en massa "kärleksgnabb".
Och det är precis allt vi vet om "hur Lotta tänkte".
Du läser men du förstår inte.

LOTTA VAR MEDVETEN OM RISKEN...HUR HON RESONERADE NÄR HON ÄNDÅ TOG RISKEN OCH BLEV TILLSAMMANS MED MARTIN VET VI INTE.
Citera
2016-10-30, 20:57
Medlem
Citat:
Hon borde ha gjort som många andra kloka kvinnor och beställt sperma från Danmark. Väldigt synd att hon inte gjorde det.

Men varför göra det hela så komplicerat? Om en återfallsförbrytare dög som spermabank varför inte göra en pubrunda? Helst 3ggr i veckan..

Det finns frivilliga på varje restaurang. Man behöver inte åka till Danmark för det.

Det skulle ha varit betydligt billigare och mindre problematiskt för alla parter.
Citera
2016-10-30, 20:57
Avslutad
Citat:
Jag beundrar din envishet och raka linje här men jag förstår faktiskt inte alls vad Lottas karaktär har med saken att göra. För min del hade hon kunnat vara prostituerad och galning –*även om samtliga vittnesmål (utom det från dåren Martin) visar på att hon var en trevlig och ordinär och vanlig person. Det var ett fruktansvärt mord på en oskyldig människa, liksom. Felet, som du också argumenterar så väl för, ska inte sökas i Lottas karaktär utan de instanser som faktiskt ansvarade för att Martin var ute bland folk, som en tickande bomb redo att detonera. Det var Lotta som fick betala det yttersta priset för det med sitt liv.

Tack! Puh.
Liite når jag fram och äntligen någon som vill fokusera på Martin. Orsaken, inte offret, alltså.
Martin är och var sjuk sedan födseln. Fel på gener, samtidigt som han fick urusla uppväxtförhållanden och brukade diverse droger. Han var en mean machine. Ingen man undgår, varken med förnuft eller känsla. Har de satt klorna i en, så är det bara till att följa med, eller bli slagen både psykiskt och fysiskt.

Nä, jag ger mig inte!
Jag är envisare än Martin och jag är starkare än Lotta, kill me.
Ungefär så tänkte nog Lotta också. Och då var hon mitt i det, och inte en betraktare som jag.
Citera
2016-10-30, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 36th

Kan det vara hennes problematiska karaktär som ställde till det?

Det kan vara spännande med en one night stand med en tjej med utmanande klädsel, men kanske inte lika kul när tjejen är ens flickvän/sambo. Då vill man helst att hon skulle klä sig "normalt".

Samma sak med beteendet. Ingen kille skulle vilja se ens tjej hångla/dansa utmanande med andra killar. Som nu Lotta tydligen gjorde på kryssningen där hon var tillsammans med Micke.
Citera
2016-10-30, 21:20
Medlem
Citat:

Det kan vara spännande med en one night stand med en tjej med utmanande klädsel, men kanske inte lika kul när tjejen är ens flickvän/sambo. Då vill man helst att hon skulle klä sig "normalt".

Samma sak med beteendet. Ingen kille skulle vilja se ens tjej hångla/dansa utmanande med andra killar. Som nu Lotta tydligen gjorde på kryssningen där hon var tillsammans med Micke.

Låter snudd på självupplevt?

Att krossa en människa fysiskt till döds kan aldrig försvaras på något sätt. Att skuldbelägga ett brottsoffer är så låågt, att jag inte finner ord för det.

Skämmes!
Citera
2016-10-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Du läser men du förstår inte.

LOTTA VAR MEDVETEN OM RISKEN...HUR HON RESONERADE NÄR HON ÄNDÅ TOG RISKEN OCH BLEV TILLSAMMANS MED MARTIN VET VI INTE.

Vilken risk menar du att hon var medveten om? Tror du på riktigt att hon var väl "medveten" om att hon en morgon klockan fem skulle få huvudet insparkat så att hjärnan klämdes ihop? "Javisst, han kommer sparka sönder huvudet på mig men det är värt risken."
Och vad menar du att hon "tog" för risk? Hur?
Citera
2016-10-30, 21:21
Medlem
Citat:

Jag fattar uppriktigt inte varför du postade det här. På vilket sätt är det relevant hur du ser på tjejers klädsel, utmanande beteende osv?
Citera
2016-10-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tack! Puh.
Liite når jag fram och äntligen någon som vill fokusera på Martin. Orsaken, inte offret, alltså.
Martin är och var sjuk sedan födseln. Fel på gener, samtidigt som han fick urusla uppväxtförhållanden och brukade diverse droger. Han var en mean machine. Ingen man undgår, varken med förnuft eller känsla. Har de satt klorna i en, så är det bara till att följa med, eller bli slagen både psykiskt och fysiskt.

Nä, jag ger mig inte!
Jag är envisare än Martin och jag är starkare än Lotta, kill me.
Ungefär så tänkte nog Lotta också. Och då var hon mitt i det, och inte en betraktare som jag.

Ingen har väl påstått något annat heller än att Martin hade haft en otrygg och dålig barndom tillsammans med sin alkismamma och frånvarande pappa. Men sen går du återigen I vilser när du påstår att man inte KAN undvika sådana som Martin. Det kan man visst. Det är inte heller så att man är “tvungen” att följa med dem om man vill undvika att bli slagen.. för det är ju tvärtom precis så ATT man blir slagen NÄR man följer med dem. Men man kan säga “nejtack!”. Det är just det som är lösningen.

Man KAN uppfostra tjejerna att tacka nej till idioter av detta slag och försvara sig genom att gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in