Citat:
Man hjälper ingen heller genom att förvanska sanningen till något oigenkänligt . Ingen kvinna blir hjälpt av att få läsa på fb att det är mannen som bestämmer. Kvinnan kan INTE göra ett jota.
Jag förstår inte varför man borde måla upp en bild av brottsoffret så att den inte stämmer med verkligheten. Varför kan en kvinna inte frivilligt använda kokain för att kunna känna rusningen och det “helt galna sexet”? Varför måste man låtsas att det är mannen - Martin - som har tvingat henne till det?
Kokain påverkar omdömet. Likaså som alkoholen.
Det är inget nytt fenomen att tungt kriminella män attraherar en viss typ av kvinnor, men man kan absolut inte påstå att det skulle handla om “helt vanliga tjejer”. Det kan vara många, men det är fortfarande bara en pyttepytteliten minoritet av ALLA kvinnor.
Det existerar psykologisk forskning kring fenomenet och slutsatsen man drar av den forskningen är att dessa kvinnor bär alla på en slags trauma.
För den sakens skulle behöver dessa kvinnor inte vara “dåliga ekonomiassistenter”. Tvärtom kan de ha gott självförtroende på jobbet – men sakna det helt privat.
Precis som en fängelsekund kan vara “någon” på gym – men “ingen” på en anställningsintervju.
Jag kan mycket väl tänka mig att Martin ansåg Lotta hyckla och vara “helylle”, när hon egentligen gjorde många saker precis som Martin: använde droger, talade inte sanning, utnyttjade folk till sina egna ändamål, gick på “bidrag”, hade trasslig ekonomi, levde tonårsliv som vuxen etc.
Martin kanske var lite avundsjuk på Lotta som hade lyckats “charma sina släktingar, vänner och arbetsgivare” att tro enbart gott om Lotta.
Jag förstår inte varför man borde måla upp en bild av brottsoffret så att den inte stämmer med verkligheten. Varför kan en kvinna inte frivilligt använda kokain för att kunna känna rusningen och det “helt galna sexet”? Varför måste man låtsas att det är mannen - Martin - som har tvingat henne till det?
Kokain påverkar omdömet. Likaså som alkoholen.
Det är inget nytt fenomen att tungt kriminella män attraherar en viss typ av kvinnor, men man kan absolut inte påstå att det skulle handla om “helt vanliga tjejer”. Det kan vara många, men det är fortfarande bara en pyttepytteliten minoritet av ALLA kvinnor.
Det existerar psykologisk forskning kring fenomenet och slutsatsen man drar av den forskningen är att dessa kvinnor bär alla på en slags trauma.
För den sakens skulle behöver dessa kvinnor inte vara “dåliga ekonomiassistenter”. Tvärtom kan de ha gott självförtroende på jobbet – men sakna det helt privat.
Precis som en fängelsekund kan vara “någon” på gym – men “ingen” på en anställningsintervju.
Jag kan mycket väl tänka mig att Martin ansåg Lotta hyckla och vara “helylle”, när hon egentligen gjorde många saker precis som Martin: använde droger, talade inte sanning, utnyttjade folk till sina egna ändamål, gick på “bidrag”, hade trasslig ekonomi, levde tonårsliv som vuxen etc.
Martin kanske var lite avundsjuk på Lotta som hade lyckats “charma sina släktingar, vänner och arbetsgivare” att tro enbart gott om Lotta.
Mycket bra skrivet!
Efter att ha läst Lottas sms har jag fått en lite annorlunda bild av henne än den jag hade sas "målat upp" själv. Har ändå försökt se krasst på hela situationen och händelseförloppet och inte blanda in hjärtat för mycket.
Det är lätt att döma människor efter sina egna erfarenheter, sin egen livssituation, sina egna förutsättningar utan att ha en susning om hur personen är/var.
Även om Lotta och M var en otroligt dålig kombination får jag ändå en känsla av att hon tyckte sig vara förälskad i honom.
Kan ha varit det där klassiska att man "måste ha känslor för den man har sex med".
Attraherad var hon ju och även om vi inte kan förstå varför så förändrar det inte något.
Om Lotta själv kände sig lite vilsen i livet (även om ingen vän eller anhörig vill tro det) kanske hon hittade samma känsla i M och tyckte att dom hörde ihop.
Man kan vara vilsen på många olika sätt och av många orsaker som ingen annan behöver "godkänna" för att det ska vara ok.
Det sista du skriver om M och avundsjuka köper jag rakt av. Så olika men ändå så lika är ett utomordentligt gott skäl att attraheras av någon.
Att det slutade så oerhört tragiskt förvånar nog ingen egentligen men hur (för oss) obegripliga val hon än gjorde så trodde hon nog länge att vad han än gjort tidigare så skulle han inte göra det mot henne.
När hon sen insåg att allt han anklagade henne för att göra gjorde han själv mot henne så svalnade hon nog väldigt snabbt.
Jag har svårt att tro att han kan känna riktig ånger över det han gjort mot Lotta som person. M mår troligen mest dåligt över att han har försatt sig i en situation som givit honom ett långt fängelsestraff, inte att just Lotta är död.
Hur gärna man än vill ha en logisk förklaring till varför så är inte alltid förklaringen alltid logisk på ett "normalt" sätt.
Trasiga människors logik är inte som andras. Har någon en störning ovanpå det trasiga så blir det ännu mer tokigt.
Människor som lider av psykisk ohälsa, tillfällig eller permanent, kan vara fullkomligt omöjliga att resonera med eftersom dom ofta loopar i tankegångarna och fastnar. Den ickefungerande logiken blir deras logiska verklighet hur skruvat det än låter för en utomstående.
"Javisst, han kommer sparka sönder huvudet på mig men det är värt risken."