2016-10-30, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det kan göra det, ja. Normalt brukar det räcka men det beror på omständigheterna. I Sverige har vi fri bevisprövning och det är upp till domstolen att värdera dessa bevis. Detta gäller själva körningen.

Sen ska ju promillehalten bevisas. Där blir det lite knepigare eftersom det gått så lång tid och eftersom du hävdar så kallad eftersupning. Det kan vara så att åklagaren inhämtar ett expertutlåtande baserat på dina värden. Här kan jag tänka mig att rätten är lite försiktig när det gäller att värdera detta bevis.

I mina papper står det att åklagaren är en" Extra Åklagare", tror inte hon kontaktat någon expert.

Jag som person, dricker inprincip aldrig alkohol, och har väldigt låg toleransnivå och det är antagligen därför värdena visar såpass höga värden. Skulle det varit en alkoholist skulle nog värdena legat på 0,6 med samma drucken mängd.

Är detta sånt man kan ta upp i rätten, advokat eller i personutredningen?
Citera
2016-10-30, 19:34
Medlem
kraftfoders avatar
Personutredning handlar om hur du lever ditt liv, om du har problem med alkohol och droger, hur ditt sociala nätverk ser ut, om du har arbete med mera. Personutredningar genomförs ofta av socionomer. ("Socialtanter" som vissa kallar det för).

När det gäller det eventuella brottet, som du förklarar, att du enbart druckit ett par lättöl under kvällen, och börjat dricka alkohol först när du kommit hem, tycker jag att du ska prata med din advokat om. Det är ju inte olagligt att "eftersupa" i Sverige. Skulle det vara olagligt, skulle nog halva Sverige åka dit på fredagskvällarna, sittandes framför TV:n där hemma, en timma eller två efter de varit på Systembolaget..
Citera
2016-10-30, 19:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ebergdt
Nej. Finns det inte särskilda skäl så kan åklagaren inte inkomma med senare bevisning (vittnen går under "muntlig bevisning". Och skulle de vilja göra det kommer du o din advokat få veta det innan förhandling/rättegång. Dvs: det kan inte tillkomma bevisning utan din vetskap.

Då bör jag fått information om video övervakning också om all bevisning ska stå med i åtals pappret? isåfall finns det ingenting som bevisar på att jag har kört utan mina egna ord då jag var berusad och stressad
Citera
2016-10-30, 19:53
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
I mina papper står det att åklagaren är en" Extra Åklagare", tror inte hon kontaktat någon expert.

Jag som person, dricker inprincip aldrig alkohol, och har väldigt låg toleransnivå och det är antagligen därför värdena visar såpass höga värden. Skulle det varit en alkoholist skulle nog värdena legat på 0,6 med samma drucken mängd.

Är detta sånt man kan ta upp i rätten, advokat eller i personutredningen?
Extra åklagare är bara en titel, det är utan betydelse. Vad innebär "mina papper"? Har du fått fupen?

Promillehalten är samma för dig som för en alkoholist. Du tänker på att en alkoholist har högre tolerans.
Citera
2016-10-30, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Personutredning handlar om hur du lever ditt liv, om du har problem med alkohol och droger, hur ditt sociala nätverk ser ut, om du har arbete med mera. Personutredningar genomförs ofta av socionomer. ("Socialtanter" som vissa kallar det för).

När det gäller det eventuella brottet, som du förklarar, att du enbart druckit ett par lättöl under kvällen, och börjat dricka alkohol först när du kommit hem, tycker jag att du ska prata med din advokat om. Det är ju inte olagligt att "eftersupa" i Sverige. Skulle det vara olagligt, skulle nog halva Sverige åka dit på fredagskvällarna, sittandes framför TV:n där hemma, en timma eller två efter de varit på Systembolaget..

Om jag nämner för "socialtanterna", att jag fick hoppa av mina studier (Komvux CE-kort). Kräver körkortet för att fortsätta utbildningen. Fick förlängt på mitt dåvarande sommarjobb, och har anställning fram till December. Att jag installerat in ett alkolås, men att bilen krånglar så buss 7 mil till jobbet ´varje dag ändå. Dricker inprincip aldrig alkohol och har därför en låg tolerans nivå, vilket resulterar till högre promillehalter. Satt under studenten för ca 4-5 år sedan, i fyllecell. Ingen aning om det spelar roll i rätten?

Jag kan även nämna att jag beslutat mig för att inte dricka alkohol mer över huvudtaget, då jag inte kan hantera alkohol, eftersom jag inte kan stå emot grupptryck och utför dåliga handlingar.

Denna förseelse påverka mig som fan, och osäkert på om jag får förlängt på mitt nuvarande arbete, då jag vart tvungen och berätta om händelsen, vilket inte lät så bra i arbetsgivarens öron.

Jag hade tidigare under kvällen druckit ca 6 7 öl men slutade dricka runt 00:00-00:30, och när jag kom hem till mig drack jag enbart lättöl fram till klockan var 3:30. Det var då vi började med körningen, och kom hem runt 4:30 senast.

Ca en timme efter att jag varit uppe i lägenheten och hinkat i mig 5 starköl och två shots jäger, går vi ut för att röka då polisen kommer fram och påstår ha vittnen (Vittnen som inte står med i pappret), sett oss köra bil. Blir medtagen till provtagning runt 6 tiden var klockan under provtagningen.
Citera
2016-10-30, 19:57
Avslutad
Citat:
Extra åklagare är bara en titel, det är utan betydelse. Vad innebär "mina papper"? Har du fått fupen?

Promillehalten är samma för dig som för en alkoholist. Du tänker på att en alkoholist har högre tolerans.

Googlade lite enkelt på "Extra Åklagare", där set står att det oftast är jurist studenter som jobbar lite extra under en visstid.
Högre tolerans ger högre förbränning på alkohol. Samt deras kropp är mer vana vid alkohol, vilket gör att levern renar betydligt mycket fortare. Bara en tanke jag hade.
Citera
2016-10-30, 20:10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
...
Högre tolerans ger högre förbränning på alkohol. Samt deras kropp är mer vana vid alkohol, vilket gör att levern renar betydligt mycket fortare. Bara en tanke jag hade.
Glöm den tanken! Stämmer inte.

Däremot uppfattas du säkert som fullare än en med mer vana.
Citera
2016-10-30, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Glöm den tanken! Stämmer inte.

Däremot uppfattas du säkert som fullare än en med mer vana.

förbränningsförmågan är väldigt individuell, och oftast har folk med låg tolerans sämre metabolism, men vet inte om det är något relevant i rätten
Citera
2016-10-30, 20:50
Medlem
Citat:
Det kan göra det, ja. Normalt brukar det räcka men det beror på omständigheterna. I Sverige har vi fri bevisprövning och det är upp till domstolen att värdera dessa bevis. Detta gäller själva körningen.

Sen ska ju promillehalten bevisas. Där blir det lite knepigare eftersom det gått så lång tid och eftersom du hävdar så kallad eftersupning. Det kan vara så att åklagaren inhämtar ett expertutlåtande baserat på dina värden. Här kan jag tänka mig att rätten är lite försiktig när det gäller att värdera detta bevis.

Man motbevisar eftersupande genom att ta flera blodprov. Om man eftersuper så kommer nämligen promillen öka mellan proven medan om man supit tidigare så är promillen minskande mellan proven.
Senast redigerad av Aramir2 2016-10-30 kl. 21:41.
Citera
2016-10-30, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Man motbevisar eftersupande genom att ta flera blodprov. Om man eftersuper så kommer nämligen promillen öka från mellan proven medan om man supit tidigare så är promillen minskande mellan proven.

Kan man verkligen utgå från det när jag hinkat i mig 5 öl och 4 cl starksprit en timme innan jag blir medtagen till provtagning?
Citera
2016-10-30, 21:01
Medlem
Citat:
Kan man verkligen utgå från det när jag hinkat i mig 5 öl och 4 cl starksprit en timme innan jag blir medtagen till provtagning?

Dina uppgifter stämmer inte. Berätta vad som hände egentligen. Att du togs med 1 timme senare är ju skitsnack
Citera
2016-10-30, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
Dina uppgifter stämmer inte. Berätta vad som hände egentligen. Att du togs med 1 timme senare är ju skitsnack

Detta är inte skitsnack, jag kom gåendes utanför min lägenhet och hade varit hemma ca en timme när polisen kom. Varför skulle mina uppgifter inte stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in