Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Tagen 1 timme efter - Detta spelar enorm roll. Att polis och åklagare ens tar detta till rättegång låter nästan lite vanskligt. Jag antar att dom dels har tagit blodprov vid flera tillfällen och att det finns vittnesberättelser m.m. som stödjer deras version.
Personutredning - handlar inte så mycket om brottet. Mer om dig som person. Används för att se om du är lämplig för samhällstjänst och/eller om du ska dömas till kontraktsvård, till exempel.
Neka - ja, du kan neka men som ovan, antar jag att dom har blodprov och vittnen. Ja, du kan medge rattfylleri och neka grovt brott. Prata med advokaten om det.
Bevis - ditt brott ska bevisas, ja. Åklagarens bevisning måste innebära att det är ställt utom rimligt tvivel att du har gjort sig skyldig till brottet i gärningsbeskrivningen.
Utom rimligt tvivel, räcker det med ett vittne och mitt erkännande? Ja, jag tog blod prov ungefär 1,5 timme efter att jag halsat i mig 5 öl och 2 jäger shots och sen 1 timme efter detta. Innan det hade jag inte druckit sedan kl 00:00 - 00:30 (Lättöl under 3 timmar). Dom tog även urinprov men vet inte hur mycket detta påverkar i rätten.
Jag körde eftersom min kompis (som är vittne, samt kallad som vittne) tjatade om att vi skulle åka och köpa cigaretter. Jag tyckte det lät som en dålig idée men orkade inte höra på tjötet, så jag sa att han får köra isåfall (inget körkort eller körvana). Jag ser att han verkar en aning osäker i sin körning, så jag sääter mig i bilen, för att kolla så han inte kör allt för vingligt. Men efter första rödljuset, som han passerar åker han upp på en trottoar kant och liknande. Jag kände därför att jag pga. säkerhetsskäll tar över körningen eftersom jag kör (körde) lastbil dagligen under denna perioden. Ända anledningen till att jag valde att köra var att ingen skulle bli skadad, vilket var stor risk när min vän körde bilen.
Han är det ända vittnet jag vet (som står på pappret iallafall). Han blev misstänkt för medhjälp samt eventuellt rattfylla. Dock tog han aldrig några prover. Skulle vi blivit stannade under körning så skulle med stor sannolikhet polisen sett att han körde.