2016-10-28, 19:47
Medlem
Middlemans avatar
Om man är flera som tillsammans äger en fritidsfastighet och alla vill sälja utom en person som vill vara kvar på den del av fastigheten hon vistats på, vad är bäst att göra?

Avstyckning eller klyvning?

Vilka är för-och nackdelarna med respektive sätt?, för den som vill vara kvar, resp. de som vill sälja...
Citera
2016-10-29, 11:29
Medlem
Bongomans avatar
Man kan inte avstycka mot någons vilja. Det borde besvara alla frågor. Om den person som är kvar kan bilda en egen fastighet (vatten, avlopp, el) och alla är överens kan ni avstycka hennes del förstås. Om det inte finns någon naturlig gräns för vad som ska klyvas ut kan det också ge lite huvudvärk men allt går att lösa. Tänk bara på tillfartsvägen!
Citera
2016-10-29, 12:01
Medlem
Två aspekter är troligen avgörande

1: Tid
2: Kostnad

Avstyckning går troligen snabbare då Lantmäteriet verkar ha kortare handläggningstid på avstycknings ärenden (11 månader kontra 20 månader för klyvning). Dock så måste personen vars andel styckas av ansöka ny lagfart för den avstyckade delen och betala stämpelskatt (1,5% av värdet).

Vid klyvning så ska i teorin era respektive lagfarter i den samägda ursprungsfastigheten ombildas till lagfarter i de nybildade klyvningsfastigheterna, så inga nya lagfarter ska behöva sökas.

Sedan finns det ju även praktiska hänsynstagande som beror på fastighetens allmänna beskaffenhet. Betänk att vid klyvning så måste fastigheten delas upp mellan alla samägare. Är det praktiskt möjligt att göra detta så att allas delar kan anses lika mycket värda? Ni som vill sälja, är det lättare eller svårare att sälja den resterande delen som en fastighet eller som flera? Om det bara är en person som vill kvarstå och resten vill sälja så kanske det är mer praktiskt att stycka av den personen och sen kunna sälja resten i en bit. Sedan blir det också en fråga om servitut. För att få bilda nya fastigheter måste de ha tillgång till väg, vatten, avlopp osv. vilket potentiellt innebär att visa av de nya fastigheterna måste medge servitut för genomfart om exempelvis huvudvägen enbart ansluter till en av de nybildade fastigheterna. Hur ska det regleras och värderas i så fall.

Jag skulle säga så här: om det redan är så att fastigheten är utformad så att ni alla samägare har er "egen" del av den (mark, byggnader, etc.) och de delarna är naturligt avskilda ifrån varandra så är det naturliga kanske att göra en klyvning. Det skulle då i princip bli att lagfästa något som redan är satt i praktiken. Om det inte är så kanske en avstyckning för den som vill vara kvar och sedan försäljning av resterande del är att föredra.

Här skulle jag ta kontakt med en mäklare innan och få dels en värdering men även fråga vad denne anser är mest fördelaktigt ur försäljningssynpunkt efter att ha sett fastigheten.

Det finns en tredje väg också och det är att den personen som vill kvarstå på fastigheten helt enkelt köper ut er andra helt och hållet. Sen är det upp till den personen vad han/hon vill göra och när. Ni bör ta ett snack mer eran bank om möjligheter att belåna och finansiera ett sånt utköp. Att sätta rätt värdering är alltid en utmaning, men det är kanske priset ni får betala för en smidig lösning. Fördelen med detta är att det är snabbt och hyffsat enkelt för er som vill sälja och för den som köper ut ger det maximal flexibilitet framåt vad hon vill göra med fastigheten. Hon kan stycka som hon vill och sälja, hon kan sitta kvar med hela rasket, hyra ut en del, etc. etc.

Värt att ha i åtanke att detta (antar jag!) är frågan om en samägd fastighet. Du kan alltid tvinga fram en försäljning genom exekutiv auktion enligt lagen om samägande om ni hamnar i ett läge där ni inte längre kan komma överens. Värt att ha i åtanke.
Citera
2016-10-29, 19:11
Medlem
Middlemans avatar
MYCKET intressanta svar! Jag återkommer när jag har tangentbord igen....TACK Bongoman och i synnerhet pap01 för att ni engagerade er! Betydde mer än ni anar....återkommer som sagt.
Citera
2016-10-30, 11:51
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Betänk att vid klyvning så måste fastigheten delas upp mellan alla samägare. Är det praktiskt möjligt att göra detta så att allas delar kan anses lika mycket värda?

En kort fråga bara;

Måste alla samägare få varsin klyvningslott? Tomten går inte att dela i så många delar, men väl i två delar.

Tanken med klyvningen är ju att hon ska få klyva ut en mindre del av marken där "hennes hus" ligger, som hon blir lagfaren ägare till. De andra skulle då samäga den större delen, som de tillsammans säljer på öppna marknaden så fort det går.
Citera
2016-10-30, 14:36
Medlem
Klyvning kan väl också vara en eventuell möjlighet när lantmäteriet inte vill gå med på avstyckning?
Citera
2016-10-30, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
En kort fråga bara;

Måste alla samägare få varsin klyvningslott? Tomten går inte att dela i så många delar, men väl i två delar.

Tanken med klyvningen är ju att hon ska få klyva ut en mindre del av marken där "hennes hus" ligger, som hon blir lagfaren ägare till. De andra skulle då samäga den större delen, som de tillsammans säljer på öppna marknaden så fort det går.

Nej, vid en klyvning får alla samägare varsin del. Ursprungsfastigheten upphör sen. Det går inte att bara "klyva ut" vissa. Då är det avstyckning som gäller.
Citera
2016-10-30, 17:07
Medlem
Bongomans avatar
Det finns också sammanslagning. Enda hindret för det lär vara att de kluvna andelarna måste vara lika mycket värda och en andel som är större än de andra och dessutom bebyggd är värd mer än de andra.

Så det blir bara avstyckning kvar verkar det som.
Citera
2016-10-30, 17:38
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Nej, vid en klyvning får alla samägare varsin del. Ursprungsfastigheten upphör sen. Det går inte att bara "klyva ut" vissa. Då är det avstyckning som gäller.

Hmmm...Så då har jag missförstått Wiki, eller så är det fel där? (min fetmarkering)

Klyvning innebär att en samägd fastighet, som har flera ägare, delas upp i klyvningslotter för de ägare som vill det, medan den eller de andra ägarna får en gemensam lott. ?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fastighetsbildning
Citera
2016-10-30, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Hmmm...Så då har jag missförstått Wiki, eller så är det fel där? (min fetmarkering)

Klyvning innebär att en samägd fastighet, som har flera ägare, delas upp i klyvningslotter för de ägare som vill det, medan den eller de andra ägarna får en gemensam lott. ?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fastighetsbildning

Nej, wikipedia har rätt. Jag misstog mig här, alla samägare behöver inte få en egen klyvningslott. Endast de som yrkar får en lott vid klyvning, de som inte önskar eller inte ansöker kvarstår som samägare i den resterande lotten (11 kap. 1 § 2 st. Fastighetsbildningslag)
Senast redigerad av pap01 2016-10-30 kl. 18:27.
Citera
2016-10-30, 19:18
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Nej, wikipedia har rätt. Jag misstog mig här, alla samägare behöver inte få en egen klyvningslott. Endast de som yrkar får en lott vid klyvning, de som inte önskar eller inte ansöker kvarstår som samägare i den resterande lotten (11 kap. 1 § 2 st. Fastighetsbildningslag)

Ingen fara, du kan dina saker ändå märker jag. Jag ber att få återkomma i tråden. Tack så länge!
Citera
2016-10-30, 21:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Men värdet måste väl fortfarande vara lika för alla?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in