2016-10-29, 21:44
Medlem
Det är bra för SD att Trump kanske vinner. Det behövs ledare som skakar om etablissemanget riktigt ordentligt. Jag önskar också att Le Pen kunde få större framgång. Orban har ju redan lyckats.

Det ser ändå bra ut för SD även om Trump inte når ända fram. Vårt land är ju mycket annorlunda och det är inte invandrarna som skall ställas till svars. Det är alltid politikerna som förådde landet.

Just nu tror jag SD har 21%, men jag tror det lossnar nästa höst. Allt behöver sätta sig, folk har svårt att ta in samhällsproblemen, det blir en fördröjningseffekt.
2016-10-29, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Sannolikt genererar blattarna själva framöver de oerhörda samhällsproblem som S med K-hjälpen naturligtvis inte förmår att bemästra, att någon hjälp från USA knappast är nödvändigt för att ytterligare öka SD:s mer eller mindre säkerställda kommande framgångar i opinionen!

Så länge gräsrötterna i SD kallar människor för blattar är det svårt för normala människor att rösta på partiet.
Är det svårt att förstå?
För Helvete!
Tänk lite!
2016-10-29, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är bra för SD att Trump kanske vinner. Det behövs ledare som skakar om etablissemanget riktigt ordentligt. Jag önskar också att Le Pen kunde få större framgång. Orban har ju redan lyckats.

Det ser ändå bra ut för SD även om Trump inte når ända fram. Vårt land är ju mycket annorlunda och det är inte invandrarna som skall ställas till svars. Det är alltid politikerna som förådde landet.

Just nu tror jag SD har 21%, men jag tror det lossnar nästa höst. Allt behöver sätta sig, folk har svårt att ta in samhällsproblemen, det blir en fördröjningseffekt.

Nu tror jag absolut inte det kommer bli så - att Trump kommer förlora, men alltid kul att spekulera lite om så skulle vara fallet. Media och maktgalna politiker skulle nog fullständigt krossa SD:s chanser att komma med i en regering i det läget till 2018. Max 20% då skulle jag tro.

Man skulle bete sig extremt manipulativt, på en nivå som få skulle märka av då de flesta skulle tro att makten identifierat problemen och tro att en förändring till det positiva alltid skulle vara nära förestående, vilket allt längre och längre fram ytterligare en gång skulle visa sig vara falskt. Konflikter, korruption,maktbegär, mer invandring, mer krig, våldsamheter och elände skulle bli ännu mer vardag om än i långsammare accelererande takt än senaste 10 åren, för att riktigt vänja in "boskapen" att det är så här den normala oföränderliga verkligheten ser ut.

Tids nog (om inte ett kärnvapenkrig tar död på allt liv innan) så skulle en ny "Trump-liknande" personlighet träda fram någonstans och försöka sig på att ännu en gång förena stormakterna och mänskligheten ur ett gott utvecklande perspektiv.
Senast redigerad av PhantasyStar 2016-10-29 kl. 22:32.
2016-10-29, 22:48
Medlem
Kanske ska lugna oss en smula vad som händer om Trump vinner. Dessvärre finns det i nuläget 250k till 4ggr pengarna som väntar på bli matchade hos betfair.com Går åt rätt håll i alla fall. Var 6-7ggr innan mail-skandalen tog ny fart igår. Positiva är ju att även spelbranschen totalt missade brexit. Runt 10ggr var oddset där när vallokalerna stängde
2016-10-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Kanske ska lugna oss en smula vad som händer om Trump vinner. Dessvärre finns det i nuläget 250k till 4ggr pengarna som väntar på bli matchade hos betfair.com Går åt rätt håll i alla fall. Var 6-7ggr innan mail-skandalen tog ny fart igår. Positiva är ju att även spelbranschen totalt missade brexit. Runt 10ggr var oddset där när vallokalerna stängde

SD ger 25.00 på UB parti/koalition som bildar regering 2018 tycker jag även är ett mycket, mycket bra odds. Efter Trump vunnit lär det sänkas.

Man får nog anta med att där finns folk som sitter och tradar pengar fram och tillbaks oavsett vem som vinner, därav höga summor med då och då åt något håll kanske . Har för mig det var flera miljoner nyligen på att boka Clinton med.
Senast redigerad av PhantasyStar 2016-10-29 kl. 23:53.
2016-10-29, 23:54
Medlem
Månadsrapport Oktober (Av eminente "statistiskOpinion" på Twitter)

https://minfil.org/L6Ffpabcb9/M_nadsrapport_Oktober.pptx
2016-10-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
SD ger 25.00 på UB parti/koalition som bildar regering 2018 tycker jag även är ett mycket, mycket bra odds. Efter Trump vunnit lär det sänkas.

Man får nog anta med att där finns folk som sitter och tradar pengar fram och tillbaks oavsett vem som vinner, därav höga summor med då och då åt något håll kanske . Har för mig det var flera miljoner nyligen på att boka Clinton med.

Absolut, men hade hellre sett det tradats till omvända odds Men även underdogs brukar kunna ramla in ibland.
2016-10-30, 02:32
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Sentio oktober

Moderaterna 19,5 (21,0)
“Liberalerna” 5,9 (4,9)
Centerpartiet 8,7 (6,8)
Kristdemokraterna 4,1 (2,8)

Socialdemokraterna 23,5 (21,5)
Vänsterpartiet 9,7 (8,6)
Miljöpartiet 2,4 (4,8)

Sverigedemokraterna 21,7 (24,5)

Fi 2,4 (2,8)
Piratpartiet 1,9 (1,0)

Åt helvete med Fi. Vad fan ska de redovisas varje gång för när de aldrig når upp till 3% ens. Hade det varit Sd så hade de aldrig redovisats vid så låga siffror.
2016-10-30, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
De s.k. osäkra väljarna kan väl indelas i tre kategorier.
1. De som svarar, "jag har inte bestämt mig.
2. De som svarar, "jag tänker inte avslöja".
3. De som svarar, "jag skiter i vilket och kanske röstskolkar".
Den som bara svarar, "jag vill inte deltaga" kan ju tillhöra vilken som helst av grupperna.

Finns det några studier i OM i detta ämne?

Frågar därför i Novus OM rapporteras 6-7 % osäkra, medan valdeltagandet senaste valet var 85 % d.v.s 15 % avstod att rösta.
Om man adderar 1+2+3 bör ju rimligtvis denna siffra vara långt över de 15 % som avstod senaste valet?

Tycker själv att om man adderar de 15 % som "röstskolkar" + de som ej bestämt sig + de som ej vill avslöja = borde man hamna på 25 - 30 %.
Vilken kategori personen tillhör som säger, "jag vill inte vara med", det är ju helt omöjligt att avgöra.

Novus rapporterar i snitt på senaste tiden 6 - 7 % osäkra.
Är det någon som kan förklara denna paradox?
Senast redigerad av Hultabultan 2016-10-30 kl. 03:09.
2016-10-30, 08:27
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
För att ta ett blad ur bl a Oytos bok är det därför lite synd att Åkesson, när han i somras intervjuades av fientliga och svartmålande medier, inte stödde Trump.

http://www.di.se/artiklar/2016/6/16/akesson-trump-ar-inte-serios/

Det är nog närmaste en svensk politiker varit att stöd Trump ändå.
Tänk dig skitstormen om Åkesson aktivt sagt sig stöda Trump..
Men nuvarande drevande lär knappast få SD att minska,däremot så är det nog fler som mörkar att man tänker gå över till SD,så chocken lär bli ännu större efter valet 2018. Räkna med att golvet ligger på kring 25% men taket kan vara enormt då de nya SDsympatisörerna inte är lika Hardcore som "lärnväljarna"
Drevandet är nog mest för att skrämma oinsatta "gråväljare "från att gå över till SD..
2016-10-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Åt helvete med Fi. Vad fan ska de redovisas varje gång för när de aldrig når upp till 3% ens. Hade det varit Sd så hade de aldrig redovisats vid så låga siffror.
Eh, SD redovisades i massor av mätningar när de hade under 3%.
Jag räknade till över 75 mätningar under 2006-2010 där SD hade under 3% och särredovisades.
Ipsos började särredovisa SD vid 1%, Sifo vid 2%.
2016-10-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eh, SD redovisades i massor av mätningar när de hade under 3%.
Jag räknade till över 75 mätningar under 2006-2010 där SD hade under 3% och särredovisades.
Ipsos började särredovisa SD vid 1%, Sifo vid 2%.
Det finns en del här som har svårt att hålla sig till sanningen.
Många påstår även att Sentio+YouGov prickade valet 2014 bäst, vilket är felaktigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in