2016-10-29, 13:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
I grunden ger detta 4 års avstängning.

Vad kan egentligen anföras som förmildrande i detta fallet?!
Någon som sett något från TJ:s advokat om vad försvaret består av, rent konkret?

Jag förutsätter att alla är överens om att "jag kollade inte innehållet" och "jag litade på läkaren" har NOLL värde när det gäller ev. minskning av straffet.
Hon skall väl ha samma straff som alla andra som testat positivt. Kvalitén på de olika historier de drar är väl oväsentlig. Någon tämligen osannolik bortförklaring kommer väl alla med.
Brukar de få hela straffet eller brukar det bli 2 år?

(Men sedan är det ju hennes landsmän som avgör straffet, i första steget.)
Citera
2016-10-29, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Dags att igen prata med svenskar på den nivå ni håller. Fuck you. Ditt inlägg är fullständigt ointressant förutom att det bekräfta er dryga självgoda fördömande karaktär. Det är inte förvånande att svenskar gillar araber och deras obevekliga efterföljande av lagarna så som de är skrivna. Det må så vara att bli halshuggen för att man visat sig utan slöja . Men lagar är lagar. sharialagar för er snart.
Jag kommer inte att gå i din medvetna provaktionsfälla. Bemöt i sak om du ska debattera.

1: Hur mkt tycker du att man ska få dopa sig? (anabola är doping, oavsett anledning till att ha det i kroppen). Så, vilka nivåer av anabola steroider är enligt dig ok att åkarna ertappas med i kroppen?

2: Nu medan det är förbjudet - varför ska de som beslutar i detta fallet tro JUST PÅ JOUGHAUG?

3: Förstår inte du att hur många som helst kommer att köra sina historier om man tillåter godtycke komma in och förstöra skidsporten? Någon har lite för hög mängd i kroppen, och vi ponerar då att du vill att de ska få ha en viss mängd. Någon har överskridit den något något....snyftar trovärdigt....berättar trovärdigt, enligt vad de flesta kommer att anse.....just denna åkaren verkar trovärdig. Hur ska JUST DEN åkaren bedömas?

4: Menar du att det ska vara hårt straff då, eftersom den åkaren faktiskt överskred den tillåtna nivån?

5: Då kan man lika gärna säga att det ska vara ett lika hårt straff för Joughaug eftersom hon överskred NOLLnivån som nu gäller. Men du kanske menar, att om man får ha lite anabola steroider i kroppen, så kan alla som vill läka sina ansiktsläppar, (med krämer som inte ens är för ansiktsläppar), får göra det utan att få något straff?

Men då lovar jag dig att många åkare kommer att utnyttja detta på alla sätt!

Jag menar alltså inte att hon ska få ett hårdare straff, bara för att statuera exempel: skrämma framtida åkare från att köra med sina historier, osv. Nej, jag vill bara att hon ska få ett korrekt straff enligt reglerna som finns.

Inte längre än korrekt, (se just ovan) och inte kortare än korrekt, för att hon t ex är 1:a i världen, eller för att hon är från 'mäktiga Norge', och ej eller pga av en kombination av att hon är söt, blond, snyftar och berättar såå trovärdigt såå.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-29 kl. 13:20.
Citera
2016-10-29, 13:19
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hako Otoko
Kunskap om skidor säger att Clostebol är det perfekta dopningspreparatet för Johaug, förbättrar hennes enda svagheter, spurt och sprint.

Och vad vet du om dopning?

Hva skal Johaug med bedre spurt, når hun er 1-4 minutt foran konkurrentene i mål?

"Jag er intelligent". Inte jag heller, svarte svensken.
Citera
2016-10-29, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Hva skal Johaug med bedre spurt, når hun er 1-4 minutt foran konkurrentene i mål?

Hon kanske vill vinna lopp i sprint?
Citera
2016-10-29, 13:26
Medlem
Ser det rätt klart tycker jag:
På presskonferensen anlade hon en offerkofta - satt och hulkade, men det var inga tårar. Det var spel - tänk på att flickor tidigt lär sig känsloutpressning.. Låtsas gråta lite och så får dom vad dom vill.

Så Ljughaug har inget annat val än att sitta där och låtsas vara offer. Hela landslaget använder medicin. Men Ljughaug ska tydligen svara på frågor idag - nån som vet nåt ?
Citera
2016-10-29, 15:00
Medlem
Jag tänker inte ta ställning i skuldfrågan. Finns alldeles för många frågetecken.

Men tänk om ett mer eller mindre likadant scenariot skulle utspelas med den lilla ändringen att huvudpersonen inte heter Therese Johaug utan Charlotte Kalla!

Naturligtvis rent hypotetiskt, men även om sannolikheten för att det skulle inträffa är ytterst liten är den ju inte = 0.

Det skulle vara oerhört intressant att läsa kommentarer från exempelvis Lasse Anrell, Johan Esk och Johan Croneman, för att inte tala om norrmännen!
Citera
2016-10-29, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bigslicer
Jag tänker inte ta ställning i skuldfrågan. Finns alldeles för många frågetecken.

Men tänk om ett mer eller mindre likadant scenariot skulle utspelas med den lilla ändringen att huvudpersonen inte heter Therese Johaug utan Charlotte Kalla!

Naturligtvis rent hypotetiskt, men även om sannolikheten för att det skulle inträffa är ytterst liten är den ju inte = 0.

Det skulle vara oerhört intressant att läsa kommentarer från exempelvis Lasse Anrell, Johan Esk och Johan Croneman, för att inte tala om norrmännen!
Jag skulle säga att risken är 0 för att Kalla skulle ta anabola steroider, helt oavsett hur dessa anabola steroider skulle nå hennes kropp.

Dels pga hur hon verkar vara som person, och dels pga att hon vet att det inte skulle accepteras av det svenska folket. Vissa såklart, (så är det ju alltid) men folket skulle inte stå bakom henne som det norska folket verkar göra i fallet Joughaug.

I Sverige så tar inte friska längdskidåkare astmamedicin, samt 'råkar' inte få i sig anabola steroider för att sedan försöka snyfta/förklara bort det hela och hoppas på ett frikännande. Kalla skulle aldrig försöka sig på en sådan grej.
Citera
2016-10-29, 15:16
Avslutad
Citat:

På rak arm kommer jag ihåg att hon förra säsongen minst förlorade spurt mot Weng samt avslutning mot Östberg. Innan dess mängder av spurter mot Björgen, i de fall hon hängde med till mål. Samt Kowalczyk. Kanske vill hon också vinna nån stafettspurt om det blir aktuellt.

Tycker du som är så intelligent att hon är bra i sprint?

Hon har också själv sagt att hon satsar extremt hårt på styrketräning för att bli starkare och explosivare.
Om du nu är en av de intelligentare norrmännen kanske du ska ringa upp henne och be henne ändra sin träningsplan. Hon lär ju få god tid att träna närmaste året-n.
Citera
2016-10-29, 15:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det kan du förutsätta, men så länge du inte ska bestämma straffet så spelar din åsikt igen roll.
Det är inte bara en åsikt, utan regelverket är klart att dessa ursäkter inte motiverar en strafflindring.
Citera
2016-10-29, 16:30
Medlem
Citat:

Sant gällande spurten, men mycket märkligt att hon har den sämsta tekniken av samtliga åkare, och likväl flera minuter före?
Citera
2016-10-29, 16:35
Medlem
Kalla har sagt att hon inte bara frågar läkaren utan kontrollerar allt själv också, vilket jag förutsätter att varje normalbegåvad idrottsman gör.

Beträffande Johaug så hade hon anabola steroider i kroppen. Utgångspunkten är då med dagens regler fyra års avstängning. Kan Johaug visa att hon inte förfarit med uppsåt eller grov oaktsamhet när hon fick det i sig så ska straffet sänkas. Om de dömande organen tycker hennes historia är sannolik så ska hon inte anses handlat med uppsåt.

Dock måste hon alltså även visa att hon inte handlat med grov oaktsamhet. Här måste hon få oerhörda problem med sin historia. Hon får alltså salvan i en förpackning som det står doping på. Struntar i att kolla på förpackningen utan slänger den direkt tillsammans med bipacksedeln som också varnar för doping. Struntar också att kolla upp vad Clostebol som står på tuben är för ämne. Det enda hon gör är att fråga sin förlängda arm läkaren om medlet är dopingklassat (konstig fråga egentligen). Läkaren anser jag i detta fall endast kan ses som hennes förlängda arm och han har också agerat extremt oaktsamt.

Jag har svårt att se hur Johaug ska kunna få mindre än fyra års avstängning om reglerna följs.
Senast redigerad av Ragulina 2016-10-29 kl. 16:39.
Citera
2016-10-29, 17:14
Medlem
Det kommer bli som (faktiskt) en sportjournalist skrev häromdagen: Johaug får en symbolisk påföljd och sen är hon tillbaka snart och kör skiten ur svenskor och alla andra, Björgen undantaget som kan vinna ibland.
Norge är för mäktigt i vintersportsammanträdena. Bara detta att man fått igenom astmamedicinering och gjort det till en naturlag säger det mesta.
En annan naturlag säger att ett litet land som Norge inte kan vara överlägsna på naturlig väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in