2016-10-28, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Man får iaf ge rebellerna det att de är effektiva

Verkar som de har nått 3000-området och strider i detta just nu

Jihadists entered the 3000 Housing Project. Thousands of people are now displaced.

https://twitter.com/leithfadel/status/792043449587335168

Drygt om de får fäste i ett mer urbant område, kommer flyg hjälpa mindre och göra det betydligt svårare att få dem därifrån senare, se bara på 1070-området.

Ser ut som att SAA blir helt överkörda faktiskt. Dom gör inget motstånd? Väntar dom på något eller?

Dom hade inte funnits kvar om inte Ryssland gått in och hjälpt förra året.
Citera
2016-10-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
Ser ut som att SAA blir helt överkörda faktiskt. Dom gör inget motstånd? Väntar dom på något eller?

Svårt att avgöra med den informationen(den knapphändiga som kommer) vad som pågår, men helt klart verkar rebellerna ta sig längre än vad iaf jag trodde de skulle göra första dagen.

Det jag hoppas på är att SAA har försvarslinjerna klara och när de insåg att första och andra var på väg att rämna så drar de sig tillbaks till bättre , för att sedan med artilleri och flyg beskjuta de framryckande grupperna.

Detta är vad jag hoppas på men tidigare inkompetens ifrån SAA gör mig bekymrad att så kanske inte är fallet.

Blir en väldigt intressant helg att bevaka kriget på, kan och kommer hända väldigt mycket de kommande 48h känns det som
Citera
2016-10-28, 19:39
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan

Dom hade inte funnits kvar om inte Ryssland gått in och hjälpt förra året.

Typiskt getknullar offensiv. De går all-in för att sedan förlora allt. SAA vet vad de håller på med, oroa dig inte.
Citera
2016-10-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Typiskt getknullar offensiv. De går all-in för att sedan förlora allt. SAA vet vad de håller på med, oroa dig inte.

Klart man borde oroa sig om man är på SAAs sida i denna konflikt, deras inkompetens kan inte ha undgått dig igenom denna konflikt? Man tror alltid att de borde ha lärt sig något efter alla år, men de återkommer med samma misstag gång på gång

Men hoppas att jag har fel och du har rätt, men tvivlar :/
Citera
2016-10-28, 22:06
Medlem
Sjukt tyst från den södra fronten runt Daraa. Man hade kunnat tro att de hade planerat att dra en offensiv tillsammans med Aleppo. För att sätta större press. De cirkulerade även bilder på MANPADS där nere för någon månad sen, men kan varit fake. Tycker ändå att det är märkligt de inte gör något där nere. Hela denna konflikten är så jävla absurd.
Citera
2016-10-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Sjukt tyst från den södra fronten runt Daraa. Man hade kunnat tro att de hade planerat att dra en offensiv tillsammans med Aleppo. För att sätta större press. De cirkulerade även bilder på MANPADS där nere för någon månad sen, men kan varit fake. Tycker ändå att det är märkligt de inte gör något där nere. Hela denna konflikten är så jävla absurd.

Sedan Jordanien i princip avslutade sitt stöd för Södra Fronten så har de legat lågt där nere, ska man även tala om moderata rebeller är nog dessa som kommer närmst. SAA har även en rätt stor militär närvaro där nere och en offensiv ifrån rebeller är kostsamma
Citera
2016-10-28, 22:57
Medlem
Citat:
Sedan Jordanien i princip avslutade sitt stöd för Södra Fronten så har de legat lågt där nere, ska man även tala om moderata rebeller är nog dessa som kommer närmst. SAA har även en rätt stor militär närvaro där nere och en offensiv ifrån rebeller är kostsamma

Har Jordanien dragit tillbaka sitt stöd? Har jag helt missat med det förklarar ju verkligen saken isf. De borde ju annars ha lättast av alla grupper att få in nya vapen med tanke på närheten till Saudi. Varöfr drog jordaninen in sitt stöd? De brukar väl vara USA till laggs?
Citera
2016-10-28, 22:58
Medlem
Även mycket skumt att Ryssarna inte bombar i Aleppo. Är här något diplomatiskt på gång under borden som man inte vill riskera?
Citera
2016-10-28, 23:18
Medlem
Citat:
Har Jordanien dragit tillbaka sitt stöd? Har jag helt missat med det förklarar ju verkligen saken isf. De borde ju annars ha lättast av alla grupper att få in nya vapen med tanke på närheten till Saudi. Varöfr drog jordaninen in sitt stöd? De brukar väl vara USA till laggs?

Dem drog tillbaks sitt stöd för länge sedan efter samtal etc med Ryssland och efter SFs misslyckade offensiv etc

Citat:
Även mycket skumt att Ryssarna inte bombar i Aleppo. Är här något diplomatiskt på gång under borden som man inte vill riskera?

De bombar en del i västra men just nu som jag förstår det är det dåligt väder som försämrar läget för flyg, morgondagen ska bjuda på klart väder som rimligtvis kommer innebära ökad flygnärvaro och bombningar

Det kan mycket väl även vara samtal runt detta som vi inte har en aning om som håller tillbaks bombningarna
Citera
2016-10-29, 00:27
Medlem
Citat:
Dem drog tillbaks sitt stöd för länge sedan efter samtal etc med Ryssland och efter SFs misslyckade offensiv etc

De bombar en del i västra men just nu som jag förstår det är det dåligt väder som försämrar läget för flyg, morgondagen ska bjuda på klart väder som rimligtvis kommer innebära ökad flygnärvaro och bombningar

Det kan mycket väl även vara samtal runt detta som vi inte har en aning om som håller tillbaks bombningarna

Tror ryskt flyg kvittar nu. Offensiven har avstannat. Läste på reddit att Nusras "emir" av Aleppo har dött i stridigheterna. Om SF är slut som du säger också samt att Damaskus området rensas varje dag + hamafronten trycks tillbaka dagligen, så kan man nog utropa seger innan årskiftet. Tutkiet kommer skita i rebellerna om de får gå loss på kurderna. Vilket jag tror de kommer få.....
Citera
2016-10-29, 01:00
Medlem
Citat:

putin låter diplomati ha ennu en chans...nytt försök av få igång föra avtalet under bordet.....att fn och usa ska leva upp till sinna åtagande...så ryssland sen kan säga i säkerhets rådet ännu en gång vi levde upp till avtalen men inte ni..

ryssland synade usa när de skulle anfalla syriens flygplatser och införa no fly zone...usa blinkade först..tycker ryssland ger usa aldeles för mycket kredit o respekt...de va jämnbördes soldater i ww2 med italienarna

o sedan ww2 har de bara anfallet svaga nationer o där är ingen riktig vinst iheller...deras utrustning kan inte jämnföras med den ryske under kalla kriget och ännuväre idag...de har bara en sak o det är hot att anfalla med kärnvapen..
Citera
2016-10-29, 02:56
Bannlyst
Citat:

Jo men det är nog något diplomatiskt som står ivägen, har läst att Putin och Lavrov har sagt att dom inte riktigt vill skicka in flyg än. Sjukt men så det verkar.

Kremlin: Resumption of Aleppo airstrikes would be 'unreasonable' at moment. - Interfax
https://twitter.com/hadialbahra/status/792104797331742720

Öhh, orimligt!?
Senast redigerad av 89Spartan 2016-10-29 kl. 02:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in