Citat:
Ursprungligen postat av
Pratbubblan
Men herre gud!

Hoppas det inte hänt här också...
Vill be om ursäkt för 2 saker, det första är en bump av en gammal tråd, och den andra är att dina förhoppningar tyvärr inte stämmer. Det har faktiskt sprutats direkt på frukt i en Hemköpsbutik. Se länkad artikel. FULLTÄNDIG IDIOTI på hög nivå! Detta är ett bekämpningsmedel och kan vara livsfarligt om det förtärs.
Artikeln:
http://www.dn.se/sthlm/butik-sprejade-giftigt-insektsmedel-pa-frukt/
Jag har jobbat i princip hela min yrkeskarriär med kemikalier, främst med sanering och säkerhetslösningar, så jag vet hur olika kemikalier och beståndsdelar påverkar organismer, vatten, jord, kretslopp osv.
Raid eller Radar är inte nyttigt för vare sig människor eller andra djur. Värst är det ifall det läcker ut i vatten, då det sprider sig och förorenar alla vattenlevande organismer, inklusive jorden. 2 av de aktiva beståndsdelarna är de delvis hormonstörande (Möjligen även Cancerogena) ämnena S-Bioalletrin och Bioresmetrin. De ger akut förgiftning både genom inandning och förtäring hos människan varför jag och många andra i min bransch finner Raid vara en dåligt utformad produkt. Speciellt Bioresmetrin borde vara förbjudet att använda för "Lekmannabruk". Det finns mycket snällare alternativ på marknaden som erbjuder samma effektivitet men använder sig av biologiska bestånsdelar som är lätta för naturen att bryta ned. Tänk på att Raid faktiskt är ett kemiskt bekämpningsmedel.
/Mvh