2008-10-18, 20:14
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Ring giftinformationen. De kan hjälpa dig.

Japp tack för hjälpen jag får nog kolla med dem och se eller ev googla vidare.
Citera
2008-10-18, 20:15
Medlem
Pratbubblans avatar
Här är en sida med produktinformation:

www.sandbergs.nu/VIB/Radar_Aerosol.pdf
Citera
2008-10-18, 20:32
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Här är en sida med produktinformation:

www.sandbergs.nu/VIB/Radar_Aerosol.pdf

Tack det lät ju inte så farligt faktiskt. Jag tror nog att jag överlever men hypokondri kan få de flesta tankar i spinn. Fick även fram en norsk artikel om en affär som använt radarspray i fruktdisken, bara i norge.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article602120.ece
Citera
2008-10-18, 20:34
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red Machine
Tack det lät ju inte så farligt faktiskt. Jag tror nog att jag överlever men hypokondri kan få de flesta tankar i spinn. Fick även fram en norsk artikel om en affär som använt radarspray i fruktdisken, bara i norge.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article602120.ece

Men herre gud! Hoppas det inte hänt här också...
Citera
2014-12-08, 05:48
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Men herre gud! Hoppas det inte hänt här också...

Vill be om ursäkt för 2 saker, det första är en bump av en gammal tråd, och den andra är att dina förhoppningar tyvärr inte stämmer. Det har faktiskt sprutats direkt på frukt i en Hemköpsbutik. Se länkad artikel. FULLTÄNDIG IDIOTI på hög nivå! Detta är ett bekämpningsmedel och kan vara livsfarligt om det förtärs.

Artikeln: http://www.dn.se/sthlm/butik-sprejade-giftigt-insektsmedel-pa-frukt/

Jag har jobbat i princip hela min yrkeskarriär med kemikalier, främst med sanering och säkerhetslösningar, så jag vet hur olika kemikalier och beståndsdelar påverkar organismer, vatten, jord, kretslopp osv.

Raid eller Radar är inte nyttigt för vare sig människor eller andra djur. Värst är det ifall det läcker ut i vatten, då det sprider sig och förorenar alla vattenlevande organismer, inklusive jorden. 2 av de aktiva beståndsdelarna är de delvis hormonstörande (Möjligen även Cancerogena) ämnena S-Bioalletrin och Bioresmetrin. De ger akut förgiftning både genom inandning och förtäring hos människan varför jag och många andra i min bransch finner Raid vara en dåligt utformad produkt. Speciellt Bioresmetrin borde vara förbjudet att använda för "Lekmannabruk". Det finns mycket snällare alternativ på marknaden som erbjuder samma effektivitet men använder sig av biologiska bestånsdelar som är lätta för naturen att bryta ned. Tänk på att Raid faktiskt är ett kemiskt bekämpningsmedel.

/Mvh
Citera
2015-02-24, 11:41
Medlem
serialclowns avatar
Ursäkta ännu en bump, men är Raid / Radar verkligen så dödligt giftigt för katter som man kan läsa här o där?

Och.. fungerar Raid / Radar mot klädesmal?

Jag har två katter som jag tänkt låta vara på balkongen, medans jag sprutar Radar i klädkammaren. Tejpar för dörrspringorna o så vädra ut genom en springa i balkongendörren - köksfönstret.

Ni som vet, låter det som en plan?
Citera
2016-10-25, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av serialclown
Ursäkta ännu en bump, men är Raid / Radar verkligen så dödligt giftigt för katter som man kan läsa här o där?

Och.. fungerar Raid / Radar mot klädesmal?

Jag har två katter som jag tänkt låta vara på balkongen, medans jag sprutar Radar i klädkammaren. Tejpar för dörrspringorna o så vädra ut genom en springa i balkongendörren - köksfönstret.

Ni som vet, låter det som en plan?

Hur gick det? Tänkte också köpa den, men har också katt
Citera
2016-10-28, 19:29
Bannlyst
Alla klorerade kolväten är dåliga för människan, mer eller mindre är det så. Gissar att de ämnen som radar består av lagras i människans fettvävnad över en längre tid, och där gör den ingen nytta.
Citera
2016-10-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tirpiz
Alla klorerade kolväten är dåliga för människan, mer eller mindre är det så. Gissar att de ämnen som radar består av lagras i människans fettvävnad över en längre tid, och där gör den ingen nytta.

I stort sett alla medel i klass 3 bekämpningsmedel består av pyretrin-baserat gift och den bryts ned i vår lever på ca 1-2 dygn om man får i sig det (i "normala mängder"). Ev skador/biverkningar är reversibla och ger inga men om man inte är extremt överkänslig. Klass 2 & 1 är starkare men inget gemene person får använda men det är i princip samma med dom, kroppen klarar att bryta ned det och man får ut det via urin/avföring.
Citera
2016-10-28, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
I stort sett alla medel i klass 3 bekämpningsmedel består av pyretrin-baserat gift och den bryts ned i vår lever på ca 1-2 dygn om man får i sig det (i "normala mängder"). Ev skador/biverkningar är reversibla och ger inga men om man inte är extremt överkänslig. Klass 2 & 1 är starkare men inget gemene person får använda men det är i princip samma med dom, kroppen klarar att bryta ned det och man får ut det via urin/avföring.

Det kan nog stämma att de moderna insektsmedlen (likt Radar Raid) innehåller pyretrinbaserat gift. Men Radarsprayen (den klassisk) innehöll klorerade kolväten har jag för mig. Tror de tog bort receptet på grund av det jag nämnde tidigare, men effektiv var den, troligen som DDT.
Citera
2016-10-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tirpiz
Det kan nog stämma att de moderna insektsmedlen (likt Radar Raid) innehåller pyretrinbaserat gift. Men Radarsprayen (den klassisk) innehöll klorerade kolväten har jag för mig. Tror de tog bort receptet på grund av det jag nämnde tidigare, men effektiv var den, troligen som DDT.

Gifterna var starkare förr men visst ska man vara aktsam i dagsläget också såklart
Jag slarvar allt ibland när jag har bråttom eller har glömt gasmasken i bilen men har aldrig känt några biverkningar av klass 3 eller 2 gift. Dock har jag spillt en del klass 1 gift på mig och det påverkar nerverna/nervimpulserna i ett par timmar. Spillde en gång på hela handen, när jag skulle köra hem från den kunden kunde jag inte använda handen, giftet blockerar synapserna/signalerna så jag blev lite "tillfälligt förlamad"
Citera
2016-10-29, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Gifterna var starkare förr men visst ska man vara aktsam i dagsläget också såklart
Jag slarvar allt ibland när jag har bråttom eller har glömt gasmasken i bilen men har aldrig känt några biverkningar av klass 3 eller 2 gift. Dock har jag spillt en del klass 1 gift på mig och det påverkar nerverna/nervimpulserna i ett par timmar. Spillde en gång på hela handen, när jag skulle köra hem från den kunden kunde jag inte använda handen, giftet blockerar synapserna/signalerna så jag blev lite "tillfälligt förlamad"

Jag hade ingen aning om de var så effektivt så de bedövar hela handen. Själv fick jag radar i ögonen en gång. Man blev rädd förstås när man var så liten. Spolade bort det såklart, men ändå, undrar ibland om det var därför man fick en del sämre syn som äldre.

Nåväl, kanske var det så att jag förväxlade de klorerade kolvätena med DEET, men samtidigt, jag har för mig att det var något med Kloro-... Hursomhelst, jag får titta efter när sommaren kommer. De gamla Radar-flaskorna står ju kvar där som dinosaurer, det finns inget bästföredatum så de håller ju i evigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in