2008-10-18, 14:32
Medlem
Red Machines avatar
Jag har dessvärre haft en smärre husflugsinvasion i lägenheten under hösten och har sprungit runt och smashat flugorna med en sådan där elracket. Dessvärre var den inköpt på dollarstore så den pajade rätt snabbt.

Jag såg då ingen annan utväg än att gå på kemiska stridsmedel vilket i detta fall blev Radarspray. Nu till min fråga hur pass farligt är det för människor? Jag har nämligen upptäckt att även efter några efter relativt liten besprutning så dör flugorna i lägenheten på det där karaktäristiska sättet som radarspray gör dvs flugorna snurrar runt och nästan breakdansar på golvet flera dagar efter jag besprutat. Slutsatsen är ju att medlet finns kvar i lägenheten trots vädring efter användandet. Naturligtvis skall man inte spruta in radarspray i munnen men annars borde det väl vara relativt harmlöst eller?

Vet inte om jag postar tråden rätt, ber om ursäkt om den är felplacerad.
Senast redigerad av Red Machine 2008-10-18 kl. 14:43.
Citera
2008-10-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red Machine
Jag har dessvärre haft en smärre husflugsinvasion i lägenheten under hösten och har sprungit runt och smashat flugorna med en sådan där elracket. Dessvärre var den inköpt på dollarstore så den pajade rätt snabbt.

Jag såg då ingen annan utväg än att gå på kemiska stridsmedel vilket i detta fall blev Radarspray. Nu till min fråga hur pass farligt är det för människor? Jag har nämligen upptäckt att även efter några efter relativt liten besprutning så dör flugorna i lägenheten på det där karaktäristiska sättet som radarspray gör dvs flugorna snurrar runt och nästan breakdansar på golvet. Slutsatsen är ju att medlet finns kvar i lägenheten trots vädring efter användandet. Naturligtvis skall man inte spruta in radarspray i munnen men annars borde det väl vara relativt harmlöst eller?

Vet inte om jag postar tråden rätt, ber om ursäkt om den är felplacerad.

Står ju att man ska stänga dörrar och fönster i 20 minuter efter användning för att därefter vädra ordentligt. Men så farligt kan det väl inte vara. Undvik att vara i rummet efter en stund - någon timme - bara så ska det vara ofarligt.

Toskala
Citera
2008-10-18, 14:46
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toskala
Står ju att man ska stänga dörrar och fönster i 20 minuter efter användning för att därefter vädra ordentligt. Men så farligt kan det väl inte vara. Undvik att vara i rummet efter en stund - någon timme - bara så ska det vara ofarligt.

Toskala

Japp men det där gäller ju om du gör en större besprutning av hela lägenheten. Vilket jag tycker att jag inte gjort men ändå dör flugorna fler dagar efteråt i lägenheten efteråt. Så medlet måste ju finnas kvar trots vädring.
Citera
2008-10-18, 15:02
Medlem
sommarlovs avatar
Min far sprutade ner hela sin lägenhet i sommras, och lade sig för att sova, utan att vädra.
Än märker vi inga skador...
Citera
2008-10-18, 15:02
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag får astmamanfall av radarspray, så det är ju inte helt okej.
Citera
2008-10-18, 16:19
Medlem
Tjohildas avatar
Radarsprej är dödligt giftigt för katter så jag föreställer mig att det inte är så jävla nyttigt för människor heller...
Citera
2008-10-18, 19:47
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Radarsprej är dödligt giftigt för katter så jag föreställer mig att det inte är så jävla nyttigt för människor heller...

Nej det är vi nog alla överrens om att det är skadligt för människor men frågan är på vilket sätt det kan vara skadligt. Naturligtvis är det inte något man sprutar i munnen men man tycker ju att något som kan användas inomhus inte kan vara för farligt.

Jag vet att jag framstår som nojig och det är är säkert sanningen också. Två helveten är det iaf, stå ut med flugor eller noja om att bli förgiftad på samma sätt som Dan Andersson. Förhoppningsvis innehåller inte radar cyanväte...
Citera
2008-10-18, 19:51
Medlem
Pratbubblans avatar
Står det inte på flaskan vad det kan ge för symtom etc?
Citera
2008-10-18, 19:58
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Står det inte på flaskan vad det kan ge för symtom etc?

Nopp de ger bara tips på hur man skall handskas med medlet. Sprutar man mycket skall man vädra ut det 20 min eller vad det stod men använde man det mot enskilda kryp så står det inget om vädring men fjolla som jag är så vädrade jag ändå men likförbannat dör flugorna som ehhh.... flugor trots att det är några dagar sedan jag besprutade.

Alltså måste ju medlet finnas kvar i lägenheten....
Citera
2008-10-18, 20:02
Medlem
Pratbubblans avatar
Vad står det att Radar innehåller för beståndsdelar? Kanske det går att googla på ämnena? Eller ring giftinformationen på 08-331231? De har öppet dygnet runt.
Citera
2008-10-18, 20:09
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Vad står det att Radar innehåller för beståndsdelar? Kanske det går att googla på ämnena? Eller ring giftinformationen på 08-331231? De har öppet dygnet runt.

De står inget om beståndsdelar på burken mer än att det är ett bekämpningsmedel av klass 3. Klass 3 verkar betyda att det inte inte är belagt med några krav på den som handskas med bekämpningsmedlet.. Det var ju positivt.
Senast redigerad av Red Machine 2008-10-18 kl. 20:13.
Citera
2008-10-18, 20:13
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red Machine
De står inget om beståndsdelar på burken mer än att det är ett bekämpningsmedel av klass 3.

Ring giftinformationen. De kan hjälpa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in