2016-10-25, 10:52
Medlem
Hur står sig ABK6 VSOP mot remy martin vsop, otard vsop, Braastad ox, Grönstedts ox/extra ? Någon som sitter med erfarenhet om denna abk6 ?
Citera
2016-10-27, 20:19
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hAj1
Hur står sig ABK6 VSOP mot remy martin vsop, otard vsop, Braastad ox, Grönstedts ox/extra ? Någon som sitter med erfarenhet om denna abk6 ?

Den är extremt bra (köpte en flaska nu när det är rea), sopar mattan med det mesta, alla de du nämner (XO är det förresten.. Inte OX) tycker jag. A.E Dor och Delamain är mina favoriter i vanliga fall, ABK6 är och nosar i de trakterna.

ABK6 VSOP: Inga bittra noter, väldigt balanserad, komplex, ingen stickig spritighet, underbara toner av ek/eksocker/bröd/vanilj. Inga överdriva choklad/nöt-toner. Hinter av torkad/mogen frukt ( jag hittar inte de äppeltoner man skriver om på flaskan). Jäkligt gott rent ut sagt!
Citera
2016-10-27, 20:28
Medlem
Fiskfjolls avatar
Är det någon som vet om Grönstedts släpper någon Noël till julen i år? Har inte hittat något om det på deras hemsida eller bolagets.
Citera
2016-10-27, 20:35
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Är det någon som vet om Grönstedts släpper någon Noël till julen i år? Har inte hittat något om det på deras hemsida eller bolagets.

Verkar inte så i år, en vän var inne och frågade i en butik igår.
Citera
2016-10-27, 20:46
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Verkar inte så i år, en vän var inne och frågade i en butik igår.

Fan också. Någon annan god julkonjak där ute?
Citera
2016-10-27, 22:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Den är extremt bra (köpte en flaska nu när det är rea), sopar mattan med det mesta, alla de du nämner (XO är det förresten.. Inte OX) tycker jag. A.E Dor och Delamain är mina favoriter i vanliga fall, ABK6 är och nosar i de trakterna.

ABK6 VSOP: Inga bittra noter, väldigt balanserad, komplex, ingen stickig spritighet, underbara toner av ek/eksocker/bröd/vanilj. Inga överdriva choklad/nöt-toner. Hinter av torkad/mogen frukt ( jag hittar inte de äppeltoner man skriver om på flaskan). Jäkligt gott rent ut sagt!

Bra svar! Jag köpte också en flaska under "rean" men den är fortfarande oöppnad.
Citera
2016-10-30, 19:52
Medlem
JustZlatans avatar
Är det fusk att spä ut cognac med vatten?
Citera
2016-10-30, 23:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det fusk att spä ut cognac med vatten?

Den enda gången det är fusk är om tillverkaren gör det. Som konsument kan du spä ut din konjak med lättfil om du vill.
Citera
2016-11-04, 15:43
Medlem
oyegies avatar
Köpte en flaskam Tegner & Son extra old julutgåva 2016,var faktiskt helt ok när jag provsmakade,tyvärr har jag ganska liten erfarenhet av cognac känner bara till grönstedts extra prestige som också är bra.
Citera
2016-11-18, 17:56
Medlem
Novisfråga.
Uppdaterar barskåpet och har aldrig druckit annan konjak än Grönstedt trestjärnig..som smakar piss.

Håller mig till Steffos råd och med möjligt undantag av ABK6 så vill jag därmed endast ha XO eller äldre.
Nu har jag ju en plånbok också och den säger max tusen spänn för en flaska.

Vad i jösse namn skall jag köpa?
Kunniga råd mottages med tacksamhet.
Citera
2016-11-18, 18:17
Medlem
Funderar lite kring Hine Antique XO och Delamain Vesper XO.
Visserligen några hundralappar över tusen om jag fattat rätt..men vad f-n,man lever bara en gång.

Kanske befinner sig ABK6 XO i samma standardklass som ovanståeende?

Vilken gör sig bäst med en hygglig HavannaCigar?
Citera
2016-11-23, 21:07
Medlem
Dålig fart på konjaksdrickandet uppenbarligen.
Nåväl,en Delamain Vesper XO kommer åt mitt håll inom några dagar.
Skall avnjutas i goda vänners lag tillsammans med utvalda Havannalöspluggar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in