2016-10-27, 18:00
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Jag tolkar det också så.
Varför vidhåller då Norrmännen att de tänker fortsätta med nebulisator i vinter? Fis och Wada måste sättta stopp för detta.

Undrar detsamma. Alternativt fixar de TUE vid behov så får de använda nebulisatorn.

Med tanke på att tillåten dos halverats kommer nog gränsvärdet beträffande dopingprovanalysen att nära på halveras också. Kan bli hyfsat effektivt mot grövre missbruk. Dessutom blir det svårt att framgångsrikt hävda samma misstag en gång till. (Att man trodde det var tillåtet.)

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men om man inte häller i hela "minsta dosen" i nebulisatorn, är den fortfarande förbjuden då? (Jag vet inte exakt hur den aktuella modellen ser ut, men jag antar att man kan dela en dos?)

Svårt att svara på. Som mest får den fyllas med 800 μg, vad blir skillnaden mot vanlig inhalator innehållandes samma mängd?

Spontant tippar jag att det ändå är förbjudet. CAS "uppfann" kanske ordet "nebulized" (p.108) för att skilja bruk av nebulisator och bruk av inhalator. Det skulle alltså vara tillåtet att inhalera men inte nebulisera.
Citera
2016-10-27, 18:11
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hon menar att hon kollade salvan genom att fråga läkaren om det var OK.

Men just detta går inte att köpa och ge en friande dom, då skulle alla kunna
tokdopa sig, och sedan ha en syndabock färdig i garderoben.
"Gubben i lådan" tar skiten och idrottare går fria.
Så kan vi ju inte ha det. Det är bara att ta sitt ansvar, och sluta
lipa så förbannat. Så länge hon inte tydligt tar sitt eget ansvar,
är hon nere i källaren för mig, och existerar inte inom sporten.
Citera
2016-10-27, 18:14
Medlem
Toolmans avatar
Pinsamt när TJ får frågan varför hon inte kontrollerade salvan själv både en och tre gånger som hon alltid brukar göra enligt egen utsago. Då sätter hon igång i vanlig ordning att skylla allt på läkaren, TJ resonerar som ett barn.

Jag fick känslan att TJ inser att karriären är slut och nu är det damage-kontroll for att rädda ekonomin.
Citera
2016-10-27, 18:18
Medlem
Tonyos avatar
Så nu undrar hon varför folk inte tror på henne och sitter ytterligare en gång och bölar och skyller på läkaren. Hon påstår sig kolla allt både två och tre gånger men nu hade hon tydligen bara frågat och inte ens kollat på asken med en tydlig symbol där det står doping. Pinsamt för henne och pinsamt för Norge. Tur att man inte är intresserad av sporten för det känns som att sånt här skadar den ordentligt, jemene man har nog fått nog nu.
Citera
2016-10-27, 18:31
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Pinsamt när TJ får frågan varför hon inte kontrollerade salvan själv både en och tre gånger som hon alltid brukar göra enligt egen utsago. Då sätter hon igång i vanlig ordning att skylla allt på läkaren, TJ resonerar som ett barn.

Jag fick känslan att TJ inser att karriären är slut och nu är det damage-kontroll for att rädda ekonomin.
Enig! TJ fremstår som barnslig og umoden. Hun er vant til å få sin vilje ved å spille på kjente, feminine strenger i årevis. Nu i dagsläget innser TJ at den tilvante fremgangsmåten ikke er tilstrekkelig. Så forfaller hun til dette.

Hun har hatt 14 dager til å tenke seg om, motta råd og trene på intervjusituasjonen.
Og så fastholder hun bare at legen har 100 % av skylden. Selv om hun uttalte til pressen etter at dopingprøven var tatt, men før resultatet hadde kommet, at hun selv sjekker både 2 og 3 ganger alt hun får i seg.

Påtalenemdens suspensjonsvedtak (2 måneders suspensjon) er begrunnet nettopp i at TJ ikke kan være uten skyld. TJs advokat følger lojalt opp TJs strategi og satser på frifinnelse. Risikabel strategi, og jeg tror dette kan gå dårlig for TJ. Resultatet kan lett bil 2-4 års utestengelse.
Senast redigerad av Vossevangen 2016-10-27 kl. 18:34.
Citera
2016-10-27, 18:58
Medlem
BaraSkitidags avatar
Johaug har ramlat i skiten för att hon är den idag bästa kvinnliga skidåkaren. De bloddopade gamarna sätter sig i trädtopparna och väntar på att hon ska falla. Kom igen Johaug jag tror på dig! Hälsningar från Sverige! Om 40% är emot i Sverige är 60% för THERESE JOHAUG!
Senast redigerad av BaraSkitidag 2016-10-27 kl. 19:02.
Citera
2016-10-27, 19:01
Medlem
Jag gillade Therese, från början trodde jag på det som sades. Men jag sjukt besviken på henne nu. Oavsett sanningshalten gällande den där krämen så fattar jag inte varför hon inte ens tar ansvar för att hon borde ha kollat på förpackningen. Även om hon frågat läkaren så borde hon väl själv i alla fall tittat på förpackningen där en dopingssymbol finns. Det framstår bara som så barnsligt och ansvarslöst att bara skylla på läkaren och inte ens säga "ja, jag borde ha tittat på förpackningen".

Tycker även Bjørgens utspel är märkliga. Som om dopingklassade medel kommer attackera henne och det är svårt att undvika. I detta fall så stod det ju en tydlig symbol på krämen så det hade inte varit svårt att undvika. Tänk om det så småningom skulle komma fram att Therese dopat sig med vilje, regelbundet, då skulle Bjørgens kommentarer se lite märkliga ut. Litar hon verkligen så till 110 % på Johaug att hon vågar uttala sig så tvärsäkert? Jag hade inte vågat lite så mycket på någon. Det är ju hennes eget anseende som står på spel också.
Citera
2016-10-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Ja, Backer har givetvis koll.

Nebulisatorn innehåller alltid en högre dos (minst 2500 μg) än gränsen för tillåten inhalation. (1600 μg / 24h förr och 800 μg / 12h nu).
Man förstår varför AUJ har dåligt samvete.
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Spontant tippar jag att det ändå är förbjudet. CAS "uppfann" kanske ordet "nebulized" (p.108) för att skilja bruk av nebulisator och bruk av inhalator. Det skulle alltså vara tillåtet att inhalera men inte nebulisera.
Bra där. Nebulize är ju inte samma sak som inhale.

Fast varför specificerade man inte det där om nebulisator i reglerna på samma gång som man ändrade gränsvärdena?
Citera
2016-10-27, 19:05
Medlem
BaraSkitidags avatar
Jag gillade Therese, från början trodde jag på det som sades. Men jag sjukt besviken på henne nu. Oavsett sanningshalten gällande den där krämen så fattar jag inte varför hon inte ens tar ansvar för att hon borde ha kollat på förpackningen.

Kan det vara ett mänskligt misstag? Det klassiska att fullständigt lita på någon? Jag tror på hennes ärlighet.
Citera
2016-10-27, 19:14
Medlem
Vad gör läkaren nu för tiden? Han borde ju granskas mer.
Sitter han på någon ö i Västindien med sina nya målvaktsmiljoner?
Citera
2016-10-27, 19:20
Medlem
Såg bara ett kort klipp på TV4 ifrån intervjun med Johaug. Löjligaste jag sett. Ny teater av Johaug och pinsamt löjlig intervjuare som satt med hakan i handen för att försöka se allvarlig och och seriös ut men inte några svåra frågor.
Citera
2016-10-27, 19:23
Medlem
Förresten, skulle en organisation med hjälp av läkarna kunna dopa sina utövare utan att de vet om det? Det har väl hänt förr?

Det känns dock osannolikt när det gäller det norska skidlandslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in